Ett ärligt försök från en talanglös bollsopa!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

Erikxson skrev:Det där med ont i axelns utsida känner jag igen. Hade en konstig sving i början på året som gjorde att jag fick ont i armarna. Men efter att ha ändrat svingen fått det gå över. Har golfat lika mycket som vanligt men värken har gått över.

Snygg birdie, wedgar som sitter är bland det goaste som finns!
Skönt att det gick över för dig! Dessvärre vet jag att det är gymmet i detta fall. Läxan jag lärde mig var att aldrig köra bänkpress tungt utan pass, för då tvingas man in i konstiga rörelsemönster för att "pressa" det sista på egenhand. Knak sa det och det har jag bittert fått ångra nu. Dock har jag pausat från pressövningar och axeln börjar kännas bättre!
Mackel95 skrev:Snyggt lirat med chip-in! Så go känsla. :D

Som du är inne på så tycker jag absolut att du ska boka en tid med PRO-n, det reder ut så mycket så det finns inte. Bara 50 minuter kan göra en otrolig skillnad. Samt att det är bättre att "börja om" nu än när du etablerat din sving och muskelminnet bara kan den rörelsen. Jag gick till PRO-n för att få bort min slice, inte fick jag bara bort den utan jag skjuter nu mer rakare, med bättre bollträff och finare slag än någonsin. Absolut värt det! Det är också viktigt att "lita" på förändringen, det kommer gå dåligt i början då dina tankar är överallt och speciellt tänker du hela tiden på vad det är du ska göra. Men när det sitter så är det så gött! Rekommenderar det starkt. :)

Hang in there!!
Ska definitivt göra det, jag tror faktiskt inte att jag reder ut det själv inom en rimlig tid. Kul att göra att det gav så mycket för dig! :)
JohanAdministratör skrev:Spanande in svingvideon, det är ju lite John Rahm över din sving!

https://www.youtube.com/watch?v=MOZ-5OdmdUI
Haha, man tackar! Den verkar ju funka för honom i alla fall, så man kanske ska fortsätta :roll:
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

Varit lite lugnt på golffronten för min del! Fortsatt ont i axeln, men ska har uteslutit alla övningar ovan axelhöjd på gymmet och taggat ner lite på golfen, men man har svårt att hålla sig ifrån.

Igår var det lite allmänt på rangen, alldeles för ofokuserat när man drar dit med en kompis, jobbar bäst ensam. Körde även lite "tävling" kring chipping-green, märker att jag tränat för lite av den varan då känslan inte riktigt sitter.

Idag blev det en 9-hålsrunda i det underbara vädret. Rundan slutade på 21 p, vilket innebär att jag nu är nere på 34.5 vilket känns väldigt roligt! Lämnade en del slag där ute, bland annat en par 5a där jag kom till greenområdet på 2 slag, men hamnade i en bunker samtidigt. 4 bunkerslag senare var jag uppe men då var det redan för sent. Det hade regnat i natt och sanden var hård, något jag inte direkt övat på.
Puttingen var jag väldigt nöjd med, även om jag måste träna mer för att få upp självförtroendet 3 meter och in.

Gjorde mitt livs första birdie också, det blev på en par 3a (125 m) där jag landade 1.5 m från flagg på utslaget och satte en säker putt, fantastisk känsla!

Knäppte en bild på 9e. Ett av dagens 2 streck tråkigt nog, drivern hade jobbat helt fantastiskt för mig idag, men här blev det out på första slaget och nästa boll hittades ej. Fortfarande en fantastisk dag! Vädret var kanon, och birdien glömmer jag inte i första taget.

Bild

Imorgon har jag bokat in klubbens pro för 25 minuter, och ska förhoppningsvis få lite rätsida på svingen, så att jag jobbar med rätt saker när jag väl tränar iställlet för att läsa på internet och prova mig fram.

