En customfitters vardag och tankar om utrustning

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

MaxP skrev: 14 jan 2019, 08:20
svingit skrev: 13 jan 2019, 22:35 Grafit är inget jag funderat på. Känner mig bekväm med mina KBS Tour skaft. Bästa skaften jag haft. Skafften är kapade med 0.5 tum för att jag har längre armar än normalt enligt vad som mättes upp vid fittingen. Jag var och slog i Trackman i helgen, brukar göra det varje lördag för träningen skull. Gillar siffror och statistik. Men iaf så hade jag en svinghastighet på 80.2 mph med järn 7:an och ändå hade jag en carry på 164 meter och total längd på 176 meter. Smash factor på 1.50. Spinnen var nog lite låg på 4210 rpm. Slår generellt ganska långt med järnen.
Nu vore det intressant att höra vad Kent tycker om siffrorna du skriver här och se om han har samma upplevelser som mig av TrackMan inomhus. Oavsett vad så är siffrorna du beskriver praktiskt taget orimliga. Längden du får ut är alltså högre än snittet på PGA-touren men med en svinghastighet som är mer än 10% långsammare. Kanske det som sticker ut mest är smash factor som är galet hög för att vara en järnklubba. Läser jag av siffrorna så låter det som låga träffar som ger bollen en jäkla fart med lite spinn i början och det får TrackMan att inomhus skapa lite glädjesiffror. Kent - du kanske har sett samma saker när du gör fittings? Jag köper att du kan slå järnklubborna långt och håller du ner spinnen och slår dem lägre så kommer de absolut att gå ännu lite längre.

Det viktigaste vi kan göra med datan från TrackMan är ju att relatera den till verkligheten. Räknar du t.ex. med att slå en klubba en viss längd ska den ju även gå så långt. Annars blir det ju bara problem för oss som spelare.
Håller med. Mina värden från ett arccos liknande system är 84 mph med järn-sjua vilket ger värden som 84 mph svinghastighet, 116 mph bollhastighet (1.38 smash) och 146 m carry. Jag har aldrig varit i närheten av en carry på 164 m med järnsjuan med min svinghastighet i verkligheten, men digitalt har man kanske fått något märkligt värde någon gång.

Var är det du använder Trackman någonstans?
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

DormyarningeKent skrev: 14 jan 2019, 14:04
Svingit, det syns ju ganska tydligt att du är en väldigt bra trackman spelare och får väldigt bra värden och träffar bollen otroligt fint.
Jag är på inga sätt så duktig tränare som Max men om jag läser av trackman kan man ju se var längden kommer från och det är ju AOA är + och ditt dynamiska loft är vad du bör ha med j5 och då kan jag bara tänka mig att när du spelar på gräs kan det bli väldigt svårt att få kontinuerlig bollflykt och svårt att få stopp på green.du måste älska om den ligger i semiruffen? Jag hade ju velar att du gick ner mer på bollen ökade dynamiska loftet och då kan jag nästan lova dig att du är på singelhcp när sommaren är slut,+ nyaodysseyputtern då:). vad tror du om det Max?

När jag jobbade med TM utomhus då skyllde man alltid på att bollarna va dåliga eller motvind tex
inomhus gnäller många för man inte ser flykten så det finns hela tiden ursäkter för vad som är bäst men jag upplever att många faktiskt slår kortare inomhus pga de glömmer de yttre faktorerna som tex den galna sommaren. och hur ofta mäter man upp hur långt man slog när man slagit 3000 m in i snårskogen och skäms för man knappt hittar ut igen. har du ofta kunder som tycker man slår längre inomhus, eller nu när ni står i studio på vintern? Många kan ju inte TM och glömmer ställa in klubba och då kan de bli väldiga glädjesiffror:)
Med lite mer info inser jag helt klart att min första analys var off. Träffarna ser riktigt bra ut (även om jag aldrig litar på en 1,5 med järn) men AoA+loften blir ju helt klart ett problem istället. Eller problem är ju att ta i, det är ju troligen vad som gör den stora differensen i slagen. En klassisk svepare och jag håller med din analys Kent (borsett från puttern ;).

