Bergsklättraren, gjutaren och brandmannen

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Birchtree
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 maj 2017, 19:10

Vi har alla lika många timmar per dag som Henrik Stenson!
Vi har alla lika många timmar per dag som Henrik Stenson!
erica_1_5738c8cb9606ee2447f32649.jpg (35.87 KiB) Visad 7996 gånger
Bergsklättraren, gjutaren och brandmannen
Alla de PGA tränare jag träffat på är bra. Visst är det inspirerande med människor som arbetar hela dagarna med att göra andra människor bättre? Som nästan blir gladare än du själv när det går bra?

Som nybörjare inom golf är det inte lätt att urskilja tränartyper. Jag förstod i början att det på varje klubb finns en tränare som erbjuder kurser. Jag hade gått en vinterkurs via Sundsvalls golfklubb den första vintern och jag var väldigt nöjd med den kursen. Tyvärr slutade golftränaren och då började jag se mig om efter en annan. 
 
Min sambo frågade mig en kväll vilken typ av tränare jag ville ha. Det hade aldrig slagit mig att det fanns olika typer av tränare, jag tänkte att de alla var lika varandra så mitt svar blev helt sonika att jag ville ha "en golftränare". Föga visste jag då att för en bra golfare var det svaret samma sak som att gå in på en exklusiv bar med 200 ölsorter och beställa en ”stor stark”.  
 
Mycket förenklat kan man säga att det finns tre typer av golftränare (Roy McAvoy är undantaget som bekräftar regeln).
 
Brandmannen.
Brandmannen arbetar helst med att ”släcka bränder” d.v.s. rättar till det mest akuta felet. Fördelen är att det är enkelt och alltid roligt att träna för en brandman. Du kommer märka stor skillnad snabbt och du får sällan övningar som du behöver lägga ner mycket tid på, det är stressfritt och kravlöst. Brandmannen har på så sätt anpassat sig till alla elever som ber om "quickfixes" 10 minuter innan de ouppvärmda ska spela en runda. Nackdelen är att du som elev förmodligen inte kommer nå din fulla potential med en brandman, främst för att du själv tycker om enkla lösningar och inte vill lägga ner träningstiden som krävs för att rätta till stora tekniska missar.

Bergsklättraren.
Bergsklättraren arbetar tätt tillsammans med varje spelare för att nå toppen av spelarens förmåga. Bergsklättraren är ambitös och krävande men genom att tillhandahålla både rätt utrustning och mycket hård klättring till toppen får bergsklättraren sina elever att nå sin topp, om de är villiga att svettas. En bergsklättrare blir aldrig ställd av elever som har höga mål. De lyssnar på dina mål och berättar för dig att för att du ska nå dina mål behöver du göra det här, x gånger i veckan, och om x antal år kommer du nå ditt mål. För en bergsklättrare är i princip inga mål omöjliga, det handlar "bara" om att träningskvalité och träningsmängd. Ambitiösa elever som vill ha individuella lösningar dras ofta till bergsklättrare, och tycker om att bergsklättraren är krävande. Andra elever kan få syrebrist på väg upp till toppen eftersom de måste vänta länge på belöningen.

Gjutaren.
Gjutaren stöper helst alla sina elever i samma form (så långt det går). Du känner igen en gjutare på sättet gjutaren pratar. Gjutaren älskar vinklar, teknik och olika positioner i baksvingen. Gjutaren har svårt att förstå elever som inte vill få sin sving filmad face on och down the line. Det är lätt att se på golfbanan vem som tränat för gjutaren eftersom att alla hens elever svingar identiskt, och gjutarens elever brukar ofta säga saker som "nu kom jag 5 grader inifrån med lika stängt blad" medan de tittar på bollflykten. NEckdelen med en gjutare är att de ofta vill göra om nästan allt i svingen, och det kräver att eleven är villig att överge sin "trygghet" för att bygga upp en ny trygghet med den nya svingen. Gjutaren påminner om bergsklättraren på så sätt att träningen är ambitiös och långsiktig. Skillnaden består av att en gjutare förmodligen hade rättat till Jim Fyriks märkliga virvel i baksvingen, medan bergsklättraren förmodligen hade låtit Fyrik behålla den.
 
En del golftränare växlar mellan att vara en brandman, bergsklättrare eller gjutare beroende på elev, men jag tror att de alla har en dragning åt någon av de tre träningstyperna. Det jag tycker är viktigt är att man väljer sin tränare efter sin egen ambitionsnivå, och främst utifrån hur mycket tid du vill lägga ned. Fundera även då och då på om du borde byta tränare, du kanske efter något år vill lägga mer eller mindre tid på ditt golfspel?
  • Vill du ha en tränare som hjälper dig med akuta fel någon gång per år som ger snabba resultat men låter dig vara ifred resten av året? Välj en brandman.
    Vill du svinga funktionellt, lägga ner tid, men det spelar mindre roll att din sving ska är tekniskt snygg? Det viktigaste är väl ändå att svingen gör jobbet på den där viktiga hemmatävlingen? Välj en bergsklättrare.
    Vill du svinga funktionellt och även tekniskt snyggt, och är beredd på att lägga ner tid? Välj en gjutare.
Jag tycker om både bergsklättrare och gjutare, men kanske mest gjutare. Det beror på att jag tycker om själva tekniken, jag tycker om att titta på svingvideos, jag ÄLSKAR trackman och jag dras till detaljer i svingar. För mig är det också viktigt att ha en golftränare som jag kan utvecklas tillsammans med under lång tid, som ställer rimliga krav på mig utifrån mina egna mål, som sätter press och pushar mig men som också lyssnar.

