Svingit Golf - säsongen 2024

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Gårdagens runda på Söderby GK scorekort

Bild
Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Söderby GK | 85 slag | 29 puttar | 36 poäng

Idag gick det riktigt bra. Spelade bästa golfen jag någonsin gjort på dom första nio, förutom plumpen i scorekortet på hål 1 då. Hade två bra slag på hål ett, det tredje slaget 80 meter attackerade jag flagan med som stod precis bakom "djävulsbunkern" Jag slog min wedge kort och bollen studsade tillbaka ner i bunkern. Annars funkade allt riktigt bra förutom några slag som jag träffade tunt men som ändå blev bra resultatmässigt. Träffade många fairways idag, speciellt på första nio. Greenträffar är det fortfarande tunt med. Antingen gick jag för kort om green eller så blev det vänster om green.
Hade två riktigt bra birdiechanser på (hål 5 och 17) 1 meter respektive 1,5 meter puttar, men lyckades bränna dessa, men gick ifrån med par iaf.

Men bästa rundan slagmässigt är det, vilket är grymt kul och motiverande.
Sådana här rundor behövs för motivationen och självförtroendet, då spear man bra.

Bild
Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Har börjat med något nytt. Istället för att värma upp på rangen så är jag ute ca 2 Tim före tee time och går ett varm på niohålsbanan. Varför jag för det? För att det är enligt mig ett bättre sätt att värma upp på. På rangen är det mer att man står och matar j7:or rakt ut som en robot.
Hjälper en inte alls på banan där det finns hinder som bunkrat, vatten och skog som kommer göra allt i sin makt för att förstöra ens dag. Men värmer man upp genom att gå en runda på niohålaren så måste man planera sina slag och faktiskt sikta. Samt man får en rejält bra uppvärmning så dom första hålen inte går om inget pga att kroppen inte kommit igång.

Just våran niohålare består av 6 par 3:or och 3 par 4:or.
Man får alltså träna mycket med kortare järnen.

Var ut tidigare idag vid sjön och stöd och svinga samt filmade min sving. I baksvingen går klubban i svingplanet men i tillbakasvingen går klubban fortfarande något ovanför och det det ut som att den kommer utifrån och in. Något jag måste jobba på är att squata i tillbakasvingen och få ner klubban i eller lite under svingplanet.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

Du upplever att du rent koncentrationsmässigt blir trött av att gå 9 hål som uppvärmning jmf med range och de andra övningsfälten?
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Pär skrev:Du upplever att du rent koncentrationsmässigt blir trött av att gå 9 hål som uppvärmning jmf med range och de andra övningsfälten?
Va? Är ju tvärt om. Jag tappar fokus om jag står på rangen och andra övningsfälten. Hellre en mer realistisk uppvärmning innan rundan.

Som nu då jag värmt upp med en niohålare och känner att jag fått ut mer av än att stå på rangen. Ända jag gör precis innan jag går ut är att putta lite på övningsgreen.

Slår ut kl 17:17
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag var den en sån där dag igen, där det börjar bra men sen rasar.
Drivern fungerade överhuvudtaget inte idag, vilket ställde till det på hål 4 idag som resulterade i en dubbelbogey. Trotts tre dubblar så klarar jag under 50 slag och var bara 4 efter hcp inför sista nio. Sista nio som jag brukar vara vass på började inte så bra. trippelbogey på hål 10 och kvadrupel bogey på hål 11. Bästa var sista tre hålen där jag spelar riktigt bra. Träffar både fairway och reener och gör åar på alla hålen. Järnspelet kommer igång och funkar riktigt bra och jag får bollen dit jag vill. Så sista tre hålen är det jag tar med mig till nästa gång.

Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Var ner till badplatsen igår kväll och svingade. Svingen känns bra, höll mig hyfsat bra i svingplanet/spåret.

Normal hastighet


Slow motion
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Gårdagens runda blev inte riktigt som jag tänkt mig pga ryggproblem som strålar ut i benen och armarna. Det andra som gjorde jag tappa fokus var ett golfgäng med sex gubbar i medelåldern och över som jag hade framför mig. Alla sex spelare slog ut samtidigt på hål ett vilket gjorde att min start blev sen. Efter tre hål så frågar den ena i gubbgänget sin spelkamrat om dom inte skulle släppa igenom mig och kamraten svarar nej. Det är ju klart att allt vad golfvett heter flugit ur skallen på denne då han och några andra i gänget dricker öl på banan. Vid det femte hålet fick jag nog och ringde receptionen och frågade om det fanns någon barnvärd kvar som kunde åka ut och säga åt dessa nötter att släppa igenom. Naturligtvis fanns det ingen banvärd kvar. Så efter att gubbarna slagit ut på det femte hålet så sa jag åt dom om dom viste vad golfvett var och att man släpper igenom snabbare boll. Då svarade den som inte ville släppa igenom mig tidigare att bollen framför är ju lika långsam, vilket var en del av deras golfgäng. Svarade bara "och" dom kommer få släppa igenom med om dom inte vill bli jagade. På det sjunde hålet släpper gänget igenom mig med sura miner för jag satte dom på plats. Allt detta gjorde ju att jag tappade fokus på mitt eget spel och spelade riktigt dåligt första nio hålen. Sista nio hålen splade jag bättre golf och fick ihop 19 poäng, men vad hjälper det när man bara skrapade ihop 11 poäng första nio. Visst ännu en runda på 30 poäng iaf.

Hittade en riktigt bra Youtube kanal under veckan. Shawn Clement. [url]https://www.youtube.com/user/clemshaw[url]
Hans sätt att beskriva golfsvingen på är helt underbar. Väldigt lätt att förstå.


Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

I veckan bytte jag min X2 Hot 9 graders driver mot en Taylormade Aeroburner mini driver. Har väldigt svårt att träffa fairway med drivern, oftast slicear jag eller hookar den ordentligt. Tycker heller inte om dom stora driverhuvudena. Större yta att missa på. Ska bli kul att testa den framöver. Det gör inget att den är riktigt snygg med. Längden på klubban känns perfekt, är som min spoon, vilket är 6 cm kortare än drivern jag bytte mot denna.

Tyvärr har jag ryggproblem just nu så blir antagligen inget test av klubban till helgen.

Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Ryggen bättre så i helgen blir det spel på Söderby GK. Ska bli kul att testa nya min nya mini drivern jag bytte till mig mot min X2 Hot driver (Boomerangklubban). Mini drivern är lika lång som min spoon men känns när man håller i klubban som den är kortare då klubbhuvudet är större än spoon. Känns som jag kommer kunna slå riktigt bra med den från främst tee.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Skriv svar