Nybörjarbibeln 2017

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Mackel95 skrev:
Mikael316 skrev:
Mackel95 skrev:Ingen golf har det varit sen sist, fick lite ont i handleden i vänster arm efter ett taskigt slag som gjort att jag blivit hemma lite. Det + mängder av regn. Men idag vände vädret och det ser inte alls omöjligt ut att jag åker till rangen idag för att öva in min nya sving, har svingat den lite hemma i samband med matlagning ;)

Har börjat snegla på att testa på lite nya banor då jag lärt känna lite folk som är medlemmar på olika ställen. Forsgårdens GK lutar det åt närmst, någon som har lite koll på den banan och vet om den är bra? Ser väldigt, väldigt bra ut på bilderna och även restaurangen verkar ju vara härlig med god mat! Har någon provat den får ni gärna flika in en kommentar. :)

Är också sugen på att testa Gullbringa G&CC då min bästa vän jobbar i restaurangen där (Men spelar ej golf själv...). Kommer nog också prova på Chalmers GK snart tror jag, de jag spelar med brukar spela på den om det är fullt på Torslanda när vi vill spela.

Har ni tips eller kommentarer om ovanstående banor så mottages de tacksamt! :)

Fridens,
Forsgården har du nog medlemmar här på forumet att spela med om jag minns rätt. Hollowind ska det vara om jag minns som sagt, dessutom ett riktigt trevligt sällskap så rekomenderar att höra av dig till honom! :)
Ah! Tack för det! Har ett gäng polare som blivit medlemmar där så blir nog en runda med de, får spela upp mig lite innan man vågar gå i duell mot Hollowind ;) Men han kan förhoppningsvis flika in lite hemligheter om det är hemmabanan så man få glänsa direkt! ;)
Bästa tipset jag fått är att göra föer birdies än bogeys. Då brukar det gå bra!! :) har inte hänt än dock!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Inte mycket golfrelaterat att rapportera den senaste tiden.. Blivit ett rangebesök i slutet på förra veckan där jag fortsatte slipa på svingförändringarna, när jag väl får rätt träff känns det gudomligt, men problemet är att det känns som att den kommer alldeles för sällan.. Bara att fortsätta nöta!

Syrran gifte sig i helgen så hela helgen gick åt att hjälpa till, bröllop och sedan en rejäl bakfylla.. Som det ska vara :D

Hela denna veckan blir det resjobb, även lördag så kommer inte hem förens lördag kväll, förhoppningsvis kan jag klämma in en runda eller ett träningspass på söndag om vädret tillåter.

Nästa helg så har jag bokat in mig med kusin och morfar på deras hemmabana Torreby GK vilket jag ser väldigt mycket fram emot, har bara sett en bild på klubbhuset och det ser ju helt fantastiskt ut. Är banan ens i närheten så blir det nog en kanonrunda! :) Blir även premiär för mig att testa på en ny bana vilket ska bli mycket roligt. Så jag hoppas kunna klämma in många träningspass i veckan som kommer, så jag känner mig redo för att åka upp och prestera mitt yttersta.

Bild på klubbhus:
Bild

Har även fått ut ett par nya Nike Lunar Control Vapor av Dormy pga garanti, alltid kul när skorna är hela och blänker igen! Min nya putter borde även den trilla in hos Dormy vilken dag som helst, hoppas jag. :) Är så galet spänd och sugen på att få börja lira med den så det finns inte. Lägger med en bild för er att dräggla lite till också ;) :lol:

Bild
Kommer att lira den med standardgrepp och 35" i längd!

Tills vi hörs igen!
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

- JAG HAR HITTAT DET -

Så lät det, på gräset vid driving rangen i förrgår vid 21:00-tiden. Jag slutade slicea med min driver!! Långa, raka, draws(??), jag slog VÄNSTER, när hände det senast? Aldrig. Men nu hittade jag något nytt. Jag brukar ofta få tankar för mig när jag står på rangen, nya saker att prova. Så jag tänkte, vad händer om jag försöker böja händerna/handleden på toppen av min sving för att få en mer "rund" nersving? (Aka DJ, Jon Rahm-style). Svaret blev perfektion! Inte varje gång, men fan så mycket bättre än vad det varit tidigare. La också mycket mer vikt vid att se till att jag har en korrekt uppställning innan jag slår. Fantastisk skillnad som jag ska jobba vidare mycket på!

Det var bara jag och en kille till på rangen denna kväll så vi diskuterade om det var OK att vi gick ut på gräset istället för mattan och båda tyckte att det var en bra idé, lite skönare att få en mer äkta känsla. Järn-slagen satt stundvis fint och stundvis ostabilt. Tycker det är löjligt svårt att träna 20 slag driver och sen ta en J7 och börja mata, man är liksom inställd på något helt annat. Jag märker att jag tar väldigt djupa/långa divots efter bollen, så jobbar på att inte komma riktigt så djupt med mina järn. Jag har dock en riktigt bra feeling! Och ikväll blir det fortsatt träning på rangen inför helgbesöket på Torreby GK.

Den nya puttern är - M A G I S K -, för min del har den gjort underverk och jag har en helt annorlunda längdkontroll nu på mitt spel på green. Är supernöjd med mitt köp, grym känsla.

Har även börjat välja bort min 60 & 54 gradare runt green och försöker istället studsa in en J9, får fantastiskt mycket bättre resultat på det sättet då wedgarna är så ojämna från min sida. Om jag kan slå en större sving så slår jag de faktiskt bra och rakt men de kortare svingarna lämnar mycket att önska, därför passar en J9 mig perfekt istället.

Blev 18 hål i måndags, första 11 hålen var katastrofala. Humöret på botten. Sedan vände det. Jag gick 5 hål på par på raken. En dubbelbogey och avslutade med en bogey för att rädda hela min score och landa på 33p tillslut (Får 4p för par). Så jag tar med mig de sista 7 hålen och känslan på de och går vidare.

Nu ser jag fram emot träning ikväll och imorgon och sedan blickar jag mot helgen, ska bli riktigt kul!

Fridens,
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

Mackel95 skrev:
Har även börjat välja bort min 60 & 54 gradare runt green och försöker istället studsa in en J9, får fantastiskt mycket bättre resultat på det sättet då wedgarna är så ojämna från min sida. Om jag kan slå en större sving så slår jag de faktiskt bra och rakt men de kortare svingarna lämnar mycket att önska, därför passar en J9 mig perfekt istället.

Blev 18 hål i måndags, första 11 hålen var katastrofala. Humöret på botten. Sedan vände det. Jag gick 5 hål på par på raken. En dubbelbogey och avslutade med en bogey för att rädda hela min score och landa på 33p tillslut (Får 4p för par). Så jag tar med mig de sista 7 hålen och känslan på de och går vidare.
Har gått i samma tankar som du, även om jag kör mycket 60 och 56 graders runt green. Finner det dock svårt att beräkna rullen med t.ex J9, har du övat mycket med den? Känns som ett enklare slag, absolut.

Starkt av dig att lyckas vända humöret så sent på varvet, jag har en tendens att aldrig riktigt lyckas komma tillbaka eftersom man verkar spänna sig mer och mer och tänka för mycket ju sämre det går.

Lycka till!
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Raesmus skrev:
Mackel95 skrev:
Har även börjat välja bort min 60 & 54 gradare runt green och försöker istället studsa in en J9, får fantastiskt mycket bättre resultat på det sättet då wedgarna är så ojämna från min sida. Om jag kan slå en större sving så slår jag de faktiskt bra och rakt men de kortare svingarna lämnar mycket att önska, därför passar en J9 mig perfekt istället.

Blev 18 hål i måndags, första 11 hålen var katastrofala. Humöret på botten. Sedan vände det. Jag gick 5 hål på par på raken. En dubbelbogey och avslutade med en bogey för att rädda hela min score och landa på 33p tillslut (Får 4p för par). Så jag tar med mig de sista 7 hålen och känslan på de och går vidare.
Har gått i samma tankar som du, även om jag kör mycket 60 och 56 graders runt green. Finner det dock svårt att beräkna rullen med t.ex J9, har du övat mycket med den? Känns som ett enklare slag, absolut.

Starkt av dig att lyckas vända humöret så sent på varvet, jag har en tendens att aldrig riktigt lyckas komma tillbaka eftersom man verkar spänna sig mer och mer och tänka för mycket ju sämre det går.

Lycka till!
Tycker definitivt att j9 är ett mycket enklare slag att kontrollera än en 60/54. Har verkligen övat 0 med den men efter jag började köra igång så försöker jag få in lite känsla när jag är och tränar. Som du säger så är det ibland svårt att bedömma rullen och man har en tendens att gå för långt. Jag kan dock slå cirka 3-4/5 bra J9 istället för 1-2 relativt bra 54/60-gradare. Att börja spela så gör mitt spel mer safe och sänker min score.

Humöret kan dala men jag är ingen långsint person, ett bra slag kan skaka av 10 dåliga för min del. När du får in 1-2 bra slag på rad så börjar humöret komma tillbaka och då är det bara att jobba vidare därifrån. Men visst blir man lätt frustrerad och tycker att allt är värdelöst. Försöker mest skratta bort dåliga slag och gå vidare snabbast möjligast. :D

Tack för orden!
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

Mackel95 skrev: Tycker definitivt att j9 är ett mycket enklare slag att kontrollera än en 60/54. Har verkligen övat 0 med den men efter jag började köra igång så försöker jag få in lite känsla när jag är och tränar. Som du säger så är det ibland svårt att bedömma rullen och man har en tendens att gå för långt. Jag kan dock slå cirka 3-4/5 bra J9 istället för 1-2 relativt bra 54/60-gradare. Att börja spela så gör mitt spel mer safe och sänker min score.
Var ute och spelade igår, hade ingen jättestor framgång med 60, speciellt inte från det lite tjockare gräset. Tänkte på denna tråden och drog fram min J9 på 9e med ett riktigt gott resultat! :D
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Raesmus skrev:
Mackel95 skrev: Tycker definitivt att j9 är ett mycket enklare slag att kontrollera än en 60/54. Har verkligen övat 0 med den men efter jag började köra igång så försöker jag få in lite känsla när jag är och tränar. Som du säger så är det ibland svårt att bedömma rullen och man har en tendens att gå för långt. Jag kan dock slå cirka 3-4/5 bra J9 istället för 1-2 relativt bra 54/60-gradare. Att börja spela så gör mitt spel mer safe och sänker min score.
Var ute och spelade igår, hade ingen jättestor framgång med 60, speciellt inte från det lite tjockare gräset. Tänkte på denna tråden och drog fram min J9 på 9e med ett riktigt gott resultat! :D
Gott att höra! ;)
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

W O W

Igår var vädret helt fantastiskt när jag satt på jobbet, strålande sol och 16C. Kompisen ringde och frågade om vi inte skulle gå ut vid 14.20, övertalade honom att ta tiden 17.40 istället så jag kunde hänga med. Vi bokade in oss och försökte klämma 9-hål men det blev tillslut en 18-hålare och rundan var klar 21.30.

Det var start på hål 10 som har vatten både på höger & vänster sida om fairway och jag slog ett riktigt uselt utslag. Slog därefter en riktigt lång hybrid och i hål på 6 slag (par 4). Bogey på nästkommande och sedan dubbel, sen 3 bogeys på rad och spelet kändes RIKTIGT fint. Gjorde verkligen 0 "missar" som jag alltid gör annars, nollade inte ett enda hål. Jag slutade 9-an på 50 slag och 21 poäng, vilket kändes riktigt bra!

Vi bestämde oss för att fortsätta sista 9 och jag inledde 1:an & 2:an med par på båda! Sedan gjorde jag en superfin drive, lång som stryk och rak på hål 3. Slog slag 2 nästan upp på green men den orkade inte riktigt. Skulle bara pitcha upp den på green men får en felträff och råkar slå ner den i bunkern.. Går ur hålet på 7 slag, vilket var surt efter så bra spel fram tills dess. Greenområdet på hål 3 är dock väldigt svårt så jag är inte jättemissnöjd mer än med slag 3. Det rullade på bra därefter och jag slog många fina slag, raka, långa och med bra bollträff. Hade en helt fantastisk feeling för spelet.

På hål 6 så gjorde jag något jag inte gjort förut. Det var 254m till flagg och jag slår alltid en driver där. Jag tog upp den idag igen och slår till, känner att det är en bra träff och tycker att den landar strax innan bunkern innan green (230m). Går dit och ser inte bollen, går då förbi bunkern och ser att den ligger till höger om green efter flaggan! Alltså en drive på 258m med studs och rull. Bara det gjorde rundan helt fantastisk och ingav hopp ;). På nästa par 3 slog jag en j6 då hålet är 147m, träffade bakkant på green och rullade iväg till kanske 160m slag. Hur rakt och fint som helst men för långt då. Gick i på 5.

Det roligaste av allt är att jag har HITTAT min sving, jag vet PRECIS hur jag ska göra och jag vet hur JÄVLA bra det blir om jag gör det. Helt sjukt nöjd med min sving just nu. Långt, rakt och kontrollerat med BRA bollträff utan att ta i för allt jag är värd. Så jäääävla roligt att spela golf när man ställer sig på tee och känner att detta faktiskt kan bli bra, när jag tidigare bara undrat hur mycket höger denna kommer gå.

Avslutning av rundan
När vi klockade in rundan så ser jag att jag nått ett av mina mål, jag har gått runt 18 hål på 98 slag! Och jag har därmed spelat en runda på under 100 slag!! Poängen blev totalt 41 och sänkning från 31,5hcp till 29hcp var därmed ett faktum! Jag spelade även på en och samma boll tills 17:e hålet då jag råkade dra den i vattnet.. Det var också dagens första plikt vilket är en bedrift bara det!

Summering
Närspelet lämnar ju en del att önska. Det är just avståndet precis runt green som är så svårt, bara den ligger 1-2m av green så har jag så svårt för att få den nära flagg. Puttern går alltid för kort, j9 går ofta för långt och 54/60 går precis var som helst. Här MÅSTE jag verkligen öva för att komma nära flagg för att ge mig själv chansen till en bättre score, inspelen från 60-110m ut gör jag faktiskt riktigt bra och landar allt som oftast på green och dessutom ganska nära flagg, men det är just när jag är riktigt nära green som jag måste öva på.

Är fantastiskt glad för min runda, min putter och att jag har hittat MIN sving. Imorgon blir det Torreby GK och det ska bli riktigt kul, speciellt när man har så skön feeling!

Bifogar score-kortet här nedanför. Trevlig fredag och helg på er vänner!

Fridens,

Bild

Bild
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

Riktigt bra spelat! Grattis till sänkningen!

Måste var en härlig känsla att ha hittat sin sving, hoppas det håller i sig! Trevlig helg :)
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Härlig känsla när det stämmer roligt för dig!!

Du är nog inte ensam om att känna att det är närspelet du tappar slag i, du och 98% av golfvärlden! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar