Ett ärligt försök från en talanglös bollsopa!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

stevvee skrev: Jag känner igen det där, om jag ser till min egna resa så började jag försöka ändra sving när jag var nere på 18 i hcp. Det gick väldigt fort för mig att gå från 36 till 18 då jag spelat mycket bollsporter innan. Men när jag kom till 18 började jag försöka göra ändringar för att bli bättre. Allt gick åt helt fel håll och det blev bara sämre, jag spelade många rundor där jag bara skrapade ihop 15 poäng och när jag spelade bra lyckades jag gå på 32-36 poäng.

Efter det slutade jag försöka ändra min sving utan hitta tillbaka till något som fungerade för mig och körde på det ett tag sen började sänkningen komma. Just nu tränar jag en del men gör varje förändring väldigt långsamt, jag arbetar med den i flera veckor innan jag tar nästa steg och nu är det faktiskt så att jag inprincip hållit på med samma teknikträning i 3 månader.
Ja, likt dig var det på rätt väg ett tag, men jag har nog gjort för många ändringar för snabbt och tappat tråden helt.

18 hcp är mitt absoluta drömmål, det vore helt fantastiskt att nå det. Det ser jag tyvärr inte hända, jag har rent för lite talang för det :lol: 25 däremot tror jag är ett rimligt mål inom 3-5 år!
stevvee skrev:
Men som sagts tidigare, teknik är inget du skall behöva fundera på. Som jag frågade om tidigare, vad har du för tankar när du spelar 18 hål.
Om man tänker sig där du är nu och vill ner till 36 hcp och säger att du då får 36 extra slag på 18 hål, då behöver du egentligen ta dig upp på en par 4a på 4 slag för att sedan 2 putta. säg att par 4a är ca 370 meter så behöver du slå 92 meter per slag för att nå fram i "tid" och ge dig själv en bra chans. Är det något du känner att du klarar av utan bekymmer eller vart är det du behöver kämpa på ett hål ?
Det låter väldigt lätt när det läggs fram på det viset! :D Oftast drivar jag ut ca 200 meter (out händer, men mer sällan nu för tiden, 2 gånger per runda max), försöker ta mig vidare med hybriden med blandat resultat (50/50 mellan bra och dåliga slag). Från ca 100 meter in hamnar jag oftast strax utanför green, kommer in på 1-2 slag och puttar 2-3 gånger. Här ser jag ju direkt att jag lägger 3-5 slag varje par 4 och par 5, och därför jobbar jag mer med det. Egentligen behöver jag bli jämnare across the board, men jag har väldigt mycket att hämta i närspelet. Ibland är dock järnspelet så dåligt att jag inte ens får en chans på närspel, så därför lägger jag en del fokus på det med.

Har du några tips, tänker jag fel?
Mikael316 skrev:Kan också känna igen delar av vad du skriver kring att snöa in på detaljer. Jag är en sån som gör stora delar av det jag är lite osäker på mekaniskt. Hur långt bak går jag för att slå 75 m hur lång baksving för att ungefär putta 4 m. Allt för att ha en mekanisk del att falla tillbaka på om det inte går så bra. Tråkigt att jag glömmer det när det inte går så bra bara.... Nej men kör hårt men glöm inte bort att spela på banan, det är trots allt inte samma sak som att stå på rangen och slå bollar!

Lycka till!
Tack för tipsen, ska testa applicera det nästa gång jag tränar! :)
JohanAdministratör skrev:20poäng första rundan för året är precis som jag. Tror inte jag kom över 24 pinnar första 5 rundorna.
Välkommen hit!
Så du menar att det finns hopp än? :D Tack för välkomnandet, och tack för en grym pod!
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

JohanAdministratör skrev:20poäng första rundan för året är precis som jag. Tror inte jag kom över 24 pinnar första 5 rundorna.
Välkommen hit!
Jag gjorde 7 poäng sista 9 på senaste tävlingen!! Det var kul!!!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Raesmus skrev:
stevvee skrev: Jag känner igen det där, om jag ser till min egna resa så började jag försöka ändra sving när jag var nere på 18 i hcp. Det gick väldigt fort för mig att gå från 36 till 18 då jag spelat mycket bollsporter innan. Men när jag kom till 18 började jag försöka göra ändringar för att bli bättre. Allt gick åt helt fel håll och det blev bara sämre, jag spelade många rundor där jag bara skrapade ihop 15 poäng och när jag spelade bra lyckades jag gå på 32-36 poäng.

