Golf utöver det vanliga

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

wihlgaard skrev: Spännande tankar! Själv är jag mycket intresserad av HUR jag lär mig golf snarare än VAD jag lär mig. Att hitta metoder för att lära mig på ett effektivt och långsiktigt sätt. En metod jag använder är att i grunden lita på min egen instinkt och känsla för att utveckla en bra teknik som fungerar just för mig. Jag tror att det kan hjälpa mig att, inte bara få en bättre teknik, utan även få ett mer konsekvent, avslappnat och roligare spel.
Klok del att börja på, kika in lite mer böcker och idéer om motorisk inlärning så är du snabbt inne i en ny djungel!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

wihlgaard skrev:
MaxP skrev:Det enkla svaret på första frågan är att jag arbetar väldigt mycket med uppgifter och väldigt lite med teknik. Så snart vi fastnar i det tekniska och glömmer bort vad det egentligen går ut på så blir det alldeles för mycket rätt mot fel och positivt mot negativt.

Färdigheten är i mina ögon den uppgift som du har framför dig. För golfspelare är det att svinga klubban på rätt punkt för dem, ju mer avancerad golfaren är ju mer detaljerad blir färdigheten att göra det. Den stora utmaning de flesta golfare får är att se att tekniken och färdigheten inte alltid går hand i hand och du måste träna på båda delar. Träningen för att utveckla färdigheten blir därför väldigt intrikat på uppgifter och jag kallar den uppgiftsbaserad.
Spännande tankar! Själv är jag mycket intresserad av HUR jag lär mig golf snarare än VAD jag lär mig. Att hitta metoder för att lära mig på ett effektivt och långsiktigt sätt. En metod jag använder är att i grunden lita på min egen instinkt och känsla för att utveckla en bra teknik som fungerar just för mig. Jag tror att det kan hjälpa mig att, inte bara få en bättre teknik, utan även få ett mer konsekvent, avslappnat och roligare spel.
Inteessant och i golf känner jag att de går ihop. Hur är också vad.

Golf är en praktisk sak att utföra, som du gör med kroppen. Fysiska färdigheter förbättras genom repetition. Det är son att snickra, rita, dansa, golf. Det handlar om att röra kroppen på ett visst sätt, med större eller mindre kroppsmuskler. Ju mer du tränar desto bättre blir du. Där har vi hur.

Hur du tränar går ju också hand i hand med vad du tränar. Vill du bli bättre på att rita och mer specifikt att göra schyssta skuggningar är det skuggningar du ska träna på.

Detsamma i golf. Ska du bli bra på att transportera bollen från a till b och ner i ett hål är det detta du ska bli bra på. Inte slå 100 järn 7or i rad. Givetvis kommer du bli lite bättre där och då på att slå järn 7, däremot kommer inte färdigheten att spela golf bli bättre.

Det gäller att skilja på dessa när du bestämmer vad du ska träna. För hur är för mig rätt klart när det gäller fysiska färdigheter. Repetera och skapa rutin. För att göra detta behöver du hitta lämpliga repetitioner och rutiner som hjälper i din utveckling att spela golf.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
wihlgaard
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 jul 2017, 18:24
Ort: Viksjö
Kontakt:

Mikael316 skrev:Golf är en praktisk sak att utföra, som du gör med kroppen. Fysiska färdigheter förbättras genom repetition. Det är son att snickra, rita, dansa, golf. Det handlar om att röra kroppen på ett visst sätt, med större eller mindre kroppsmuskler. Ju mer du tränar desto bättre blir du. Där har vi hur.
Ändå är vi väl ganska ofta upptagna med så kallade "Swing Thoughts", med slutsatsen att om jag bara "tänker rätt" så slår jag rätt"? Här vill jag tro att om jag litar på kroppens motoriska inlärning efter både repetitioner och medveten uppmärksamhet så är det också lättare att få "sinnesfrid". En viktig del att träna på är just det tror jag; förmågan att vara i min kropp och inte i mitt huvud.
Jag heter Mattias Wihlgaard och har ett stort intresse för golf och mental träning. Skriver på bloggen Golf utöver det vanliga på http://wihlgaard.se/golf/.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

