Erikxson - Golfdagbok

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Tänkte att det är lika bra att man gör sig en egen dagbok här på forumet nu när säsongen börjar närma sig.

Den kommer nog mest handla om resultat och tankar från golfbanan men förhoppningsvis också från rangen efter ett träningspass.

Man kan också följa mig på Instagram och Golf Gamebook med samma användarnamn.

Just nu laddar jag för en vecka på solkusten i början på April. Första utlandsresan för min del, så får se vad man tycker om det.
Kommer spela dessa 5 banor där nere, så är det någon som har spelat dom som vill komma med tankar om dessa så är det välkommet.

La Canada
Antalaya - Old course
Dona Julia
Valle Romano
El Paradiso

Sen har vi funderat på att spela kväll/nattgolf på Dama de Noche.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Kul att följa din resa!
Kvällsgolf känns ju som ett måste, det står långt upp på min att-göra-lista åtminstone!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Bild

Premiärrunda med nya stickorna. Känslan jag fick var riktigt bra. Dock var det riktigt blåsigt och mulet så det var kallt och stelt.
Spelade utan resultat och det var nog lika bra det. Bara en birdie på en korthålsbana är inte godkänt.
Ny runda imorgon, dom lovar varmare väder då så förhoppningsvis bättre resultat.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Erikxson skrev:Bild

Premiärrunda med nya stickorna. Känslan jag fick var riktigt bra. Dock var det riktigt blåsigt och mulet så det var kallt och stelt.
Spelade utan resultat och det var nog lika bra det. Bara en birdie på en korthålsbana är inte godkänt.
Ny runda imorgon, dom lovar varmare väder då så förhoppningsvis bättre resultat.
Efter lunch blev det ju extremt bra väder bortsett från blåsten. Men hur funkar det med sol och dom där spegel Mizuno järnen :?: :shock: :mrgreen:
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Ja det blev bättre men då hade vi spelar klart..

Det är solbrillor på som gäller

Gårdagens runda gick ännu sämre, stel i kropp och själ efter lördagens runda.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4690
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Blir kul att följa!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Förra veckan spenderades i Spanien, vi vann en 4-manna scramble ifjol på Orresta Golf & Konferens där första pris (sponsrat av Christers Golfresor) var 4 dagar i Estepona som ligger några mil söder om Marbella. Vi la till 2dagar och 2 extra rundor på paketet så vi fick nästan en hel vecka.
Det var första gången jag skulle åka utomlands för att spela, har inte riktigt känt behovet av det förut då man har så bra banor i sin närhet här i Sverige.

Anländningsdagen boar vi in oss i byn/staden och tar sen ett eftermiddagspass på rangen/närspelsområdet på Valle Romano. Fruktansvärt skönt att lära känna gräset och hitta bollträff innan första rundan skulle spelas. Jag tror vi slog mer gräs än bollar ett tag där, så det var nog tur att vi inte var på en bana.


Första banan vi spelade var La Canada som ligger i stort sett granne med Valderrama, men tyvärr var det busk och annat som gjorde att man inte kunde se in på banan. Man var lite sugen på att ta en runda, men greenfee tiderna var mellan 12-14 och vi hade bara förmiddagsronder inbokade och sen är ju GF lite väl saftigt med 370€ på helgerna. Dock så kan det vara en upplevelse att spela den, men då vill man vara i bättre form.

+ Bra snabba greener.
+ Rolig bana.
- Rangemattor på rangen.
- Hål 16 avstängt pga ombyggnation, provisorisk par 3 på 65m istället.
- Halvkass kvalite på fairways.

Åter till första rundan igen. Jag tyckte jag slog bollen bra första 3-4 hålen, men sen var det katastrof runt greenerna, träffa jag green var det 3putt, annars chip 2putt. Utslagen satt dock ganska bra, vilket var skönt. Gick nog runt på 97 slag den dagen men jag var lika glad för det för man var ju nere i värmen och framförallt första rundan för året.