Efter det slutade jag försöka ändra min sving utan hitta tillbaka till något som fungerade för mig och körde på det ett tag sen började sänkningen komma. Just nu tränar jag en del men gör varje förändring väldigt långsamt, jag arbetar med den i flera veckor innan jag tar nästa steg och nu är det faktiskt så att jag inprincip hållit på med samma teknikträning i 3 månader.
Ja, likt dig var det på rätt väg ett tag, men jag har nog gjort för många ändringar för snabbt och tappat tråden helt.

18 hcp är mitt absoluta drömmål, det vore helt fantastiskt att nå det. Det ser jag tyvärr inte hända, jag har rent för lite talang för det :lol: 25 däremot tror jag är ett rimligt mål inom 3-5 år!
stevvee skrev:
Men som sagts tidigare, teknik är inget du skall behöva fundera på. Som jag frågade om tidigare, vad har du för tankar när du spelar 18 hål.
Om man tänker sig där du är nu och vill ner till 36 hcp och säger att du då får 36 extra slag på 18 hål, då behöver du egentligen ta dig upp på en par 4a på 4 slag för att sedan 2 putta. säg att par 4a är ca 370 meter så behöver du slå 92 meter per slag för att nå fram i "tid" och ge dig själv en bra chans. Är det något du känner att du klarar av utan bekymmer eller vart är det du behöver kämpa på ett hål ?
Det låter väldigt lätt när det läggs fram på det viset! :D Oftast drivar jag ut ca 200 meter (out händer, men mer sällan nu för tiden, 2 gånger per runda max), försöker ta mig vidare med hybriden med blandat resultat (50/50 mellan bra och dåliga slag). Från ca 100 meter in hamnar jag oftast strax utanför green, kommer in på 1-2 slag och puttar 2-3 gånger. Här ser jag ju direkt att jag lägger 3-5 slag varje par 4 och par 5, och därför jobbar jag mer med det. Egentligen behöver jag bli jämnare across the board, men jag har väldigt mycket att hämta i närspelet. Ibland är dock järnspelet så dåligt att jag inte ens får en chans på närspel, så därför lägger jag en del fokus på det med.

Har du några tips, tänker jag fel?
Du tänker som en 15 hcp och under känns det som,
Golf är väldigt enkelt egentligen om man spelar smart. Jag anser och lever i att nå hcp 18 kan alla göra, med hcp 18 så behöver du nå alla hål par -1 mot hålets par, en par 3a behöver du nå på 2 slag en par 4a på 3 och en par 5 på 4. Detta är ju om du har 18 slag men 18 hcp så har man oftast kanske 20 slag. Men mitt tips är att spela på din kapacitet och försök inte jaga så mycket.
Om du nu kan slå ca 200 meter hyffsat stabilt, det betyder att på en par 4a på 370 meter (detta är ju kanske över snittet på par 4or) så har du då 170 meter kvar, att ta dom 170 meter på två slag är inga konstigheter oavsett nivå på golfare. gör du det är du uppe på eller runt green på 3 slag, spelar du smart kan du troligtvis putta alternativt ta en J7 och pitcha lite lätt för att sen putta.
Du skall inte tjäna slag på inspel just nu du skall försöka kapa slag till green. Sätt upp mål att på varje hål skall du försöka hamna på green på hålets par. Prova det nästa gång du spelar och förivra dig inte. Har du 140 meter kvar efter andraslaget och inte känner dig säker, nej men ta och spela dom 140 meter på två slag.

Gå in och kolla mitt senaste inlägg i min blogg om vad som hände för mig när jag spelade mitt spel och inte försökte något spektakulärt kontra med vad som hände när jag började jaga och pressa slagen.

Du kommer komma under 30 hcp iår om du ändrar det mentala det lovar jag dig utan att ens ha sett dig spela. Jag har sett folk som har katastrofal teknik men ändå spelar mellan 10-20 i hcp. Jag har spelat med äldre golfare som slår max 170 meter men likt förbannat spelar på singel hcp på något konstigt vänster.

