strutsboa

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
strutsboa
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:30

Hej,

Jag är en 26-årig kille från Umeå som tog Grönt kort 2004, men jag fastnade aldrig riktigt då och jag tog uppehåll direkt utan att hinna sänka mig något. Eftersom att det var 10 år sedan jag tog grönt kort och var medlem så fick jag möjlighet att via min hemmaklubb ta grönt kort på nytt, för att på så sätt få en nystart i mitt golfande. Även om jag har spelat ett par gånger i golfsimulator, slagit lite på rangen genom åren och spelat några runor "prova på golf", så tyckte jag det lät som en riktigt bra idé.

Jag har en ganska stark idrottslig bakgrund och har egentligen provat alla möjliga sporter och spelar fortfarande innebandy på hög nivå. Jag är en riktig tävlingsmänniska och jag älskar statistik, siffror och liknande så jag förstår egentligen inte varför jag inte fastnade i golf tidigare, men bättre sent än aldrig! :)

Sedan jag började för ca: 2 veckor sedan på 54.0 i HCP har jag hittills tagit mig ned till 18.8 i HCP, detta efter 3 st 18-hålsrundor och 2 st 9-hålsrundor. När jag gjorde nystarten för 2 veckor sedan sa jag att jag ville komma ned under 18.0 innan sommaren är slut, men även om sommaren i Norrland är kort så känner jag att jag nog borde höja det målet en aning eftersom utvecklingen har gått oväntat fort. Jag skulle vilja sätta singel-HCP som mål redan i år, men jag tror inte riktigt jag kommer kunna nå dit. 12.0-14.0 tycker jag känns som ett realistiskt mål innan sommaren är slut.

Styrkor:
*Närspelet (framförallt korta chippar)
*Slår ganska rakt och jämnt (sällan OB, vatten eller bunkrar)
*Spelar efter min förmåga (blir inte för ivrig att slå över skogen, mellan träden, förbi vattnet, eller liknande när det är gränsfall och jag lätt kan hamna i knipa om slaget inte blir helt perfekt)

Svagheter:
*Bunkerslag
*Slår lite för kort (ca. 150-155 m med järn-7)
*Slicear drivern lite väl mycket, men har lärt mig kompensera för det (siktar vänster fairway-kant)

Än så länge delar jag klubbor med brorsan som har Callaway X-22, men jag har börjat leta runt lite på egna klubbor.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Riktigt cool start på karriären! Har för mig att en innebandykille tog grönt kort och sen hade typ 60 poäng på sin första runda för något år sedan. Ni har ju så jäkla mkt boll i er att sving och närspel kommer enkelt!

Välkommen hit!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
strutsboa
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:30

Tack så mycket! :)

60p var riktigt mycket! Min bästa rond hittills är nog när jag fick 48p och sänkte mig från 27.0 till 22.0. Ronden efter gick egentligen ännu bättre, men jag hann bara med 9 hål och skrapade ihop 24p trots ett lägre handicap än rundan innan. Det är roligt nu när utvecklingen går så snabbt, men jag känner att jag börjar komma närmare och närmare mitt "riktiga"-HCP...

Trots bara två veckors spel så känns det som att jag är fast ordentligt nu! :)
nkpgstad
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 maj 2014, 21:11

En fråga bara, hur kan du tycka att 155 meter med järn-7 är för kort? Läste i ett forum att Zach Johnson har en total distance med järn-7 på 170 yards = 155 meter.
Driver: Cobra Bio Cell Black
Hybrider: Callaway XHot Pro 3-4
Järn: Callaway Razr X Black 5-PW
Wedgar: Mizuno JPX 2011 50,54,58
Putter: Taylormade 79-110 Daytona
Boll: Titleist ProV1
strutsboa
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:30

nkpgstad skrev:En fråga bara, hur kan du tycka att 155 meter med järn-7 är för kort? Läste i ett forum att Zach Johnson har en total distance med järn-7 på 170 yards = 155 meter.
Det var lite dåligt formulerat av mig.

Jag slår naturligt kortare än mina kompisar som spelar golf och har omkring 6.0-10.0 i HCP. Istället för att acceptera detta så kompenserar jag det med att alltid ta i 100% istället, vilket gör att min sving blir lite osäkrare. När jag tog grönt kort anmärkte min instruktör på att jag tog i för mycket och att svingen på så sätt var "forcerad" istället för "harmonisk". Jag önskar helt enkelt att jag skulle kunna få mer längd utan att behöva ta i för fulla muggar.

Sedan är ju allt relativt vad som är kort och långt och delvis borde jag inte jämföra mig än med några av mina kompisar som slår riktigt långt.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kika på Robert Karlsson han svingar väldigt lugnt men träffar bollen med bra hastighet ändå!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Pull_draw
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 aug 2014, 12:51

JohanSGF skrev:Kika på Robert Karlsson han svingar väldigt lugnt men träffar bollen med bra hastighet ändå!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Han är väl även närmare 2 meter lång och har dasslock till händer :)
Skriv svar