wihlgaard skrev:
Mikael316 skrev:Golf är en praktisk sak att utföra, som du gör med kroppen. Fysiska färdigheter förbättras genom repetition. Det är son att snickra, rita, dansa, golf. Det handlar om att röra kroppen på ett visst sätt, med större eller mindre kroppsmuskler. Ju mer du tränar desto bättre blir du. Där har vi hur.
Ändå är vi väl ganska ofta upptagna med så kallade "Swing Thoughts", med slutsatsen att om jag bara "tänker rätt" så slår jag rätt"? Här vill jag tro att om jag litar på kroppens motoriska inlärning efter både repetitioner och medveten uppmärksamhet så är det också lättare att få "sinnesfrid". En viktig del att träna på är just det tror jag; förmågan att vara i min kropp och inte i mitt huvud.
Håller både med och inte. Golf utövas ju fysiskt med en rörelse men också helt utan förmåga att göra reflexbeslut. Pratade med en brkant om tanken och försökte få honom att relatera. Jag sa att det kanske är lite som att serva varje slag. Han förstod då de anspänningarna man har i varje slag. Tror det är en rätt bra liknelse.

Därför tror jag att vi golfare behöver träna den där långsama psykiska påfrestelsen för att kunna lyckas.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
wihlgaard
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 jul 2017, 18:24
Ort: Viksjö
Kontakt:

Mikael316 skrev:Håller både med och inte. Golf utövas ju fysiskt med en rörelse men också helt utan förmåga att göra reflexbeslut. Pratade med en brkant om tanken och försökte få honom att relatera. Jag sa att det kanske är lite som att serva varje slag. Han förstod då de anspänningarna man har i varje slag. Tror det är en rätt bra liknelse.

Därför tror jag att vi golfare behöver träna den där långsama psykiska påfrestelsen för att kunna lyckas.
Intressant med liknelsen med att serva! Kanske har du redan testat övningen med att slå på rullande bollar? Det ger en känsla av att slå mer reaktivt och reflexmässigt, egentligen utan att tänka. Att ta med den känslan i ett vanligt slag på liggande boll upplever jag minskar den anspänning du syftar på.
Jag heter Mattias Wihlgaard och har ett stort intresse för golf och mental träning. Skriver på bloggen Golf utöver det vanliga på http://wihlgaard.se/golf/.
Användarens profilbild
wihlgaard
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 jul 2017, 18:24
Ort: Viksjö
Kontakt:

Senast jag gick en golfrunda spelade jag min allra bästa golf hittills. Nöjd och glad över resultatet, men framför allt över min egen prestation, förstod jag inte att det skulle bli ett problem när jag nu är ute på banan igen.

Frustrerad sänker jag min sista putt på första hålet och undrar vad som just hänt. Jag känner mig spänd, okoncentrerad och uppmärksammar inte ens att jag står helt fel i min uppställning. Jag har precis sicksackat mig fram längs första hålet. Antingen har jag slicat bollen grovt, toppat den eller slitit upp stora grästuvor efter rejäla duffar. Här står jag nu och förstår inte alls varför. Det enda jag känner är att något är helt fel.

I boken ”The Lost Art of Putting” skriver författarna Gary Nicol och Karl Morris om vikten av Uppmärksamhet. Deras poäng är att först när du har förmågan att vara fullt uppmärksam här och nu kan du frigöra din fulla potential som golfspelare.

Med hjälp av deras sätt att tänka ställer jag mig frågan ”Var är egentligen min uppmärksamhet?”.
Sakta kommer insikten om att jag har en förväntan på mig själv att spela minst lika bra som jag spelade sist och att jag nu måste bevisa vad jag faktiskt kan. Insikten känns som att spela med en tung ryggsäck på ryggen.

Med insikten kommer också viljan att bli av med ryggsäcken genom att försöka glömma mina tidigare prestationer. Att försöka inse att tidigare resultat inte gör någon som helst nytta för hur jag presterar idag.

Jag väljer att visualisera hur minnesbilden av min bästa runda går upp i rök, som en vit rökpuff som på ett ögonblick löses upp av vinden. Jag gör likadant för varje slag jag slår på resten av banan. Så fort jag konstaterar resultatet av slaget, oavsett om det är bra eller dåligt, låter jag minnesbilden bli en rökpuff som försvinner.

Känslan av lätthet kommer nästan direkt. Spänningarna släpper och jag upplever hur jag blir mer närvarande här och nu. Min uppmärksamhet ökar och jag får lättare att justera detaljerna i min uppställning som i sin tur leder till mer konsekventa och bättre bollträffar.

Genom att glömma min tidigare prestation ger jag mig möjligheten att prestera som allra bäst här och nu.
Under resten av rundan får jag bevis för att det påståendet faktiskt stämmer, i alla fall för mig. Jag lyckas återigen spela min allra bästa golf.

Lärdomen?
Det är mycket lättare att spela golf utan ryggsäck.
Jag heter Mattias Wihlgaard och har ett stort intresse för golf och mental träning. Skriver på bloggen Golf utöver det vanliga på http://wihlgaard.se/golf/.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det här blir kul att läsa!
Användarens profilbild
wihlgaard
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 jul 2017, 18:24
Ort: Viksjö
Kontakt:

JohanAdministratör skrev: 27 sep 2019, 09:03 Det här blir kul att läsa!
Du är välkommen!
Jag heter Mattias Wihlgaard och har ett stort intresse för golf och mental träning. Skriver på bloggen Golf utöver det vanliga på http://wihlgaard.se/golf/.
Användarens profilbild
wihlgaard
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 jul 2017, 18:24
Ort: Viksjö
Kontakt:

I de allra flesta stora världsreligioner och gamla kulturer har olika djur en särställning. Djur som anses vara heliga, särskilt farliga eller som fungerar som kompass för att få hjälp med att välja rätt väg i livet.

Golfreligionen är inget undantag. Bland djur som Örnen, Albatrossen eller Fåglar i största allmänhet, finns det ett djur med en särställning - Skogstigern.

Om Skogstigern bara anses vara ett heligt djur eller till och med själva Guden finns det säkert olika åsikter om. Oavsett om Skogstigern är välkänd och omtyckt eller även hatad i vissa kretsar, finns det en vishet som är eftertraktad världen över.

Många är dem som bara beundrar Skogstigern för dess röda päls eller dess förmåga att röra sig smidigt under jakten. Men det som de allra flesta eftertraktar är dolt i Skogstigerns inre.

Här är fragment av några av Skogstigerns klokaste visdomsord:

"...det är när känsla och verklighet är lika som magi uppstår..."

"...se till att du är full av energi så löser sig resten längs vägen..."

"...om du inte övar kan du inte förvänta dig ett annat resultat..."

"...det finns inga enkla lösningar utan handlar om att gilla att göra det som krävs..."

"...slå bara så hårt att du både kan behålla balansen och träffa bollen rätt..."

"...anpassa klubborna efter dig istället för att anpassa dig efter klubborna..."

"...det handlar om kreativitet och om att skapa det slag du vill ha..."

"...ju fler olika slag du övar på ju fler olika slag kan du slå..."

"...var öppen för att det inte bara finns ett rätt sätt att slå bollen på..."

"...se slaget med dina händer..."

"...först när du kan träffa bollen rätt kan du kontrollera längd och riktning..."

"...måla en bild av putten och putta sedan in i bilden..."

"...ju mer du tränar, ju bättre du mår, ju bättre du mår, ju bättre du spelar..."

"...kan du inte stå stabilt kan du inte kontrollera kraften i slaget..."

"...träning ger självförtroende, det du klarar på rangen kan du klara på banan..."

Ibland är det inte svårare än så för att spela bra golf.
Vad har DU lärt dig i mötet med Skogstigern?
Jag heter Mattias Wihlgaard och har ett stort intresse för golf och mental träning. Skriver på bloggen Golf utöver det vanliga på http://wihlgaard.se/golf/.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

2019 års bästa inlägg


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar