Svingit - Mot singelhandicapp...igen

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarvisningsbild
svingit
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta
Kontakt:

03 jul 2019, 11:50

Harry skrev:
03 jul 2019, 09:59
Hur är ditt närspel? Lägger du 2h av 2.5h på rangen innan rundan blir det inte mkt tid till varken puttar/Chippar/bunkerslag.

Jag brukar lägga upp min uppvärmning med att börja slå Chippar. Sen slå flopslag med lugn sving för att verkligen mjuka upp kroppen ordentligt. Sedan lite bunkerslag för svinga lite snabbare. Efter det brukar man vara tillräckligt mjuk för att kunna gå ut och spela men man kan med fördel gå till rangen och slå 30 bollar max. Försöker slå slagen som kommer dom 2-3 första hålen för att få en bra känsla.

Att slå 200 bollar innan en tävlingsrond tror jag tyvärr inte är någon bra uppladdning.
Slår wedgarna på rangen. Chippar tränar jag på vårt fantastiska närspelsområde. Där tränar jag chippar med olika klubbor som j8-Pw. Beroende på vad för typ av chipp-slag jag vill göra. Puttningen lägger jag dessvärre lite tid på, men ligger runt 27-36 puttar på en runda. Om jag missar green så har jag ofta en chipp och putt/två putt. Senaste rundan hade jag 11 puttar sista nio hålen. Dels för att jag hålade ut från foregreen på ett hål och för att jag hade fem enputtar.
Klubb GolfUppsala | Hcp 11,5

Driver: King F9 10.5° (11,5°), 43,5" Hzrdus Smoke 6.0
Hybrid #3: Callaway Apex 16 20°, Kuro Kage stiff
Järn: TM PSi, KBS Tour C-Taper 105s
Wedgar: Cleveland RTX 3 50°, 54°, 58°
Putter: Odyssey O-Works 1W
MaxP
Inlägg: 4151
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05

03 jul 2019, 14:37

svingit skrev:
02 jul 2019, 12:00

Jag gör det för att komma in i ett flow och hitta känslan samt få kroppen att bli så mjuk som möjligt. Bygga en skön mental bild av svingen.
Golfsvingen är inte en rörelse du bör använda för att få en skön känsla och bra flow i kroppen. Belastningen i en sving i kroppen är hög, att genomföra 200 repetitioner (eller om det så bara vore 100 reps) är i min mening ett stort slöseri med både kroppens energi och resurser. Det borde finnas klokare sätt att investera den tiden.
Skriv svar