Jag känner igen det du skriver, konstigt nog brukar aldrig TrackMan eller liknande vara att lita på. :lol: Inomhus brukar jag märka av att TrackMan (radar-teknologin) har det stundtals jobbigt med läsningen, framförallt genom att det blir en differens. Den är inte stor och ofta försumlig men den sker. Jag skulle hålla med om att TrackMan ofta går kortare inomhus. Det som för mig blir tydligt med spelare jag arbetar med både ute och inne är att det ofta är en invaningsperiod inomhus. Alltså att många spelare svingar långsammare/mer tveksamt i början av inomhusperioder. När de väl har vant sig blir det väldigt lika men framförallt hobbygolfare kan bli väldigt tveksam mot att bollen ska komma tillbaka typ och därför svingar långsammare. För att inte tala om när jag står i slagburen som bara är 2x2 meter, då är det försiktiga svingar kan jag lova. :lol:
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Spännande med läsningen om de nya putterskaften!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Henrik_Lundh
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 sep 2016, 11:26
Ort: Stockholm
Kontakt:

Fyller på skaftnörderiet. KBS kommer också med nytt putterskaft som även det är förstärkt mot tippen. Dock är det inget grafit/stålskaft utan klassiskt stål. Kommer bla. sitta i nya TM Spider puttern.

KBS CT Tour är modellen.
IMG_20190122_131602.jpeg
IMG_20190122_131602.jpeg (51.44 KiB) Visad 8898 gånger
Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app


WITB 2020
Driver Taylor Made M1
Spoon Taylor Made Aeroburner
Adams Pro Hybrid
4-PW Ping S55
Wedgar 50/54/60 ERG W7
Putter Scotty Cameron Newport

http://www.henriklund.nu
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Hej vänner,

Nu har hela Dormy varit på utbildningsvecka i Thailand och även testat alla årets nyheter och det var fruktansvärt roligt kan jag lova. Väldigt roligt utrustningsår och skall bli ett spännande år att få göra så mycket utprovningar det bara går. En rolig händelse var att spela nattgolf men även att alla 130 kollegor med ledningsgrupp var ute och cyklade mitt i Bangkok i de minsta gränder som gick att hitta och cyklade förbi många vardagsrum med förskole reflexar på oss.

Jag tänkte jag skulle välja en modell från varje kategori som jag blev imponerad av och som jag tror många kommer gilla. vi hoppar rakt in va?

Driver: Cobra F9.
Otroligt skönt och känns verkligen som en raket när man träffar rätt. tekniskt sett har de sin träffyta de började med förra året som är gjord i CAD och ger otroligt bra ballspeed och nu när aerodynamiken är bättre ger den även hög hastighet i klubban och då kan ni gissa varför den var i toppen för mig.

Fairwaywood: Callaway epic flash.
En superdator som hade tagit en vanlig dator 34 år att göra och sedan deras jailbreak bakom träffytan som ökar energin i träffytan. ligger väldigt lågt på marken så det blir lätt att komma åt bollen även om man ligger på hård fairway. (började dock dåligt med boll i vattnet)

Hybrid: Cobra F9
Hybrid känns som en putter och är väldigt personligt vilken man gillar men denna har gjort bäst förändring från tidigare år och väldigt lätt att få upp i luften och det är ju faktiskt huvudsyftet med hybrid.

