Nybörjarbibeln 2017

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Fredag 2017-04-28

Idag är det fullt ösregn i Göteborg.. Tjejen är i stan med vänner så tänkte att jag kunde gått till rangen idag, men icke. Regnet bara öser ner. Dock kan man ju inte vara utan golf en hel dag, så jag åkte till Dormy och köpte ett par nya byxor från Galvin Green och ett skärp från Peak Performance. Nöjd med inköpen som skall användas för första gången nu på måndag!

Bild:
Bild

Trevlig helg!
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

FÖRSTA MAJ - SÄNKNING!!!

Åhh, denna FANTASTISKA sport! Igår blev det en runda vid 18:40 eftersom det hade varit tävling på banan hela dagen. Vädret var helt amazing! Solen värmde, ingen vind och gräset var så fint så det fanns inte. Eftersom vi startade så sent och var en 4-boll så var siktet inställt på 9-hål. Vi startar på hål 1, drar en drive som går långt och ligger ganska perfekt på fairway. Slår en J7 med 148m kvar till flagg och får en riktigt oturlig bollflykt som studsar på vattenhåls kanten och ner i vattnet.. Hade den varit 40cm mer vänster så hade den istället studsat upp till flagg.. Jaja tänker jag och eftersom jag har spenderat hela helgen till "Phil Mickelsons: Secret of the Short Game", så tänker jag bara att detta är chansen att visa upp mig. Fram med 60-gradarn och slår en rätt bra chip och två putt i. 6 slag på ett par 4 och 2 poäng är i hamn. Skönt.

Hål 2 är ett par 3, första slaget i flagghöjd men lite väl mycket vänster, dock fortfarande på green. 3 puttar på green ( :oops: ) och en 4 i (360 rondell på koppen), 3 poäng i hamn dock!

Sen händer det, hål 3, Min ärkefiende. Bra drive ut, lite till höger i ruffen. Slår en J7 riktigt bra nästan upp på green men green har en kant upp och den faller ner lite, dock ett riktigt bra slag. Slår 60-gradarn igen och ligger cirka 6m från hål, och jag sänker putten direkt. I på 4 på ett par 4! Närspelet sitter!!

Hålen fortsatte och poängen ramlade in som aldrig förr - Kände mig som ett proffs! Inga missar, bra puttar och bra närspel, vilket framgångskoncept!

På hål 7, som är en rätt lång par 3, så slår jag min J6 en bra bit, dock lite höger och hamnar i en bunker på hål 6, går fram och blir lite besviken så klart. Ligger ändå 30-40m från flagg. Bunkerslag är också något av en svaghet. Slår bollen mest ur bunkern och upp i gräset. Har cirkus 35m kvar och ska alltså slå mitt 3:e slag. Då händer det, helt jävla otroligt. JAG SLÅR MIN 60-GRADARE OCH SLAM-DUNKAR BOLLEN I KOPPEN. Jag skämtar inte, den gick rakt upp och RÄTT NER I KOPPEN. Slängde klubban och sprang ett ärovarv av lycka. Vilken jävla känsla och paret var ett faktum.

Avslutade också starkt förutom en boll som jag skickade i vattnet för jag blev lite övermodig.

På hål 9 kollade jag för första gången scoren; 26 poäng och 44 slag. Det är jag faktiskt jäkligt nöjd med! Det blev en sänkning och handicapet ligger nu mer på 31,5. Vi 4 som spelar har även pokaler som är vandringspris och denna måndag fick guldpokalen följa med mig hem. Kommer bild på den senare.

Provspelade även med mina nya Nike Lunar Control Vapor och satan vilka sköna skor!

Bifogar scorekortet här nedan:
Bild
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Det var inte några Jordans du hade? :lol: :roll:

Grymt, riktigt kul på banan när det stämmer. Det är därför man går varv efter varv och jagar den där lilla vita bollen. :D
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

Grattis till en bra runda och rejäl sänkning!
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

^ Tack för orden boys! :)

Återkommer här med en bild på vår lilla inhemska turnering där vandringspriset nu mer är bosatt i min lägenhet och står MYCKET synligt, något som flickvännen är mindre glad över.. Men man måste ju kompromissa.
Bild

Hur helgen ser ut:

Har en runda inbokad på söndag med vanliga gänget som brukar lira. Bokade precis även in en runda på måndag med några på jobbet så det ska bli riktigt kul!

Ska försöka komma iväg på lite träning ikväll och fortsätta jobba på närspelet, speciellt det precis runt green och wedgarna då. Val av wedge i olika lägen m.m.

Har även kontaktat PRO:n på klubben för att han ska kunna ge mig ett grundkoncept med drivern, en sving jag kan jobba på. För nu har jag så mycket YouTube-tankar med min driver att varje sving blir unik och även resultatet, kan gå både höger, rakt, högt, lågt och vänster just nu.. Vilket känns mindre bra.. :D

Fridens liljor!
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Då var ett besök hos PRO:n inbokat. Nästa söndag ska jag ta en 50-min lektion till att börja med. Så får vi se vart det tar vägen, har sagt att jag främst vill fokusera på min driver men vill nog ändå snabbt köra igenom järn m.m. och få lite övningar jag kan jobba med. Ser verkligen fram emot det!
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Mackel95 skrev:Då var ett besök hos PRO:n inbokat. Nästa söndag ska jag ta en 50-min lektion till att börja med. Så får vi se vart det tar vägen, har sagt att jag främst vill fokusera på min driver men vill nog ändå snabbt köra igenom järn m.m. och få lite övningar jag kan jobba med. Ser verkligen fram emot det!
Om jag får vara petig, så fokusera på en sak först. Försök inte att göra massvis med förändringar samtidigt utan ta det steg för steg.
Vart förlorar du mest slag idag ? Hur stora är dina missar med drivern ? Vad tror du själv att du tjänar mest att göra en första förbättring av?
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

stevvee skrev:
Mackel95 skrev:Då var ett besök hos PRO:n inbokat. Nästa söndag ska jag ta en 50-min lektion till att börja med. Så får vi se vart det tar vägen, har sagt att jag främst vill fokusera på min driver men vill nog ändå snabbt köra igenom järn m.m. och få lite övningar jag kan jobba med. Ser verkligen fram emot det!
Om jag får vara petig, så fokusera på en sak först. Försök inte att göra massvis med förändringar samtidigt utan ta det steg för steg.
Vart förlorar du mest slag idag ? Hur stora är dina missar med drivern ? Vad tror du själv att du tjänar mest att göra en första förbättring av?
Självklart får du vara petig, och jag håller med dig helt! Därför har jag valt just drivern då jag i dagsläget har 0 självförtoende när jag plockar upp den från tee. Den kan gå med kraftig slice höger, den kan gå mycket lågt och kort och den kan även sluta en bra bit vänster. Det gör att när jag spelar så spelar jag mer eller mindre alltid slag 2 från banan bredvid det hål jag går. Än så länge har det funkat då jag varit relativt ensam på banan men nu när det börjar bli mer och mer folk så vill jag ha kontroll och i värsta fall veta att den går rakt. Längden för mig är oviktigt så länge jag kommer iväg en bit och framförallt håller mig på rätt bana. :)

Den står för mina absolut sämsta slag och förstör mycket av min score i dagsläget. :)
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Mackel95 skrev:
stevvee skrev:
Mackel95 skrev:Då var ett besök hos PRO:n inbokat. Nästa söndag ska jag ta en 50-min lektion till att börja med. Så får vi se vart det tar vägen, har sagt att jag främst vill fokusera på min driver men vill nog ändå snabbt köra igenom järn m.m. och få lite övningar jag kan jobba med. Ser verkligen fram emot det!
Om jag får vara petig, så fokusera på en sak först. Försök inte att göra massvis med förändringar samtidigt utan ta det steg för steg.
Vart förlorar du mest slag idag ? Hur stora är dina missar med drivern ? Vad tror du själv att du tjänar mest att göra en första förbättring av?
Självklart får du vara petig, och jag håller med dig helt! Därför har jag valt just drivern då jag i dagsläget har 0 självförtoende när jag plockar upp den från tee. Den kan gå med kraftig slice höger, den kan gå mycket lågt och kort och den kan även sluta en bra bit vänster. Det gör att när jag spelar så spelar jag mer eller mindre alltid slag 2 från banan bredvid det hål jag går. Än så länge har det funkat då jag varit relativt ensam på banan men nu när det börjar bli mer och mer folk så vill jag ha kontroll och i värsta fall veta att den går rakt. Längden för mig är oviktigt så länge jag kommer iväg en bit och framförallt håller mig på rätt bana. :)

Den står för mina absolut sämsta slag och förstör mycket av min score i dagsläget. :)
Då skulle jag isåfall försöka lägga tid på den och svingen och då strunta i järnen. 50 minuter går fort, väldigt fort. Skynda inte på lektionen utan ge det tid. Jag hoppas du får en bra och givande lektion ! :)
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Då skulle jag isåfall försöka lägga tid på den och svingen och då strunta i järnen. 50 minuter går fort, väldigt fort. Skynda inte på lektionen utan ge det tid. Jag hoppas du får en bra och givande lektion ! :)
Okej! Då tar jag ett pass endast med fokus på drivern istället! :) Planen är också att försöka få in en lektion i veckan/varannan vecka! Tack för inputen! :)
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Skriv svar