Nybörjarbibeln 2017

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Mackel95 skrev:
MacTS skrev:Kul att följa din utveckling! Kör hårt!
Tacktack! :)
Lektion 14/5-17

Hade igår min första lektion sedan jag tog Grönt kort kursen i Oktober förra året. Fick faktiskt mycket beröm från läraren då han tyckte att det var en mycket bra sving för att ha spelat så lite. Han började först med att filma "grunderna" (Stans, rörelser med kroppen, grepp och alla basics) där han sa att det inte fanns någonting att påpeka utan det såg mycket bra ut, vilket självklart alltid är skönt. När jag väl började svinga så upptäckte han (och visade med film) att jag tenderar att gå lite utifrån och in och skära bollen när jag slår, vilket förklarar mina pushar/slicear. Jag fick börja med att ändra i baksvingen och gå upp lite mer rakt och när jag hade vänsterarmen rak så skulle toppen av greppet peka innanför eller precis på bollinjen, för att sedan försöka komma mer inifrån och ut på vägen ner. Fantastiskt mycket skönare känsla och känner att jag får och kommer få ännu bättre träffar genom att svinga på detta sätt.

Problemet för mig blev bladkontrollen och jag hade ett öppet blad vid många tillfällen, men det är ju bara en övningssak. Jag poängterade att jag ville slå mer rakt och han sa att jag inte skulle ha några som helst problem med det med mer övning, istället tyckte han att jag skulle lära mig att slå en draw. :oops: Sjuk tanke för mig men vi satte igång och jag slog faktiskt några draws! Fantastisk känsla. Han applåderade tom vid ett av slagen. Haha! Sedan gick vi vidare till drivern och där ändrade vi mycket i uppställningen, jag klippte till och den gick spikrakt och cirkus 200m carry, då skrattade han bara och förklarade att det faktiskt ibland är så enkelt som att bara ändra uppställningen. Även med drivern lämnar jag bladet på klubban lite väl öppet vid impact, så måste öva på det med både järn och driver. Han sa också att jag nog inte borde dröja speciellt mycket med att custom-fitta en driver då han var ganska säker på att jag behövde tjoffa i ett stiff-skaft i den istället för mitt regular. Men! Nu vet jag i alla fall HUR jag skall öva när jag står på rangen och vad jag ska tänka på, och inte bara mata slag. Absolut en superbra lektion!

Idag 15/5 blir det 18-hål med far och en vän till familjen, tror inte jag kommer räkna slag då jag bara skall gå på den nya svingtanken och det kommer nog medföra en hel del missar kan jag gissa.

Var även och shoppade möbler i helgen med flickvännen och eftersom jag stod ut med det så förhandlade jag till mig ett besök på Dormys. Det resulterade i att det blev en ny putter! https://www.dormy.se/golfklubbor-100376 ... in-1116457 i 35" är beställd och borde komma till mig om cirkus 10-14 dagar. Den var verkligen superskön i affären och jag har längtat efter lite mer "bladputter" än min nuvarande som jag tycker är lite väl stor och halvsvår att få kontroll på. Ska också bli riktigt nice med 35" då 34" är väldigt kort för min längd. Det var nog allt för denna gång, återkommer efter rundan!

Fridens,
Kul när det går bra med förändringar!!

Din mallet-putter måste ju ändå vara en av de bökigaste jag någonsin provat. Det är den och scottys futura x eller vad den heter. De passar inte mig och då spelar jag ändå med mallet!! :)
Hoppas den nya puttern funkar!!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda


Kul när det går bra med förändringar!!

Din mallet-putter måste ju ändå vara en av de bökigaste jag någonsin provat. Det är den och scottys futura x eller vad den heter. De passar inte mig och då spelar jag ändå med mallet!! :)
Hoppas den nya puttern funkar!!
Verkligen roligt, bara sjukt mycket att tänka på innan det sätter sig haha! :)

Kan bara hålla med, längdkontrollen är för mig obefintlig och jag träffar toppen av puttern 24/7 vilket gör att det nästan alltid blir 1-2m för korta puttar.. Ska bli riktigt kul att få prova den andra puttern då den passade mig alldeles perfekt i både looks och känsla i affären!! :)

Tack för orden!
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
picknickkorgen
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 maj 2017, 21:22

Det är samma saker som jag jobbat med, dragit in klubban för tidigt i baksvingen vilket gjort jag hamnat för långt bakom kroppen och måste kompensera och kastar ut klubban = utifrån och in. Precis som du säger blir det en helt annan träff när man lärde sig det här. Märker dock efter ett tag att jag kommer tillbaka till gamla rutiner om jag inte aktivt tänker på det och då kommer slicen eller duffen fram direkt :)
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

picknickkorgen skrev:Det är samma saker som jag jobbat med, dragit in klubban för tidigt i baksvingen vilket gjort jag hamnat för långt bakom kroppen och måste kompensera och kastar ut klubban = utifrån och in. Precis som du säger blir det en helt annan träff när man lärde sig det här. Märker dock efter ett tag att jag kommer tillbaka till gamla rutiner om jag inte aktivt tänker på det och då kommer slicen eller duffen fram direkt :)
Håller helt med! Grymt svårt och energikrävande att tänka hela tiden när man ska göra på ett nytt sätt både bak, mitt och fram.. Menmen, det sätter väl sig snart!

Var ute och lirade 18-hål igår och det är ju inget man skryter om direkt om vi säger så. Drivern gick tillbaka till sitt gamla mönster och 13/14 utslag blev ofantliga slicear, förutom den bana som det faktiskt är okej att slå slice på, då får jag ett sånt vänsterslag så jag aldrig sett dess like, haha! Om jag bara svingar upp till min egen axel så får jag ingen slice och en okej träff, men är ju inte jättekul att ha en sån sving.. Tror tyvärr att det är så jag får svinga för jag märker att mitt problem är att jag inte "hinner" stänga bladet och därför blir det en mega-slice, kan inte slå den rakt om mitt liv så hängde på det.

Puttningen var så dålig så hälften hade räckt, har nog ställt in hela siktet på min nya putter och vill typ inte ens försöka med min gamla, hittar bara ursäkter till varför den är så dålig. ;)

112 slag och 29 poäng igår och då kändes det som min sämsta runda någonsin, man tappar liksom tron på den nya svingtanken, men det blir att hårdträna och få in den mer naturligt för en bättre känsla och förhoppningsvis bättre resultat.
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Mackel95 skrev:
picknickkorgen skrev:Det är samma saker som jag jobbat med, dragit in klubban för tidigt i baksvingen vilket gjort jag hamnat för långt bakom kroppen och måste kompensera och kastar ut klubban = utifrån och in. Precis som du säger blir det en helt annan träff när man lärde sig det här. Märker dock efter ett tag att jag kommer tillbaka till gamla rutiner om jag inte aktivt tänker på det och då kommer slicen eller duffen fram direkt :)
Håller helt med! Grymt svårt och energikrävande att tänka hela tiden när man ska göra på ett nytt sätt både bak, mitt och fram.. Menmen, det sätter väl sig snart!

Var ute och lirade 18-hål igår och det är ju inget man skryter om direkt om vi säger så. Drivern gick tillbaka till sitt gamla mönster och 13/14 utslag blev ofantliga slicear, förutom den bana som det faktiskt är okej att slå slice på, då får jag ett sånt vänsterslag så jag aldrig sett dess like, haha! Om jag bara svingar upp till min egen axel så får jag ingen slice och en okej träff, men är ju inte jättekul att ha en sån sving.. Tror tyvärr att det är så jag får svinga för jag märker att mitt problem är att jag inte "hinner" stänga bladet och därför blir det en mega-slice, kan inte slå den rakt om mitt liv så hängde på det.

Puttningen var så dålig så hälften hade räckt, har nog ställt in hela siktet på min nya putter och vill typ inte ens försöka med min gamla, hittar bara ursäkter till varför den är så dålig. ;)

112 slag och 29 poäng igår och då kändes det som min sämsta runda någonsin, man tappar liksom tron på den nya svingtanken, men det blir att hårdträna och få in den mer naturligt för en bättre känsla och förhoppningsvis bättre resultat.
Det är alltid svårt att ta med sig ny sving ut på banan för man faller väldigt lätt tillbaka. Kämpa på bara!

Det där med längden i baksvingen tycker jag du skall tänka på, jag har alltid strävat efter att slå långt och trott att jag måste ladda armarna långt bak i baksvingen. Detta har skapat problem för mig i längden, Jag har svingat så pass långt att jag sett klubbhuvudet i min vänstra ögonvrå. Jag kunde då ibland slå jätte fina golfslag men även väldigt många katastrof slag.

Idag försöker jag korta ner min sving VÄLDIGT mycket och har mycket bättre bollträff efter det samt kan jag ha mer acceleration som genererar mer kraft. Så med en kortare sving slår jag tillslut längre än vad jag gjort tidigare.
Med detta vill jag säga att du inte skall sträva efter att slå långt nu, acceptera att du kanske slår lite kortare och fokusera på bollträffen istället. För får du till bollträffen ordentligt kommer du generera mer fart i bollen, och när du lärt dig hantera bollträffen bra kan du börja lägga på lite acceleration.
Spela ditt spel för ditt handicap och försök inte skynda på, du tjänar på det i längden ! Jag lovar, pratar ur egen erfarenhet då jag väldigt snabbt kom ner till 16 men sen var det bara tvärstopp på grund av att jag "slarvat" mig dit.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Det är alltid svårt att ta med sig ny sving ut på banan för man faller väldigt lätt tillbaka. Kämpa på bara!

