Svingit Golf - säsongen 2024

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

MaxP skrev: 08 jan 2019, 07:42
svingit skrev:
Hur mycket är att komma ”för mycket” från något håll?
Har en club path på 6-10 grader inefrån och ut. Enligt Trackman är ett svingspår på 2 grader utifrån och in med järnen idealiskt.
Pro:n jag går oss tycker också att man bör ha mer rakt eller lite utifrån och in spår och sen jobba mot att liga så när noll som möjligt.
Varför valet att helt byta riktning på svingspåret och inte ”bara” kontrollera det genom att begränsa hur mycket inifrån du kommer?
För jag vill spela mitt standardslag mer rakt eller med en liten fade för att får bättre kontroll på slagen.

Pro:n tyckte att jag har en bra baksving, klubban framför händerna osv. Men det är när jag ska tillbaka mot bollen det blir knas.
Senaste träningen med pro:n så satte han en sån där swing path trainer med ett långt skumgummirör lite bakom siktlinjen/target line för att tvinga mig svinga framför den.
Jag hade ändå en club path på 5-6 grader inifrån. Så vi satte den ännu tuffare och då blev det lite bättre. Men då han tog bort den så var jag tillbaka i gamla svingspår igen.

* Jag "droppar" höger axel ner mot utsidan av höger fot och höften skjuts framåt i sidled mer än att rotera genom bollen.
* Klubban faller bakom kroppen pga höger arm faller bakåt (upplever det så iaf). Har märkt om jag flyttar höger armbåge lite mer ut
från kroppen (armbågen pekar lite mer utåt än inåt/ner) så upplever jag att det blir lättare hindra klubban att falla bakåt och få den framför kroppen vid nersvingen.

Ska besöka pro: sista helgen i januari för att sätta upp en plan för hur jag ska arbeta med svingen.
Jag kan hålla med om att upp emot 10 är ganska mycket men håller du dig runt 6 så har du ju en ganska enkel bollflykt därifrån. TrackMan har sin ”nolla” i svingspår från 0 och 2 grader inåt och utåt. Minns jag rätt så har du haft problem med ordentliga hookar ibland och då borde bladpositionen vara ännu mer intressant om spåret är någorlunda konsekvent, så hur var bladet?

Du som är lika golfintresserad som mig vet ju att det finns många duktiga golfare som spelar både draw och fade. Så jag förstår inte riktigt hur det kommer sig att en fade ger mer kontroll?

Jag förstår problemen du beskriver (ur en teknisk synpunkt) och dem kan absolut bidra till problem i svingen. Men det jag inte riktigt förstår (därav frågorna) är varför en så stor omläggning ska göras. Det blir oftast en intressant diskussion.



Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Har tänkt lite och kommit fram till att göra en så stor förändring i svingspår inte är optimalt. Utan det är bättre att fixa problemet och minska på in till ut spåret och krypa närmar nollan och skapa ett mer hanterbart svingspår. Typ 0-4 grader in/ut.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag ringde jag och bokade en lie fitting på lördag. Jag kommer gå igenom alla klubbor från 6-Pw och mina 3 st wedgar. Sen nästa lördag ska jag testa nya Cobra F9 drivern och kanske blir det ett köp då jag sålt min Callaway Rogue. Jag hade tänkt prova både Callaway Epic Flash och Cobra F9, men då jag såg priset på Epic Flash. 6000 kr, hela 1500 kr dyrare än Cobra F9. Så där försvann den direkt från prova listan. Så det är troligt att det blir en Cobra driver i golfbagen för första gången. Alla tester på Youtube jag tittat på är väldigt lika i sina bedömningar. Cobra F9 är drivern att slå 2019. Ärligt talat så är den riktigt snygg och presterar riktig bra.

Kommer bli skitkul.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev:Idag ringde jag och bokade en lie fitting på lördag. Jag kommer gå igenom alla klubbor från 6-Pw och mina 3 st wedgar. Sen nästa lördag ska jag testa nya Cobra F9 drivern och kanske blir det ett köp då jag sålt min Callaway Rogue. Jag hade tänkt prova både Callaway Epic Flash och Cobra F9, men då jag såg priset på Epic Flash. 6000 kr, hela 1500 kr dyrare än Cobra F9. Så där försvann den direkt från prova listan. Så det är troligt att det blir en Cobra driver i golfbagen för första gången. Alla tester på Youtube jag tittat på är väldigt lika i sina bedömningar. Cobra F9 är drivern att slå 2019. Ärligt talat så är den riktigt snygg och presterar riktig bra.