Järn:
Ett riktigt smörpaket, mjuk som sammet, fin som en soluppgång, WILSON STAFF BLADE.
Mer golfklubba för pengarna finns inte,jag lovar!
Sen måste jag slå ett slag för Ping i500. passar ca 7-15 hcpare. fin topplinje, väldigt förlåtande och fascinerande likt en bladklubba. vem vill inte ha en sådan?

wedge: Cleveland cbx,
Den har funnits ett år men den är väldigt bra för den som behöver en mer förlåtande wedge. De är helt ensamma på den här marknaden, samma spinn som tourwedgen och en sula som räddar upp slag när man är lite för brant. varför ha en bladwedge när du har har förlåtande klubbor i järnsetet?

putter: Odyssey strokelab,
Helt given vinnare och det mest innovativa jag sett på puttermarknaden sedan de släppte 2-ball vid millennieskiftet. Finns många modeller men alla har ett skaft med grafit och stål. grafiten gör att bladet kan blir mycket stabilare vid sämre träffar ps händer aldrig mig:) (förlåt om jag tjatar)

må underbart, ta hand om varandra och glöm inte att ge kärlek runt omkring dig
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Grymt bra recension. Jäklar vad roligt att åka med sina 130 kollegor.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Ser fram emot att sätta mig in i de nya klubborna för året! Wilson-järnen och Cobra-drivern ligger högt upp på listan!
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Kul att ni uppskattar det, varje resa med dormy är lika rolig och det nördas riktigt ordentligt kan jag lova:)
Ja cobra drivern ska beställas snart och wilson järnen är rena drömmen som jag hoppas kan besöka de norra delarna så ni får del av kakan med.
Taylormade m6 fw är inte dum heller, lite som en kanon som är laddad med ordentligt med krut.
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Hej gänget,

Nu har de flesta nyheter dykt upp och ni alla börjar boka upp er för fittings och jag vill tacka er alla för ni bokar upp tider och vill testa ut nya prylar. Jag njuter varje dag!

Jag får mycket frågor om när man ska göra fittings och som jag sagt innan tycker jag den optimala tiden är på hösten när svingen sitter och man får klubbor man kan träna med hela lågsäsongen, MEN hur kul är det när det är på våren det dyker upp nya prylar som alla varumärken försöker hypa så mycket det bara går och man ska veta att det varje år blir något bättre även om man kan tröttna på säljsnacket emellan åt.
De som verkligen ska ha välförtjänt beröm är du ingenjörerna som varje år kommer på nya ideèr och hela tiden försöker göra livet enklare för oss alla.

Åter till ordningen.
När mina kunder kommer på våren dyker alltid ursäkterna fram och många tror vi inte ser er fulla potential men vi ser alltid era svingtendenser väldigt tydligt och ert sving DNA som jag kallar det försvinner aldrig. Var aldrig oroliga att utprovningen blir fel för ni inte tränat så mycket innan eller att svingen kommer ändras drastiskt. vi frågar även alltid innan vi börjar utprovningen om ni tänkt ta lektioner och vad era mål är med säsongen.

Skall man ta lektioner först innan utprovningen? vad tycker ni? vad tycker tränare?

Jag tycker ni gör det lättare för er själva och slår iaf minst 3 hinkar innan ni bokar men hellre ha nya klubbor som passar er att ta med till lektioner så ni tränar med den utrustningen som skall användas. vore konstigt om Andre Myhrer skulle ta på sig skidor utan carving eller Roger Federer började träna med träracket ;) :P
Många tycker de är för dåliga för att köpa ny driver. Tänk om,tänk rätt! utprovad klubba gör livet lättare för både dig och tränaren. Man kan inte bli bättre med en klubba man inte har.

Eller de som säger att man omöjligt kan slå en hybrid, ALLA KAN SLÅ HYBRID! och har även nytta av en. Gäller bara att prova ut den rätta och ta bort dina sämre tendenser som ofta brukar vara vänster med hybrid för de flesta. Om du har det problemet kommer här några bra alternativ du bör testa.

Ping g410 nerställd och med flat lie.
Titleist H1/H2 Inställning C1 med fadevikt i staven
Wilson c300 nerställd och silvervikt i tån

rea
Taylormade M3 nerställd med skenan närmast tån.

Bort med snön och fram med gräset nu så vi kan sätta igång på riktigt, må bäst, ta många och långa promenader i solen för mycket D-vitamin och ta hand om varandra.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Gör ni på dormy även fitting på putters? Hur går den isf till? Någon form av SAM Puttlab eller TM i den utprovningen?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar