Nybörjarbibeln 2017

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Mackel95 skrev:
Mikael316 skrev:Ett tips är att ligga på och träna puttning. Får du ner den siffran under 36 regelbundet är det många slag du kan tjäna där. Sen om du tränar chippning på det.

Det ger en rätt stark trygghet om man vet att man klarar av som sämst chip 2putt när man väl är framme vid green. Sen spelar man på hyfsad trygghet fram dit ska det mycket till att göra dubbel!

Hänger ju iof lite på hur det långa spelet känns men det ska nog inte vara något problem! :) särskilt om du kan slå driven 250 m! :)
Yes, det har du helt rätt i! Behöver träna mycket, mycket puttning och även bunkerslag, något som får alldeles för lite omtanke enligt mig. Får nästan panik när jag hamnar i bunkern för jag är så osäker, haha! Men ska fortsätta med puttningen, tack! :)
Jag säger som de säger i golfspelen. Bunkerslagen är ju de enda slagen du inte behöver träffa bollen på!

I början kanske du inte behöver ha ett tankesätt att du ska göra upp-och-ner för att rädda från bunkern utan helt enkelt ut ur bunkern.

Ta en så högt loftad klubba du är bekväm med. Öppna upp lite grann och smacka ner den i sanden! :) täfår du sand mellan klubba och boll tar det bort massa avstånd så hoppar den upp runt green någonstans! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Träning

Igår regnade det hela dagen men sprack upp framåt eftermiddagen. Det blev faktiskt riktigt schysst väder så framåt 7-tiden stack jag upp till banan för att öva lite. Lämnade faktiskt järn & driver hemma och tog bara med mig putter och mina wedgar. En övningsgreen med 2 flaggor var ledig och jag började lattja runt med min 54 & 60 och komma nära flaggan från kort avstånd. Märker att det är mycket lättare att få bra träffar när jag står med ihop med mina fötter och vikten på vänsterfoten. Jobbade mig bakåt och slog uppåt 50m ut, sista 6 bollarna jag slog fick jag alla 6 på green med 5m spann från flaggan som max. Det är jag nöjd med!

Jag tar rätt mycket torv med mina wedgar på de lite längre slagen, detta kanske inte är något dåligt? Slagen blir ändå bra men märker att jag tenderar att gå ganska brant neråt i min sving med wedgarna - ibland blir det så när jag ska ta i märker jag, tror dock inte det är något större problem. Övade även lite bunker men det är ju verkligen under all kritik.. Får upp bollen men går ofta väldigt långt, kollat lite YT-videos för att få en idé om hur jag ens ska göra i bunkern och har lite nya grejer med mig att prova.

Varvade inspelen med att putta en hel del, la upp 6 bollar i en ring ca 50cm från hålet, när jag satte alla ökade jag till 1m, sen till 1,5 - 2 - 3 ja ni fattar. Riktigt bra övning och fick bra mycket bättre stroke! Ska fortsätta öva på det.

I helgen blir det nog tunt med golf då annat är planerat. Däremot så blir det nog en del golf nästa helg, vilket jag ser fram emot. Annars ska jag bara fortsätta öva.

Just det! Beställde hem en ny spoon också, saknat det i min bag känner jag. Blev en 15gr FW3 - Mizuno JPX EZ med Stiff-skaft. Ska bli kul att prova! Får den nog i början/mitten av nästa vecka! :)

Hoppas ni samtliga får en fantastisk helg!
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

- Torsdag 15 juni -

Det blev en 18-hålare på hemmaklubben igår, i början av veckan var jag och tränade närspel 2-3 gånger samt bunker. Får verkligen inte ordning på bunkern hur mycket jag än försöker, närspelet blir dock bättre och bättre och även puttarna börjar bli bättre. Jag märker att jag behöver jobba med att stänga klubbhuvudet för jag lämnar det alldeles för öppet vid impact och får en push/slice, det gäller "bara" de längre klubborna (j5-6, driver, 3w). Jag gör alldeles för mycket dumma slag där jag inte får bra eller ens okej bollträff vilket resulterar i att slagen springer iväg. Jag hade också en hel del fina slag och framförallt många fina puttar med riktigt bra längdkontroll så om jag missade så var det bara tap-in. Har en hel del att jobba på och det ska jag göra också. Slog 2 bollar out från tee vilket var väldigt onödigt..

Gick i alla fall på 35 pinnar så det är ju något som är positivt!

Imorgon blir det en runda på Forsgården med några polare, ska bli riktigt kul att testa banan! På måndag ska jag spela Borås Norra banan och ser mycket fram emot det. Sedan blir det nog en hel del rangeträning i nästa vecka för att få ordning på de dåliga träffarna och minimera dem.

Scorekort:
Bild
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Mackel95 skrev:- Torsdag 15 juni -

Det blev en 18-hålare på hemmaklubben igår, i början av veckan var jag och tränade närspel 2-3 gånger samt bunker. Får verkligen inte ordning på bunkern hur mycket jag än försöker, närspelet blir dock bättre och bättre och även puttarna börjar bli bättre. Jag märker att jag behöver jobba med att stänga klubbhuvudet för jag lämnar det alldeles för öppet vid impact och får en push/slice, det gäller "bara" de längre klubborna (j5-6, driver, 3w). Jag gör alldeles för mycket dumma slag där jag inte får bra eller ens okej bollträff vilket resulterar i att slagen springer iväg. Jag hade också en hel del fina slag och framförallt många fina puttar med riktigt bra längdkontroll så om jag missade så var det bara tap-in. Har en hel del att jobba på och det ska jag göra också. Slog 2 bollar out från tee vilket var väldigt onödigt..

Gick i alla fall på 35 pinnar så det är ju något som är positivt!

Imorgon blir det en runda på Forsgården med några polare, ska bli riktigt kul att testa banan! På måndag ska jag spela Borås Norra banan och ser mycket fram emot det. Sedan blir det nog en hel del rangeträning i nästa vecka för att få ordning på de dåliga träffarna och minimera dem.

Scorekort:
Bild

Vart är det du gör när du får dubbelbogeys, du gör ju en hel del sådana per runda och jag skulle nog koncentrera mig mest på att få bort dom. Vart tappar du på dom hålen ? Utslag, transport, chipp , 5 putt ? ja vad är det som händer på dom hålen helt enkelt.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

stevvee skrev:
Mackel95 skrev:- Torsdag 15 juni -

Det blev en 18-hålare på hemmaklubben igår, i början av veckan var jag och tränade närspel 2-3 gånger samt bunker. Får verkligen inte ordning på bunkern hur mycket jag än försöker, närspelet blir dock bättre och bättre och även puttarna börjar bli bättre. Jag märker att jag behöver jobba med att stänga klubbhuvudet för jag lämnar det alldeles för öppet vid impact och får en push/slice, det gäller "bara" de längre klubborna (j5-6, driver, 3w). Jag gör alldeles för mycket dumma slag där jag inte får bra eller ens okej bollträff vilket resulterar i att slagen springer iväg. Jag hade också en hel del fina slag och framförallt många fina puttar med riktigt bra längdkontroll så om jag missade så var det bara tap-in. Har en hel del att jobba på och det ska jag göra också. Slog 2 bollar out från tee vilket var väldigt onödigt..

Gick i alla fall på 35 pinnar så det är ju något som är positivt!

Imorgon blir det en runda på Forsgården med några polare, ska bli riktigt kul att testa banan! På måndag ska jag spela Borås Norra banan och ser mycket fram emot det. Sedan blir det nog en hel del rangeträning i nästa vecka för att få ordning på de dåliga träffarna och minimera dem.

Scorekort:
Bild

Vart är det du gör när du får dubbelbogeys, du gör ju en hel del sådana per runda och jag skulle nog koncentrera mig mest på att få bort dom. Vart tappar du på dom hålen ? Utslag, transport, chipp , 5 putt ? ja vad är det som händer på dom hålen helt enkelt.
Egentligen en av 2 saker, antingen slår jag utslaget i vatten/OOB. Eller så slår jag mitt andraslag OOB/Hinder. Varför jag får dubbelbogey är mycket pga att jag får plikta slag. Ibland vet jag inte vad som händer, skulle slå in mitt 3:e slag på green igår, låg jättefint och allt. Tar svingen och i sista sekund "tappar" jag klubban och bladet totalöppnas, träffar på tån och slår rakt in i högt gräs och hittar ej bollen, en sån grej liksom. Bara onödiga missar som gör att jag slår så. Mina "vanliga" träffar är de hål där jag gör par/bogey, sen är det just "missarna" som strular till det för mig känns det som..
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

- Forsgårdens GK -

I lördags var det spel på Forsgårdens GK, spelade 9-håls banan (Kungsbanan?) och den var riktigt trevlig! Vi hade fantastiskt väder och banan låg i en fin miljö så det var ett nöje att spela. Smaskade iväg en drive på hål 1 rakt i fairway, sandwedge upp på green och en tråkig tre-putt för bogey. Hål 2 var ett par 3 omringat av vatten till höger och bunkrar till vänster, 165m. Klubbade ner till J7 för att få ett rakt slag framför green men fick en riktigt bra träff med draw så den startade lite höger och smekte sig in över green och två-putt för par.

Totalt blev det 2 par, 3 bogeys, 3 dubblar och ett 0:at hål. 20 poäng och en ny sänkning! Så nu är hcp på 25,6! Känns skönt, järnslagen sitter riktigt fint och jag känner att jag har bra kontroll. Slog J6 från tee istället för driver på flera par 4:or och även om slagen blir lite snea så blir det inte alls som att slå en slice:ad driver, så det hjälpte mycket också.

Over-all en riktigt fin bana och jag måste tillbaka snart för att prova 18-hålarn! Kanske får bjuda Hollowind på en kopp och se vad han har för game ;). Det som "förstörde" på hålet där jag 0:ade var att ingen av oss som spelade visste hur banan såg ut. Så jag såg en bunker och tänkte att jag går vänster om den, för såg inga uppenbara hinder. När jag kommer fram är det superhögt gräs och jag kan inte slå bollen från där den ligger, slog den sedan dåligt igen och 2 plikt förstörde hålet. Måste bli bättre på att lära mig banlayout och ta reda på hur det ser ut när jag spelar på en ny bana. Några tips där? Är det bara banguide som gäller?

Idag blir det att spela Borås GK och det jag också mycket fram emot, har hört mycket gott om banan så ska bli kul att prova sig där! Hoppas ni får en trevlig dag i solen samtliga!

Fridens,
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

Mackel95 skrev:- Forsgårdens GK -

I lördags var det spel på Forsgårdens GK, spelade 9-håls banan (Kungsbanan?) och den var riktigt trevlig! Vi hade fantastiskt väder och banan låg i en fin miljö så det var ett nöje att spela. Smaskade iväg en drive på hål 1 rakt i fairway, sandwedge upp på green och en tråkig tre-putt för bogey. Hål 2 var ett par 3 omringat av vatten till höger och bunkrar till vänster, 165m. Klubbade ner till J7 för att få ett rakt slag framför green men fick en riktigt bra träff med draw så den startade lite höger och smekte sig in över green och två-putt för par.

Totalt blev det 2 par, 3 bogeys, 3 dubblar och ett 0:at hål. 20 poäng och en ny sänkning! Så nu är hcp på 25,6! Känns skönt, järnslagen sitter riktigt fint och jag känner att jag har bra kontroll. Slog J6 från tee istället för driver på flera par 4:or och även om slagen blir lite snea så blir det inte alls som att slå en slice:ad driver, så det hjälpte mycket också.

Over-all en riktigt fin bana och jag måste tillbaka snart för att prova 18-hålarn! Kanske får bjuda Hollowind på en kopp och se vad han har för game ;). Det som "förstörde" på hålet där jag 0:ade var att ingen av oss som spelade visste hur banan såg ut. Så jag såg en bunker och tänkte att jag går vänster om den, för såg inga uppenbara hinder. När jag kommer fram är det superhögt gräs och jag kan inte slå bollen från där den ligger, slog den sedan dåligt igen och 2 plikt förstörde hålet. Måste bli bättre på att lära mig banlayout och ta reda på hur det ser ut när jag spelar på en ny bana. Några tips där? Är det bara banguide som gäller?

Idag blir det att spela Borås GK och det jag också mycket fram emot, har hört mycket gott om banan så ska bli kul att prova sig där! Hoppas ni får en trevlig dag i solen samtliga!

Fridens,
Grattis till sänkningen! Bra spelat :)
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

- Borås GK Norra Banan -

Idag blev det spel på Borås GK Norra Banan med en kollega och min far. Fantastiskt fin bana väl värd ett besök om ni har vägarna förbi!

Hål 1 började dåligt med en drive i ett träd som sen spottades ut vid dam-tee. Slog nästa slag dåligt och 3:e riktigt. Fjärde fick jag fram till ca 20m utanför green, tänker att hålet kan vara förlorat här men tar upp 60 gradaren och chippar in bollen i hål! Par 5 var det så det blev ett par och en skön räddning.

Denna runda la jag nästan bort mina woods, slog j6/j5 från tee och wow, vilken skillnad. Helt otroligt mycket bättre läge för mina andra slag även på par 4/5 hål än jag någonsin haft med driver från tee. Spelade väldigt stabilt första 9 och gjorde bra score, klockade in efter 9 på 23 pinnar!

Fortsatte på sista 9 efter en fika i väldigt fin miljö, det fina spelet fortsatte stundtals och drivern fick fortsatt vila, även spoon och hybrid. Det blev faktiskt en riktig bogey-runda!

Jag gick in efter 18 på 43 poäng och 97 slag! Personbästa och då fick ändå drivern vila överallt förutom på 2-3 hål!

Nytt hcp är därmed 22,8 och det var även kul att göra ett så bra resultat på en helt ny bana!

Bifogar en bild från hål 1 och även scorekortet!

Fridens,

BildBildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Mackel95 den 20 jun 2017, 07:06, redigerad totalt 1 gånger.
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Här kommer en bonusbild med mina nya Golfbloke prylar! Totalälskar kepsen och pikén. Måste vara därför spelet går så bra... Bild

P.s. Fortfarande ingen birdie..Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

Mackel95 skrev:- Borås GK Norra Banan -

Idag blev det spel på Borås GK Norra Banan med en kollega och min far. Fantastiskt fin bana väl värd ett besök om ni har vägarna förbi!

Hål 1 började dåligt med en drive i ett träd som sen spottades ut vid dam-tee. Slog nästa slag dåligt och 3:e riktigt. Fjärde fick jag fram till ca 20m utanför green, tänker att hålet kan vara förlorat här men tar upp 60 gradaren och chippar in bollen i hål! Par 5 var det så det blev ett par och en skön räddning.

Denna runda la jag nästan bort mina woods, slog j6/j5 från tee och wow, vilken skillnad. Helt otroligt mycket bättre läge för mina andra slag även på par 4/5 hål än jag någonsin haft med driver från tee. Spelade väldigt stabilt första 9 och gjorde bra score, klockade in efter 9 på 23 pinnar!

Fortsatte på sista 9 efter en fika i väldigt fin miljö, det fina spelet fortsatte stundtals och drivern fick fortsatt vila, även spoon och hybrid. Det blev faktiskt en riktig bogey-runda!

Jag gick in efter 18 på 43 poäng och 97 slag! Personbästa och då fick ändå drivern vila överallt förutom på 2-3 hål!

Nytt hcp är därmed 22,8 och det var även kul att göra ett så bra resultat på en helt ny bana!

Bifogar en bild från hål 1 och även scorekortet!

Fridens,
Stort grattis! Är det första sub 100?

Jag MÅSTE verkligen prova köra utan drivern någon runda, men när man väl står där ser ju fairway så bred ut! :twisted:

Mackel95 skrev:P.s. Fortfarande ingen birdie.
Hahaha, den kommer mer snart än du tror om du fortsätter i denna takten! ;)
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
Skriv svar