En customfitters vardag och tankar om utrustning

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Vad roligt!
Är det Stollen som är CG-experten?
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

JohanAdministratör skrev: 02 apr 2019, 14:22 Vad roligt!
Är det Stollen som är CG-experten?
stollen är experten i allt! vi prratade bulg and roll,cg,neutral axis, stabilityshaft,tippningar och tx skaft :)
någon öl råkade slinka ner med.
Måste göra er besvikna med att det var inte han som var DEN customfittern dock. Den här killen Duncan kör på ET (europeantour)
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

se upp!

detta hörde jag faktiskt på banan när en medspelare cleanade sitt bunkerslag mot mig i onsdags. Jag hoppas alla gör sina premiärer denna veckan för det var ju helt underbart att få slå på gräs igen här i Sverige.

Jag tänkte fråga er vad ni tycker om dagens strongloftade klubbor? bara marknadsförings skit och fusk eller vet ni ens om att alla modeller har olika loft?

Jag hör ju detta varje dag och det är delade meningar, jag själv tycker det är otroligt tråkigt för ingenjörerna som utvecklar klubborna så det blir tunnare,snyggare,mer förlåtande OCH går längre. De skall få all beröm i världen enligt mig för det är den första de flesta nämner när de vill ha nytt golfset. snygga och de skall gå långt. 3e plats kommer gå rakt. Generellt!

Det många inte vet är att om klubban skall bli mer förlåtande krävs mer vikt i sulan, detta gör vridmomentet trögare och därmed mer förlåtande. Mer vikt i sula gör klubban baktung och då måste även loften ner och då kan man få högre utgångsvinkel men lägre spinn och det gör att bollen går längre.

vi märker också att många loftar upp sin klubba vid tillslaget mer än vad loftet "bör" vara i varje klubba och därmed tappar väldigt mycket längd för man spinner för mycket. Alltså om man har en strongloftat klubba hjälper det spelaren att hamna på "rätt" loft för den specifika klubban tex järn 7.

Då säger ni, ja men då behöver man mer wedgar!? nej det behöver man inte om man gör rätt gap loftmässigt med varje klubba. tex pw 45 grader gw 50 sw 56. eller pw44, gw i set (mer effekt) 50, 56 std

+5 på Mälarö i onsdags, hoppas ni slår mig lätt men även Mälarö i stockholm får 5+, vilka greener! :)
må bäst och mycket kärlek
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

DormyarningeKent skrev: 20 apr 2019, 17:11 se upp!

detta hörde jag faktiskt på banan när en medspelare cleanade sitt bunkerslag mot mig i onsdags. Jag hoppas alla gör sina premiärer denna veckan för det var ju helt underbart att få slå på gräs igen här i Sverige.

Jag tänkte fråga er vad ni tycker om dagens strongloftade klubbor? bara marknadsförings skit och fusk eller vet ni ens om att alla modeller har olika loft?

Jag hör ju detta varje dag och det är delade meningar, jag själv tycker det är otroligt tråkigt för ingenjörerna som utvecklar klubborna så det blir tunnare,snyggare,mer förlåtande OCH går längre. De skall få all beröm i världen enligt mig för det är den första de flesta nämner när de vill ha nytt golfset. snygga och de skall gå långt. 3e plats kommer gå rakt. Generellt!

Det många inte vet är att om klubban skall bli mer förlåtande krävs mer vikt i sulan, detta gör vridmomentet trögare och därmed mer förlåtande. Mer vikt i sula gör klubban baktung och då måste även loften ner och då kan man få högre utgångsvinkel men lägre spinn och det gör att bollen går längre.

vi märker också att många loftar upp sin klubba vid tillslaget mer än vad loftet "bör" vara i varje klubba och därmed tappar väldigt mycket längd för man spinner för mycket. Alltså om man har en strongloftat klubba hjälper det spelaren att hamna på "rätt" loft för den specifika klubban tex järn 7.

Då säger ni, ja men då behöver man mer wedgar!? nej det behöver man inte om man gör rätt gap loftmässigt med varje klubba. tex pw 45 grader gw 50 sw 56. eller pw44, gw i set (mer effekt) 50, 56 std

+5 på Mälarö i onsdags, hoppas ni slår mig lätt men även Mälarö i stockholm får 5+, vilka greener! :)
må bäst och mycket kärlek
Strongloftningen tycker jag är ganska naturlig precis som du skriver. Det som är lite fascinerande är hur vi hänger upp oss på att "järn sju ska gå såhär långt" (eller "järnsju ska ha såhär mycket loft") - egentligen är det ju inte relevant vad för siffra det står på klubban, det kommer ju tillbaka till gapfittingen som du säger. Vad jag däremot inte hört tidigare är att klubbor strongloftas för att motverka scoopare, vilket jag tycker låter svårsålt, men å andra sidan har du rätt i att många golfare adderar loft.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

MaxP skrev:
DormyarningeKent skrev: 20 apr 2019, 17:11 se upp!

detta hörde jag faktiskt på banan när en medspelare cleanade sitt bunkerslag mot mig i onsdags. Jag hoppas alla gör sina premiärer denna veckan för det var ju helt underbart att få slå på gräs igen här i Sverige.

