Svingit Golf - säsongen 2024

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

svingit skrev:
Jag sköt 86 och det är långt ifrån okej för en scratchspelare. Så många treputtar jag hade igår har jag inte haft alls i år på en runda. 32 puttar. Vilket är dåligt för mig. 4 av dom var treputtar. Det resulterade i ett handicapresultat på 11,4 för rundan. Dessutom så är det svårt att tävla mot folk som har 7-10 slag på slopen i A-klassen. Jag måste stort sätt skjuta under par varje tävling.
Fast dessa har ju slag utav en anledning. Du skall ju kunna hantera alla slags olika förhållanden på scratch. Spelar du på din nivå skall du ju vara där uppe.

Top 10 är ju alla under 9 hcp förutom 1, samt många i toppen på lågt hcp. Och om du pratade om svåra förhållanden borde en duktig spelare ha fördel mot en med många slag (för då finns det större chans till tabbar).
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

stevvee skrev:
svingit skrev:
Jag sköt 86 och det är långt ifrån okej för en scratchspelare. Så många treputtar jag hade igår har jag inte haft alls i år på en runda. 32 puttar. Vilket är dåligt för mig. 4 av dom var treputtar. Det resulterade i ett handicapresultat på 11,4 för rundan. Dessutom så är det svårt att tävla mot folk som har 7-10 slag på slopen i A-klassen. Jag måste stort sätt skjuta under par varje tävling.
Fast dessa har ju slag utav en anledning. Du skall ju kunna hantera alla slags olika förhållanden på scratch. Spelar du på din nivå skall du ju vara där uppe.

Top 10 är ju alla under 9 hcp förutom 1, samt många i toppen på lågt hcp. Och om du pratade om svåra förhållanden borde en duktig spelare ha fördel mot en med många slag (för då finns det större chans till tabbar).
Nja. Är inte bered att hålla med om att ska kunna hantera svåra vindförhållanden på den nivån. Inte så svåra som igår. Jag har alltid haft svårt för hårda vindförhållanden samt att jag inte presterar på tävling. Var fler runt 1-4 i hcp som inte sköt mycket bättre. Sen var som sagt greenerna riktigt snabba och flaggplaceringar riktigt svåra pga att det är tourtävling på tisdag och proam imorgon. Så snabba greener har vi inte haft någonsin. Vilket jag tycker är synd för greenerna borde vara så som dom var hela säsongen.

Idag gick det bättre och sköt 75. Det för greenträffarna var fler och puttningen bättre trotts 30 puttar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

svingit skrev:
stevvee skrev:
svingit skrev:
Jag sköt 86 och det är långt ifrån okej för en scratchspelare. Så många treputtar jag hade igår har jag inte haft alls i år på en runda. 32 puttar. Vilket är dåligt för mig. 4 av dom var treputtar. Det resulterade i ett handicapresultat på 11,4 för rundan. Dessutom så är det svårt att tävla mot folk som har 7-10 slag på slopen i A-klassen. Jag måste stort sätt skjuta under par varje tävling.
Fast dessa har ju slag utav en anledning. Du skall ju kunna hantera alla slags olika förhållanden på scratch. Spelar du på din nivå skall du ju vara där uppe.

Top 10 är ju alla under 9 hcp förutom 1, samt många i toppen på lågt hcp. Och om du pratade om svåra förhållanden borde en duktig spelare ha fördel mot en med många slag (för då finns det större chans till tabbar).
Nja. Är inte bered att hålla med om att ska kunna hantera svåra vindförhållanden på den nivån. Inte så svåra som igår. Jag har alltid haft svårt för hårda vindförhållanden samt att jag inte presterar på tävling. Var fler runt 1-4 i hcp som inte sköt mycket bättre. Sen var som sagt greenerna riktigt snabba och flaggplaceringar riktigt svåra pga att det är tourtävling på tisdag och proam imorgon. Så snabba greener har vi inte haft någonsin. Vilket jag tycker är synd för greenerna borde vara så som dom var hela säsongen.

Idag gick det bättre och sköt 75. Det för greenträffarna var fler och puttningen bättre trotts 30 puttar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Men det är väll ändå så att en scratch skall ha bra koll på hela spelet. Annars är man inte där, och i det kan jag tycka att kontrollera bollbana finns med. Spela med vinden som man säger. Och du kan ju skruva åt båda hållen även om du föredrar fade.

Nja jag tycker nog iallafall man skall kunna hantera sådana förhållanden bättre än 7-9 hcpare för dom är det utav en anledning.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

stevvee skrev: 06 sep 2020, 18:02
svingit skrev:
stevvee skrev:
Fast dessa har ju slag utav en anledning. Du skall ju kunna hantera alla slags olika förhållanden på scratch. Spelar du på din nivå skall du ju vara där uppe.

