Nybörjarbibeln 2017

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

VIDEODAGS

Tänkte att jag slänger upp en video framifrån och en från sidan. Min flickvän håller i kameran så om det rör sig m.m. så är det tyvärr så det fick bli idag.. :-)

Om någon har lite stalltips eller bara ser något jag kan förbättra så är det mycket uppskattat! Gärna kompletterat med övningar som jag kan köra!!

https://vimeo.com/214802756

https://vimeo.com/214804513

Så här ser det ut med drivern i dagsläget. Kan försöka fixa videos på järnen om intresse finns. :)

Fridens liljor!
Senast redigerad av Mackel95 den 26 apr 2017, 12:30, redigerad totalt 1 gånger.
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

Mackel95 skrev:VIDEODAGS

Tänkte att jag slänger upp en video framifrån och en från sidan. Min flickvän håller i kameran så om det rör sig m.m. så är det tyvärr så det fick bli idag.. :-)

Om någon har lite stalltips eller bara ser något jag kan förbättra så är det mycket uppskattat! Gärna kompletterat med övningar som jag kan köra!!

https://vimeo.com/214802756

https://vimeo.com/214804513

Så här ser det ut med drivern i dagsläget. Kan försöka fixa videos på järnen om intresse finns. :)

Fridens liljor!
Det svingtempot skulle jag vilja ha. Ernie Els-feeling!
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Tycker svingen ser otroligt fin ut för att ha börjat för ett halvår sedan! Har du spelat någon annan sport med klubba och boll tidigare?
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Spelade med en 4-handikappare som hade liknande sving för ett tag sedan.. Så det är väl bra?
Spana in den här,

Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Hollowind skrev:Tycker svingen ser otroligt fin ut för att ha börjat för ett halvår sedan! Har du spelat någon annan sport med klubba och boll tidigare?
Tack för de fina orden! Faktiskt inte, bara lattjat lite innebandy med polare någon gång då och då. Aldrig haft svårt för någon typ av bollsport dock. :)

26/4-17

Rangedags igen! Vädret var helt strålande runt 19.30-tiden och PRO:n kom ännu en gång med två hinkar smockfulla med bollar till mig. Järnen kändes mycket jämna och även min hybrid (som jag ett tag exkluderat ur mitt spel pga svårslagen) kom igång riktigt hett igår! Kändes fantastiskt. Håller på med en liten svingförändring med min driver för att få rakare spel, när jag väl träffar så är det 110%-igt. Men det händer även att jag duffar och det suger lite, men har bara tränat med den "nya svingen" i 1 timme så kan inte klaga för mycket! ;) Over all kändes det som riktigt bra och nyttig träning där jag även slängde in lite prickspel (Försökte träffa olika flaggor på rangen) med faktiskt riktigt hyfsade resultat! Det som fortfarande inte riktigt fungerar för mig är mina wedgar.. Jag träffar nästan allt "under" klubban?? Wedgarna är de enda som är standard längd i min bag, kan det ha med saken att göra? Eller är det bara mer troligt att jag inte riktigt löser hur jag ska spela med de?

Känns som att jag inte har en aning om vad jag ska göra innan mitt slag, raka armar och bara pendla?? Eller böja på handlederna och göra det till ett "riktigt slag"?? Sjukt osäker på detta måste jag säga.. Känns som wedgarna förstör mycket av mitt spel just nu. Tips mottages mycket tacksamt!

När jag var klar på rangen började jag packa ihop mina grejer, men suget var ju inte slut där. Så jag tänkte att jag tar några hål på korthålsbanan (trots att solen nästan gått ner :roll:). Första korthålet har blivit avkortat rejält och är idag bara på 35m, men green är riktigt liten så det är ett klurigt hål - lutar även en hel del. Då händer det! Jag kommer SÅ HÄR nära en Hole-in-one:Bild

Blev så lycklig att jag var tvungen att ringa farsan på FaceTime för att låta honom bevittna detta. Blev faktiskt inte ens arg för att den inte gick i, riktigt härlig känsla, haha!

Inte omöjligt att jag går till rangen idag igen, men helgen är smockad med svensexa m.m. så kan bli svårt att komma ut på banan. Ska försöka klämma in något på söndag/måndag om möjligt.

Tills vidare!
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

JohanAdministratör skrev:Spelade med en 4-handikappare som hade liknande sving för ett tag sedan.. Så det är väl bra?
Spana in den här,

Det låter ju lovande.. Haha! :D Tack för videon, skall kika igenom! :)
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Mackel95 skrev:Första korthålet har blivit avkortat rejält och är idag bara på 35m, men green är riktigt liten så det är ett klurigt hål - lutar även en hel del. Då händer det! Jag kommer SÅ HÄR nära en Hole-in-one
För att trösta dig (även om du verkar sörja att den inte gick i) hade det nog ändå varit den mest tveksamma av HIOs någonsin från det avståndet :lol: Varför kortar man ens av ett hål till 35 meter?? Nu kan inte jag reglerna, men ni andra, det måste finnas ett minimimått för vad som är giltigt att ha som provisorisk längd på ett korthål eller?

