Nybörjarbibeln 2017

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Raesmus skrev:
Mackel95 skrev:- Borås GK Norra Banan -

Idag blev det spel på Borås GK Norra Banan med en kollega och min far. Fantastiskt fin bana väl värd ett besök om ni har vägarna förbi!

Hål 1 började dåligt med en drive i ett träd som sen spottades ut vid dam-tee. Slog nästa slag dåligt och 3:e riktigt. Fjärde fick jag fram till ca 20m utanför green, tänker att hålet kan vara förlorat här men tar upp 60 gradaren och chippar in bollen i hål! Par 5 var det så det blev ett par och en skön räddning.

Denna runda la jag nästan bort mina woods, slog j6/j5 från tee och wow, vilken skillnad. Helt otroligt mycket bättre läge för mina andra slag även på par 4/5 hål än jag någonsin haft med driver från tee. Spelade väldigt stabilt första 9 och gjorde bra score, klockade in efter 9 på 23 pinnar!

Fortsatte på sista 9 efter en fika i väldigt fin miljö, det fina spelet fortsatte stundtals och drivern fick fortsatt vila, även spoon och hybrid. Det blev faktiskt en riktig bogey-runda!

Jag gick in efter 18 på 43 poäng och 97 slag! Personbästa och då fick ändå drivern vila överallt förutom på 2-3 hål!

Nytt hcp är därmed 22,8 och det var även kul att göra ett så bra resultat på en helt ny bana!

Bifogar en bild från hål 1 och även scorekortet!

Fridens,
Stort grattis! Är det första sub 100?

Jag MÅSTE verkligen prova köra utan drivern någon runda, men när man väl står där ser ju fairway så bred ut! :twisted:

Mackel95 skrev:P.s. Fortfarande ingen birdie.
Hahaha, den kommer mer snart än du tror om du fortsätter i denna takten! ;)
Andra sub-100 faktiskt! :) Hahaha eller hur! Men man måste bara bestämma sig innan man ens lirar att lägga ur den, riktigt värt att prova faktiskt, trodde aldrig att det skulle gå så bra som det faktiskt gjorde, men misstagen minskar drastiskt! :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Snygg i Golfbloke!
Tips på närspelsguru, James Sieckmann. Youtube:a hans chippvideos!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Mackel95 skrev:- Borås GK Norra Banan -

Idag blev det spel på Borås GK Norra Banan med en kollega och min far. Fantastiskt fin bana väl värd ett besök om ni har vägarna förbi!

Hål 1 började dåligt med en drive i ett träd som sen spottades ut vid dam-tee. Slog nästa slag dåligt och 3:e riktigt. Fjärde fick jag fram till ca 20m utanför green, tänker att hålet kan vara förlorat här men tar upp 60 gradaren och chippar in bollen i hål! Par 5 var det så det blev ett par och en skön räddning.

Denna runda la jag nästan bort mina woods, slog j6/j5 från tee och wow, vilken skillnad. Helt otroligt mycket bättre läge för mina andra slag även på par 4/5 hål än jag någonsin haft med driver från tee. Spelade väldigt stabilt första 9 och gjorde bra score, klockade in efter 9 på 23 pinnar!

Fortsatte på sista 9 efter en fika i väldigt fin miljö, det fina spelet fortsatte stundtals och drivern fick fortsatt vila, även spoon och hybrid. Det blev faktiskt en riktig bogey-runda!

Jag gick in efter 18 på 43 poäng och 97 slag! Personbästa och då fick ändå drivern vila överallt förutom på 2-3 hål!

Nytt hcp är därmed 22,8 och det var även kul att göra ett så bra resultat på en helt ny bana!

Bifogar en bild från hål 1 och även scorekortet!

Fridens,

BildBildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Roligt och stabil runda scoremässigt!!!
Alltid bra att prova runda utan den stora bössan, en sådan runda kan ju få en att tänka annorlunda helt klart. :)
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

- Forsgårdens GK -

Igår fick jag möjligheten att deltaga på flickvännens företags event. Det var 11st från deras företag som skulle spela golf ihop och de behövde en 12:e för att komplettera lagen, snabb som en iller ilade jag upp till Kungsbacka och fyllde bollen.

Vi spelade Scramble i lag vilket var nytt för mig. Jag spelade med en kille som nyss tog grönt kort och vi mötte en total nybörjare och en kille som varit på 3 i hcp.. :D. (Killen med 3 i hcp slog en 295m spoon, helt JÄVLA galet. Sjukaste slaget jag sett i hela mitt liv, vi mätte med klocka)

Scramble var en väldigt rolig spelform och helt nytt för mig, men det var kul att spela något annat än bara för sig själv. Vi gick på helt okej och gjorde bogeys på mer eller mindre varje hål. Förutom hål 8 som är en par 3 på ca 135-140m, beläget med vatten runt om hela green. Det var rätt stark vind. Bollen framför stannade för att kolla på våra utslag då ingen av de träffat green, jag går upp och slår ut först och slår ett perfekt slag med min J8, vinden tar bollen och jag lägger mig 1-1,5m från hål! Applåder från bollen framför. Fick äran av min spelkamrat (som slog i vattnet) att ta första putten och sänkte den. Livets första birdie!! Fantastiskt härlig känsla.