Top 10 är ju alla under 9 hcp förutom 1, samt många i toppen på lågt hcp. Och om du pratade om svåra förhållanden borde en duktig spelare ha fördel mot en med många slag (för då finns det större chans till tabbar).
Nja. Är inte bered att hålla med om att ska kunna hantera svåra vindförhållanden på den nivån. Inte så svåra som igår. Jag har alltid haft svårt för hårda vindförhållanden samt att jag inte presterar på tävling. Var fler runt 1-4 i hcp som inte sköt mycket bättre. Sen var som sagt greenerna riktigt snabba och flaggplaceringar riktigt svåra pga att det är tourtävling på tisdag och proam imorgon. Så snabba greener har vi inte haft någonsin. Vilket jag tycker är synd för greenerna borde vara så som dom var hela säsongen.

Idag gick det bättre och sköt 75. Det för greenträffarna var fler och puttningen bättre trotts 30 puttar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Men det är väll ändå så att en scratch skall ha bra koll på hela spelet. Annars är man inte där, och i det kan jag tycka att kontrollera bollbana finns med. Spela med vinden som man säger. Och du kan ju skruva åt båda hållen även om du föredrar fade.

Nja jag tycker nog iallafall man skall kunna hantera sådana förhållanden bättre än 7-9 hcpare för dom är det utav en anledning.
fast 12-13 m/s är nästan ospelbart oavsett duktig eller medelbra amatör anser jag. Sen att när spelet inte fungerade där chippar runt green hade svårt att stanna och att man petade på bollen så fick man en dubbelt så lång returputt. När övningsgreen inte är lika som green ute på banan så blir det svårt. Speciellt om greenerna varit katastrofdåliga under hela säsongen där puttar som ska bryta inte gör det och bollen bara går rakt fram. Vi duktigare spelare klagat på greenkeepern utan att få gehör för sina klagomål. Dom verkar mer gått på att banan ska vara uppsatt för gäster, som vi haft rekordmånga av i år. Hade greenerna varit som dom är nu hela säsongen hade det varit bra. Det är sådana greener jag gärna hade spelat på hela säsongen. Idag gick det betydligt bättre då jag visste att dom var snabba efter gårdagens runda. Puttarna bröt när dom skulle bryta.

Det är en anledning jag byter klubb till nästa år. Den andra är att det finns bättre möjligheter till året om träning på nya klubben. Gym ingår i medlemspriset samt har klubben putting/chipping green inomhus samt simulatorer och gratis slagplatser där man kan slå in i nät.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

svingit skrev:
stevvee skrev: 06 sep 2020, 18:02
svingit skrev: Nja. Är inte bered att hålla med om att ska kunna hantera svåra vindförhållanden på den nivån. Inte så svåra som igår. Jag har alltid haft svårt för hårda vindförhållanden samt att jag inte presterar på tävling. Var fler runt 1-4 i hcp som inte sköt mycket bättre. Sen var som sagt greenerna riktigt snabba och flaggplaceringar riktigt svåra pga att det är tourtävling på tisdag och proam imorgon. Så snabba greener har vi inte haft någonsin. Vilket jag tycker är synd för greenerna borde vara så som dom var hela säsongen.

Idag gick det bättre och sköt 75. Det för greenträffarna var fler och puttningen bättre trotts 30 puttar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Men det är väll ändå så att en scratch skall ha bra koll på hela spelet. Annars är man inte där, och i det kan jag tycka att kontrollera bollbana finns med. Spela med vinden som man säger. Och du kan ju skruva åt båda hållen även om du föredrar fade.

Nja jag tycker nog iallafall man skall kunna hantera sådana förhållanden bättre än 7-9 hcpare för dom är det utav en anledning.
fast 12-13 m/s är nästan ospelbart oavsett duktig eller medelbra amatör anser jag. Sen att när spelet inte fungerade där chippar runt green hade svårt att stanna och att man petade på bollen så fick man en dubbelt så lång returputt. När övningsgreen inte är lika som green ute på banan så blir det svårt. Speciellt om greenerna varit katastrofdåliga under hela säsongen där puttar som ska bryta inte gör det och bollen bara går rakt fram. Vi duktigare spelare klagat på greenkeepern utan att få gehör för sina klagomål. Dom verkar mer gått på att banan ska vara uppsatt för gäster, som vi haft rekordmånga av i år. Hade greenerna varit som dom är nu hela säsongen hade det varit bra. Det är sådana greener jag gärna hade spelat på hela säsongen. Idag gick det betydligt bättre då jag visste att dom var snabba efter gårdagens runda. Puttarna bröt när dom skulle bryta.

