Picknickkorgen lär sig spela golf

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
picknickkorgen
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 maj 2017, 21:22

Är ny till detta fantastiska spel och tänkte jag kunde passa på att skapa en dagbok här så jag får ett utrymme för att tänka högt. Hade tills hösten 2016 aldrig rört golfklubba tidigare trots att jag sommarjobbade en säsong på en restaurang på en golfbana. :o Tog det gröna kortet i höstas precis innan säsongen var slut så det har varit en lång väntan på att få komma ut på banorna igen. Jag har dock inte spelat så mycket "riktig golf", har bara gått två stycken 18-håls rundor.

Kom över några billiga begagnade golfklubbor som jag spelat med där den längsta klubben är J7, men har mest nött på min hemmabana som är en korthålsbana så har därmed inte haft något behov av att uppgradera mig. Blev precis medlem i unipeg så ska börja spela längre banor nu men det är lite kämpigt i början när man måste slå ut med en järn sjua på par fem hål :D

Spelade på international gk senast, gick ändå rätt okej med mina mått mätt. 116 slag varav 47 puttar. Det finns mycket slag att kapa där. Framförallt med puttningen och om jag samtidigt lär mig spela med längre utspelsklubbor så hoppas jag på kunna komma under 100 slag innan sommaren är över.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Välkommen Picknickkorgen! Jag ser fram emot att följa din resa!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Välkommen!
Skall bli kul att följa dig och din utveckling.

Jag själv körde järn första halvan av min första säsong och det fungerar utmärkt om man bara tar slag för slag.
Kämpa på och vill du ha någon att spela med så är jag med i golfstar så skrik till.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Välkommen!

Är nästan i samma sits som dig då jag började i Oktober i förra året och harvade mig runt på 18-hålsbanan med J7 på samtliga slag ;)

Sporten är fantastisk och blir bara roligare för varje runda du går! Ska bli kul att följa dig och ditt spel. Vill du bolla idéer eller tankar så är det bara att du hör av dig! :)

Kör hårt!
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
picknickkorgen
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 maj 2017, 21:22

Tack för era välkomnade ord :) Spelade på min hemmabana idag. Gick 9x2 hål med en kompis som har spelat längre än mig och lärt upp mig till viss del, och för första gången någonsin så slog jag honom, han har i år konstant legat mellan 5-10 slag bättre än mig över nio hål beroende på var vi spelat men idag fick jag verkligen till det. Han var två upp på mig efter första nio men den andra rundan så gjorde jag min bästa nia någonsin och slog nytt personligt rekord på 39 slag (Brommas 9hålare, par 29).

Har nött puttar i veckan vilket verkar ha gett resultat, "bara" två stycken tre-puttar på 18 hål som dessutom vägdes upp av en rad en-puttar. Nu är Brommas greener ganska simpla men kändes ändå positivt. Imorgon ska jag spela på Bodaholm 18 hål, ska bli kul prova en ny bana. Får se om spelet håller i sig på grästees och längre hål. Är ju en helt annan grej slå ut från matta på korthål tyvärr ;)
stevvee skrev:
Jag själv körde järn första halvan av min första säsong och det fungerar utmärkt om man bara tar slag för slag.
Kämpa på och vill du ha någon att spela med så är jag med i golfstar så skrik till.
Låter som ett bra förslag, spelar gärna någon dag när sommaren börjar närma sig!
Mackel95 skrev:
Är nästan i samma sits som dig då jag började i Oktober i förra året och harvade mig runt på 18-hålsbanan med J7 på samtliga slag ;)

Kul! Kikade in i din db och du verkar ha gjort stora framsteg på kort tid, blir en rolig säsong det här för oss :)
picknickkorgen
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 maj 2017, 21:22

18 hål på Bodaholm idag. Trevlig bana och ganska förlåtande utan större hinder. Hade riktigt ont i foten när jag vaknade imorse men gav mig ut ändå och tänkte det skulle gå över. Det gjorde det dock inte utan förvärrades under rundan, möjligen någon överbelastningsskada då jag släpat mycket på golfbagen på sistone. Blir att vila till nästa helg i alla fall nu, kanske slå lite på rangen om det känns ok.

Gick på 113 slag idag. Är nöjd med spelet överlag, satte nästan alla utslag i spel på fairway vilket är ovanligt. Många fina träffar och skulle rent av säga att den rundan var ett rejält kliv framåt jämfört med förra helgens 18-hål även om det inte märktes på scoren. Dock fick jag inte riktigt till inslagen till green lika bra idag. Är någorlunda ok på rullchippar precis i anslutning till green men har problem med inspelen från 20-70 meter vilket kostade väldigt mycket slag idag. Gick de inte för kort så gick de för långt. Puttningen var ok idag, litet steg framåt.

Vad jag ska öva på nu framöver är att lära mig spela med driver/hybrid/långa järn, inspel 20-70 meter (inspelen längre än så går betydligt bättre då jag kan svinga fullt och behöver inte tänka på hur hårt jag ska slå) samt fortsätta nöta puttar.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Välkommen hit!
picknickkorgen
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 maj 2017, 21:22

JohanAdministratör skrev:Välkommen hit!
Tackar :)

...
Köpte en två meters puttmatta i höstas som jag hade planerat öva på under vintern men tyckte puttningen var så ofantligt tråkigt så det blev aldrig någon succe. Idag var en långsam dag där jag behövde plugga massa så då kommer man naturligtvis på andra saker att göra så jag tog fram mattan från förrådet för att prova slå lite i hallen. Tio minuter senare så hade jag redan tröttnat.

Bestämde mig för packa ihop bollarna och av någon anledning s slog jag till dem när jag höll klubban med enbart högerhanden och alla tre satt precis där jag siktade. Tänkte jag provar några till och döm av min förvåning när de fortsatte gå precis där jag ville. Provade lägga på min vänsterhand för att imitera känslan och det blev ännu stabilare, nu satt även längden helt plötsligt. Kommer på mig själv en timme senare att jag stått och puttat så länge utan att ens tänka på det, det som tidigare har varit så tråkigt. Nu står jag här med ett nytt grepp där jag håller högre upp på klubban och har en annan trygghet där jag inte alls fipplar med händerna längre som tidigare varit med problem.

Återstår att se om det var en tillfällig fix eller om det är hållbart på banan :D
picknickkorgen
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 maj 2017, 21:22

Blev ett besök på rangen idag, inget vidare pass. Kallt och till råga på allt så började det snöa ymnigt mitt under passet. När det är varmt så slår jag en boll och går sen och vilar lite emellan och byter klubba för att simulera en riktig runda, men nu blev det istället att jag stod och matade bollar som en maskin utan eftertanke och det gick sämre och sämre.

Sen kom alla svingtankar in i huvudet och då fungerade inte ens de korta klubborna som jag normalt sett sällan missar. Lite orolig över formen då jag ska spela på en ny bana på Söndag, blir Vaxholms gk då, får hoppas det var en tillfällig svacka. Puttarna fortsätter sitta lite bättre alla fall, något positivt att ta med från dagen.
picknickkorgen
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 maj 2017, 21:22

18 hål på Vaxholms GK idag. Behaglig temperatur. Första rundan för året där man slapp spela utan jacka. Helt okej bana men tycker fairways inte var i så jättebra skick egentligen på vissa hål. Dessutom var greenerna tröga och långsamma. Nu är jag ju medlem i golfstar men för polaren gick det på 700 kr i green fee och det tycker vi båda är i överkant för vad man får. 450 kr på Bodaholm där vi var på förra helgen är i så fall klart mer prisvärd.

Har införskaffat två nya klubbor, J5-6 så kommer några meter längre nu på utslagen. Gick på 114 slag idag, varav 49 puttar. Är inte nöjd med scoren men är väldigt nöjd med det långa spelet. Speciellt eftersom det är en ny bana och man inte lärt sig var man kan spara slag.

Många av mina par fyra ser ut som följande: Slår ut på fair way, slag två en järn femma/sexa som stannar ca 20-30 meter kort från green. Första chipen närstan alltif för kort (om jag inte toppar den och drar den rakt över green), nästa chip oftast på green men långt från hål. Första putten flera meter ifrån hål, putt två i bästa fall i närheten av hålet så att 3an är en tap in, i värsta fall en svår 1,5 meter putt ocjag jag riskerar att fyra putta. Spelar därmed en trippel trots att jag rimligen borde ha ett bra läge för en bogey efter mina två första slag.

Trodde att puttningen skulle gå bättre idag då jag övat en del på det i veckan men det gick lika dåligt om inte sämre än vanligt haha.. aja ska jobba inspel/puttar denna vecka. Känner att jag har under 100 inom räckhåll bara jag får till den delen.
Skriv svar