Golf, det är inte lätt har jag märkt (nybörjare)

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
pbj
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 maj 2017, 18:22

MaxP skrev:Låter som du är på väg åt rätt håll. Gällande tips på rundan tycker jag du snällt kan säga till medspelarna att du inte vill höra deras råd just idag utan har nog att tänka på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skönt att höra att man inte är helt ute och cyklar. Upptäckte precis din youtube från Raesmus dagbok, bra grejer! ska "slå lite peggar" i veckan när jag bryter ihop på drivern :)
pbj
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 maj 2017, 18:22

Regnat i sidled hela dagen så ingen runda, men perfekt tillfälle att öva lite puttning på blöt green! Nej, egentligen åkte jag bort för en lektion med prot.

Värmde upp, stretchade och slog lite driver/5a - fortfarande noll känsla och bollkurvor ala fibonacci.

När han anlände bad jag om att bli lärd hur jag slår en driver. Fick slå ett par slag varpå instruktionen var som följer (min omskrivning/lätta överdrift):

* Sträck ut händerna löjligt långt fram
* Flytta bak högerfoten så att det känns som att ta sats för att springa.
* Axlarna styr bollriktning

Ett par slag och chocken var total över hur långt, rakt och fint många av slagen gick. Sen började jag tänka på diverse positioner, höfter, fötter och handleder. Då gick det utför.

Så några saker från dagen att öva på rangen. Ut med armarna mer, bak med foten, axlarna pekar dit bollen ska gå, lätt lutning åt höger/mer tyngd på högerfoten vid "träfftillfället". Plus - slappna av, töm hjärnan och bara slå. När klubban går bak bör tankarna gå väck.

Säg till om jag tolkat något helt tokigt :)
pbj
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 maj 2017, 18:22

Torsdag
2017-06-12 11.34.55.png
2017-06-12 11.34.55.png (14.78 KiB) Visad 5935 gånger
Spelade bara 6 hål innan regnet tog över och fick oss att ge upp. Från tee gick det hyffsat denna dag, fortfarande en del slice på trä men bättre än sist. Men såfort det var blött efter tee gick slagen inte speciellt bra. Känns som att klubban fastnar i backen även på FW vilket resulterade i flera ståtliga slag på 15-20 meter. Värst var det i ruffen där klubban sögs fast. Får öva att spela blött eller bara spela i sol helt enkelt. Mycket hänger ihop med att jag fortfarande ofta träffar för långt framför bollen.
4putt
4putt
2017-06-09 18.16.08.jpg (102.12 KiB) Visad 5935 gånger
Med upplägget från bilden var 4putten inte så dålig som den ser ut. Frågan är hur man ska tänka där, försöka putta direkt ovanför foregreen eller gå vid sidan som jag gjorde? Antar att chippa på green är ett no-no.

Missbedömde upp-lutningen radikalt vilket gjorde att det tog 2 slag bara för att nå kröken.

Fredag
2017-06-12 11.34.48.png
2017-06-12 11.34.48.png (16.67 KiB) Visad 5935 gånger
En ensamrunda, så inget som kan reggas. Gick bättre att spela på regnig bana idag.

Började med en birdie på första par 3 hålet och ett par på nästa par 5 - inte fel!

Kan säga att det kändes rätt bra fram till 5an, att överge det bra spelet där satt sig nog i huvudet resten av hålen.
Slice ut i buskaget på 5an och en toppad boll ner i vattnet blev många extra slag.

Total toppning av bollen med hybriden från tee på 7an och ett antal "regnsugnslag" gjorde att resultatet blev mindre optimalt. Tror även att konditionen satt lite käppar i hjulet, det är jobbigt att knuffa en vagn genom dyblött gräs rakt uppför på ett väldigt lutande hål.

Rätt bra resultat överlag endå med 3 streckade hål. Hade nog fortsatt alla 18 om inte de kallat in oss för åskan. Blev lite extra nojjig med tanke på nyheten om golfaren som blev träffad av blixten.