Kommer bli skitkul.
Jag hoppas få testa nya Cobran inom ett par veckor, låter som du skriver som årets mest intressanta klubba. Hur kommer det sig att du sålde din Rogue?


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

MaxP skrev: 17 jan 2019, 07:39
svingit skrev:Idag ringde jag och bokade en lie fitting på lördag. Jag kommer gå igenom alla klubbor från 6-Pw och mina 3 st wedgar. Sen nästa lördag ska jag testa nya Cobra F9 drivern och kanske blir det ett köp då jag sålt min Callaway Rogue. Jag hade tänkt prova både Callaway Epic Flash och Cobra F9, men då jag såg priset på Epic Flash. 6000 kr, hela 1500 kr dyrare än Cobra F9. Så där försvann den direkt från prova listan. Så det är troligt att det blir en Cobra driver i golfbagen för första gången. Alla tester på Youtube jag tittat på är väldigt lika i sina bedömningar. Cobra F9 är drivern att slå 2019. Ärligt talat så är den riktigt snygg och presterar riktig bra.

Kommer bli skitkul.
Jag hoppas få testa nya Cobran inom ett par veckor, låter som du skriver som årets mest intressanta klubba. Hur kommer det sig att du sålde din Rogue?


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Efter alla Reviews på Youtube man tittat på så verkar ju Cobra F9 bli drivern att slå i år. Den står sig väl mot både TaylorMade och Callaway, till och med så att den presterar bättre eller likvärdig, men till ett betydligt lägre pris.
Tycker själv att priserna på drivers har rusat iväg på senaste år. Epic Flash kostar 5999 kr på Dormy medas Cobran kostar 4499 kr. 1500 kr är stor prisskillnad.

Sålde min Callaway Rogue pga att jag inte riktigt tyckte om den efter ett tag. Var inget fel på prestandan. Gillade nog inte ljudet så mycket samt att utseendet med den långa bakdelen som ser ut att aldrig ta slut gjorde rätt mycket.
Fick en mental bild av att man behövde svepa drivern för att träffa bra samt att det kändes som bakdelen skulle slå i marken, vilken den inte gjorde då, men har fått en sådan mental bild av utseendet av drivern.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Igår var jag och gjorde en Lie fitting. Anledningen till det var att jag ofta slår bollarna vänster genom att jag drawar mycket och kommer mycket inifrån och ut. Efter att slagit på en lie board (ser ut som en skiva tillverkad i hårdplast) så visade det sig att jag inte behövde ändra lien, då märket på lie-tejpen var perfekt på sulan (mitt i) Slog även med imapct-tejp och likt andra gånger satt bollmärket mitt i klubban. Det bekräftar att det inte är något fel på min bollträff, utan felet ligger i svingtekniken. Hade problem med att träffa lie-boarden först så jag inte fick ner klubban i marken, vilket då också bekräftar det pro:n såg när jag svingade, att jag slår mer upp på bollen. Det pga att jag har för snabb sving och tempot är helt off samt att jag inte roterar så mycket i svingen, utan det är armarna som jobbar mest. Började redan i toppen av svingen att ta i och försöka skapa fart.

Istället så blev det att testa nya King F9 drivern från Cobra under en timme. Väldigt trevlig driver. Skönt ljud och känsla. Gillade Hzrdus Smoke skaftet, var inte lika "sladdrigt" som Evrenflow som jag har i nuvarande Rogue driver. Slutade med att jag beställde en ny F9 på 10,5 grader med ett Hzrdus Smoke skaft (stiff) på 44". Det korta skaftet gör att jag får andra vikter i driverhuvudet. Istället för 14g + 2g så får jag 18g + 6g för att väga upp för det kortare skaftet. En half tum kortare än Tour length varianten man kan beställa från Cobra. Även en halv tum kortare än nuvarande skaft jag har i drivern idag. KAn även kapa ytterligare en halv tum utan att behöva vikta upp den om jag vill. Men brukar greppa ner ca en halv tum med drivern ändå. Tar ca 10 dagar att få drivern.

Tre saker jag kommer lägga fokus på resterande vinterträning efter feedbacken jag fick.

* Bli bättre på att rotera genom svingen
* Slå ner mer på bollen, inte slå upp eller svepa
* Träna på tempo och rytm i svingen.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Spännande!
Det är lite mysko att slå på lie board. Är man ovan så brukar det inte alls gå så bra.