Jag tänkte fråga er vad ni tycker om dagens strongloftade klubbor? bara marknadsförings skit och fusk eller vet ni ens om att alla modeller har olika loft?

Jag hör ju detta varje dag och det är delade meningar, jag själv tycker det är otroligt tråkigt för ingenjörerna som utvecklar klubborna så det blir tunnare,snyggare,mer förlåtande OCH går längre. De skall få all beröm i världen enligt mig för det är den första de flesta nämner när de vill ha nytt golfset. snygga och de skall gå långt. 3e plats kommer gå rakt. Generellt!

Det många inte vet är att om klubban skall bli mer förlåtande krävs mer vikt i sulan, detta gör vridmomentet trögare och därmed mer förlåtande. Mer vikt i sula gör klubban baktung och då måste även loften ner och då kan man få högre utgångsvinkel men lägre spinn och det gör att bollen går längre.

vi märker också att många loftar upp sin klubba vid tillslaget mer än vad loftet "bör" vara i varje klubba och därmed tappar väldigt mycket längd för man spinner för mycket. Alltså om man har en strongloftat klubba hjälper det spelaren att hamna på "rätt" loft för den specifika klubban tex järn 7.

Då säger ni, ja men då behöver man mer wedgar!? nej det behöver man inte om man gör rätt gap loftmässigt med varje klubba. tex pw 45 grader gw 50 sw 56. eller pw44, gw i set (mer effekt) 50, 56 std

+5 på Mälarö i onsdags, hoppas ni slår mig lätt men även Mälarö i stockholm får 5+, vilka greener! :)
må bäst och mycket kärlek
Strongloftningen tycker jag är ganska naturlig precis som du skriver. Det som är lite fascinerande är hur vi hänger upp oss på att "järn sju ska gå såhär långt" (eller "järnsju ska ha såhär mycket loft") - egentligen är det ju inte relevant vad för siffra det står på klubban, det kommer ju tillbaka till gapfittingen som du säger. Vad jag däremot inte hört tidigare är att klubbor strongloftas för att motverka scoopare, vilket jag tycker låter svårsålt, men å andra sidan har du rätt i att många golfare adderar loft.

Fast det blir lurendrejeri kan jag tycka. Siffran under bör ju vara någon slags indikation och man bör inte behöva läsa varje spec så fort man står och jämför klubborna.

Slopar vi helt siffran under så fine. Men att slå en J7 och J6 som egentligen har samma loft blir på något sätt fel Bild
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

stevvee skrev: 21 apr 2019, 08:25
MaxP skrev:
DormyarningeKent skrev: 20 apr 2019, 17:11 se upp!

detta hörde jag faktiskt på banan när en medspelare cleanade sitt bunkerslag mot mig i onsdags. Jag hoppas alla gör sina premiärer denna veckan för det var ju helt underbart att få slå på gräs igen här i Sverige.

Jag tänkte fråga er vad ni tycker om dagens strongloftade klubbor? bara marknadsförings skit och fusk eller vet ni ens om att alla modeller har olika loft?

Jag hör ju detta varje dag och det är delade meningar, jag själv tycker det är otroligt tråkigt för ingenjörerna som utvecklar klubborna så det blir tunnare,snyggare,mer förlåtande OCH går längre. De skall få all beröm i världen enligt mig för det är den första de flesta nämner när de vill ha nytt golfset. snygga och de skall gå långt. 3e plats kommer gå rakt. Generellt!

Det många inte vet är att om klubban skall bli mer förlåtande krävs mer vikt i sulan, detta gör vridmomentet trögare och därmed mer förlåtande. Mer vikt i sula gör klubban baktung och då måste även loften ner och då kan man få högre utgångsvinkel men lägre spinn och det gör att bollen går längre.

vi märker också att många loftar upp sin klubba vid tillslaget mer än vad loftet "bör" vara i varje klubba och därmed tappar väldigt mycket längd för man spinner för mycket. Alltså om man har en strongloftat klubba hjälper det spelaren att hamna på "rätt" loft för den specifika klubban tex järn 7.

Då säger ni, ja men då behöver man mer wedgar!? nej det behöver man inte om man gör rätt gap loftmässigt med varje klubba. tex pw 45 grader gw 50 sw 56. eller pw44, gw i set (mer effekt) 50, 56 std

+5 på Mälarö i onsdags, hoppas ni slår mig lätt men även Mälarö i stockholm får 5+, vilka greener! :)
må bäst och mycket kärlek
Strongloftningen tycker jag är ganska naturlig precis som du skriver. Det som är lite fascinerande är hur vi hänger upp oss på att "järn sju ska gå såhär långt" (eller "järnsju ska ha såhär mycket loft") - egentligen är det ju inte relevant vad för siffra det står på klubban, det kommer ju tillbaka till gapfittingen som du säger. Vad jag däremot inte hört tidigare är att klubbor strongloftas för att motverka scoopare, vilket jag tycker låter svårsålt, men å andra sidan har du rätt i att många golfare adderar loft.

Fast det blir lurendrejeri kan jag tycka. Siffran under bör ju vara någon slags indikation och man bör inte behöva läsa varje spec så fort man står och jämför klubborna.

Slopar vi helt siffran under så fine. Men att slå en J7 och J6 som egentligen har samma loft blir på något sätt fel Bild

ja du är verkligen inte ensam stevvee men jag kan inte riktigt hålla med för nu när trackman och liknande finns vet vi vad en tex j7 skall ligga otimalt för varje spelare och alla spelare har ju olika hastigheter och svingar så om det finns en optimal ruta med rätt spinn,utgångsvinkel och landningsvinkel då behöver ju alla olika loft precis som alla behöver olika lie. (ruta menar jag ett optimalt fönster där bollen skall igenom)
gillade dock hur ben hogan testade att skriva ut loften istället. stiligt må jag säga.

max: tycker så synd om de som skoopar men har hastighet för de tappar ju så otroligt mycket i längd för sin fina hastighet de faktiskt har. om du märker en spelare har ca 30 dyn loft j7 då spelar nästan ingen roll vilken skaft eller klubba du väljer med undantag 3 modeller wilson d7,rouge x och ibland tm m6. helt plötsligt känner de även lite fart i bollen och de skiner upp som de gjort sin första birdie någonsin:) varsågod här får du en räkmacka med majonnäs,dill och 20 meter :)
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Gillar det inte heller. Därför är det skönt att köra 48* på pw och 36* på järn 7.

Spelar ibland med folk som har extremt strongloftafd klubbor. Dessa tror dom slår lika långt som mig men blir alltid lite snopna när man förklarar hur loftet på klubborna har utvecklats senaste åren.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Harry skrev: 22 apr 2019, 07:26 Gillar det inte heller. Därför är det skönt att köra 48* på pw och 36* på järn 7.

Spelar ibland med folk som har extremt strongloftafd klubbor. Dessa tror dom slår lika långt som mig men blir alltid lite snopna när man förklarar hur loftet på klubborna har utvecklats senaste åren.
Det är ju just det sista som är det komiska i den här "debatten". Att vi på något sätt är så upphängda på hur långt vi slår en exakt klubba i förhållande till alla andra. Jag har många gånger stått på ett par tre hål och slagitut med både två och tre klubbor längre än mina medspelare och gått därifrån med en birdie samtidigt som medspelaren gör en dubbel. Precis som det många gånger har varit motsatsen (tyvärr :lol: ).
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Fin runda, +5 i säsongspremiär är cirka 15 slag färre än vad jag hade. Låt oss ta en runda snart, jag kan nog lära mig ett och annat!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Harry skrev: 22 apr 2019, 07:26 Gillar det inte heller. Därför är det skönt att köra 48* på pw och 36* på järn 7.

Spelar ibland med folk som har extremt strongloftafd klubbor. Dessa tror dom slår lika långt som mig men blir alltid lite snopna när man förklarar hur loftet på klubborna har utvecklats senaste åren.
Det är det jag tycker är spännande att det är sm två läger, de spelare som lirade mycket på 80-90 talet där en mizuno blad klubba var just dessa mått och säkert titleist gillar att vara kvar där av trygghet för man vet sina längder vilket är fullt förståligt för det är ju vad golf handlar om, slå en viss klubba ett visst avstånd man vet den går. Men om man går ner till de mer förlåtande klubborna har de aldrig någonsin haft dessa specs. king cobra oversize tex första riktiga tå häl klubban hade 43 loft pw och 32 i j7. Jag lirar wilson v6 med 35 grader j7 och det är för jag är brant har lite spinn så jag gillar det men fortfarande synd om dem som gör tvärtom och tappar då i slutändan mycket meter med sin "sista" klubba tex j5. Då säger du ja men då fick man med j2 och då kontrar jag med Lee Travino citat: If you are caught on a golf course during a storm and are afraid of lightning, hold up a 2-iron. Not even God can hit a 2-iron.


idag så finns det ingen av de stora OEM som har dessa klassiska loft kvar, enkelheten med 4 graders loft skillnad mellan varje klubba med. Dock nya tider nu och jag tror de är bra för de flesta att vi går framåt i utvecklingen så fler kan spela bättre golf.

Johan: Givet vi måste spela, kul att få utmana en tourspelare:) ser du laddat med träningsläger med nu när det varit så kallt och snålblåst här hemma. såg underbart ut måste jag säga så det jag skriver är med ett uns avundsjuka:)
Skriv svar