Det där med längden i baksvingen tycker jag du skall tänka på, jag har alltid strävat efter att slå långt och trott att jag måste ladda armarna långt bak i baksvingen. Detta har skapat problem för mig i längden, Jag har svingat så pass långt att jag sett klubbhuvudet i min vänstra ögonvrå. Jag kunde då ibland slå jätte fina golfslag men även väldigt många katastrof slag.

Idag försöker jag korta ner min sving VÄLDIGT mycket och har mycket bättre bollträff efter det samt kan jag ha mer acceleration som genererar mer kraft. Så med en kortare sving slår jag tillslut längre än vad jag gjort tidigare.
Med detta vill jag säga att du inte skall sträva efter att slå långt nu, acceptera att du kanske slår lite kortare och fokusera på bollträffen istället. För får du till bollträffen ordentligt kommer du generera mer fart i bollen, och när du lärt dig hantera bollträffen bra kan du börja lägga på lite acceleration.
Spela ditt spel för ditt handicap och försök inte skynda på, du tjänar på det i längden ! Jag lovar, pratar ur egen erfarenhet då jag väldigt snabbt kom ner till 16 men sen var det bara tvärstopp på grund av att jag "slarvat" mig dit.
Håller helt med dig. Man är ju en liten pojk i skallen och ska safta i för kung och fosterland när man laddar drives, tar jag en mer sansad (kortare) sving och lugnar ner tempot lite så får jag garanterat bättre bollträffar och hinner få bladet mer square vid impact. Vilket resulterar i roligare golf, så jag får starta där och sedan öka på med tiden.

Järnen skulle nog må bra ibland av en kortare sving också, speciellt de lägre järnen 8,9,P då jag tenderar att toppa bollen på fulla slag med de, när jag "översvingar" så reser jag upp kroppen en del och har jag då taskig lie så blir det en toppning av bollen.

Är dock mycket nöjd med mina wedge-slag måste jag säga, alla 3 wedgar gjorde ett grymt jobb igår och inspelen var riktigt fina. Det får jag ta med mig till framtiden.

Inom 3 rundor ska jag vara under 100, så är det bara.
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
linys
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:04

stevvee skrev:
Mackel95 skrev:
picknickkorgen skrev:Det är samma saker som jag jobbat med, dragit in klubban för tidigt i baksvingen vilket gjort jag hamnat för långt bakom kroppen och måste kompensera och kastar ut klubban = utifrån och in. Precis som du säger blir det en helt annan träff när man lärde sig det här. Märker dock efter ett tag att jag kommer tillbaka till gamla rutiner om jag inte aktivt tänker på det och då kommer slicen eller duffen fram direkt :)
Håller helt med! Grymt svårt och energikrävande att tänka hela tiden när man ska göra på ett nytt sätt både bak, mitt och fram.. Menmen, det sätter väl sig snart!

Var ute och lirade 18-hål igår och det är ju inget man skryter om direkt om vi säger så. Drivern gick tillbaka till sitt gamla mönster och 13/14 utslag blev ofantliga slicear, förutom den bana som det faktiskt är okej att slå slice på, då får jag ett sånt vänsterslag så jag aldrig sett dess like, haha! Om jag bara svingar upp till min egen axel så får jag ingen slice och en okej träff, men är ju inte jättekul att ha en sån sving.. Tror tyvärr att det är så jag får svinga för jag märker att mitt problem är att jag inte "hinner" stänga bladet och därför blir det en mega-slice, kan inte slå den rakt om mitt liv så hängde på det.

Puttningen var så dålig så hälften hade räckt, har nog ställt in hela siktet på min nya putter och vill typ inte ens försöka med min gamla, hittar bara ursäkter till varför den är så dålig. ;)

112 slag och 29 poäng igår och då kändes det som min sämsta runda någonsin, man tappar liksom tron på den nya svingtanken, men det blir att hårdträna och få in den mer naturligt för en bättre känsla och förhoppningsvis bättre resultat.
Det är alltid svårt att ta med sig ny sving ut på banan för man faller väldigt lätt tillbaka. Kämpa på bara!

Det där med längden i baksvingen tycker jag du skall tänka på, jag har alltid strävat efter att slå långt och trott att jag måste ladda armarna långt bak i baksvingen. Detta har skapat problem för mig i längden, Jag har svingat så pass långt att jag sett klubbhuvudet i min vänstra ögonvrå. Jag kunde då ibland slå jätte fina golfslag men även väldigt många katastrof slag.

Idag försöker jag korta ner min sving VÄLDIGT mycket och har mycket bättre bollträff efter det samt kan jag ha mer acceleration som genererar mer kraft. Så med en kortare sving slår jag tillslut längre än vad jag gjort tidigare.
Med detta vill jag säga att du inte skall sträva efter att slå långt nu, acceptera att du kanske slår lite kortare och fokusera på bollträffen istället. För får du till bollträffen ordentligt kommer du generera mer fart i bollen, och när du lärt dig hantera bollträffen bra kan du börja lägga på lite acceleration.
Spela ditt spel för ditt handicap och försök inte skynda på, du tjänar på det i längden ! Jag lovar, pratar ur egen erfarenhet då jag väldigt snabbt kom ner till 16 men sen var det bara tvärstopp på grund av att jag "slarvat" mig dit.
Rahm slår rätt långt med en förhållandevis kort baksving så bör fungera för alla :)
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Ingen golf har det varit sen sist, fick lite ont i handleden i vänster arm efter ett taskigt slag som gjort att jag blivit hemma lite. Det + mängder av regn. Men idag vände vädret och det ser inte alls omöjligt ut att jag åker till rangen idag för att öva in min nya sving, har svingat den lite hemma i samband med matlagning ;)

Har börjat snegla på att testa på lite nya banor då jag lärt känna lite folk som är medlemmar på olika ställen. Forsgårdens GK lutar det åt närmst, någon som har lite koll på den banan och vet om den är bra? Ser väldigt, väldigt bra ut på bilderna och även restaurangen verkar ju vara härlig med god mat! Har någon provat den får ni gärna flika in en kommentar. :)

Är också sugen på att testa Gullbringa G&CC då min bästa vän jobbar i restaurangen där (Men spelar ej golf själv...). Kommer nog också prova på Chalmers GK snart tror jag, de jag spelar med brukar spela på den om det är fullt på Torslanda när vi vill spela.

Har ni tips eller kommentarer om ovanstående banor så mottages de tacksamt! :)

Fridens,
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Mackel95 skrev:Ingen golf har det varit sen sist, fick lite ont i handleden i vänster arm efter ett taskigt slag som gjort att jag blivit hemma lite. Det + mängder av regn. Men idag vände vädret och det ser inte alls omöjligt ut att jag åker till rangen idag för att öva in min nya sving, har svingat den lite hemma i samband med matlagning ;)

Har börjat snegla på att testa på lite nya banor då jag lärt känna lite folk som är medlemmar på olika ställen. Forsgårdens GK lutar det åt närmst, någon som har lite koll på den banan och vet om den är bra? Ser väldigt, väldigt bra ut på bilderna och även restaurangen verkar ju vara härlig med god mat! Har någon provat den får ni gärna flika in en kommentar. :)

Är också sugen på att testa Gullbringa G&CC då min bästa vän jobbar i restaurangen där (Men spelar ej golf själv...). Kommer nog också prova på Chalmers GK snart tror jag, de jag spelar med brukar spela på den om det är fullt på Torslanda när vi vill spela.

Har ni tips eller kommentarer om ovanstående banor så mottages de tacksamt! :)

Fridens,
Forsgården har du nog medlemmar här på forumet att spela med om jag minns rätt. Hollowind ska det vara om jag minns som sagt, dessutom ett riktigt trevligt sällskap så rekomenderar att höra av dig till honom! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Mikael316 skrev:
Mackel95 skrev:Ingen golf har det varit sen sist, fick lite ont i handleden i vänster arm efter ett taskigt slag som gjort att jag blivit hemma lite. Det + mängder av regn. Men idag vände vädret och det ser inte alls omöjligt ut att jag åker till rangen idag för att öva in min nya sving, har svingat den lite hemma i samband med matlagning ;)

Har börjat snegla på att testa på lite nya banor då jag lärt känna lite folk som är medlemmar på olika ställen. Forsgårdens GK lutar det åt närmst, någon som har lite koll på den banan och vet om den är bra? Ser väldigt, väldigt bra ut på bilderna och även restaurangen verkar ju vara härlig med god mat! Har någon provat den får ni gärna flika in en kommentar. :)

Är också sugen på att testa Gullbringa G&CC då min bästa vän jobbar i restaurangen där (Men spelar ej golf själv...). Kommer nog också prova på Chalmers GK snart tror jag, de jag spelar med brukar spela på den om det är fullt på Torslanda när vi vill spela.

Har ni tips eller kommentarer om ovanstående banor så mottages de tacksamt! :)

Fridens,
Forsgården har du nog medlemmar här på forumet att spela med om jag minns rätt. Hollowind ska det vara om jag minns som sagt, dessutom ett riktigt trevligt sällskap så rekomenderar att höra av dig till honom! :)
Ah! Tack för det! Har ett gäng polare som blivit medlemmar där så blir nog en runda med de, får spela upp mig lite innan man vågar gå i duell mot Hollowind ;) Men han kan förhoppningsvis flika in lite hemligheter om det är hemmabanan så man få glänsa direkt! ;)
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Skriv svar