Picknickkorgen lär sig spela golf

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Lyft inspelen och du lyfter scoren. Inga dubbelchippar och bollen närmare hål när du väl börjar putta kommer skala av många slag på en runda!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
picknickkorgen
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 maj 2017, 21:22

MaxP skrev:Lyft inspelen och du lyfter scoren. Inga dubbelchippar och bollen närmare hål när du väl börjar putta kommer skala av många slag på en runda! Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, så är det nog. När chipparna hamnar så långt från hål så får jag aldrig några riktigt bra puttlägen vilket till stor del förklarar alla gånger jag 3-4 puttar. Har precis kollat på Mickelsons short game video och fick en hel del aha-upplevelser, får se om det går att implementera på banan. :) Han kommer med tipset att rörelsen i puttningen ska vara 25 % bakåt och 75 % framåt där det enda som förändras beroende på avstånd är längden på baksvingen, alltså att energin framåt hålls konstant. Är det så de flesta kör? Provade det på mattan och kände jag fick bättre kontroll direkt. (men det har jag sagt förut när jag provat nya grepp osv och så visar det sig det gör ingen skillnad ute på banan ändå) :lol:
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

picknickkorgen skrev:
MaxP skrev:Lyft inspelen och du lyfter scoren. Inga dubbelchippar och bollen närmare hål när du väl börjar putta kommer skala av många slag på en runda! Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, så är det nog. När chipparna hamnar så långt från hål så får jag aldrig några riktigt bra puttlägen vilket till stor del förklarar alla gånger jag 3-4 puttar. Har precis kollat på Mickelsons short game video och fick en hel del aha-upplevelser, får se om det går att implementera på banan. :) Han kommer med tipset att rörelsen i puttningen ska vara 25 % bakåt och 75 % framåt där det enda som förändras beroende på avstånd är längden på baksvingen, alltså att energin framåt hålls konstant. Är det så de flesta kör? Provade det på mattan och kände jag fick bättre kontroll direkt. (men det har jag sagt förut när jag provat nya grepp osv och så visar det sig det gör ingen skillnad ute på banan ändå) :lol:
Något som också är viktigt, kanske mest i närspelet, är att du hittar det som funkar för dig. Mickelson är ju ett bra exempel för det jag själv förespråkar, likaså barn. Det är att du leker med wedgar i närspelet. Slå löjliga slag, fula slag, roliga slag.. ja du fattar.

Jonglera och slå trickwedgar. Det kommer aldrig hända på banan men du blir bekant med wedgen. Sen helt plötsligt kan du slå slag du inte kunde förut. Slå järnklubbor på rangen men pegga dem högre än då peggar drivern. Slå när du står konstigt, sitter, hoppar, står på ett ben.

Lär dig av leken!! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev:
picknickkorgen skrev:
MaxP skrev:Lyft inspelen och du lyfter scoren. Inga dubbelchippar och bollen närmare hål när du väl börjar putta kommer skala av många slag på en runda! Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, så är det nog. När chipparna hamnar så långt från hål så får jag aldrig några riktigt bra puttlägen vilket till stor del förklarar alla gånger jag 3-4 puttar. Har precis kollat på Mickelsons short game video och fick en hel del aha-upplevelser, får se om det går att implementera på banan. :) Han kommer med tipset att rörelsen i puttningen ska vara 25 % bakåt och 75 % framåt där det enda som förändras beroende på avstånd är längden på baksvingen, alltså att energin framåt hålls konstant. Är det så de flesta kör? Provade det på mattan och kände jag fick bättre kontroll direkt. (men det har jag sagt förut när jag provat nya grepp osv och så visar det sig det gör ingen skillnad ute på banan ändå) :lol:
Något som också är viktigt, kanske mest i närspelet, är att du hittar det som funkar för dig. Mickelson är ju ett bra exempel för det jag själv förespråkar, likaså barn. Det är att du leker med wedgar i närspelet. Slå löjliga slag, fula slag, roliga slag.. ja du fattar.

Jonglera och slå trickwedgar. Det kommer aldrig hända på banan men du blir bekant med wedgen. Sen helt plötsligt kan du slå slag du inte kunde förut. Slå järnklubbor på rangen men pegga dem högre än då peggar drivern. Slå när du står konstigt, sitter, hoppar, står på ett ben.

Lär dig av leken!! :)
Faktum är att Phil är ett underbart exempel på feel vs. real. Mycket av det han säger sig göra gör han inte, vilket egentligen bara gör det ännu roligare att titta på.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Hahaha ja det är det bästa!!! Men det är ju också ett bevis på att hitta en känsla som funkar för dig! :)

Lite som känslan av att titta på bollen
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
picknickkorgen
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 maj 2017, 21:22

Låter som bra tips! Ska ut och nöta närspelet och prova olika slag för att se hur det går :) Idag blev det 18 hål på Vidbynäs south, fantastiskt väder och en mycket fin och utmanande bana. Nu när vi blivit lite bättre så var det dags börja tävla lite så vi delade upp oss och spelade 4-boll bästboll där vi spelade de som vann hålet fick en poäng. Det andra laget ryckte snabbt till en 3-0 ledning då jag och min partner inte hade hunnit värma upp på rangen innan så det var lite halvrisiga slag i början. Vi kommer dock ifatt och vinner med två håls marginal efter att båda spelat upp sig rejält.