Det är en anledning jag byter klubb till nästa år. Den andra är att det finns bättre möjligheter till året om träning på nya klubben. Gym ingår i medlemspriset samt har klubben putting/chipping green inomhus samt simulatorer och gratis slagplatser där man kan slå in i nät.

Hur kan övningsområdet inte erbjuda samma stimp som banan om ni ska ha tourtävling i veckan?

Finns ju inte en seriös spelare på touren som skulle acceptera detta.
Saltar alltid en bra story
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Paradispetter skrev: 06 sep 2020, 20:28
svingit skrev:
stevvee skrev: 06 sep 2020, 18:02
Men det är väll ändå så att en scratch skall ha bra koll på hela spelet. Annars är man inte där, och i det kan jag tycka att kontrollera bollbana finns med. Spela med vinden som man säger. Och du kan ju skruva åt båda hållen även om du föredrar fade.

Nja jag tycker nog iallafall man skall kunna hantera sådana förhållanden bättre än 7-9 hcpare för dom är det utav en anledning.
fast 12-13 m/s är nästan ospelbart oavsett duktig eller medelbra amatör anser jag. Sen att när spelet inte fungerade där chippar runt green hade svårt att stanna och att man petade på bollen så fick man en dubbelt så lång returputt. När övningsgreen inte är lika som green ute på banan så blir det svårt. Speciellt om greenerna varit katastrofdåliga under hela säsongen där puttar som ska bryta inte gör det och bollen bara går rakt fram. Vi duktigare spelare klagat på greenkeepern utan att få gehör för sina klagomål. Dom verkar mer gått på att banan ska vara uppsatt för gäster, som vi haft rekordmånga av i år. Hade greenerna varit som dom är nu hela säsongen hade det varit bra. Det är sådana greener jag gärna hade spelat på hela säsongen. Idag gick det betydligt bättre då jag visste att dom var snabba efter gårdagens runda. Puttarna bröt när dom skulle bryta.

Det är en anledning jag byter klubb till nästa år. Den andra är att det finns bättre möjligheter till året om träning på nya klubben. Gym ingår i medlemspriset samt har klubben putting/chipping green inomhus samt simulatorer och gratis slagplatser där man kan slå in i nät.

Hur kan övningsområdet inte erbjuda samma stimp som banan om ni ska ha tourtävling i veckan?

Finns ju inte en seriös spelare på touren som skulle acceptera detta.
Vet inte om dom kommer klippa den ytterligare innan tävlingsdagen. men idag var det många som spelade in på banan där greenerna ska klippas ytterligare en gång innan tävlingsdagen fick jag höra. Övningsgreen var inte lika snabb som greenerna på banan, men den var inte lika trög som den brukar vara. Jag själv undviker övningsgreen pga av detta. Blir väl lite lek där jag inte bryr mig om bollen går i hål innan rundorna. Men inte någt seriöst.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

svingit skrev:
Paradispetter skrev: 06 sep 2020, 20:28
svingit skrev: fast 12-13 m/s är nästan ospelbart oavsett duktig eller medelbra amatör anser jag. Sen att när spelet inte fungerade där chippar runt green hade svårt att stanna och att man petade på bollen så fick man en dubbelt så lång returputt. När övningsgreen inte är lika som green ute på banan så blir det svårt. Speciellt om greenerna varit katastrofdåliga under hela säsongen där puttar som ska bryta inte gör det och bollen bara går rakt fram. Vi duktigare spelare klagat på greenkeepern utan att få gehör för sina klagomål. Dom verkar mer gått på att banan ska vara uppsatt för gäster, som vi haft rekordmånga av i år. Hade greenerna varit som dom är nu hela säsongen hade det varit bra. Det är sådana greener jag gärna hade spelat på hela säsongen. Idag gick det betydligt bättre då jag visste att dom var snabba efter gårdagens runda. Puttarna bröt när dom skulle bryta.

Det är en anledning jag byter klubb till nästa år. Den andra är att det finns bättre möjligheter till året om träning på nya klubben. Gym ingår i medlemspriset samt har klubben putting/chipping green inomhus samt simulatorer och gratis slagplatser där man kan slå in i nät.

Hur kan övningsområdet inte erbjuda samma stimp som banan om ni ska ha tourtävling i veckan?

Finns ju inte en seriös spelare på touren som skulle acceptera detta.
Vet inte om dom kommer klippa den ytterligare innan tävlingsdagen. men idag var det många som spelade in på banan där greenerna ska klippas ytterligare en gång innan tävlingsdagen fick jag höra. Övningsgreen var inte lika snabb som greenerna på banan, men den var inte lika trög som den brukar vara. Jag själv undviker övningsgreen pga av detta. Blir väl lite lek där jag inte bryr mig om bollen går i hål innan rundorna. Men inte någt seriöst.

Du måste hjälpa mig nu, jag blir förvirrad av allt du skriver. Klippas en gång till innan tävlingen, klipper ni inte greenerna varje dag?

Vad har ni för stimp en normal sommardag?

Om du undviker övningsgreen lär du ju heller inte bli en bättre puttare oavsett speed på den, finns så mycket annat att träna på?
Saltar alltid en bra story
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Paradispetter skrev: 06 sep 2020, 20:37
svingit skrev:
Paradispetter skrev: 06 sep 2020, 20:28


Hur kan övningsområdet inte erbjuda samma stimp som banan om ni ska ha tourtävling i veckan?

Finns ju inte en seriös spelare på touren som skulle acceptera detta.
Vet inte om dom kommer klippa den ytterligare innan tävlingsdagen. men idag var det många som spelade in på banan där greenerna ska klippas ytterligare en gång innan tävlingsdagen fick jag höra. Övningsgreen var inte lika snabb som greenerna på banan, men den var inte lika trög som den brukar vara. Jag själv undviker övningsgreen pga av detta. Blir väl lite lek där jag inte bryr mig om bollen går i hål innan rundorna. Men inte någt seriöst.

Du måste hjälpa mig nu, jag blir förvirrad av allt du skriver. Klippas en gång till innan tävlingen, klipper ni inte greenerna varje dag?

Vad har ni för stimp en normal sommardag?

Om du undviker övningsgreen lär du ju heller inte bli en bättre puttare oavsett speed på den, finns så mycket annat att träna på?
Stimpen vet jag inte vad den är. Det säger dom aldrig. Men en normal sommardag är greenerna inte lika snabba som dom är nu.
Vad jag vet och hört så klipper dom inte greenerna varje dag. Dom hålpipar (Luftar) inte greenerna någonsing och har nog knappt sätt dom va dressade heller. Vad andra spelare på klubben berättat så är greenkeepern lite egen och lyssnar inte på feedbacken, utan gör på sitt sätt.

Greenerna vältas så gräset platts till. Det ställer dock till det under dagen när spelare går runt på green och reser upp gräset så det blir tovigt och "nopprigt) Man hör och ser bollen hoppa på green när man puttar och den bryter inte när det ska bryta. utan går rakt fram i mindre brytningar eller helt enkelt tappar fart och bryter av från linjen pga detta. Greenerna har haft problem med vitgröe. Tror det är svamp av något slag som inte heller har blivit bra under säsongen. Sen finns det ojämnheter på greenerna. Var en dag vi var ut och på slutet när solen började gå ner och ljuset träffade greenytan så såg det ut so mett månlandskap pga av stora nivåskillnader. Kan även ses mitt på dagen i form att gräset är mörkare/ljusare.

Jag föredrar att träna ute på banan istället för på övningsområdet. När jag går ut själv och spelar så kan jag stanna kvar på ett hål och träna chippar och puttning. Där jag chippar 10 bollar från olika lägen (Bakom bunker för lobbslag, foregreen osv) mot flaggan och sen puttar ifrån varje lägge där bollen hamnade efter chippen. Bunkerslag tränar jag inte alls på, utan där är det mer känsla och det kommer naturligt för mig.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag fick jag min nya driver från Golfbidder levererad av UPS.

Callaway Big Bertha Alpha 816 Double Black Diamond 9 grader med Aldila Rogue 110 MSI RIP I/O 60g stiff skaft. Åkte ut till klubben ch slog en hink (ca 30 st bollar). Prestandamässigt är det inget fel på den. Den är inte heller så svårslagen som Callaway ville få folk att tro genom att marknadsföra den mot just bättre spelare. Den går riktigt stabilt. Har experimenterat med att flytta runt Gravity Core på dom 4 olika sätt man kan sätta den. För mig funkar den bäst i hälen med tunga delen uppåt i huvudet. Då går den riktigt fint och rakt. Det är inte mycket bollen rör sig i sidled åt något håll. Rikigt nöjd med den.

Bild
Bild
Bild
Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Du gör helt rätt i att byta hemmaklubb.
Du kommer utvecklas som lirare också när du kommer till en banan som sköts av en ambitiös greenkeeper.
Finns risk för högre HCP men du kmr ändå bli bättre.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar