Ett ärligt försök från en talanglös bollsopa!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

Hej på er!

Är ganska ny som registrerad medlem, men har lurkat här av och till. Tanken med den här golfdagboken är att den ska fungera som en del i en mer målinriktad och systematisk inställning till min "golfresa" och allt vad det innebär.

Kort om mig då; 28 år gammal kille från hjärtat av Skåne. Aldrig varit en sportig person, aldrig fastnat vi någon fysisk aktivitet under mer än 2 år utan har mestadels blivit sittande framför datorn i mina tonår. Trots det i hyffsat god form efter en förhållandevis ny gymsatsning. Tog upp golf lite smått under sommaren 2015 då jag veckopendlade till min sambo och ville ha något att göra utanför bostaden.

Tog en grönt kort kurs över 2 helger och lyckades väl få ihop någon typ av enkel sving, dock fruktansvärt ojämn. Tyckte om att stå vid rangen och arbeta med svingen, blev lite spel på 9-håls pay and play-banor då jag aldrig lyckades knipa det gröna kortet vid spel från 150 meterspinnen.

Förra sommaren började hyffsat bra, körde rätt mycket korthål och lyckades kvalificera mig för 54 hcp efter många försök, vilket kändes som en liten vinst. Fortsatte köra en del på rangen, och min första riktiga 18-håls runda slutade på 51 poäng vilket kändes helt sjukt, aldrig spelat så bra.

Därefter gick det utför, och jag har fortfarande aldrig kommit över 25 poäng på över 18 hål. Jag försöker hålla modet uppe, och glädja mig med umgänget med kompisarna, men att vara så dålig tär på en. Har för närvarande 39 hcp. Jag bestämde mig för ett par veckor sedan att jag nu skulle ge det ett ärligt försök med lite mer tid på golfbanan och ett mer strukturerat träningsupplägg.

Jag har bestämt mig för att inte sätta några mål för ett särskilt hcp. Jag har försökt det tidigare och tyvärr tar det all glädje ur mitt spel eftersom varje runda kändes som ett stort misslyckande. Att sätta ett mål på ett särskilt hcp får inte mig närmare målet. Mina mål är däremot:
  • *Minst 2 dedikerade träningspass på golfbanan i veckan och 1 18-hålsrunda.
    *En bättre avvägning gällande träningsmängden för de olika slagen (Typ: 30% järn, 30% inspel, 30% putt, 10% woods).
    *Fortsätta ha roligt som möjligt. Slutar jag känna glädje och bara ångest inför spelet kommer jag att sluta.
Målen kommer att uppdateras eftersom.

Nåväl, vi får se hur det går! Tack för titten och hoppas att du följer min resa.
Senast redigerad av Raesmus den 30 maj 2017, 22:11, redigerad totalt 1 gånger.
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

Körde 4 pass träning i förra veckan, samt den andra 18-hålsrundan för i år vilken slutade på 20 poäng. Första 9 gick helt ok på 12 poäng, jag hade roligt och lyckades få flyt i mitt spel då jag bara streckade 2 hål! Sista 9 var värre, och streckade 5 av de 4 sista hålen. Hade en fantastiskt trevlig dag på banan dock, vädret var riktigt bra och jag är en fin handskbränna rikare.

Denna veckan började med gymträning i måndags, och range-träning idag. Min rangeträning ser ut enligt följande:

Jobbar mycket med wedges och korta järn. Slår aldrig planlöst ut, utan siktar in mig på flaggor med fokus på teknik. Är noga med greppet och uppställning inför varje slag eftersom detta inte sitter i ryggmärgen än på grund av att jag ändrat så många gånger. Jag försöker att inte slå en klubba eller mot samma mål fler än 10 bollar i rad, utan byter med jämna mellanrum. Alltid med fokus på teknik, även om det är lättare sagt än gjort då hastigheten alltid höjs och det är svårt att hejda.

