Djerneborn Golf

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

Klubbvård och Golf-ID anekdot
Äntligen är det dags att åter svinga lite, har inte svingat sen 1,5v då jag hade årets första lektion. Ska bli gött och se om jag koppla på svingtankarna jag oh min tränare gick genom:
1. Lugnt tempo i baksvingen
2. "stå still" dvs inte glida så mycket
3. klubbladskontroll

kändes oförskämt bra och låg bra på plan hela tiden. Framförallt kul att jag äntligen börjar få lite koll med drivern. efter ett års träning har jag äntligen lyckats hitta ett sätt att så upp på bollen, vilket ger mig en hög draw som resultat.
För att lindra abstinensen så har jag passat på att köra lite klubbvård medan min sambo och dotter är ute på promenad.
Påtal om min dotter så finns det en rolig story kopplat till golfen:

När hon föddes i oktober förra året gick första SMS:et till familjen såklart, lika självklart att andra gick till golfklubben för att säkra upp Golf-ID YYMMDD-001. Något förvånad blir jag när jag 07.00 får bekräftelse att Julia Jerneborn nu är medlem på Partille GK med sista siffrorna 002 i sitt Golf-ID. Anledningen? nån stålle som redan har exakt samma id, fast född 100 år tidigare :D
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kul med en till dagbok! Välkommen
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

Tänkte lägga upp en liten sving från lördagens träning, känner att jag är ungefär där jag vill vara.
Lite kort uppvridning men skyller på kläder och kyla. Har tidigare lyckats svinga upp så klubban är mer eller mindre parallell med marken.
Fokus med järnen har varit att försöka kontrollera bladet genom att "täcka" bollen bättre, tycker det känns ok har fått en bättre precision både i riktning och längd. SKönt också att se att min tendens att resa mig mycket upp vid impact är betydligt mindre. Svingplanet känns rätt ok, försöker komma lite utifrån med det kortare klubborna
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

Är det bara jag som tröttnat på försäsongsträningen?
Har hållt igång relativt bra med åtminstone ett rangepass i veckan. jag är där jag vill vara svingmässigt, men ändå är det något som gnager.
det som gnager är känslan av att det ändå kommer vara sjukt knackigt när man väl kommer ut. det kommer bli duffar och toppar lite närsomhelst, missade puttar och chippar som en gammelfarmor hade slagit bättre.... och det värsta är att man just nu inte kan göra nåt åt det... Det är liksom bara att låta det hända och sen träna som en furie på närspelsområdet... Frustrerande sa Bill, I allra högsta grad sa Bull...
#jagärintebitter #öppnagreenerna
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Jag har duffar och toppar även under högsäsong så för mig är det ingen skillnad.
Sen har du ju inte riktigt samma förutsättningar nu när marken är mjukare och gräset glesare.
Det är ju bara spela och se vad som händer, 100% perfekt kommer man aldrig bli i vilket fall.

Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

I fredags gjorde jag första egentliga rundan med fokus på score. det gick som vanligt "nästan" bra.
Konstaterar när jag kollar statistiken att det var på tok för få greenträffar. positivt dock att jag chippade väl och gav mig många chanser till scrambling. några räddningar men också såklart några bogeys. felbeslut på 16 och 18 förstörde rundan totalt, men helt klart på rätt väg
Bilagor
runda 2017-04-08.PNG
runda 2017-04-08.PNG (33.73 KiB) Visad 8639 gånger
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

Trägen vinner... hoppas jag.
En tung dipp är vad jag känner just nu. Normalt sätt så är mitt spel ungefär såhär:
- osäkert från tee
- stabil med spoon
- bra järnspel
- knackigt närspel.

Nu ser det snarare mer ut såhär:
- Stabilt med drivern från tee
- Spoonen är vansklig
- Rejält sviktande bollträff med järnklubborna
- svag chippning
- bra puttning

det som oroar mig just nu är att jag helt tappat confidence med järnen. det är därifrån jag byggt mitt spel och nåt jag alltid kunnat luta tillbaka när andra delar sviktar. man skulle kunna kalla det för en identitetskris om man vill slå på stora trumman. känner mig helt klart stressad över detta, särskilt eftersom jag ska till Elisefarm och lira H30-touren nästa helg. vill ha tillbaka mina stock-shots med J2/J4, annars kan det bli tufft där nere.

Nåväl en ok 9-hålare i onsdags (40slag/16p) och imorgon blir det att försöka leverera en score från svart tee på Stenungsund GK. måtte golfgudarna svängt över till min sida
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
Obstacle1
Inlägg: 87
Blev medlem: 23 aug 2016, 17:40

djerneborn skrev:Trägen vinner... hoppas jag.
En tung dipp är vad jag känner just nu. Normalt sätt så är mitt spel ungefär såhär:
- osäkert från tee
- stabil med spoon
- bra järnspel
- knackigt närspel.

Nu ser det snarare mer ut såhär:
- Stabilt med drivern från tee
- Spoonen är vansklig
- Rejält sviktande bollträff med järnklubborna
- svag chippning
- bra puttning

det som oroar mig just nu är att jag helt tappat confidence med järnen. det är därifrån jag byggt mitt spel och nåt jag alltid kunnat luta tillbaka när andra delar sviktar. man skulle kunna kalla det för en identitetskris om man vill slå på stora trumman. känner mig helt klart stressad över detta, särskilt eftersom jag ska till Elisefarm och lira H30-touren nästa helg. vill ha tillbaka mina stock-shots med J2/J4, annars kan det bli tufft där nere.

Nåväl en ok 9-hålare i onsdags (40slag/16p) och imorgon blir det att försöka leverera en score från svart tee på Stenungsund GK. måtte golfgudarna svängt över till min sida
Om det är en tröst så kan jag nämna att mitt spel inför H30-premiären inte heller är på topp :D

Fast det är ju trots allt en hel vecka kvar så vi hinner väl hitta formen?
Instagram: frer1985

Driver: Callaway Rogue sub zero
Spoon: Callaway XR
Järn: Titleist AP2
Wedgar: Callaway MD4 S grind
Putter: Scotty Cameron Select Newport 2.5
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

Haha, en vecka är ju en evighet :) om vi mot förmodan inte skulle hitta formen innan fredag så gör vi det garanterat under inspelet

Skickat från min D6503 via Tapatalk
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kämpa


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar