Nybörjarbibeln 2017

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Hej på er!

Introduktion
Är relativt ny här på forumet och även inom sporten i sig. Har fastnat helt totalt och det finns ingenting jag tycker är roligare än att duffa den lilla vita bollen runt 18 hål på en blåsig och regnig torsdag. Konstigt nog. Jag har i alla fall bestämt mig för att jag ska bli bra mycket bättre än vad jag är idag och det hoppas jag självklart kunna uppnå i sommar. Kände rent spontant att en liten tråd där man kan skryta, skriva av sig frustration och i slutet av året kunna gå tillbaka och se om man faktiskt blivit något bättre kändes som ett bra alternativ. Skulle någon tycka att det var kul att läsa skulle det självklart vara ett plus! :lol:

Om mig
Marcus heter jag och bor i Torslanda strax utanför Göteborg, är 22 år gammal. Hemmabanan är Torslanda GK då jag bor cirkus 150m från 11:e tee. Jag började spela golf i slutet av Oktober 2016 och tog då grönt kort direkt. Jag sänkte mig till 36hcp efter min andra 18-hålsrunda vilket jag varit nöjd med. Efter den så avslutades säsongen och efter nyår investerade jag i lite nya klubbor - mer om det under nästa rubrik. Säsongen har börjat bra tycker jag efter en del vinterträning och justerande på drivern som jag alltid sliceat grymt mycket men som nu mer faktiskt går mestadels rakt.

Utrustning
Gjorde en custom fitting och valde Mizuno JPX-900 Hot Metal (5-P S300 Dynamic gold stiff skaft) efter att ha testat en rad olika klubbor. Den stora anledningen till min Custom fitting är min längd (199cm), så jag var väldigt osäker på längden på klubben men hittade helt rätt med 1" förlängning. På dessa fantastiska järn sitter det svart/vita golf pride midsize grepp. På följande länk kan ni se alla klubbor jag testade samt mer detaljerat kring Hot Metal-klubban: http://imgur.com/a/9Cdc6. Dessa värden har ändrats en hel del då jag idag får ut mer längd samt högre klubbhastighet, men tänkte att det är kul att bjuda på något. Srixon var för mig alldeles för svåra och var även rejält trött så vissa värden får ni inte skratta åt... :lol:

Till driver "fyndade" jag en ny Nike Vapor Fly. Köpte även 3st wedgar (2st SM5, 1st SM6 (50/8, 54/10, 60/8) begagnat och är nöjd med dessa än så länge. Puttern var det första jag investerade i och det är en Odyssey Marxsman Fang (Redan börjat snegla på en blade/mallet-putter dock.. :D)

Dagsläget
I dagsläget har jag hunnit klämma in 3-4 hela rundor på sommargreener, spelar främst med far och en bekant som tog grönt kort samtidigt som oss. Vi är relativt jämna och skjuter strax över 100-105 i dagsläget. Det jag känner som "förstör" mitt spel just nu är främst närspelet, har svårt att hitta rätt med wedgarna omkring green och även de långa puttarna, riktigt svårt att få de nära hål på 1 putt och 3-puttar allt för ofta. Sen är det självklart en del missar när man toppar bollen enormt/slår upp för mycket gräs men det är bara träning som kan åtgärda det kapitlet.

Mål
Här tänkte jag presentera lite kortsiktiga, långsiktiga samt redan avklarade mål och kanske någon tanke/kommentar kring varje mål. Dessa kan fyllas på medans säsongen pågår och kommer kryssa av dessa så fort jag kan.

Avklarade mål
[x] 36 hcp
[x] Sluta slicea (Tillfälligt kanske? :lol:)
[x] Spela en hel runda med samma boll

Kortsiktiga mål
[x] Runda under 100 slag (Avklarat 2017-06-01)
[ ] Slå drivern i planket på rangen (Ett plank längst bort på rangen, uppskattningsvis 225-245m dit)
[x] Lära mig hur långt varje klubba går (I samband med detta jobba på att bli jämn med varje klubba)
[/] Öva, öva, öva på närspelet. Puttar samt wedgar. Vill börja med 10, 20, 30m från green och jobba mig inåt.
[/] Hålla denna "dagbok" uppdaterad! (Ska försöka få in så mycket bilder/videor jag kan för att hålla det lite mer intressant).

Långsiktiga mål
[x] Komma till 28hcp eller lägre innan säsongen är slut (Avklarat 2017-06-03).
[ ] Delta i en tävling
[ ] Gå en runda under 90 slag

Det är väl vad jag har just nu! Har ni några förslag, tips eller bara tankar om vad som skulle vara intressant/bra för mig att göra eller satsa på så är det bara att skriva i kommentarsfältet så ska vi se om jag kan klämma in det! :)

För dagen är ett träningspass inplanerat efter jobbet där jag skall jobba på mina wedgar, gå igenom varje klubba i bagen på rangen med fokus på en långsam baksving och en korrekt rörelse genom hela svingen, kommer även att jobba på greppet under hela passet. Återkom med uppdatering när det är klart!

Fridens liljor!
Senast redigerad av Mackel95 den 29 aug 2017, 08:29, redigerad totalt 3 gång.
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Häftigt med lite utmaningar, kommer bli kul att följa din resa!

Kör hårt!
Saltar alltid en bra story
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Härlig start, skall bli kul att följa utvecklingen då du verkar brinna för detta precis som 99 % av dom som finns på detta forum gör!
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Välkommen hit till golfensnörderiets tillhåll!

Mitt enda tips är att ha kul och spela så mycket du kan, fokusera inte för mycket på resultaten det hinner du göra sen :D
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

StefanL skrev:Välkommen hit till golfensnörderiets tillhåll!

Mitt enda tips är att ha kul och spela så mycket du kan, fokusera inte för mycket på resultaten det hinner du göra sen :D
Tack alla för snabba och härliga svar! Ska bli riktigt kul att ha ett tillhåll där man kan diskutera funderingar och även få skriva av sig lite så man förhoppningsvis får lite mer motivation att ta sig till banan för träning! (Inte för att det egentligen behövs men.. ;)).

Sant det du säger! De gånger jag inte räknat score utan bara gått för att ha kul så brukar jag prestera mycket mycket bättre! Så ska absolut försöka följa ditt råd. Tack! :)
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Välkommen hit, tror du kommer trivas som fisken i vattnet!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det här blir riktigt kul att följa! Vad kul att du hittat hit!
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Va kul att så många visat intresse och tycker att det ska bli kul!

UPDATE:

Igår 24/4 så la jag bärbagen på ryggen och traskade bort till rangen i cirkus 12-13 m/s blåst. Vi har ett litet "hus" med 10 platser och lite infravärme som jag tänkte att jag kunde ställa mig i. När jag öppnade dörren dit så var det fullsmackat med kids som hade grupplektion. Lite vissen var det bara att gå och ställa sig på utsidan. Bild

Efter lite uppvärmning och några övningar så kom PRO:n och knackade mig på axeln: "Vi är färdiga nu, jag lät värmen stå på och det står lite bollar som vi inte hann använda, du kan ta de om du vill". Just då kändes han som Jesus för mina händer började precis frysa bort. In till bollmaskinen och möts av denna fantastiska syn. Bild.
Ni kan ju gissa om jag var nöjd.

Väl inne så började jag med J7 för att få upp lite träffar och att fokusera på korrekt grepp innan varje slag. Just nu har jag mycket tankar innan varje slag vilket gör att jag får en del olika svingar hela tiden, så måste hitta ett spår och fokusera på att göra det "perfekt". Körde igenom varje klubba i hela bagen och wedgarna fortsätter vara besvärliga för mig. Övning, övning!

Avslutade med att bomba iväg några hybrid-slag då det är min absolut svagaste klubba och det satt faktiskt riktigt fint igår! Sedan fick drivern självklart lite kärlek och fokus där ligger på att utveckla raka slag och ta bort slice helt ur spelet. På 30 bollar fick jag nog endast 1 slice så för mig är det mycket lyckat. (Oftast kommer slicen när jag ska safta i, lugnt tempo = ingen slice).

Efter detta blev det redigt kallt och då packade jag ihop för att dra mig hemåt vid 21-tiden. Överlag är jag faktiskt nöjd med passet och järnen satt riktigt fint, måste bara jobba hårt på att få en bra bollträff vid varje slag för när jag väl får det så går det både långt och rakt. Bjussar på en bild som flickvännen tog precis innan vi gick hem, bra väder!

Bild

Fick henne att filma lite så ikväll blir det till att analysera lite och se vad jag behöver slipa på. Idag blir det ingen golf då vi fick snö imorse!! :x

Fridens liljor!
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Härlig golfdagbok! Kul med dina mål :)

Jag spelar gärna en runda ihop nån dag, om du vill och har tid? Jag har inte provat Torslanda ännu men får för mig att det är en omtyckt bana.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Hollowind skrev:Härlig golfdagbok! Kul med dina mål :)

Jag spelar gärna en runda ihop nån dag, om du vill och har tid? Jag har inte provat Torslanda ännu men får för mig att det är en omtyckt bana.
Tack för orden! :)

Gärna för mig! Vi får försöka hitta en dag att klämma in det! Nu har jag egentligen bara spelat på Torslanda så kan inte säga vad den har för fördelar/nackdelar mot andra banor, men det är väldigt vanligt att det blåser en del. Samt så är det en lång bana, men mycket förlåtande och enligt mig väldigt rolig/bra att spela! :)
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Skriv svar