Var ärlig med mot din golftränare. Hur mycket tid vill och kommer du träna? Är det något i svingen du absolut inte kan tänka dig ändra? Kan du tänka dig att offra din trygghet på golfbanan en period för att verkligen nöta in en ändrad sving? Har dina mål med golfen ändrats? Berätta det. Känns golfträningen jobbig? Fundera ärligt på varför och ta ett snack med tränaren. Förstår du inte vad golftränaren menar? Ta eget ansvar och fråga så golftränaren förklarar för dig på ett sätt som du förstår.

Till sist, visa uppskattning för din golftränare!
 
Birchtree
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Väldigt bra inlägg!
Skulle gärna se att du behöll dina äldre inlägg också för ibland hinner man inte läsa igenom allas roliga inlägg.
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Birchtree skrev:
erica_1_5738c8cb9606ee2447f32649.jpg
 
Rent tekniskt har du ju givetvis rätt, dygnet har 24 timmar för alla, men att säga att man har lika många timmar som Stenson (eller vilken annan PGA spelare som helst) haltar ju, och inte så lite heller.
För om Stenson skött ett "vanligt" 8-5 jobb, hämtat barn, skjutsat till aktiviteter och skött om ett hus och ett landställe så har jag svårt att tro att han skulle hinna träna så mkt som han gör i dagsläget.
Tror jag ;)

Jag hade nog valt en bergsklättrare om jag haft möjligheten, men tar nog en brandman idag.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Birchtree
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 maj 2017, 19:10

långryggen skrev:
Birchtree skrev:
erica_1_5738c8cb9606ee2447f32649.jpg
 
Rent tekniskt har du ju givetvis rätt, dygnet har 24 timmar för alla, men att säga att man har lika många timmar som Stenson (eller vilken annan PGA spelare som helst) haltar ju, och inte så lite heller.
För om Stenson skött ett "vanligt" 8-5 jobb, hämtat barn, skjutsat till aktiviteter och skött om ett hus och ett landställe så har jag svårt att tro att han skulle hinna träna så mkt som han gör i dagsläget.
Tror jag ;)

Jag hade nog valt en bergsklättrare om jag haft möjligheten, men tar nog en brandman idag.
Jag tycker inte resonemanget haltar, för vi har alla lika många timmar per dag. Hur vi väljer att spendera dom skiljer sig, och även vilka förutsättningar vi har att kunna spendera vår tid på det vi vill. Jag använder citatet på mitt jobb som inspiration till mig själv och det har hjälpt mig.
Birchtree
Birchtree
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 maj 2017, 19:10

JohanAdministratör skrev:Väldigt bra inlägg!
Skulle gärna se att du behöll dina äldre inlägg också för ibland hinner man inte läsa igenom allas roliga inlägg.
Jag skulle vilja ha dom samlade också, men jag tänker att det blir rörigt när inlägg blandas med kommentarer, sedan ett nytt inlägg om något nytt och kommentarer emellan osv? Eller så är det en vanesak? Jag kan testa att kopiera flytta de två av inläggen till det första och se hur det blir.
Birchtree
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Birchtree skrev:
JohanAdministratör skrev:Väldigt bra inlägg!
Skulle gärna se att du behöll dina äldre inlägg också för ibland hinner man inte läsa igenom allas roliga inlägg.
Jag skulle vilja ha dom samlade också, men jag tänker att det blir rörigt när inlägg blandas med kommentarer, sedan ett nytt inlägg om något nytt och kommentarer emellan osv? Eller så är det en vanesak? Jag kan testa att kopiera flytta de två av inläggen till det första och se hur det blir.
Det är nog en vanesak, tycker det fungerar bra och då kan man följa allt från början om man kommer in i efterhand, för det här är extremt bra läsning!
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Birchtree
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 maj 2017, 19:10

stevvee skrev:
Birchtree skrev:
JohanAdministratör skrev:Väldigt bra inlägg!
Skulle gärna se att du behöll dina äldre inlägg också för ibland hinner man inte läsa igenom allas roliga inlägg.
Jag skulle vilja ha dom samlade också, men jag tänker att det blir rörigt när inlägg blandas med kommentarer, sedan ett nytt inlägg om något nytt och kommentarer emellan osv? Eller så är det en vanesak? Jag kan testa att kopiera flytta de två av inläggen till det första och se hur det blir.
Det är nog en vanesak, tycker det fungerar bra och då kan man följa allt från början om man kommer in i efterhand, för det här är extremt bra läsning!
Tack! Ja, du har nog rätt. Flyttade igår allt till mitt första inlägg "tankar om golf"
Birchtree
Skriv svar