Svingit Golf - säsongen 2024

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

stevvee skrev: 29 apr 2019, 06:05
svingit skrev:Igår spelade jag en runda i ett härligt soligt väder.

Har identifierat var jag ska lägga träningstimmarna på i år. Närspelet. Har i alla lägen alltid valt att slå en wedge, vilket oftast resulterat i en duff/kort/långt slag. Idag chippade jag ofta med järn 9:an med gott resultat. Ju mer jag använde järn 9:an runt greenerna desto bättre känsla och kontroll fick jag med den. Puttningen idag var riktigt bra. 26 puttar (12/14). Många enputtar vittnar om at jag inte är på green på rätt antal slag. Det leder in mig på inspelet mot green. Där har jag en del att jobba på, även fast jag då och då under rundan får till bra slag då och då. Det håller naturligtvis inte i längden när man siktar på att gå under 80 slag.

Utslagen idag funkade riktigt bra. Drivern var det inget fel på. 75% fairwayträffar första 9 hålen. Sista var det lite sämre med, men satte bollen i spel nästan hela tiden.

Så här har det sätt ut senaste fem rundorna.

1. Score: 92 | Poäng: 30 | Puttar: 34
2. Score: 94 | Poäng: 29 | Puttar: 31
3. Score: 94 | Poäng: 28 | Puttar: 33
4. Score: 91 | Poäng: 31 | Puttar: 34
5. Score: 94 | Poäng: 30 | Puttar: 26

När man kikar på dina rundor på hole 19 verkar det som att ditt största problem ligger i andraslaget. Och du säger det själv, du måste träffa fler greener.

Vad händer om du växlar upp en klubba och slår lugnare, duffar du mindre och har mer kontroll? Ex har du 150 meter kvar och vill slå J9 vad händer om du slår J8 istället.
Har jag 150 meter kvar, så slår jag järn 8:a, men problemet är att jag träffar olika bra varje gång.
Men nu är det väldigt sällan jag har 150 meter kvar efter utslaget på par 4:or. Utan det brukar vara 60-130 meter. Jag hamnar oftast på avstånd där jag måste använda wedgarna, vilket är min akilles häl. Har inte träffat en bra wedge på alla rundor. Har nästan utvecklat en räddsla för wedgarna. Nu blåser det väldigt ofta ute på Söderby, vilket har blivit lite av banans karaktär. Det gör så att det är svårt att slå dom klubbor jag vanligtvis ska kunna slå från ett visst avstånd.

Ska ut några kvällar själv tänkte jag och bara träna inspel från 60-130 meter.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

svingit skrev:
stevvee skrev: 29 apr 2019, 06:05
svingit skrev:Igår spelade jag en runda i ett härligt soligt väder.

Har identifierat var jag ska lägga träningstimmarna på i år. Närspelet. Har i alla lägen alltid valt att slå en wedge, vilket oftast resulterat i en duff/kort/långt slag. Idag chippade jag ofta med järn 9:an med gott resultat. Ju mer jag använde järn 9:an runt greenerna desto bättre känsla och kontroll fick jag med den. Puttningen idag var riktigt bra. 26 puttar (12/14). Många enputtar vittnar om at jag inte är på green på rätt antal slag. Det leder in mig på inspelet mot green. Där har jag en del att jobba på, även fast jag då och då under rundan får till bra slag då och då. Det håller naturligtvis inte i längden när man siktar på att gå under 80 slag.

Utslagen idag funkade riktigt bra. Drivern var det inget fel på. 75% fairwayträffar första 9 hålen. Sista var det lite sämre med, men satte bollen i spel nästan hela tiden.

Så här har det sätt ut senaste fem rundorna.

1. Score: 92 | Poäng: 30 | Puttar: 34
2. Score: 94 | Poäng: 29 | Puttar: 31
3. Score: 94 | Poäng: 28 | Puttar: 33
4. Score: 91 | Poäng: 31 | Puttar: 34
5. Score: 94 | Poäng: 30 | Puttar: 26

När man kikar på dina rundor på hole 19 verkar det som att ditt största problem ligger i andraslaget. Och du säger det själv, du måste träffa fler greener.

Vad händer om du växlar upp en klubba och slår lugnare, duffar du mindre och har mer kontroll? Ex har du 150 meter kvar och vill slå J9 vad händer om du slår J8 istället.
Har jag 150 meter kvar, så slår jag järn 8:a, men problemet är att jag träffar olika bra varje gång.
Men nu är det väldigt sällan jag har 150 meter kvar efter utslaget på par 4:or. Utan det brukar vara 80-130 meter. Jag hamnar oftast på avstånd där jag måste använda wedgarna, vilket är min akilles häl. Har inte träffat en bra wedge på alla rundor. Har nästan utvecklat en räddsla för wedgarna. Nu blåser det väldigt ofta ute på Söderby, vilket har blivit lite av banans karaktär. Det gör så att det är svårt att slå dom klubbor jag vanligtvis ska kunna slå från ett visst avstånd.
Nja dina rundor på hole 19 visar ju på att du kanske har längre in och slår ex väldigt dåliga järnslag. Ta vilken runda som helst och kika första 9 så slår du mer järn än wedge men på längderna ser set ut som du duffar rejält.

Försök att få utslaget till det avstånd du känner dig trygg med. Kan du slå 120 meter i sömnen ja men försök hamna där. Slår du 160 meter i sömnen Så är det rätt.

Jag kan träffa green skapligt säkert från 180 meter och in, är riktigt duktig med wedgarna men föredrar ändå järnslag så 110-180 meter är optimalt för mig.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag gick jag under 90 slag för säsongen. Med 88 slag och 34 poäng. Det känns som mitt spel börjar lossna lite gran. Även fast jag
hade en del missade slag och bara tre greenträffar så kändes det bra.

Bästa hålet för rundan blev hål 17. En drive på 243 meter och sen ett snyggt inspel på 75 meter med 50 graders wedgen som ger
mig en bra birdechans. Sänker putten för birdie. Avslutar sen rundan med ett par.

Utslagen
Utslagen idag var inte lika stabila. Även fast jag hade 63% fairwayträffar från tee så resulterade en del missar större svårigheter
som gav en del extraslag i scorekortet. Vattenbesök och bortslagen boll kostar slag.

Järnspelet
Hade en del bra slag som tyvärr inte landade på greenerna. Har en del att jobba på, både vad det gäller sikte och bollträff.
Många orena bollträffar skapade både korta och sneda slag. Speciellt pullade slag med draw. Det pga ett stängt klubbhuvud vid bollträffen.
Vilket händer om lägsta tyngdpunkten hamnar bakom bollen istället för framför.

Närspelet
Jag har börjat använda järn 9:an för chippar runt green. Innan har jag alltid slagit wedgar, även för chipp-slag.
Det har oftast resulterat i duffade/toppade slag som gjort mig väldigt irriterad. Men nu när jag börjat använda
järn 9:an så känns det som jag har bättre kontroll på slagen runt green. Resultatet är att jag kommer närmare
flagg och ger mig själv större chans till att scora.

Puttningen
Puttningen funkade kanon idag igen. 26 puttar på 18 hål. Jag har börjat läsa greenerna bättre och ta ut riktmärken som jag vill starta bollen mot. Funkar riktigt bra.


Banan är i bättre skick än vad den var under hela förra året. Greenerna är jämnsnabba och fairways är i fint skick.
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Igår sköt jag 85 slag och 37 poäng, vilket är säsongens bästa runda.

Utslagen
Träffade 53% av fairway. Slog med järn 6 på något hål och fick på riktigt bra träffar med den. Drivern funkade också bra. Den fick hyfsat rak och när jag missade så var bollen fortfarande i spel.

Järnspelet
Järnspelet funkade riktigt bra. Hittade en uppställning som var avslappnad. Gick oftast dit jag siktade. Lite tendens till att slå vänster ibland.

Närspelet
Funkade riktigt bra. Chipparna med j9 och Pw hade jag inga större problem med. Kunde lägga bollen hyfsat nära för att sänka puttarna.

Puttningen
Hade 31 puttar idag, beror mest på att jag träffade fler greener än vad jag brukar. Sen hade jag en onödig 2 och 3 putt där jag tappade slag.


Skickat från min iPhone med TapatalkBild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Nu var det ett tag sen jag skrev något här. Så är väl dags för ett nytt inlägg.
Har spelat ett antal golfrundor där jag legat över buffertzonen och även en sänkning på 37 poäng som kom under veckan.
Än så länge har säsongen varit ganska jämn resultatmässigt. har varit några resultat som stuckit ut mot det sämre, och det har varit på tävling.

Har under veckan greppat om klubborna hos min lokala golfbutik. Kön nu på Golf Pride New decade standard grep med +2 tejplager för höger hand. När jag ändå var på butiken så bad jag om att ändra lie-vinkel på järn 9:an med 2 grader flat för att se om det skulle minska mina vänsterskruvar. Åkte sedan ut till rangen och slog två hinkar innan jag gick ut för att spela en runda.

Kan säga att enbart greppbytet till standard från midsize gjorde att jag kunde release:a klubban bättre samt att svingvikten ändrades så det kändes att jag svingade klubbhuvudet. Totala vikten blev även den bättre. Slagen med järn 9:an som jag ändrat lie-vinkeln till 2 grader flat på, gick riktigt bra. Bollarna gick rakare och jag kände att jag hade bättre kontroll på slagen. Sen såg/kändes det betydligt bättre vid adresseringen än tidigare. Så igår åkte jag in och ändrade lie-vinkeln på resten av klubborna med 2 grader flat.

Grejen var också att klubborna innan förändring av lie-vinkeln inte alls stämde med tillverkarens specifikation. Det skiljde 1 grad flat. Så min fråga till er mer kunniga som säljer klubbor, kan tillverkarens specifikation skilja sig mot verkligheten? Är det så att det finns en feltolerans vid tillverkning av klubbor?


Taylormade PSi Lie-vinkel (grader)

J6 = 59 | spec: 62 | verklighet: 61.
J7 = 59,5 | spec: 62,5 | verklighet: 61,5.
J8 = 60 | spec: 63 | verklighet: 62
J9 = 60,5 | spec: 63,5 | verklighet: 62,5
PW = 61 | spec: 64 | verklighet: 63

Nya grepp. Snyggt med rött/svart.
Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Finns det en feltolerans? Svar ja i min mening men framförallt kan lien förändras när du spelar mycket (speciellt vid slag på matta) - lite beroende på vad klubbhuvudet är i för material.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Igår var det tävlingsdags igen. Sommarslaget på Johannesberg GK. Hade ett mål att gå på 82 slag brutto. Men efter halva rundan så idet jag att set kan bli svårt. Det gick bra första sjuhålen där jag hade sex bogeys och par utan att träffa greenerna. Sen kom en trippelbogey på hål åta och en bogey på hål nio. Ändrar målet till att fixa buffertzonen istället.

Sista nio började jag med en trippelbogey efter slagit utvädrats bollen i högruffen. Sen följer jag upp med sex raka par. Hål sjutton så för jag en bogey efter att hamnat precis utanför green och felläste andra slaget och bollen rann iväg lite för mycket för att fixa par. Avslutar rundan på sämsta tänkbara sätt. Slår drivern i vattnet 250 m från tee. Lyckas ändå komma upp på green på 4. Men avslutar med att fyrputta för en trippelbogey.
Två sista hålen gjorde att jag missade även buffertzonen med två poäng.

Men positiva är att jag var ändå 9 slag bättre brutto än vårslaget som startade slaget touren på Johannesberg GK. Nästa slaget tävling är i slutet av juli. Men innan dess kanske jag ställer upp i sommarslaget på min hemmabana nästa helg. Det är en poängbogey tävling.

Kan också glädjas åt att jag handen en hel del långa och raka drivar. 264, 274, 277, 285 meter. Total längd då så klart. Då har jag drivern ställd på 11,5 grad loft och tyngre vikten i fram.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

svingit skrev:Igår var det tävlingsdags igen. Sommarslaget på Johannesberg GK. Hade ett mål att gå på 82 slag brutto. Men efter halva rundan så idet jag att set kan bli svårt. Det gick bra första sjuhålen där jag hade sex bogeys och par utan att träffa greenerna. Sen kom en trippelbogey på hål åta och en bogey på hål nio. Ändrar målet till att fixa buffertzonen istället.

Sista nio började jag med en trippelbogey efter slagit utvädrats bollen i högruffen. Sen följer jag upp med sex raka par. Hål sjutton så för jag en bogey efter att hamnat precis utanför green och felläste andra slaget och bollen rann iväg lite för mycket för att fixa par. Avslutar rundan på sämsta tänkbara sätt. Slår drivern i vattnet 250 m från tee. Lyckas ändå komma upp på green på 4. Men avslutar med att fyrputta för en trippelbogey.
Två sista hålen gjorde att jag missade även buffertzonen med två poäng.

Men positiva är att jag var ändå 9 slag bättre brutto än vårslaget som startade slaget touren på Johannesberg GK. Nästa slaget tävling är i slutet av juli. Men innan dess kanske jag ställer upp i sommarslaget på min hemmabana nästa helg. Det är en poängbogey tävling.

Kan också glädjas åt att jag handen en hel del långa och raka drivar. 264, 274, 277, 285 meter. Total längd då så klart. Då har jag drivern ställd på 11,5 grad loft och tyngre vikten i fram.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum

Synd på tävlingen men vad är det som gör att du missar så mycket greener ? Taskiga lägen eller något annat?
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

stevvee skrev: 30 jun 2019, 20:35
svingit skrev:Igår var det tävlingsdags igen. Sommarslaget på Johannesberg GK. Hade ett mål att gå på 82 slag brutto. Men efter halva rundan så idet jag att set kan bli svårt. Det gick bra första sjuhålen där jag hade sex bogeys och par utan att träffa greenerna. Sen kom en trippelbogey på hål åta och en bogey på hål nio. Ändrar målet till att fixa buffertzonen istället.

Sista nio började jag med en trippelbogey efter slagit utvädrats bollen i högruffen. Sen följer jag upp med sex raka par. Hål sjutton så för jag en bogey efter att hamnat precis utanför green och felläste andra slaget och bollen rann iväg lite för mycket för att fixa par. Avslutar rundan på sämsta tänkbara sätt. Slår drivern i vattnet 250 m från tee. Lyckas ändå komma upp på green på 4. Men avslutar med att fyrputta för en trippelbogey.
Två sista hålen gjorde att jag missade även buffertzonen med två poäng.

Men positiva är att jag var ändå 9 slag bättre brutto än vårslaget som startade slaget touren på Johannesberg GK. Nästa slaget tävling är i slutet av juli. Men innan dess kanske jag ställer upp i sommarslaget på min hemmabana nästa helg. Det är en poängbogey tävling.

Kan också glädjas åt att jag handen en hel del långa och raka drivar. 264, 274, 277, 285 meter. Total längd då så klart. Då har jag drivern ställd på 11,5 grad loft och tyngre vikten i fram.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum

Synd på tävlingen men vad är det som gör att du missar så mycket greener ? Taskiga lägen eller något annat?
Taskig längdkontroll. Brukar missa både långt och kort. Dock inte med mycket. Brukar vara precis utanför green jag missar.
Ett exempel på greenträff är hål 7, ett par 5 hål. Svag medvind. Har en bra drive på 243 meter ut i semiruffen, bollen ligger riktigt bra. Har 200 meter kvar till framkant på green. Väljer att spela fram mig med en järn 8:a. Slår den vanligt fall 145-150 meter. Nu fick jag en ren träff och den går 186 meter. Har alltså 14 meter kvar till framkant green En järn 8:a ska inte gå så långt vanliga fall. Slår min järn 6:a 185-190 meter. I lite medvind så går den 205-210 meter. Järn 7 slår jag 170-175 meter med vanliga fall. har slagit den 199 meter i lätt medvind uppeggad från tee. Alla slag är total längd så klart.

Mitt största problem är längdkontroll samt att det kan gå lite snett ibland och hamnar i dåliga lägen.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

svingit skrev:
stevvee skrev: 30 jun 2019, 20:35
svingit skrev:Igår var det tävlingsdags igen. Sommarslaget på Johannesberg GK. Hade ett mål att gå på 82 slag brutto. Men efter halva rundan så idet jag att set kan bli svårt. Det gick bra första sjuhålen där jag hade sex bogeys och par utan att träffa greenerna. Sen kom en trippelbogey på hål åta och en bogey på hål nio. Ändrar målet till att fixa buffertzonen istället.

Sista nio började jag med en trippelbogey efter slagit utvädrats bollen i högruffen. Sen följer jag upp med sex raka par. Hål sjutton så för jag en bogey efter att hamnat precis utanför green och felläste andra slaget och bollen rann iväg lite för mycket för att fixa par. Avslutar rundan på sämsta tänkbara sätt. Slår drivern i vattnet 250 m från tee. Lyckas ändå komma upp på green på 4. Men avslutar med att fyrputta för en trippelbogey.
Två sista hålen gjorde att jag missade även buffertzonen med två poäng.

Men positiva är att jag var ändå 9 slag bättre brutto än vårslaget som startade slaget touren på Johannesberg GK. Nästa slaget tävling är i slutet av juli. Men innan dess kanske jag ställer upp i sommarslaget på min hemmabana nästa helg. Det är en poängbogey tävling.

Kan också glädjas åt att jag handen en hel del långa och raka drivar. 264, 274, 277, 285 meter. Total längd då så klart. Då har jag drivern ställd på 11,5 grad loft och tyngre vikten i fram.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum

Synd på tävlingen men vad är det som gör att du missar så mycket greener ? Taskiga lägen eller något annat?
Taskig längdkontroll. Brukar missa både långt och kort. Dock inte med mycket. Brukar vara precis utanför green jag missar.
Ett exempel på greenträff är hål 7, ett par 5 hål. Svag medvind. Har en bra drive på 243 meter ut i semiruffen, bollen ligger riktigt bra. Har 200 meter kvar till framkant på green. Väljer att spela fram mig med en järn 8:a. Slår den vanligt fall 145-150 meter. Nu fick jag en ren träff och den går 186 meter. Har alltså 14 meter kvar till framkant green En järn 8:a ska inte gå så långt vanliga fall. Slår min järn 6:a 185-190 meter. I lite medvind så går den 205-210 meter. Järn 7 slår jag 170-175 meter med vanliga fall. har slagit den 199 meter i lätt medvind uppeggad från tee. Alla slag är total längd så klart.

Mitt största problem är längdkontroll samt att det kan gå lite snett ibland och hamnar i dåliga lägen.

Inte för att vara sån men dina längder låter helt osannolika. Eller så spinner du noll och ingenting samt har en jäkla rull och ja det kan ju iofs vara svårt att veta vart bollen stannar isåfall.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Skriv svar