Ett ärligt försök från en talanglös bollsopa!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Tycker att du har en riktigt fin sving och ett bra spår för att ha spelat så lite! Det enda jag kan säga är att hålla med ovanstående talare (Stevee). När jag började lira körde jag fort bak och fort fram för jag inbillade mig att det skulle göra att bollen gick längre. Med tiden har jag istället gått sakta bakåt och accelererat på nervägen vilket har gjort att jag får mycket mer kontroll och känsla i mina slag, det blir helt enkelt enklare att hantera.

Jag är heller ingen expert men det enda tips jag kan erbjuda är att du i alla fall kan prova att gå lite saktare bakåt i din sving och snabba på neråt istället! :) Kolla om du får några bättre bollträffar, får du inte det så är det bara att fortsätta i ditt eget tempo!

Kolla på Peter Finch Golf på YouTube, hur "sakta" han tar klubban bakåt i sin sving och ändå slår 250-300m drives! ;)

Annars tycker jag personligen att du ser ut att ha en riktigt bra sving som kommer att bli hur bra som helst när du börjar få konsekventa bollträffar! Fortsätt kämpa så kommer det lossna! ;) :)
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

Mackel95 skrev:Tycker att du har en riktigt fin sving och ett bra spår för att ha spelat så lite! Det enda jag kan säga är att hålla med ovanstående talare (Stevee). När jag började lira körde jag fort bak och fort fram för jag inbillade mig att det skulle göra att bollen gick längre. Med tiden har jag istället gått sakta bakåt och accelererat på nervägen vilket har gjort att jag får mycket mer kontroll och känsla i mina slag, det blir helt enkelt enklare att hantera.

Jag är heller ingen expert men det enda tips jag kan erbjuda är att du i alla fall kan prova att gå lite saktare bakåt i din sving och snabba på neråt istället! :) Kolla om du får några bättre bollträffar, får du inte det så är det bara att fortsätta i ditt eget tempo!

Kolla på Peter Finch Golf på YouTube, hur "sakta" han tar klubban bakåt i sin sving och ändå slår 250-300m drives! ;)

Annars tycker jag personligen att du ser ut att ha en riktigt bra sving som kommer att bli hur bra som helst när du börjar få konsekventa bollträffar! Fortsätt kämpa så kommer det lossna! ;) :)
Tack för komplimangerna! :D Jag vet inte riktigt om det har att göra med att jag tror bollen går längre, det har nog bara blivit så! De som slår långt har snarare ett tempo som låter allting komma på plats innan man påbörjar sin downswing, lite det du är inne på!

Ska definitivt jobba vidare med att sakta ner baksvingen, och försöka att inte jobba med så mycket svingtankar samtidigt, förhoppningsvis kommer bollträffarna allt eftersom!

Ha det gott!
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
pbj
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 maj 2017, 18:22

Kul att läsa, fortsätt skriva! Jag kan relatera till det mesta du skriver :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag väljer att gå emot alla andra än så länge och konstatera att jag inte upplever den som snabb. Faktum är att den ser väldigt rytmisk ut och uppskattningsvis håller den 2:1-tempot som jag gillar att utgå ifrån.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

pbj skrev:Kul att läsa, fortsätt skriva! Jag kan relatera till det mesta du skriver :)
Kul att du tycker det, välkommen hit och tack för att du skrev! :)
MaxP skrev:Jag väljer att gå emot alla andra än så länge och konstatera att jag inte upplever den som snabb. Faktum är att den ser väldigt rytmisk ut och uppskattningsvis håller den 2:1-tempot som jag gillar att utgå ifrån.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Oj, nu blev det jobbigt! Då kan jag inte skylla på tempot mer! :D Vad tycker du tempot ska baseras på? En känsla eller ett ratio som du beskriver? Har vissa helt enkelt ett snabbare tempo, och kan rent av missgynnas av att sakta ner? Jag hade ju inte tänkt gå och bli Matsuyama nr 2, men jag har alltid tänkt att hastigheten i baksvingen är något jag skulle gynnas av att sakta ner. Tränade i vintras med en Orange Whip-kopia i hopp om detta, men fick andra bekymmer av det träningsredskapet.
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Raesmus skrev:
pbj skrev:Kul att läsa, fortsätt skriva! Jag kan relatera till det mesta du skriver :)
Kul att du tycker det, välkommen hit och tack för att du skrev! :)
MaxP skrev:Jag väljer att gå emot alla andra än så länge och konstatera att jag inte upplever den som snabb. Faktum är att den ser väldigt rytmisk ut och uppskattningsvis håller den 2:1-tempot som jag gillar att utgå ifrån.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Oj, nu blev det jobbigt! Då kan jag inte skylla på tempot mer! :D Vad tycker du tempot ska baseras på? En känsla eller ett ratio som du beskriver? Har vissa helt enkelt ett snabbare tempo, och kan rent av missgynnas av att sakta ner? Jag hade ju inte tänkt gå och bli Matsuyama nr 2, men jag har alltid tänkt att hastigheten i baksvingen är något jag skulle gynnas av att sakta ner. Tränade i vintras med en Orange Whip-kopia i hopp om detta, men fick andra bekymmer av det träningsredskapet.
Om jag skulle mäta det hade jag jämfört bakåt vs framåt men för spelare är det en känsla. Människor har olika tempon oavsett vad det är. Därför passar det somliga spelare att svinga långsammare och andra fortare. Är du en person som har ett högre tempo och saktar ner kan det vara negativt, precis som tvärt om, har du ett lågt tempo och försöker öka det kan det också bli problem.
Raesmus
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 maj 2017, 21:52