Personligen så fick jag 17 poäng på första nio, och nio poäng på vägen in, men är lika nöjd med båda vändorna. Enda skillnaden var att jag fastnade i en rad bunkrar på vägen in och jag har aldrig riktigt tränat på dessa slag så det gick väldigt dåligt. Räknade ihop till 10 bunkerslag fördelat på fyra bunkrar, och när bollen väl kom upp så gick den oftast över green och hålet var kört. De banor jag har spelat tidigare har heller inte haft så mycket bunkrar som denna bana så nu har jag en till sak jag måste öva på. Chipparna satt klart bättre denna gång, puttarna ungefär detsamma men kanske lite bättre. Överlag klart nöjd med spelet trots 26 poäng och kan klart rekommendera denna riktigt trevliga bana.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag är väldigt sugen på att lira Vidbynäs är skicket bra på den redan nu?
picknickkorgen
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 maj 2017, 21:22

JohanAdministratör skrev:Jag är väldigt sugen på att lira Vidbynäs är skicket bra på den redan nu?
Av de banor jag spelat i år (Vaxholm, Bodaholm, International, Vallentuna, Lindö) så har Vidbynäs South haft i särklass finast greener. På majoriteten av hålen så var det bra fairways för årstiden. Märk väl att det kan vara så att det är unipegs anordningar som släpar efter också så att jag har en dålig referenspunkt, men i alla fall Vaxholm sägs ju vara en bra bana och jag tycker då att Vidbynäs är i ett bättre skick just nu.
picknickkorgen
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 maj 2017, 21:22

Blev en liten roadtrip idag till en vän i Dalarna för att spela en runda. Vi lirade på Säter som hade en mycket fin omgivning med skog och vatten. Älskade den lilla bäcken vid hål 13. Hade kunnat sitta där i flera timmar och bara tittat egentligen. Märkte att våren kommit senare till Dalarna än till Stockholm då fairways och greener var i klart sämre skick. En av greenerna var så undermålig så den hade knappt en grästuva kvar, men några greener var rätt bra och framförallt övningsgreenen var riktigt fin, synd att inte resten inte höll samma kvalitet. Blir nog en riktigt trevlig spelupplevelse framåt sommaren när gräset växt till sig där borta.

Spelet då, gick inget vidare idag. Hamnade på ungefär samma score som jag brukar göra, 114 slag, men jag spelade väldigt dåligt. Om jag var nöjd i torsdags med samma score så var jag besviken idag. Kunde knappt träffa bollen idag på de långa slagen, hälften av utslagen gick i skogen/vatten och hälften av utslagen råtoppades. Hackar mig ändå på något vänster fram trots att jag lyckas samla ihop hela tio pliktslag. Från ingenstans kompenserar jag och spelar ett ok närspel istället när utslagen inte fungerar. Märklig sport det här. Har spelat lite för mycket den senaste veckan, 5 st 18-hålare på åtta dagar så börjar känna mig sliten. Idag var heller inte lika roligt, så ska ta en paus till nästa helg nu och vila upp mig för att hitta spelglädjen igen.
picknickkorgen
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 maj 2017, 21:22

Fortsätter prova nya banor, denna gång blev det Lövsättra. Skicket var väl ok men gillade inte alls utformningen på ut-rundan där hålen låg i princip på varandra. Jag gillar banor där hålen är avskilda från varandra så att det känns som att man är i princip ensam på banan och i ett med naturen. Personalen var trevlig dock och det var roligare hål på invägen men det var stor kö på banan så tog fem timmar att spela 18 hål.

Spelet då, blandade och gav. Några hål var jag riktigt nöjd med, fick bland annat par på ett par 6 hål som hade hcp 1 efter ett fint inspel på 140m rakt på green. Hade även ett fint birde-läge på ett par tre hål där utslaget landade en meter från flagg men missbedömde lutningen. Skrapade ihop tre par totalt vilket varit ungefär standard mina senaste rundor. Det som sabbar för mig är de hålen som verkligen går dåligt, hade fyra hål med 10 slag då blir det svårt komma under 100. Slutade återigen på 115 slag. Har lite saker jag ska träna på i veckan på rangen som jag fick när jag tog en lektion för några veckor sen men som inte blivit av, får se om det hjälper lite. Blir ingen runda på två veckor nu men sen efter det kommer jag lira rejält hela sommaren.
Skriv svar