När vi kom in efter rundan fick jag pris för "Närmast hål", vår boll slutade på 47 slag (9-hål), inget att vara stolt över men kul med så bra slag och även birdien! Som pris valde jag ett skovårdskit, det var det eller ett paraply. Haha! :D Ett jättekul event överlag.

Just nu är det ingen golf inbokad men det kommer ju alltid, har också hamnat efter i träningen och det måste jag plocka upp igen. Snart har jag ju semester också och då lär det bli en hel del golf, förhoppningsvis. :)

Tills vi hörs!
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

Mackel95 skrev:- Forsgårdens GK -

Igår fick jag möjligheten att deltaga på flickvännens företags event. Det var 11st från deras företag som skulle spela golf ihop och de behövde en 12:e för att komplettera lagen, snabb som en iller ilade jag upp till Kungsbacka och fyllde bollen.

Vi spelade Scramble i lag vilket var nytt för mig. Jag spelade med en kille som nyss tog grönt kort och vi mötte en total nybörjare och en kille som varit på 3 i hcp.. :D. (Killen med 3 i hcp slog en 295m spoon, helt JÄVLA galet. Sjukaste slaget jag sett i hela mitt liv, vi mätte med klocka)

Scramble var en väldigt rolig spelform och helt nytt för mig, men det var kul att spela något annat än bara för sig själv. Vi gick på helt okej och gjorde bogeys på mer eller mindre varje hål. Förutom hål 8 som är en par 3 på ca 135-140m, beläget med vatten runt om hela green. Det var rätt stark vind. Bollen framför stannade för att kolla på våra utslag då ingen av de träffat green, jag går upp och slår ut först och slår ett perfekt slag med min J8, vinden tar bollen och jag lägger mig 1-1,5m från hål! Applåder från bollen framför. Fick äran av min spelkamrat (som slog i vattnet) att ta första putten och sänkte den. Livets första birdie!! Fantastiskt härlig känsla.

När vi kom in efter rundan fick jag pris för "Närmast hål", vår boll slutade på 47 slag (9-hål), inget att vara stolt över men kul med så bra slag och även birdien! Som pris valde jag ett skovårdskit, det var det eller ett paraply. Haha! :D Ett jättekul event överlag.

Just nu är det ingen golf inbokad men det kommer ju alltid, har också hamnat efter i träningen och det måste jag plocka upp igen. Snart har jag ju semester också och då lär det bli en hel del golf, förhoppningsvis. :)

Tills vi hörs!
Sa ju birdien skulle komma! Grattis :D

Scrambletävling är jag också otroligt sugen på, ska försöka hitta någon snarast i krokarna!
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Mackel95 skrev:- Forsgårdens GK -

Igår fick jag möjligheten att deltaga på flickvännens företags event. Det var 11st från deras företag som skulle spela golf ihop och de behövde en 12:e för att komplettera lagen, snabb som en iller ilade jag upp till Kungsbacka och fyllde bollen.

Vi spelade Scramble i lag vilket var nytt för mig. Jag spelade med en kille som nyss tog grönt kort och vi mötte en total nybörjare och en kille som varit på 3 i hcp.. :D. (Killen med 3 i hcp slog en 295m spoon, helt JÄVLA galet. Sjukaste slaget jag sett i hela mitt liv, vi mätte med klocka)

Scramble var en väldigt rolig spelform och helt nytt för mig, men det var kul att spela något annat än bara för sig själv. Vi gick på helt okej och gjorde bogeys på mer eller mindre varje hål. Förutom hål 8 som är en par 3 på ca 135-140m, beläget med vatten runt om hela green. Det var rätt stark vind. Bollen framför stannade för att kolla på våra utslag då ingen av de träffat green, jag går upp och slår ut först och slår ett perfekt slag med min J8, vinden tar bollen och jag lägger mig 1-1,5m från hål! Applåder från bollen framför. Fick äran av min spelkamrat (som slog i vattnet) att ta första putten och sänkte den. Livets första birdie!! Fantastiskt härlig känsla.

När vi kom in efter rundan fick jag pris för "Närmast hål", vår boll slutade på 47 slag (9-hål), inget att vara stolt över men kul med så bra slag och även birdien! Som pris valde jag ett skovårdskit, det var det eller ett paraply. Haha! :D Ett jättekul event överlag.

Just nu är det ingen golf inbokad men det kommer ju alltid, har också hamnat efter i träningen och det måste jag plocka upp igen. Snart har jag ju semester också och då lär det bli en hel del golf, förhoppningsvis. :)

Tills vi hörs!
Grattis till första birdien! Riktigt skön känsla första gången man får peta i någon av fåglarna ;)
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Raesmus skrev:
Mackel95 skrev:- Forsgårdens GK -

Igår fick jag möjligheten att deltaga på flickvännens företags event. Det var 11st från deras företag som skulle spela golf ihop och de behövde en 12:e för att komplettera lagen, snabb som en iller ilade jag upp till Kungsbacka och fyllde bollen.

Vi spelade Scramble i lag vilket var nytt för mig. Jag spelade med en kille som nyss tog grönt kort och vi mötte en total nybörjare och en kille som varit på 3 i hcp.. :D. (Killen med 3 i hcp slog en 295m spoon, helt JÄVLA galet. Sjukaste slaget jag sett i hela mitt liv, vi mätte med klocka)

Scramble var en väldigt rolig spelform och helt nytt för mig, men det var kul att spela något annat än bara för sig själv. Vi gick på helt okej och gjorde bogeys på mer eller mindre varje hål. Förutom hål 8 som är en par 3 på ca 135-140m, beläget med vatten runt om hela green. Det var rätt stark vind. Bollen framför stannade för att kolla på våra utslag då ingen av de träffat green, jag går upp och slår ut först och slår ett perfekt slag med min J8, vinden tar bollen och jag lägger mig 1-1,5m från hål! Applåder från bollen framför. Fick äran av min spelkamrat (som slog i vattnet) att ta första putten och sänkte den. Livets första birdie!! Fantastiskt härlig känsla.

När vi kom in efter rundan fick jag pris för "Närmast hål", vår boll slutade på 47 slag (9-hål), inget att vara stolt över men kul med så bra slag och även birdien! Som pris valde jag ett skovårdskit, det var det eller ett paraply. Haha! :D Ett jättekul event överlag.

Just nu är det ingen golf inbokad men det kommer ju alltid, har också hamnat efter i träningen och det måste jag plocka upp igen. Snart har jag ju semester också och då lär det bli en hel del golf, förhoppningsvis. :)

Tills vi hörs!
Sa ju birdien skulle komma! Grattis :D

Scrambletävling är jag också otroligt sugen på, ska försöka hitta någon snarast i krokarna!

Tacktack!! :) Hittar du ingen är du alltid välkommen till gbg!! ;)
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Lite dåligt uppdaterat...

Hej på er, märker att jag är alldeles för dålig på att uppdatera, men den hårda sanningen är att det inte blivit så mycket golf det senaste. Helgerna fylls med annat och sista veckorna innan semestern är oftast hektisk. MEN! Nästa vecka börjar 4v semester och det känns välbehövligt. Ska bli riktigt kul att få lite fria dagar och förhoppningsvis få in mycket golfspel.

Igår lirade jag på hemmabanan i fantastiskt väder. Hade inga större förväntningar men det mesta kändes överlag bra. Rundan gick upp och ner men det sköna var att jag inte gjorde några större misstag, tidigare har man ju slagit en boll 2-5m cirka 5-10 gånger per runda men det uteblev helt idag. Istället fick jag mycket rena, sköna och framförallt raka träffar! Har jobbat en del med att hålla klubbhuvudet lite mer stängt när jag påbörjar baksvingen och det gör att jag får mer konsekventa träffar.

Sen ville inte riktigt längden på puttern igår.. Menmen, det andra satt ju så man kan inte få allt! ;) En kul grej var att jag träffade alla 3 greenerna på samtliga par 3:or! Det är något jag inte lyckats med tidigare så det var väldigt skönt.

Smaskade iväg en drive i en nedförsbacke på 263m vilket också var roligt, det är ju kul att slå långt! :)

Bild

Det blev tillslut 94 slag vilket är ett personbästa för mig, säger en del då jag inte hade speciellt bra känsla på rundan, gör för mycket missar med mina puttar och spelet vid foregreen och precis utanför. Där måste jag fortsätta öva!! På lördag blir det spel på Forsgårdens 9-hålsbana och eventuellt på 18-hålsbanan på söndag. Hoppas att formen håller i sig! :)

Scorekort enl. nedan:

(Vattenbesök på 1:an, 13 & 15)
Bild

(320m driven är en bugg, den fattade inte riktigt ett byte där.. :D, tyvärr ;))
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Kul att se att det tuffar på fint för dig! :D Vad tyckte du om Forsgården?
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Hollowind skrev:Kul att se att det tuffar på fint för dig! :D Vad tyckte du om Forsgården?
Tackar! Superfin verkligen. Gillar 9-hålsbanan! Ska bli kul att testa 18-hålarn snart, hört mycket gott!
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Skriv svar