Nybörjarbibeln 2017

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Mackel95 skrev:
Då skulle jag isåfall försöka lägga tid på den och svingen och då strunta i järnen. 50 minuter går fort, väldigt fort. Skynda inte på lektionen utan ge det tid. Jag hoppas du får en bra och givande lektion ! :)
Okej! Då tar jag ett pass endast med fokus på drivern istället! :) Planen är också att försöka få in en lektion i veckan/varannan vecka! Tack för inputen! :)
Du kommer säkert få svingtankar med drivern som du sedan kommer få jobba på som är kopplat till järnen i slutändan men min personliga erfarenhet är att ta en sak i taget.
Jag själv har kört lektion och fått flera olika saker att tänka på och det blev bara mer rörigt i slutändan.

Nu när jag tränat sist så har jag fått en sak att fokusera på tills det sitter, sen in i nästa fas och utveckla nästa del.
Mindre risk att bli vilse då.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

stevvee skrev:
Mackel95 skrev:
Då skulle jag isåfall försöka lägga tid på den och svingen och då strunta i järnen. 50 minuter går fort, väldigt fort. Skynda inte på lektionen utan ge det tid. Jag hoppas du får en bra och givande lektion ! :)
Okej! Då tar jag ett pass endast med fokus på drivern istället! :) Planen är också att försöka få in en lektion i veckan/varannan vecka! Tack för inputen! :)
Du kommer säkert få svingtankar med drivern som du sedan kommer få jobba på som är kopplat till järnen i slutändan men min personliga erfarenhet är att ta en sak i taget.
Jag själv har kört lektion och fått flera olika saker att tänka på och det blev bara mer rörigt i slutändan.

Nu när jag tränat sist så har jag fått en sak att fokusera på tills det sitter, sen in i nästa fas och utveckla nästa del.
Mindre risk att bli vilse då.
Kan verkligen hålla med, känner att nu när jag övat mycket närspel så har jag börjat ta med mig de tankarna in i järnen och gjort dumma missar på det.. Så man måste succesivt jobba in sak efter sak tills det mesta sitter. :)
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Det är ju svårt att säga såhär var tips och fokus ska läggas. Beror ju också på vad det är som gör att driven spökar. Det är ju trots allt ett slag som bör behandlas lika unikt som ett bunkerslag. Dock kan det vara likheter. För min del när det strulat så har det landat i bladkontroll. Vilket verkligem är ett generellt problem och går att jobba med alla klubbor, samtidigt.

Är det däremot mer specifika grejer kanske det kan vara bra men tänker att det generella är att föredra. Då du sällan spelar en runda med 80-90 drives. Man slår max 14 drives förhoppningsvis. Att då se driven tillsammans med järnslag kan vara nyttigt och kanske kan finnas en del att hämta där.

Sen kan det ju också sitta i huvudet och det är ett nog så stort problem... svårt att bota och ibland vill man bara lämna huvudet hemma och åka och spela!!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Mikael316 skrev:Det är ju svårt att säga såhär var tips och fokus ska läggas. Beror ju också på vad det är som gör att driven spökar. Det är ju trots allt ett slag som bör behandlas lika unikt som ett bunkerslag. Dock kan det vara likheter. För min del när det strulat så har det landat i bladkontroll. Vilket verkligem är ett generellt problem och går att jobba med alla klubbor, samtidigt.

Är det däremot mer specifika grejer kanske det kan vara bra men tänker att det generella är att föredra. Då du sällan spelar en runda med 80-90 drives. Man slår max 14 drives förhoppningsvis. Att då se driven tillsammans med järnslag kan vara nyttigt och kanske kan finnas en del att hämta där.

Sen kan det ju också sitta i huvudet och det är ett nog så stort problem... svårt att bota och ibland vill man bara lämna huvudet hemma och åka och spela!!
Tack för tipsen! Mitt problem just nu är att jag har verkligen INGEN ANING om vad som kommer hända när jag har träffat bollen med drivern. Jag har noll självförtroende från tee och så vill jag inte ha det. Den kan gå höger, vänster, upp, ner, duff, top. Allt kan hända. Jag kommer på en ny sving precis innan jag ska slå. Därför tänker jag att jag tar lektion nu direkt i början av "karriären" och får in ett spår som jag kan jobba vidare med. Men jag vill i alla fall ha en grundtanke och ett grundkoncept att jobba ifrån och det hoppas jag kunna ta fram tillsammans med tränaren!
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Mackel95 skrev:
Mikael316 skrev:Det är ju svårt att säga såhär var tips och fokus ska läggas. Beror ju också på vad det är som gör att driven spökar. Det är ju trots allt ett slag som bör behandlas lika unikt som ett bunkerslag. Dock kan det vara likheter. För min del när det strulat så har det landat i bladkontroll. Vilket verkligem är ett generellt problem och går att jobba med alla klubbor, samtidigt.

Är det däremot mer specifika grejer kanske det kan vara bra men tänker att det generella är att föredra. Då du sällan spelar en runda med 80-90 drives. Man slår max 14 drives förhoppningsvis. Att då se driven tillsammans med järnslag kan vara nyttigt och kanske kan finnas en del att hämta där.

Sen kan det ju också sitta i huvudet och det är ett nog så stort problem... svårt att bota och ibland vill man bara lämna huvudet hemma och åka och spela!!
Tack för tipsen! Mitt problem just nu är att jag har verkligen INGEN ANING om vad som kommer hända när jag har träffat bollen med drivern. Jag har noll självförtroende från tee och så vill jag inte ha det. Den kan gå höger, vänster, upp, ner, duff, top. Allt kan hända. Jag kommer på en ny sving precis innan jag ska slå. Därför tänker jag att jag tar lektion nu direkt i början av "karriären" och får in ett spår som jag kan jobba vidare med. Men jag vill i alla fall ha en grundtanke och ett grundkoncept att jobba ifrån och det hoppas jag kunna ta fram tillsammans med tränaren!
Låter som när jag puttar
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Mikael316 skrev:
Mackel95 skrev:
Mikael316 skrev:Det är ju svårt att säga såhär var tips och fokus ska läggas. Beror ju också på vad det är som gör att driven spökar. Det är ju trots allt ett slag som bör behandlas lika unikt som ett bunkerslag. Dock kan det vara likheter. För min del när det strulat så har det landat i bladkontroll. Vilket verkligem är ett generellt problem och går att jobba med alla klubbor, samtidigt.

Är det däremot mer specifika grejer kanske det kan vara bra men tänker att det generella är att föredra. Då du sällan spelar en runda med 80-90 drives. Man slår max 14 drives förhoppningsvis. Att då se driven tillsammans med järnslag kan vara nyttigt och kanske kan finnas en del att hämta där.

Sen kan det ju också sitta i huvudet och det är ett nog så stort problem... svårt att bota och ibland vill man bara lämna huvudet hemma och åka och spela!!
Tack för tipsen! Mitt problem just nu är att jag har verkligen INGEN ANING om vad som kommer hända när jag har träffat bollen med drivern. Jag har noll självförtroende från tee och så vill jag inte ha det. Den kan gå höger, vänster, upp, ner, duff, top. Allt kan hända. Jag kommer på en ny sving precis innan jag ska slå. Därför tänker jag att jag tar lektion nu direkt i början av "karriären" och får in ett spår som jag kan jobba vidare med. Men jag vill i alla fall ha en grundtanke och ett grundkoncept att jobba ifrån och det hoppas jag kunna ta fram tillsammans med tränaren!
Låter som när jag puttar
Haha! Bara att byta putter så löser det sig har jag hört ;-)
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Nej inte min modell. Har jag iget specifikt jag vill uppnå så byter jag inte utrustnig när det går dåligt! :) byter inte slag heller utan vet någon stans innerst inne att jag kan och det är inte mitt golfspel som är problemet. Det är mitt huvud
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

UPDATE

I söndags var jag inbokad i en 3-boll med de jag nästan alltid lirar med, känslan över spelet var faktiskt riktigt bra och satte en del puttar som var helt över förväntan. De första 9-hålen gick speciellt bra, de sista 9 gick något sämre. Gick på 0p på 2 hål och därmed 8 samt 9 slag på båda... :(

Scoren slutade tillslut på 36 poäng (på mitt nya hcp) och 103 slag, oerhört nära på att bryta 100! Sett till det dåliga så är det ju givetvis de nollade hålen, MEN! Ska man se till det positiva så gick jag faktiskt på par på 4 hål, vilket jag själv är mycket, mycket nöjd med. Även några bogeys och hade två stycken birdieputtar vilket jag är löjligt nöjd med. (Då menar jag par, birdie m.m. på banans par, inte mitt hcp).

Måndagen kom och det var dags för golf igen, ut på rangen och värma och det börjar då snöa. Det blåser en HEL del vilket gör att minst två bollar ändrar riktning och drar ner i vattnet på diverse hål. Det var kallt, blåsigt & man fick ha alldeles för mycket kläder. Ingen vidare rolig runda.. Men, det är bara att tugga på och köra vidare, gör några få dumma duffar som jag inte begriper mig på varför jag gör, men det reder ut sig. Rundan slutar i alla fall på 31p och 109 slag vilket jag faktiskt är relativt nöjd med trots omständigheterna.

Igår, tisdag, så drog jag och farsan till banan och körde lite chippar, puttar och gick några korthål med flera bollar för att öva greenträffar från olika distanser. Vi gick även 3 hål på stora banan men kyla och hunger gjorde att jag faktiskt inte orkade mer. Så det blev väl cirka 2h träning ungefär. Men, bättre än inget!


Just nu känns det som att jag bara går och väntar på min lektion på söndag, ska bli förbannat intressant att se vad vi kan komma fram till och hur jag kan fortsätta utvecklas, är ju riktigt nära på att komma under 100 nu, får jag ordning på mina utslag (framförallt med drivern) och även lär mig att putta med bättre längd (hamnar närmre hål på första putten) så är jag nog under 100. Ska även försöka komma igång med GameBook så snart som möjligt, tycker atm det är lite bökigt att ha telefonen på mig och lika bökigt att ta upp den ur bagen varje slag. Ska bättra mig där så jag kan ha lite bra statistik att presentera för er trogna läsare ;)

Ska försöka prova på en ny bana snart också, så man får lite miljöombyte!

Fridens!
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

Kul att följa din utveckling! Kör hårt!
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

MacTS skrev:Kul att följa din utveckling! Kör hårt!
Tacktack! :)
Lektion 14/5-17

Hade igår min första lektion sedan jag tog Grönt kort kursen i Oktober förra året. Fick faktiskt mycket beröm från läraren då han tyckte att det var en mycket bra sving för att ha spelat så lite. Han började först med att filma "grunderna" (Stans, rörelser med kroppen, grepp och alla basics) där han sa att det inte fanns någonting att påpeka utan det såg mycket bra ut, vilket självklart alltid är skönt. När jag väl började svinga så upptäckte han (och visade med film) att jag tenderar att gå lite utifrån och in och skära bollen när jag slår, vilket förklarar mina pushar/slicear. Jag fick börja med att ändra i baksvingen och gå upp lite mer rakt och när jag hade vänsterarmen rak så skulle toppen av greppet peka innanför eller precis på bollinjen, för att sedan försöka komma mer inifrån och ut på vägen ner. Fantastiskt mycket skönare känsla och känner att jag får och kommer få ännu bättre träffar genom att svinga på detta sätt.

Problemet för mig blev bladkontrollen och jag hade ett öppet blad vid många tillfällen, men det är ju bara en övningssak. Jag poängterade att jag ville slå mer rakt och han sa att jag inte skulle ha några som helst problem med det med mer övning, istället tyckte han att jag skulle lära mig att slå en draw. :oops: Sjuk tanke för mig men vi satte igång och jag slog faktiskt några draws! Fantastisk känsla. Han applåderade tom vid ett av slagen. Haha! Sedan gick vi vidare till drivern och där ändrade vi mycket i uppställningen, jag klippte till och den gick spikrakt och cirkus 200m carry, då skrattade han bara och förklarade att det faktiskt ibland är så enkelt som att bara ändra uppställningen. Även med drivern lämnar jag bladet på klubban lite väl öppet vid impact, så måste öva på det med både järn och driver. Han sa också att jag nog inte borde dröja speciellt mycket med att custom-fitta en driver då han var ganska säker på att jag behövde tjoffa i ett stiff-skaft i den istället för mitt regular. Men! Nu vet jag i alla fall HUR jag skall öva när jag står på rangen och vad jag ska tänka på, och inte bara mata slag. Absolut en superbra lektion!

Idag 15/5 blir det 18-hål med far och en vän till familjen, tror inte jag kommer räkna slag då jag bara skall gå på den nya svingtanken och det kommer nog medföra en hel del missar kan jag gissa.

Var även och shoppade möbler i helgen med flickvännen och eftersom jag stod ut med det så förhandlade jag till mig ett besök på Dormys. Det resulterade i att det blev en ny putter! https://www.dormy.se/golfklubbor-100376 ... in-1116457 i 35" är beställd och borde komma till mig om cirkus 10-14 dagar. Den var verkligen superskön i affären och jag har längtat efter lite mer "bladputter" än min nuvarande som jag tycker är lite väl stor och halvsvår att få kontroll på. Ska också bli riktigt nice med 35" då 34" är väldigt kort för min längd. Det var nog allt för denna gång, återkommer efter rundan!

Fridens,
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Skriv svar