Ha det gott!
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Raesmus skrev:Varit lite lugnt på golffronten för min del! Fortsatt ont i axeln, men ska har uteslutit alla övningar ovan axelhöjd på gymmet och taggat ner lite på golfen, men man har svårt att hålla sig ifrån.

Igår var det lite allmänt på rangen, alldeles för ofokuserat när man drar dit med en kompis, jobbar bäst ensam. Körde även lite "tävling" kring chipping-green, märker att jag tränat för lite av den varan då känslan inte riktigt sitter.

Idag blev det en 9-hålsrunda i det underbara vädret. Rundan slutade på 21 p, vilket innebär att jag nu är nere på 34.5 vilket känns väldigt roligt! Lämnade en del slag där ute, bland annat en par 5a där jag kom till greenområdet på 2 slag, men hamnade i en bunker samtidigt. 4 bunkerslag senare var jag uppe men då var det redan för sent. Det hade regnat i natt och sanden var hård, något jag inte direkt övat på.
Puttingen var jag väldigt nöjd med, även om jag måste träna mer för att få upp självförtroendet 3 meter och in.

Gjorde mitt livs första birdie också, det blev på en par 3a (125 m) där jag landade 1.5 m från flagg på utslaget och satte en säker putt, fantastisk känsla!

Knäppte en bild på 9e. Ett av dagens 2 streck tråkigt nog, drivern hade jobbat helt fantastiskt för mig idag, men här blev det out på första slaget och nästa boll hittades ej. Fortfarande en fantastisk dag! Vädret var kanon, och birdien glömmer jag inte i första taget.

Bild

Imorgon har jag bokat in klubbens pro för 25 minuter, och ska förhoppningsvis få lite rätsida på svingen, så att jag jobbar med rätt saker när jag väl tränar iställlet för att läsa på internet och prova mig fram.

Ha det gott!
Grattis till sänkningen och även birdien!! Jagar min första själv. :D Bara att fortsätta på det spåret nu! ;)
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

Mackel95 skrev:
Grattis till sänkningen och även birdien!! Jagar min första själv. :D Bara att fortsätta på det spåret nu! ;)

Tack ska du ha! Så som du spelar lär den komma när som helst ;)
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

Hade en kort 25-minuters lektion idag. Tanken var att få bukt med att jag trycker allt höger, woodsen slicar också.

Fick en del beröm för min sving, enligt PROn var det en hel del bra grejer som händer och att han ser ett rejält skutt nedåt om resten av spelet stämmer. Det är så klart alltid kul att höra, men man får försöka att inte bli för uppspelt på att sänka hcp, det ska göras på rätt sätt också.

Det vi jobbade mycket med idag var det faktum att jag "håller" klubban långt efter impact, och att jag först någon meter efter faktiskt roterar över som jag ska. Jag står mer ihopsjunken vilket kan förklara att jag haft lite ont i ländryggen, och jag trycker ut det mesta till höger. Han ville att jag medvetet skulle rotera över klubbhuvudet i svingen, vilket jag nu till en början är lite skeptisk mot, men jag tänker träna på det. Jag inbillar mig att det kräver rätt mycket timing av individen om man ska manipulera klubbhuvudet medvetet istället för att låta det ske som en följd av god viktförflyttning och rotation.
Den andra biten var att mitt tempo var lite väl snabbt (något vi pratat om innan i tråden), och allt hinner inte riktigt med i svingen. Han ville att jag skulle ha en lugnare baksving, och nästan ta en liten paus i toppen för övningens skull, vilket hjälpte lite. Jag nötte på en del, men fick inte riktigt den där sköna bollträffen som jag ibland kunnat få när jag väl lyckats stänga bladet på "gamla viset", det mesta skakar i hela vägen upp i greppet. Då jag faktiskt fick en bra träff blev det en fin draw, något som aldrig hänt mig förut.

Nåja, efter x000 antal svingar i kroppen tar det så klart ett tag att få rätsida på det nya. Jag ska ta en ny lektion om 2 veckor, och följa upp arbetet för att se om vi ska fortsätta på samma vis eller om problemet har förflyttat sig.

Ha det gott!
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Raesmus skrev:Hade en kort 25-minuters lektion idag. Tanken var att få bukt med att jag trycker allt höger, woodsen slicar också.

Fick en del beröm för min sving, enligt PROn var det en hel del bra grejer som händer och att han ser ett rejält skutt nedåt om resten av spelet stämmer. Det är så klart alltid kul att höra, men man får försöka att inte bli för uppspelt på att sänka hcp, det ska göras på rätt sätt också.

Det vi jobbade mycket med idag var det faktum att jag "håller" klubban långt efter impact, och att jag först någon meter efter faktiskt roterar över som jag ska. Jag står mer ihopsjunken vilket kan förklara att jag haft lite ont i ländryggen, och jag trycker ut det mesta till höger. Han ville att jag medvetet skulle rotera över klubbhuvudet i svingen, vilket jag nu till en början är lite skeptisk mot, men jag tänker träna på det. Jag inbillar mig att det kräver rätt mycket timing av individen om man ska manipulera klubbhuvudet medvetet istället för att låta det ske som en följd av god viktförflyttning och rotation.
Den andra biten var att mitt tempo var lite väl snabbt (något vi pratat om innan i tråden), och allt hinner inte riktigt med i svingen. Han ville att jag skulle ha en lugnare baksving, och nästan ta en liten paus i toppen för övningens skull, vilket hjälpte lite. Jag nötte på en del, men fick inte riktigt den där sköna bollträffen som jag ibland kunnat få när jag väl lyckats stänga bladet på "gamla viset", det mesta skakar i hela vägen upp i greppet. Då jag faktiskt fick en bra träff blev det en fin draw, något som aldrig hänt mig förut.

Nåja, efter x000 antal svingar i kroppen tar det så klart ett tag att få rätsida på det nya. Jag ska ta en ny lektion om 2 veckor, och följa upp arbetet för att se om vi ska fortsätta på samma vis eller om problemet har förflyttat sig.

Ha det gott!
Låter som en bra lektion! Bara du har en grundtanke så kan du tweaka den lite efter personlig preferens!

Känns som du har mycket gott framför dig, kämpa på! :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Lektioner sätter ofta griller i huvudet på en men det gäller att träget nöta på det nya för att det ska bli riktigt bra till slut.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Raesmus skrev:Hade en kort 25-minuters lektion idag. Tanken var att få bukt med att jag trycker allt höger, woodsen slicar också.

Fick en del beröm för min sving, enligt PROn var det en hel del bra grejer som händer och att han ser ett rejält skutt nedåt om resten av spelet stämmer. Det är så klart alltid kul att höra, men man får försöka att inte bli för uppspelt på att sänka hcp, det ska göras på rätt sätt också.

Det vi jobbade mycket med idag var det faktum att jag "håller" klubban långt efter impact, och att jag först någon meter efter faktiskt roterar över som jag ska. Jag står mer ihopsjunken vilket kan förklara att jag haft lite ont i ländryggen, och jag trycker ut det mesta till höger. Han ville att jag medvetet skulle rotera över klubbhuvudet i svingen, vilket jag nu till en början är lite skeptisk mot, men jag tänker träna på det. Jag inbillar mig att det kräver rätt mycket timing av individen om man ska manipulera klubbhuvudet medvetet istället för att låta det ske som en följd av god viktförflyttning och rotation.
Den andra biten var att mitt tempo var lite väl snabbt (något vi pratat om innan i tråden), och allt hinner inte riktigt med i svingen. Han ville att jag skulle ha en lugnare baksving, och nästan ta en liten paus i toppen för övningens skull, vilket hjälpte lite. Jag nötte på en del, men fick inte riktigt den där sköna bollträffen som jag ibland kunnat få när jag väl lyckats stänga bladet på "gamla viset", det mesta skakar i hela vägen upp i greppet. Då jag faktiskt fick en bra träff blev det en fin draw, något som aldrig hänt mig förut.

Nåja, efter x000 antal svingar i kroppen tar det så klart ett tag att få rätsida på det nya. Jag ska ta en ny lektion om 2 veckor, och följa upp arbetet för att se om vi ska fortsätta på samma vis eller om problemet har förflyttat sig.

Ha det gott!
Det där med klubban är fascinerande, det är många spelare som delar din uppfattning om att det kräver mycket av individen. Men faktum är att klubban är gjord för att rotera och löser det oftast bra själv om vi vågar lita på den. Problemen blir oftast färre om vi låter klubban göra det den ska än att försöka hindra den från detsamma.
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

Mackel95 skrev:
Låter som en bra lektion! Bara du har en grundtanke så kan du tweaka den lite efter personlig preferens!

Känns som du har mycket gott framför dig, kämpa på! :)
Hoppas du har rätt! Tackar :)
JohanAdministratör skrev:Lektioner sätter ofta griller i huvudet på en men det gäller att träget nöta på det nya för att det ska bli riktigt bra till slut.
Ja, det är väl så. Måste våga lita på att man gör rätt saker. Tanken är att jobba lite mer med PROn, mellan 5 och 10 lektioner under sommaren med intensiv träning för att verkligen lyfta spelet. Är det något som inte funkar blir det lättare att rätta till det längs vägen än att bara nöta på och gå åt helt fel håll.
MaxP skrev:Det där med klubban är fascinerande, det är många spelare som delar din uppfattning om att det kräver mycket av individen. Men faktum är att klubban är gjord för att rotera och löser det oftast bra själv om vi vågar lita på den. Problemen blir oftast färre om vi låter klubban göra det den ska än att försöka hindra den från detsamma.
Ja, jag har faktiskt läst en del om det, kanske därför jag har den uppfattningen jag har. Jag har bara svårt att dra gränsen var jag låter klubban göra det den ska, eftersom jag nu faktiskt känner att jag måste "tvinga" den att rotera. Kan ju vara så att jag bara måste bryta det invanda mönstret, och när rotationen blir mer och mer naturlig kan jag tänka mindre och mindre på det för att det inte ska gå till överdrift.

Time will tell!
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

Ptja, var ska man börja? Känslorna kring golf är verkligen något av det mest föränderliga jag någonsin upplevt. Något man kan vara tokglad över ena dagen kan vara helt fel nästa, och vice versa. Idag var det dock åt "rätt" håll!

Jag bestämde mig för att åka till rangen efter jobbet för att fortsätta trycka in lärdomarna från igår, och fortsätta med det jag och PROn kommit överens om. Jag var, som tidigare nämnt, något skeptisk men hade bestämt mig för att köra på till nästa lektion. Efter att ha läst vad MaxP sagt om att "klubban är gjord för att rotera" började jag fokusera på det.

Jag tänkte konstant att jag skulle låta klubban göra vad den ville (rotera, precis som jag ville), och inte hindra den genom att spänna handlederna som jag tidigare gjort. När jag stod i ett lugnt tempo och bara svingade fram och tillbaka så kände jag "det" och det var ett riktigt aha-moment! Klubban kändes helt plötsligt mycket lättare, och när jag fokuserade på att bara känna hur huvudet roterade genom svingen så kändes det som det mest naturliga någonsin. Jag kunde knappt förstå hur jag tidigare varit så bestämd på att hålla emot.

Nu är ju inte allt perfekt, min sving har saktats ner ganska grovt eftersom jag märkt att om jag svingar för fort spänner jag mig i handlederna och klubban hindras från att rotera. Försöker jag fokuserat att hjälpa rotationen på traven samtidigt resulterar det oftast i en hook, så det var bara att inse sina begränsningar och svinga lugnt och fint. Jag tappar trots allt inte överdrivet mycket, men 10-15 meter är det säkert vilket placerar mig kring 110-115 meter med en J8.

Ha det gott!
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
Skriv svar