Status

Just nu känner jag att jag är ungefär "lika dålig" på de flesta momenten i golfen, det känns bra!
Möjligtvis är de lite längre järnslagen (90-140m) från fairway det som går bäst.

Skill ranking
  1. 1. Järn
    2. Pitch
    3. Chip
    4. Träklubbor
    5. Puttning
Totalt blev det 5 dagar med spel förra veckan (med 24 hål på nationaldagen), det var nog lite för mycket med tanke på att jag nu har ont i axeln och att lillfingrarnas senor verkar ha gett upp lite och ömmar. Funderar på att skippa golf ikväll för att ge kroppen en extra dag att vila upp sig och hoppas på sol imorgon och på onsdag istället.

Nöjesfaktor på golf som helhet senaste veckan: 4/5
pbj
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 maj 2017, 18:22

Ah ljuva, mestadels nedkopplade semester.

Dragits med en envis sträckning/inflammation/överansträninging i axeln i snart 4 veckor nu, blir inte bättre av att jag drar till närmaste golfbana direkt den börjar kännas lite bättre :)

Under semestern har jag hunnit spela i Sverige, Nederländerna, Frankrike och Belgien. Mycket intressant.

Belgien - International Gomzé Golf Club. 1/10
Kuperad och lutande börjar inte ens beskriva hur det kändes att spela den här banan. När en perfekt rak drive studsar/rullar ut i skogen oavsett vart nedslaget är blir man inte så glad. Att kräva nedslag på green på de flesta hål är lite väl hårt. Enda slaget på hela rundan som landade i mitten var ett slag som gick 10 meter ut i skogen till vänster, ramlade in och rullade sakta sakta hela vägen ner mot green.
Lämnade denna bana rent ut sagt förbannad faktiskt.
Förstår varför alla jag såg hade antingen bil eller el-driven vagn...

Nederländerna - Golf Club Landgoed Welderen - Championship Course. 7/10
Platt, enkel och allmänt välskött bana i en mycket fin del av Nederländerna. Spelet gick helt ok, solen sken och alla var glada.

Frankrike - Golf de la Freslonnière. 6/10
Även detta mycket trevlig bana. Familjen som äger banan äger även slottet som ligger precis bredvid 18e tee, boende där rekommenderas varmt - servicenivån borde ge banan i sig pluspoäng, men så kan man väl inte riktigt räkna.
Någon juniortävling pågick samtidigt som vi var där, om jag fattade det rätt var det någon Frankrikemästerskapstävling. Med tanke på att alla knattar verkade ha scotty cameron och EPIC drivers i bagen så var det antingen hög nivå på spelet eller ... välinvesterade juniorer. Nackdelen med att vara i Frankrike utan att prata franska helt enkelt, man får gissa sig till det som språket missar.

Sverige - Uddeholms GK. 5/10
Enkel, platt och öppen bana i ett fantastiskt landskap. Även om banan inte är i extremt toppskick var den rolig att spela. Fick även till ett mycket lustigt läge på 18e hålet.
Kanonläge
Kanonläge
2017-07-02 13.04.36 HDR.jpg (103.24 KiB) Visad 5832 gånger
När föräldrarna var på ett roligt besök spelade vi två 18hålsrundor i förra veckan. Med 51 poäng på den sista gick HCP från 34,5 till 27. Hade frun haft under 36 hade jag förmodligen kunnat sänka lite mer succesivt under semestern, men nu har jag iaf ett HCP som fortfarande är utmanande att spela på.

Skönt att vara åter i Sverige och hoppas att kroppens slit släpper, bokat tid hos sjukgymnast för att se vad domen blir.

Blir mer och mer sugen på en ny putter då den jag har från nybörjarsettet känns lite väl flamsig. Ska ta upp det med pro på dagens putt-lektion och se vad han säger.

Det var allt för denna gång.
Skriv svar