Kämpa på men försök inte för mycket! :)
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

stevvee skrev: Du tänker som en 15 hcp och under känns det som,
Golf är väldigt enkelt egentligen om man spelar smart. Jag anser och lever i att nå hcp 18 kan alla göra, med hcp 18 så behöver du nå alla hål par -1 mot hålets par, en par 3a behöver du nå på 2 slag en par 4a på 3 och en par 5 på 4. Detta är ju om du har 18 slag men 18 hcp så har man oftast kanske 20 slag. Men mitt tips är att spela på din kapacitet och försök inte jaga så mycket.
Om du nu kan slå ca 200 meter hyffsat stabilt, det betyder att på en par 4a på 370 meter (detta är ju kanske över snittet på par 4or) så har du då 170 meter kvar, att ta dom 170 meter på två slag är inga konstigheter oavsett nivå på golfare. gör du det är du uppe på eller runt green på 3 slag, spelar du smart kan du troligtvis putta alternativt ta en J7 och pitcha lite lätt för att sen putta.
Du skall inte tjäna slag på inspel just nu du skall försöka kapa slag till green. Sätt upp mål att på varje hål skall du försöka hamna på green på hålets par. Prova det nästa gång du spelar och förivra dig inte. Har du 140 meter kvar efter andraslaget och inte känner dig säker, nej men ta och spela dom 140 meter på två slag.

Gå in och kolla mitt senaste inlägg i min blogg om vad som hände för mig när jag spelade mitt spel och inte försökte något spektakulärt kontra med vad som hände när jag började jaga och pressa slagen.

Du kommer komma under 30 hcp iår om du ändrar det mentala det lovar jag dig utan att ens ha sett dig spela. Jag har sett folk som har katastrofal teknik men ändå spelar mellan 10-20 i hcp. Jag har spelat med äldre golfare som slår max 170 meter men likt förbannat spelar på singel hcp på något konstigt vänster.

Kämpa på men försök inte för mycket! :)
Tack för tipset! Jag har aldrig tänkt så innan, och jag ska försöka applicera det framöver eftersom jag köper tänket. Det känns spontant som att det kommer ta udden av en del press inför varje transportslag, då det nog kommer kännas som att man har fler slag att röra sig med.


Sammanfatting för min träningsdag:

Idag var det inget golfväder för en som mig, det var kraftiga vindar och jag behövde få in ett gympass. Anledningen till att jag inte lägger mer än 3 tillfälle på golf i veckan är att jag inte vill tumma på 3 gympass som jag försöker hålla. 6 pass i veckan med en 5 månaders pojk hemma hos mor är precis vad det tål för att hålla det på en sund nivå.

Gympasset bestod av 5 set knäböj, 5 set bänkpress, 4 set skivstångsrodd och 1 set á 6 minuter plankan. Tyvärr något orkeslös och tankarna mer på golfen än på vikterna. Märker dock en grymt positiv skillnad i kroppen vid golfspelandet. Svinghastigheten har gått upp en bit sedan förra året (kan förvisso bestå av bättre teknik också) och jag har inte kännt av någon smärta från golfen. Förra året hade jag en del huggande smärtor "bakom" vänstra skuldran vid golfspelande och fick ha en del längre pauser på grund av det. Tummen upp för styrketräning alltså!

Nu på kvällen drog jag fram puttmattan och körde 50 puttar från ca 2 meter, slutade på 30 av 50 satta. Har upptäckt att jag har en tendens att slå inifrån-och-ut i mitt puttingstroke, och tar på enstaka slag fram en siktpinne och ser till så att puttern går någorlunda rakt bak och fram (har en mallet).

Ser fram emot Nordea Masters! Efter Noréns vinst i helgen och ett gott resultat från Stenson hoppas man på seger på hemmaplan. Är väldigt sugen på att sticka in på lördagen, men får se om jag får med mig någon kompis. Alternativet är att gå ut och golfa själv och följa det i efterhand från viaplay.

Någon som ska dit och titta?
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Det här med talang har du skrivit en del om och fått en del svar på och detta är något som jag tycker är viktigt att ha rätt inställning till. Tror man att man inte har någon talang är risken stor att göra det hela svårare. Vem har någonsin lyckats programmera en video eller liknande efter att först ha sagt att den är urdålig på det här med teknik?

Inom golfen tror jag egentligen att alla oavsett talang kan komma ner till eller iaf nära 0 i hcp genom träning. Det talangen gör till stor del är att styra hur snabbt det går. Ska en person sedan bli ännu bättre måste det självklart till talang också, vi kan ju liksom inte alla bli några tourspelare. Men att komma ner till lågt singel ska inte vara svårt för vem som helst som är okej rent fysiskt och har tiden att träna/spela.

Så mitt tips är att inte tänka på talang egentligen alls för om man gör det är ju risken att det ett stopp. Sen om detta är ett problem för dig eller ej vet jag självklart inte men att många har fel tänk här tror jag är ganska klart.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

Golfprylar skrev:Det här med talang har du skrivit en del om och fått en del svar på och detta är något som jag tycker är viktigt att ha rätt inställning till. Tror man att man inte har någon talang är risken stor att göra det hela svårare. Vem har någonsin lyckats programmera en video eller liknande efter att först ha sagt att den är urdålig på det här med teknik?

Inom golfen tror jag egentligen att alla oavsett talang kan komma ner till eller iaf nära 0 i hcp genom träning. Det talangen gör till stor del är att styra hur snabbt det går. Ska en person sedan bli ännu bättre måste det självklart till talang också, vi kan ju liksom inte alla bli några tourspelare. Men att komma ner till lågt singel ska inte vara svårt för vem som helst som är okej rent fysiskt och har tiden att träna/spela.

Så mitt tips är att inte tänka på talang egentligen alls för om man gör det är ju risken att det ett stopp. Sen om detta är ett problem för dig eller ej vet jag självklart inte men att många har fel tänk här tror jag är ganska klart.
Jag kanske har haft lite fel ordval när jag använt talang. Det kanske upplevs som talang fast egentligen är det en god motorik eller liknande, som man fått genom utövning av andra aktiviteter, som sedan översätts väldigt bra i en golfsving.

Jag vet inte hur många jag sett med de allra märkligaste svingarna, som verkar knalla rakt ut på rangen och slå hyfsat jämnt och med någorlunda konsekvent bollträff utan någon vidare tanke. Jag har haft med mig ett par kompisar till rangen som det verkligen har varit så för. Jag själv har försökt studera, läsa, träna teknikinriktat, kört drillar och ändå har det inte hänt så mycket. Av kompisarna med "talangerna" får man ett garv åt sig och en kommentar i stil med: "Va fan, är inte du här flera gånger i veckan?".

Jag antar att eftersom jag aldrig hållit på med sport under uppväxten så har jag heller aldrig utvecklat den typen av motorik och därför kommer ingenting naturligt.

Ikväll blir det en vända ut på rangen med fortsatt träning på järnslag, samt en del chip-träning. Ska försöka spela in järnsvingen och lägga upp, och skriva lite mer om min chip-träning.

Ha det gott så länge!
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Raesmus skrev: Jag kanske har haft lite fel ordval när jag använt talang. Det kanske upplevs som talang fast egentligen är det en god motorik eller liknande, som man fått genom utövning av andra aktiviteter, som sedan översätts väldigt bra i en golfsving.

Jag vet inte hur många jag sett med de allra märkligaste svingarna, som verkar knalla rakt ut på rangen och slå hyfsat jämnt och med någorlunda konsekvent bollträff utan någon vidare tanke. Jag har haft med mig ett par kompisar till rangen som det verkligen har varit så för. Jag själv har försökt studera, läsa, träna teknikinriktat, kört drillar och ändå har det inte hänt så mycket. Av kompisarna med "talangerna" får man ett garv åt sig och en kommentar i stil med: "Va fan, är inte du här flera gånger i veckan?".

Jag antar att eftersom jag aldrig hållit på med sport under uppväxten så har jag heller aldrig utvecklat den typen av motorik och därför kommer ingenting naturligt.

Ikväll blir det en vända ut på rangen med fortsatt träning på järnslag, samt en del chip-träning. Ska försöka spela in järnsvingen och lägga upp, och skriva lite mer om min chip-träning.

Ha det gott så länge!
Det låter som att du skulle behöva träna mer på färdigheten att träffa marken där du önskar mer än det tekniska. För det du beskriver är just skillnaden dessa emellan. Det går att ha en intressant sving med god färdighet att ha koll på vart du träffar marken och på så vis slå riktigt bra golfslag (se t.ex. Bubba Watson) men det går också att ha en väldigt bra teknisk sving och toppa bollen varje gång. Tekniska färdigheter och färdigheten att slå bollen är med andra ord två olika saker. Tekniken är viktig, absolut. Men det kräver att du kombinerat har färdigheten att träffa marken så ofta som möjligt.
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

MaxP skrev: Det låter som att du skulle behöva träna mer på färdigheten att träffa marken där du önskar mer än det tekniska. För det du beskriver är just skillnaden dessa emellan. Det går att ha en intressant sving med god färdighet att ha koll på vart du träffar marken och på så vis slå riktigt bra golfslag (se t.ex. Bubba Watson) men det går också att ha en väldigt bra teknisk sving och toppa bollen varje gång. Tekniska färdigheter och färdigheten att slå bollen är med andra ord två olika saker. Tekniken är viktig, absolut. Men det kräver att du kombinerat har färdigheten att träffa marken så ofta som möjligt.
Du har helt rätt Max. Trots att jag övat mycket teknik så har bollträffen bara blivit tillfälligt bättre, för att sedan försvinna igen. Jag har fått beröm från vissa golfkompisar att jag börjat få en riktigt fin sving, men resultaten har trots detta uteblivit. Samtidigt ser man egendomliga svingar som gång på gång scorar riktigt bra. Känsla > teknik? Ner till en viss gräns såklart.

Jag har väl aldrig tänkt på det som en direkt färdighet som sådan, utan alltid tänkt att om jag hittar rätt sving så kommer jag träffa bollen rätt. Jag har alltid tänk att det är svingen som gör det möjligt för mig att träffa bollen, inte "instinktiv manipulation" från min sida. För att sedan ha en bra bollträff över tid behöver jag då "bara" öva svingen om och om igen tills att mönstret ser likadant ut varje gång. Jag kanske har varit snett på det från första början.


Hur tränar man upp denna färdigheten då? Är det enligt den gamla devisen "övning ger färdighet"?

Nu när vi pratat talang tidigare i tråden hade det varit intressant att höra vad du tycker om den biten?
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Raesmus skrev:
MaxP skrev:
Hur tränar man upp denna färdigheten då? Är det enligt den gamla devisen "övning ger färdighet"?

Nu när vi pratat talang tidigare i tråden hade det varit intressant att höra vad du tycker om den biten?
Första steget är faktiskt att förstå det vi diskuterar just nu. Att det är sin egen färdighet som också behöver tränas. Sen är det självklart en hel del övning som gäller. Det är absolut lättast om vi har möjligheten att stå på gräs och träna men det går också på mattor. Är du på gräs. Sätt två peggar i rak linje ungefär en grepplängd isär och försök att träffa marken mellan dem. Står du på matta använd avslagna peggar och försök slå iväg dem med en full sving.

https://youtu.be/ZK8eU7Urm-Y

Talang är en intressant diskussion men jag tror den bör tas i en egen tråd, speciellt om jag ska tömma ut mina tankar kring ämnet :lol:
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

MaxP skrev:
Raesmus skrev:
MaxP skrev:
Hur tränar man upp denna färdigheten då? Är det enligt den gamla devisen "övning ger färdighet"?

Nu när vi pratat talang tidigare i tråden hade det varit intressant att höra vad du tycker om den biten?
Första steget är faktiskt att förstå det vi diskuterar just nu. Att det är sin egen färdighet som också behöver tränas. Sen är det självklart en hel del övning som gäller. Det är absolut lättast om vi har möjligheten att stå på gräs och träna men det går också på mattor. Är du på gräs. Sätt två peggar i rak linje ungefär en grepplängd isär och försök att träffa marken mellan dem. Står du på matta använd avslagna peggar och försök slå iväg dem med en full sving.

https://youtu.be/ZK8eU7Urm-Y

Talang är en intressant diskussion men jag tror den bör tas i en egen tråd, speciellt om jag ska tömma ut mina tankar kring ämnet :lol:
Suveräna tips, tack ska du ha! Har följt din kanal ett tag, men hade helt glömt bort denna videon. Det kommer jag använda vid nästa träning!

Haha, okej! Jag får nog skapa en tråd i ämnet, jag tror faktiskt att just golf är en sport där man har ganska mycket åsikter om detta rent generellt.
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
Skriv svar