Andra banan spelades på Atalaya Golf Club, som har två 18hålsbanor, Old course och New course. Old ska vara den bättre/finare av dom och det var den vi spelade. Klubbområdet var riktigt fint med nybyggda faciliteter med 10:ans utslag på taket till halfway house.
Spelet här var ungefär lika, dock kanske aningen bättre närspel men fortfarande mycket missar runt greenerna. Sköt en 87:a här och var också rätt nöjd med det. (brydde mig inte så mycket om scoren fortfarande).

+ Klubbhuset/området.
+ Rangen/Närspelsområdet.
+ Bandesign.
- 1,2km till rangen. Måste typ ha golfbil för att orka/hinna gå dit.


Dona Julia var vår tredje bana, och där var det tur vi träffade på Christer (som sponsrat vinsten) i trapphuset på hotellet. Han berättade att banan byggts under tiden där ekonomin var stark, och det satsades mycket på golfresorter i Spanien. Dock så kom lågkonjunkturen och kvar blev det en bana med några konkurser bakom sig och runt omkring massvis med tomma skal av byggnader. Dom hade ingen range heller utan bara en övningsgreen på 15kvm typ. :roll: Så vi åkte förbi Valle Romano som låg på vägen och värmde upp där innan vi slog ut.
Banan spelades en hel del uppför första 7hålen. För att sedan vända ner med en Par 5:a på 576m från gul. Kan säga att där hade man sin chans att slå sin längsta drive nånsin. Min mätte 375m i motvind :lol: Man kan säga att det var nerför också..
Banan var väl rätt rolig ändå, men det blir lite Kalle Anka när hålen har den sluttningen på något vis, dock är det väl lite av charmen i spansk golf.
Resultatet blev 83 slag, med fortfarande många misstag runt greenerna. Hade fortfarande ingen känsla vid långa puttar/chippar.

+ Charmen att spela lite annorlunda hål.
- Ingen range.
- Måste ha golfbil för att "orka" runt.
- Tre par 3 på rad på hål 11, 12, 13.


Fjärde rundan var på Valle Romano, vi hade ju tränat där en del och sett anläggningen. Samt att man har hört gott om banan, så det var som man hade laddat för rundan hela veckan.
Denna dag var första dagen som det blåste, och det blåste kraftigt! Vid ett tillfälle slog vi J5 på par 3, 138m i motvind. Normal J5 går ca170m carry.
Började med att jag glömt kikaren på hotellet, så efter nått misstag med fel klubbval så strecka jag 1:an, 2:an efter ett par toppade chippar, 3:an spelades bra och hoppet steg på att rundan kunde bli bra. Bortslagen boll 4:an, duff ner i vattenhinder på 5:an från fairway, quickhook på 6an, 3putt på 7:an efter GIR, quickhook på 8:an på andraslaget på par 5:a.. osv. På slutet gick jag bara och slog för att hitta bollträff.
12:e hålet (par 4, 315m) står man också högt upp över green. Svårt att uppskatta hur högt, men han lyckades carrya green ca 305m. och plugga bollen :lol: Slår normalt runt 240-250m carry, så det var väl dagens slag.
Resultatet har jag ingen aning om, men säkerligen närmare 110 :? :lol:

+ Bra range/puttningsgreen.
+ Bra faciliteter.
+ Bra finish på gräset.
- Restaurangen. (Enda golfrestarangen vi provade)
- Några Kalle Anka hål. (1, 12)
- Lite väl långa Par 3or. (Gällde väl generellt i hela Spanien)



Sista dagen spelade vi en Gary Player designad bana. El Paraiso, en lite äldre bana som tyvärr kunde bli lite väl blöt om det kommit mycket regn enligt Christer. Jag kände att jag hittade nånting på rangen där på morgonen igen, bollträffen fanns och motivationen var på topp igen.
Av någon konstig anledning fick vi starta på 10:e tee, men det gjorde väl inte så mycket egentligen. Hade lite problem första två hålen, men sen kom vi till ett provisoriskt hål där dom hade byggt en green på fairway medans dom byggde om greenområdet. Där började vändningen, paren började rulla i och vid vändningen efter 9 så låg jag 1 efter hcp.
Spelade smart med J3 på en del hål och driver på dom hål det gick ladda på. Lyckades dock inte hämta upp den då det blev en tråkig dubbel på ett par 3 hål efter bunkerbesök. Men efter att hookat ut drivern i sidovatten hindret på 18:e (9:e), för att sedan lägga 3:e 10m från pinnen och sänka putten för par och 77slag, 34p. var skönt. :D

+ Banlayout.
+ Rangen/Puttningsgreen.
+ Kvalite på greener.
- Kvalite på fairways.
- Start på 10:e utan anledning.



Vi var nog alla mest nöjda med Atalaya och El Paraiso. Minst nöjd var vi nog på Valle Romano, vet inte om det var pga spelet eller om det var att man var överhypad. Dona Julia och La Canada hamnar väl ungefär på samma skala golfmässigt, men bättre anläggning på La Canada.
Nattbanan vi tänkt spela på var tyvärr stängd nu under lågsäsong. Öppnade först i Juni :(
Sen under rundan på Valle Romano trodde jag att jag hade glömt kikaren på hotellet, men när vi kom hem så hitta jag inte på den. Så vi ringde Dona Julia och där hade någon vänlig själ lämnat in den i receptionen. Om det var svenskarna bakom som hitta den på 18:e tee eller banpersonalen som hitta den i golfbilen vet jag inte, men stort TACK till den som lämna in den. Dom är ju inte direkt gratis dom där.

Nu får man se om man kommer boka fler utlandsresor, man är lite sugen på en höstresa till typ Turkiet till Carya Golf eller liknande. Fast då kan det bli så att det blir en 3-4 dagars resa men mer intensivt spelande med 36 hål per dag eller så.

Imorgon öppnar banan hemma så det blir golf fredag och måndag om vädret tillåter.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Årets första runda på hemmabanan avklarad idag. Ni som var ute idag vet att det var kalla vindar så man hade inga större förväntningar på golfspelet.

Börjar rundan rätt hyfsat, kommer in på +2 netto efter nio och då hade jag treputtat både 7:an och 8:an från <5m så jag var positiv efter lite varmt kaffe.
Andra nian börjar också rätt bra och efter att missat birdien på 14:e (par5) så behövde jag 3par och en birdie för 36p.

Tyvärr blir det 2 bogies och en dubbel som avslutning på 18:e. Men 31 poäng får jag vara nöjd med.
screenshot.png
screenshot.png (46.34 KiB) Visad 9927 gånger
Sent from my D6603 using Tapatalk
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Fick för mig att gå ut på en till runda idag. Det var så fint väder idag i jämförelse med igår.
Började knalla ut själv och började knackigt. På fyran lyckades jag göra birdie på andra bollen efter att ha snaphookat första ut i skogen.
Annars var det inte mycket positivt första nio.
Kom ikapp en till singelspelare på 9:ans tee. Så vi para ihop oss eftersom det var folk framför.
Efter nio låg jag 4 efter hcp, brukar spela bättre andra nio. Och birdies började trilla i.
Vi båda behövde 3p på 18:e för 36p och båda lyckades vilket var kul att man kan spela på hcp redan nu.

Att gå på hcp med 5/18 GIR med 4 erhållna får man se som att man hade bra scrambling. Och det var inga puttar längre än 2m som gick i heller.
Ny runda imorgon igen, då kallare väder igen ...
DSC_0012.JPG
DSC_0012.JPG (101.23 KiB) Visad 9914 gånger
screenshot2.png
screenshot2.png (45.82 KiB) Visad 9914 gånger
Sent from my D6603 using Tapatalk
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Bild
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Skriv svar