Men kul att läsa ditt inlägg i övrigt! Man hör ju direkt att om du fortsätter köra på i det här tempot så får vi andra akta oss scoremässigt ;) Apropå wedgarna så hade det förstås varit intressant att se hur du kände om du fick en 1'' förlängd wedge i handen istället.

Men kring tekniken så kände jag väldigt mycket samma sak som du i början eftersom det finns så många olika sätt att slå finesslagen runt greenen på. Jag fann många av tipsen och råden i den här guiden som väldigt användbara.

https://youtu.be/GhzY7TIMnMU?t=34m20s

Jag har massor att jobba på i mitt wedgespel, men för mig var nyckeln till lite bättre träffar och bättre bollflykt att våga accelerera mot bollen men via en lite mindre svingrörelse. Oavsett vad jag försökt åstadkomma har jag gett det nån timme på en övningsområde för att se om man blir vän med tekniken och får det att kännas naturligt efter en stund, eller om det bara känns som att man spelar teater med klubba i hand :lol:
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Hollowind skrev:
Mackel95 skrev:Första korthålet har blivit avkortat rejält och är idag bara på 35m, men green är riktigt liten så det är ett klurigt hål - lutar även en hel del. Då händer det! Jag kommer SÅ HÄR nära en Hole-in-one
För att trösta dig (även om du verkar sörja att den inte gick i) hade det nog ändå varit den mest tveksamma av HIOs någonsin från det avståndet :lol: Varför kortar man ens av ett hål till 35 meter?? Nu kan inte jag reglerna, men ni andra, det måste finnas ett minimimått för vad som är giltigt att ha som provisorisk längd på ett korthål eller?

Men kul att läsa ditt inlägg i övrigt! Man hör ju direkt att om du fortsätter köra på i det här tempot så får vi andra akta oss scoremässigt ;) Apropå wedgarna så hade det förstås varit intressant att se hur du kände om du fick en 1'' förlängd wedge i handen istället.

Men kring tekniken så kände jag väldigt mycket samma sak som du i början eftersom det finns så många olika sätt att slå finesslagen runt greenen på. Jag fann många av tipsen och råden i den här guiden som väldigt användbara.

https://youtu.be/GhzY7TIMnMU?t=34m20s

Jag har massor att jobba på i mitt wedgespel, men för mig var nyckeln till lite bättre träffar och bättre bollflykt att våga accelerera mot bollen men via en lite mindre svingrörelse. Oavsett vad jag försökt åstadkomma har jag gett det nån timme på en övningsområde för att se om man blir vän med tekniken och får det att kännas naturligt efter en stund, eller om det bara känns som att man spelar teater med klubba i hand :lol:
Tjena Hollowind!

Hade självklart inte räknat det som en "riktig" HIO ;) Det är en liten teknikbana vi har egentligen, hålet ligger parallellt med utslagsplatserna på rangen och alla nybörjare lirar där. Så en del bollar har nästan träffat de som står på rangen. Det var 79m förra året men kortades till 35m detta året för att undvika just denna typ av missar. :D

Kul att du gillar inläggen och tack för kanonbra input!

Japp, tänkte att jag skulle försöka ta mig till World of Golf och bara provslå 1" förlängda wedgar och se om jag upplever någon skillnad. Ska också kika på videon du skickade och se om det kan vara något för mig att prova! :)

Tack ännu en gång!
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mackel95 skrev:VIDEODAGS

Tänkte att jag slänger upp en video framifrån och en från sidan. Min flickvän håller i kameran så om det rör sig m.m. så är det tyvärr så det fick bli idag.. :-)

Om någon har lite stalltips eller bara ser något jag kan förbättra så är det mycket uppskattat! Gärna kompletterat med övningar som jag kan köra!!

https://vimeo.com/214802756

https://vimeo.com/214804513

Så här ser det ut med drivern i dagsläget. Kan försöka fixa videos på järnen om intresse finns. :)

Fridens liljor!
Håller med tidigare talare om att det finns mycket positivt i svingen för att vara så ny. Stor förbättringspotential samtidigt men en bra grund är ruskigt viktigt.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Mackel95 skrev:Hade självklart inte räknat det som en "riktig" HIO ;) Det är en liten teknikbana vi har egentligen
Då är jag med på premisserna :D Finns en liknande på World of Golf också. Riktigt roligt och användbart att fila på wedgespelet på såna :)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Skriv svar