MaxP skrev: Om jag skulle mäta det hade jag jämfört bakåt vs framåt men för spelare är det en känsla. Människor har olika tempon oavsett vad det är. Därför passar det somliga spelare att svinga långsammare och andra fortare. Är du en person som har ett högre tempo och saktar ner kan det vara negativt, precis som tvärt om, har du ett lågt tempo och försöker öka det kan det också bli problem.
Okej, tack för input! :)

Inte spelat så mycket den senaste veckan, har haft en skada från gymträningen som inte släppt riktigt. Ont i utsidan av axeln, så när jag höjer armen ovan axel får jag en huggande smärta. Blivit lite bättre, så var ute på korthålen idag bara för att få spela lite!

Började på rangen, jag får verkligen inte rätt på klubbhuvudet. Jag slicar järn (aldrig hänt innan, möjligtvis en liten push) och woodsen ska vi inte ens prata om. Jag testar lite olika grejer, få "inåt-böj" i vänster handled, visa baksidan av handen i impact, etc. men inget verkar funka förutom när jag aktivt fokuserar på att händerna ska komma före klubbhuvudet till bollen. Jag har nog en tendens att aldrig fullt släppa ut högerarmen i nersvingen, utan har den bara mer eller mindre böjd, och när jag arbetar aktivt med att hålla den rakare i follow-through verkar slagen bli lite bättre.
Det bästa vore nog egentligen att boka in en session med klubbens pro för att reda ut det en gång för alla. Känns som att man gör små justeringar på vinst eller förlust, och man har ingen aning om vad som funkar eller ens vad man gör fel. Kan likväl sluta i katastrof och tidigt i karriären är det lättare att ändra än om 5 år.

Efter en hink så gick jag och polaren ut på korthålen för 9 snabba hål (de är planerade 9x2 med olika tees, 1 par 4 resten par 3) och vi brukar räkna score. Gjorde min bästa runda någonsin idag! En del skitslag från tee men riktigt bra spel kring green räddade mig. Satte personbästa med 6 poäng över tidigare bästa rond och var supernöjd med min insats.

Goaste slaget för dagen var på första hålet från strax utanför kanten av fairway, ca 20m till flagg och hålet låg ca 3 meter under var bollen befann sig i höjdskillnad. Kör några övningssvingar med 60 gradaren för att få in känslan, fokuserar på att följa igenom med högeraxeln och klipper till. Landar precis där jag tänkt, ca 50 cm in på green och rullar vackert i koppen för en birdie.
Start 2017: 39 hcp - Nuvarande: 30,0 hcp

WITB
Driver: Callaway XR - 11.5°
FW5: Callaway XR - 19°
Hybrid4: Callaway XR - 22°
Järn: Spalding SP99 + Spalding 52° + Spalding 60°
Putter: Odyssey White Hot Pro 2 ball
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Det där med ont i axelns utsida känner jag igen. Hade en konstig sving i början på året som gjorde att jag fick ont i armarna. Men efter att ha ändrat svingen fått det gå över. Har golfat lika mycket som vanligt men värken har gått över.

Snygg birdie, wedgar som sitter är bland det goaste som finns!
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Snyggt lirat med chip-in! Så go känsla. :D

Som du är inne på så tycker jag absolut att du ska boka en tid med PRO-n, det reder ut så mycket så det finns inte. Bara 50 minuter kan göra en otrolig skillnad. Samt att det är bättre att "börja om" nu än när du etablerat din sving och muskelminnet bara kan den rörelsen. Jag gick till PRO-n för att få bort min slice, inte fick jag bara bort den utan jag skjuter nu mer rakare, med bättre bollträff och finare slag än någonsin. Absolut värt det! Det är också viktigt att "lita" på förändringen, det kommer gå dåligt i början då dina tankar är överallt och speciellt tänker du hela tiden på vad det är du ska göra. Men när det sitter så är det så gött! Rekommenderar det starkt. :)

Hang in there!!
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Spanande in svingvideon, det är ju lite John Rahm över din sving!

https://www.youtube.com/watch?v=MOZ-5OdmdUI
Skriv svar