Jag har lyckats ändra mitt svinspår från ut-till-in och kommer mer inifrån vilket har gett gott resultat. Däremot har jag svårt att stänga klubbhuvet, och har upptäckt att jag troligtvis lider av en early release. Idag jobbade jag endast med 9-till-3 sving med fokus på hinge och set i baksvingen med ett lugnt tempo. Jag har en ganska handdominerad sving och jobbar på att låsa handlederna mer och rotera underarmarna. En film ska förhoppningsvis komma upp snart. Jag kände en avsevärt mycket bättre kontakt idag, svingen kändes mindre ansträngd och längden påverkades inte alls jämfört mot min "gamla" fullsving.

Jag vet inte riktigt när jag vågar mig ut på banan igen, det lär ta ett par veckor att få in en bättre sving som jag kan lita mer på. Imorgon blir det gym och på torsdag bär det av mot golfbanan igen för närspelsträning!

Ha det gott!
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Välkommen hit!
Spontant låter det som att du har lite väl många tekniktankar för en spelare på din nivå. Hur är det med markträffen, har du koll på den? Har du tagit någon lektion sen din GK-kurs?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Välkommen hit och jag hoppas vi kan följa en positiv utveckling iår !

Precis som Max skriver låter det verkligen som du har väldigt mycket teknik funderingar och kanske tänker för mycket för din nivå.
Att ändra så mycket i svingen som det låter att du gör är totalt livsfarligt i början. Man kan verkligen förvirra bort sig totalt och då blir golfen snabbt jobbig och tråkig.

Hur tänker du mentalt när du spelar en 18 håls runda ? vad är ditt mål med varje hål ?
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Raesmus skrev: *Fortsätta ha roligt som möjligt. Slutar jag känna glädje och bara ångest inför spelet kommer jag att sluta.[/list]
Välkommen hit!
Lycka till!

Bra mål, men om du inte vill känna ångest så har du valt fel sport :lol:
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:Välkommen hit!
Spontant låter det som att du har lite väl många tekniktankar för en spelare på din nivå. Hur är det med markträffen, har du koll på den? Har du tagit någon lektion sen din GK-kurs?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håller med MAx. Golf är en sport där perfektionen är svår att nå utan man ska kontrollera missarna! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

MaxP skrev:Välkommen hit!
Spontant låter det som att du har lite väl många tekniktankar för en spelare på din nivå. Hur är det med markträffen, har du koll på den? Har du tagit någon lektion sen din GK-kurs?
Tack ska du ha, Max! Jag vill passa på att tacka för en grym pod och ge dig beröm för din fina youtube-kanal. Fortsätt så!

Du har nog rätt i det, det är lite av min personlighet att snöa in på detaljer när jag lär mig nya saker, eftersom jag aldrig litar på bara "känsla". Jag kan inte påstå att jag har stenkoll på markträffen, men den är hyfsad. Likt alla andra duffar jag rejält ibland och toppar rejält ibland, men fullt ok. Ett stort problem jag har är snarare bollflykten, som säkerligen är en kombination av massa faktorer.

Jag tog 1 lektion med klubbens pro förra året, han korrigerade en del men kunde inte förstå varför jag inte var nere runt 30 hcp och föreslog att vi skulle gå en runda för att istället diskutera strategi, då han trodde att det var det som var problemet. Jag måste med handen på hjärtat säga att strategi är nog det enda jag är bra på vad gäller golf, och har inte haft fler träffar med pron.
stevvee skrev:Välkommen hit och jag hoppas vi kan följa en positiv utveckling iår !

Precis som Max skriver låter det verkligen som du har väldigt mycket teknik funderingar och kanske tänker för mycket för din nivå.
Att ändra så mycket i svingen som det låter att du gör är totalt livsfarligt i början. Man kan verkligen förvirra bort sig totalt och då blir golfen snabbt jobbig och tråkig.

Hur tänker du mentalt när du spelar en 18 håls runda ? vad är ditt mål med varje hål ?
Tack ska du ha, vad kul att du tog dig tid att skriva!

Det kan säkert vara så. Jag har en tendens att ändra saker och ting med jämna mellanrum i hopp om något bättre, men det leder säkert bara till att jag aldrig hinner bli riktigt van/duktig på det jag håller på med. Jag har spenderat ganska mycket tid med att jobba med svingen, utan större resultat, så det du säger är helt korrekt i mitt fall.
StefanL skrev:
Raesmus skrev: *Fortsätta ha roligt som möjligt. Slutar jag känna glädje och bara ångest inför spelet kommer jag att sluta.[/list]
Välkommen hit!
Lycka till!

Bra mål, men om du inte vill känna ångest så har du valt fel sport :lol:

Tack ska du ha! Hahaha, nu när du säger det så kanske jag får tänka om :lol:
Mikael316 skrev:
MaxP skrev:Välkommen hit!
Spontant låter det som att du har lite väl många tekniktankar för en spelare på din nivå. Hur är det med markträffen, har du koll på den? Har du tagit någon lektion sen din GK-kurs?
Håller med MAx. Golf är en sport där perfektionen är svår att nå utan man ska kontrollera missarna! :)
Så är det absolut! Jag försöker att ha rimliga förväntningar på banan, och inte ta de slagen med låg procent chans att lyckas utan att spela smart och jobba med de extraslag jag har för att plocka poäng på så många hål jag bara kan. Efter ett dåligt träningspass eller en dålig runda kan jag ibland finna tröst i protracer-klipp från touren där även de slår iväg en duktig slice eller i ett vattenhinder :D
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Det kan säkert vara så. Jag har en tendens att ändra saker och ting med jämna mellanrum i hopp om något bättre, men det leder säkert bara till att jag aldrig hinner bli riktigt van/duktig på det jag håller på med. Jag har spenderat ganska mycket tid med att jobba med svingen, utan större resultat, så det du säger är helt korrekt i mitt fall.
Jag känner igen det där, om jag ser till min egna resa så började jag försöka ändra sving när jag var nere på 18 i hcp. Det gick väldigt fort för mig att gå från 36 till 18 då jag spelat mycket bollsporter innan. Men när jag kom till 18 började jag försöka göra ändringar för att bli bättre. Allt gick åt helt fel håll och det blev bara sämre, jag spelade många rundor där jag bara skrapade ihop 15 poäng och när jag spelade bra lyckades jag gå på 32-36 poäng.

Efter det slutade jag försöka ändra min sving utan hitta tillbaka till något som fungerade för mig och körde på det ett tag sen började sänkningen komma. Just nu tränar jag en del men gör varje förändring väldigt långsamt, jag arbetar med den i flera veckor innan jag tar nästa steg och nu är det faktiskt så att jag inprincip hållit på med samma teknikträning i 3 månader.

Men som sagts tidigare, teknik är inget du skall behöva fundera på. Som jag frågade om tidigare, vad har du för tankar när du spelar 18 hål.
Om man tänker sig där du är nu och vill ner till 36 hcp och säger att du då får 36 extra slag på 18 hål, då behöver du egentligen ta dig upp på en par 4a på 4 slag för att sedan 2 putta. säg att par 4a är ca 370 meter så behöver du slå 92 meter per slag för att nå fram i "tid" och ge dig själv en bra chans. Är det något du känner att du klarar av utan bekymmer eller vart är det du behöver kämpa på ett hål ?
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Kan också känna igen delar av vad du skriver kring att snöa in på detaljer. Jag är en sån som gör stora delar av det jag är lite osäker på mekaniskt. Hur långt bak går jag för att slå 75 m hur lång baksving för att ungefär putta 4 m. Allt för att ha en mekanisk del att falla tillbaka på om det inte går så bra. Tråkigt att jag glömmer det när det inte går så bra bara.... Nej men kör hårt men glöm inte bort att spela på banan, det är trots allt inte samma sak som att stå på rangen och slå bollar!

Lycka till!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

20poäng första rundan för året är precis som jag. Tror inte jag kom över 24 pinnar första 5 rundorna.
Välkommen hit!
Skriv svar