Skönt att du fick lite svar..


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev:Igår var jag och gjorde en Lie fitting. Anledningen till det var att jag ofta slår bollarna vänster genom att jag drawar mycket och kommer mycket inifrån och ut. Efter att slagit på en lie board (ser ut som en skiva tillverkad i hårdplast) så visade det sig att jag inte behövde ändra lien, då märket på lie-tejpen var perfekt på sulan (mitt i) Slog även med imapct-tejp och likt andra gånger satt bollmärket mitt i klubban. Det bekräftar att det inte är något fel på min bollträff, utan felet ligger i svingtekniken. Hade problem med att träffa lie-boarden först så jag inte fick ner klubban i marken, vilket då också bekräftar det pro:n såg när jag svingade, att jag slår mer upp på bollen. Det pga att jag har för snabb sving och tempot är helt off samt att jag inte roterar så mycket i svingen, utan det är armarna som jobbar mest. Började redan i toppen av svingen att ta i och försöka skapa fart.

Istället så blev det att testa nya King F9 drivern från Cobra under en timme. Väldigt trevlig driver. Skönt ljud och känsla. Gillade Hzrdus Smoke skaftet, var inte lika "sladdrigt" som Evrenflow som jag har i nuvarande Rogue driver. Slutade med att jag beställde en ny F9 på 10,5 grader med ett Hzrdus Smoke skaft (stiff) på 44". Det korta skaftet gör att jag får andra vikter i driverhuvudet. Istället för 14g + 2g så får jag 18g + 6g för att väga upp för det kortare skaftet. En half tum kortare än Tour length varianten man kan beställa från Cobra. Även en halv tum kortare än nuvarande skaft jag har i drivern idag. KAn även kapa ytterligare en halv tum utan att behöva vikta upp den om jag vill. Men brukar greppa ner ca en halv tum med drivern ändå. Tar ca 10 dagar att få drivern.

Tre saker jag kommer lägga fokus på resterande vinterträning efter feedbacken jag fick.

* Bli bättre på att rotera genom svingen
* Slå ner mer på bollen, inte slå upp eller svepa
* Träna på tempo och rytm i svingen.
Var det någon skillnad i längd med F9?
Var du hos en annan tränare idag än när du hade lektion senast?


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

MaxP skrev: 20 jan 2019, 21:32
svingit skrev:Igår var jag och gjorde en Lie fitting. Anledningen till det var att jag ofta slår bollarna vänster genom att jag drawar mycket och kommer mycket inifrån och ut. Efter att slagit på en lie board (ser ut som en skiva tillverkad i hårdplast) så visade det sig att jag inte behövde ändra lien, då märket på lie-tejpen var perfekt på sulan (mitt i) Slog även med imapct-tejp och likt andra gånger satt bollmärket mitt i klubban. Det bekräftar att det inte är något fel på min bollträff, utan felet ligger i svingtekniken. Hade problem med att träffa lie-boarden först så jag inte fick ner klubban i marken, vilket då också bekräftar det pro:n såg när jag svingade, att jag slår mer upp på bollen. Det pga att jag har för snabb sving och tempot är helt off samt att jag inte roterar så mycket i svingen, utan det är armarna som jobbar mest. Började redan i toppen av svingen att ta i och försöka skapa fart.

Istället så blev det att testa nya King F9 drivern från Cobra under en timme. Väldigt trevlig driver. Skönt ljud och känsla. Gillade Hzrdus Smoke skaftet, var inte lika "sladdrigt" som Evrenflow som jag har i nuvarande Rogue driver. Slutade med att jag beställde en ny F9 på 10,5 grader med ett Hzrdus Smoke skaft (stiff) på 44". Det korta skaftet gör att jag får andra vikter i driverhuvudet. Istället för 14g + 2g så får jag 18g + 6g för att väga upp för det kortare skaftet. En half tum kortare än Tour length varianten man kan beställa från Cobra. Även en halv tum kortare än nuvarande skaft jag har i drivern idag. KAn även kapa ytterligare en halv tum utan att behöva vikta upp den om jag vill. Men brukar greppa ner ca en halv tum med drivern ändå. Tar ca 10 dagar att få drivern.

Tre saker jag kommer lägga fokus på resterande vinterträning efter feedbacken jag fick.

* Bli bättre på att rotera genom svingen
* Slå ner mer på bollen, inte slå upp eller svepa
* Träna på tempo och rytm i svingen.
Var det någon skillnad i längd med F9?
Var du hos en annan tränare idag än när du hade lektion senast?


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Var en annan som hjälpte mig med lie fittingen då butiksansvarig var på vögen hem från Marocko, där det varit en golfmässa.
Men båda säger samma sak. Jag träffar bollen på uppvägen med järnen och att jag har väldigt lite rotation samt balanssvårigheter i svingen. Dock sa denna att jag svingar för fort och inte har ett bra tempo i svingen, samt att jag gärna startar att skapa fart från toppen istället för att låta klubban falla ner (Låta gravitationen och centrifugalkraften att svinga klubban). Nu svingar jag mycket med armarna.

Drivern kändes riktigt bra och jag hade en längre carry än med Rogue. Jag behöver definitivt träna driversvingen, blir nog några lektioner enbart med den längre fram. Men kommer fokusera på att få bättra min järnsving och få bättre kontroll på slagen.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag var jag och körde en timme i Trackman. Första halvtimmen var lektion och jag börjar få till järnslagen mycket bättre. Kommer inte lika mycket inifrån längre samt att jag har betydligt bättre och lugnare tempo samt bra balans i svingen. Jag tappade inte balansen åt något håll som jag brukar kunna göra. Det lugnare tempot gjorde att jag slog ner mer på bollen och hade en negativ Attackvinkel. Tränaren sa till och med att jag flippar inte händerna och får händerna framför bollen vid bollträffen. Själv tror jag det lugnare tempot beror mycket på greppet. Jag bytte originalgreppet på min j8 till ett midsize grepp och kände direkt att händerna kändes mer avslappnade än tidigare. Samt att handlederna blir mindre aktiva pga det tjockare greppet. Så jag köpte ytterligare grepp för att byta på resten av klubborna. Greppen är Golf Pride Tour Velvet.
Skönaste greppen jag använt.

Bild

Sista 15-20 minuterna slog jag med min nya driver. En King F9 från Cobra som levererades till butiken igår. Förra helgen så testade jag en F9:a med original längd på skaftet och hade inga drivar under 3000 i spin och träffade inte bra.

Med min driver som har ett 44” skaft så hade jag inga större problem att träffa. Mina missar hade en spin på 2500-2800 rpm. När jag träffade så låg mellan 1600-2100 rpm. Träffytan kändes hetare än min Rogue jag spelad med förra säsongen. Känslan i träffarna var mycket positiv.

Specifikationer för min King F9 driver

Loft: 10,5 grader
Skaft; Hzrdus Smoke stiff (låg spin)
Skaftlängd: 44"

Lite Trackman man siffror med drivern.

Bild

Bild



Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

I helgen som var stod jag åter i Trackman och slog. Hittills har jag haft problem med att havet mer öppet blad vid impact. Klubbhuvudet har kunnat vara stängt med så mycket som 2-6 grader och bollarna har gått uteslutande till vänster. Men så i helgen som var började jag helt plötsligt ha ett öppet klubbhuvud vid impact.

Det enda jag ändrade på var hur jag böjer vänster handled ”bowed wrist” i baksvingen. Jag upplevde en känsla av kraft där jag verkligen kunde ”dra ner och inåt” klubban mot kroppen och få ut klubbladet höger. Jag har gjort det tidigare utan att tänkt på det och sen har jag av någon outgrundlig anledning börjat kupa handleden i baksvingen.

En del slag resulterade i att bollen gick höger om centerlinjen pga av för öppet blad vid impact. Men känner att jag har bättre bladkontroll.

Andra positiva saker med detta är att jag började få högre spinnvärden Med järn 9 hade jag en spin på 8500-9000 rpm. Järn 8:an låg strax över 7000 rpm.


Järn 9:an
IMG_20190209_142053091.jpeg
IMG_20190209_142053091.jpeg (94.17 KiB) Visad 5588 gånger
Drivern gick även den bättre. Hade svinghastigheter över 100 mph jämfört med veckan innan där jag inte lyckades nå över 96 mph ens. Antagligen för jag kände mig extremt trött i kroppen.
IMG_20190209_145311067.jpeg
IMG_20190209_145311067.jpeg (71.17 KiB) Visad 5588 gånger

Sent from my moto g(6) using Svensktgolfforum mobile app
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Skriv svar