En customfitters vardag och tankar om utrustning

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev: 15 sep 2018, 22:36 Samma bounce. Det kanske är fel på tekniken... eller bunkern :D
På Kings är det garanterat det senare :D
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

hahaha ja det hör jag ofta med och att vi har magneter i hålen på övningsgreen:)
jag hör nästan varje dag att de upplever att den går kortare än vanligt pga många anledningar kanske, ev lite medvind,höjdskillnad,studs, drömträffen osv utomhus.
så ursäkterna är många men att vi fitters skulle mixtra med siffrorna vinner vi inget på. Dels vill vi gärna de har med egen och sedan om vi skulle gjort det hade det ju märks på banan sen och då blir vi ju ändå "avslöjade"
vi vill ju bara det blir så bra som möjligt så fler kommer tillbaka för jag personligen får inget extra i form av provision heller vilket man kanske tror.

MEN rolig fakta; har du TM max?
det går ju att ändra lite absolut eftersom det går att ändra höjdskillnad och värme.
när man själv står där och behöver självförtroende har jag testat att ligga på 5000 m höjd och 40 grader varmt. Den går kanske inte riktigt så långt om jag spelar i sverige en kall,ruggig, ouppvärmd höstdag:)
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Nya fittings,

Idag hade jag en riktigt rolig fitting där min kund börjat för ett år sedan och då gjort fitting.
Han ville nu se om han utvecklats så mycket att det var dag för nya redan.
En sänkning till 20 hade det blivit vilket är riktigt riktigt bra i min mening.
kunden hade testat en kompis mycket svårare klubbor och upplevde han slog längre med dem och de var skönare så här skulle det handlas...

Jag märkte snabbt att klubborna han hade var perfekta fortfarande men vi ändrade bara lien 2 grader för han hade för mycket öppet/stängt blad.
många tycket tex strongloft är lite fusk men allt handlar om vad du har för loft när du träffar boll och i hans fall hade han för mycket dynamiskt loft med hans kompis klubba som vi testade och han tappade längd istället.(hans klubba var lägre loft)

Om dina klubbor är rätt för dig oberoende på ålder på klubb så kommer vi säga det och kanske ge tips och förklara ett fel och hur man ska åtgärda det med hjälp av tränare givetvis. Kunden kände sig helnöjd för nu behöver han inte gå runt och tänka på om eller hur så ett bekräftande kan många gånger hjälpa kunden väldigt mycket.

roliga nyheter som dykt upp är mizuno jpx serie i järn. supermjuka!
Titleist TS woods. bättre längd och ballspeed än tidigare!
Srixon woods och järn. väldigt underskattade. kommer överraska med sina woods iår/nästa år
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

DormyarningeKent skrev: 17 sep 2018, 21:48 hahaha ja det hör jag ofta med och att vi har magneter i hålen på övningsgreen:)
jag hör nästan varje dag att de upplever att den går kortare än vanligt pga många anledningar kanske, ev lite medvind,höjdskillnad,studs, drömträffen osv utomhus.
så ursäkterna är många men att vi fitters skulle mixtra med siffrorna vinner vi inget på. Dels vill vi gärna de har med egen och sedan om vi skulle gjort det hade det ju märks på banan sen och då blir vi ju ändå "avslöjade"
vi vill ju bara det blir så bra som möjligt så fler kommer tillbaka för jag personligen får inget extra i form av provision heller vilket man kanske tror.

MEN rolig fakta; har du TM max?
det går ju att ändra lite absolut eftersom det går att ändra höjdskillnad och värme.
när man själv står där och behöver självförtroende har jag testat att ligga på 5000 m höjd och 40 grader varmt. Den går kanske inte riktigt så långt om jag spelar i sverige en kall,ruggig, ouppvärmd höstdag:)
Jag har en TM4 jag använder, när jag var med Axel på Barkarby lekte vi runt lite med just höjdmeter och värme, alltid kul.
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Idag hade jag en fantastiskt rolig fitting faktiskt där jag kunde använda min erfarenhet av att se många svingar och sätta ihop en kombination jag trodde på direkt.
Kunden hade ca 74 mph med j7 men slog alldeles för högt. Hen hade ett väldigt lugnt och fint tempo så jag ville använda mig av ett lite tyngre grafitskaft regular. (95g) Då tänker ni ja men grafit går ju högt!!
nej finns inga skaft som går lägre eller högre utan handlar mycket mer om timing med svingen. lugnt tempo lättare skaft snabbare/ryckig i vändning tyngre skaft oftast.
Dock ökade vi bollhastigheten och drog ner loftet och hej och välkommen 15 m längre. Bollen lämnade aldrig linjen:)
Det viktiga när man strongloftar är att man får lagom spinn och en vinkel in mot green som är tillräcklig för att få kontroll och stopp i bollen.
vissa tycker strongloft är "fusk" men slår man med för mycket loft vid träffögonblick ja då behöver klubban mindre loft precis som man ändrar lie på klubban.
Testade srixons nya järn (585,785) idag och de är inte osköna kan jag lova iaf:)
Hoppas alla får en trevlig vecka!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Snyggt gjort.
Vad är svårast? En CF på en riktigt duktig lirare eller en riktigt usel lirare?
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

JohanAdministratör skrev: 25 sep 2018, 10:47 Snyggt gjort.
Vad är svårast? En CF på en riktigt duktig lirare eller en riktigt usel lirare?
Tack! hahah det svaret är faktiskt ganska enkelt. en "usel" spelare som säger att hen bara slår rakt och inte känner något alls och bara går på siffror är helt klart svårast:)
Många har ju aldrig gjort en utprovning och verkligen inget konstigt med det men förväntar sig många ggr att bara få ett svar medan vi hela tiden försöker vara tankeläsare och vara en förlängning av den vi har framför oss eftersom det ALLTID är kunden som är facit och inte utprovaren.

en bättre spelare får man mycket feedback från och vet ungefär vad de vill känna och då kan man småskruva men göra stor skillnad för då blir deras procent på ännu bättre slag högre och det är ju väldigt viktigt på de låga scorerna. sällan de byter skaft exempelvis.
kul att se att många väljer att spela med det dem tycker känns bra och inte bara går på kontrakten från de stora märkena.
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

God Ryder cup helg på er,

Vilken jävla uppvisning på 4some bollarna! vem blir ryder cup kung? Alex? Tommy?

Tänkte ta upp det här med när man ska göra customfitting( individanpassad skräddarutprovning av klubbor), När tycker ni är bäst?

Jag är av uppfattningen att man skall göra det i sep-okt då svingen sitter efter en lång säsong och du vet mer realistiskt var ditt hcp är. det dyker upp en del nyheter varje höst och alla modeller är inte ens ett år gamla. Fler nyheter av woods på våren dock.
Sen är det svårt att spela in sig på ett set direkt utan det tar oftast ca 10 rundor innan man kan längder och man jobbat ihop sig tillsammans med klubborna.
Tänk häst och ryttare, du kan ta bästa ryttaren med bästa hästen de är troligtvis inte synkade första ritten utan måste synka varandra med en hel del träning först. precis samma med ditt set.
Du har en hel vinter på dig att träna i inomhushall eller i snön på rangen och då är ni redo när säsongen drar igång.
Jag fattar oxå att suget inte är lika stort för nytt när säsongen slutar men vill du bli bättre och ha bästa förutsättningar för bästa resultat bör du satsa på fitting under hösten tycker jag.

sluta upp med alla j..la ursäkter bara när ni kommer på fitting, "jag har skjorta, för låga skor, barn i baksätet, stel från crossfitten, öm sätesmuskeln, glömt favoritkepsen, päron i bakfickan" osv osv vi har sett det mesta du kan va lugn. ex 20 sockets i rad, träffad tv,sönderslagen lieplatta, fått en boll att studsa ut i butiken trots väggar och dukar. ingen fara du kommer aldrig vara värst:)

Trevlig helg, allez allez allez
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

DormyarningeKent skrev: 28 sep 2018, 21:45 God Ryder cup helg på er,

Vilken jävla uppvisning på 4some bollarna! vem blir ryder cup kung? Alex? Tommy?

Tänkte ta upp det här med när man ska göra customfitting( individanpassad skräddarutprovning av klubbor), När tycker ni är bäst?

Jag är av uppfattningen att man skall göra det i sep-okt då svingen sitter efter en lång säsong och du vet mer realistiskt var ditt hcp är. det dyker upp en del nyheter varje höst och alla modeller är inte ens ett år gamla. Fler nyheter av woods på våren dock.
Sen är det svårt att spela in sig på ett set direkt utan det tar oftast ca 10 rundor innan man kan längder och man jobbat ihop sig tillsammans med klubborna.
Tänk häst och ryttare, du kan ta bästa ryttaren med bästa hästen de är troligtvis inte synkade första ritten utan måste synka varandra med en hel del träning först. precis samma med ditt set.
Du har en hel vinter på dig att träna i inomhushall eller i snön på rangen och då är ni redo när säsongen drar igång.
Jag fattar oxå att suget inte är lika stort för nytt när säsongen slutar men vill du bli bättre och ha bästa förutsättningar för bästa resultat bör du satsa på fitting under hösten tycker jag.

sluta upp med alla j..la ursäkter bara när ni kommer på fitting, "jag har skjorta, för låga skor, barn i baksätet, stel från crossfitten, öm sätesmuskeln, glömt favoritkepsen, päron i bakfickan" osv osv vi har sett det mesta du kan va lugn. ex 20 sockets i rad, träffad tv,sönderslagen lieplatta, fått en boll att studsa ut i butiken trots väggar och dukar. ingen fara du kommer aldrig vara värst:)

Trevlig helg, allez allez allez
Otroligt spännande Ryder Cup att titta på, kändes just inte helt bra efter gårdagens förmiddag, men igårkväll satt man ju rätt nöjd. Verkar som att Europa fortsätta som man slutade igår och det ser just nu rätt tufft ut för USA.

Gällande customfitting så måste det väl vara som du säger, att det är klart bäst att göra detta i slutet på en säsong. Men samtidigt måste det bero lite på vilket typ av spelar du är. Jag skulle nog nästan våga påstå att ju bättre spelar du är desto mindre spelar det in när på säsongen du gör en customfitting...men jag ser att det bör vara klokast generellt i slutet av säsongen.

Gällande att spela in sig med klubbor så kommer väl det även här bero på vilken typ av golfspelare du är? Jag kan ta mig själv som exempel, för 8 år sedan sålde jag mitt dåvarande golfset (som redan var runt 6 år gamla) eftersom jag trodde jag inte skulle spela golf igen. Dock behöll jag mina gamla Wilson Staff Gooseneck järnklubbor som jag fick när jag var 13 år (alltså är idag 30 år gamla klubbor).

Efter att ha spelat företagets årliga golftävling ifjol blev jag sugen att spela lite mer golf igen och betalade in så jag var greenfeemedlem i Sveriges största klubb. I början av årets säsong insåg jag att jag var sugen på lite nyare klubbor än de som är 30 år gamla...hehe...men jag kände mig inte säker på hur mycket jag skulle spela så jag valde att köpa begagnade klubbor från internet (englad) då jag haft bra erfarenhet från det tidigare. Skaffade mig klubbor som var 3-4 år men såg ut som nya. Fick ett helt järnset, driver, 3w och en wedge för 5000kr, när dom var nya hade det kostade mig drygt 16000kr så jag var rätt nöjd.

Dock var jag lite spänd på att skaffa klubbor jag faktiskt aldrig slagit med. Men trots detta visste jag vad det var för typ av klubbor jag var ute efter (järnen blev Wilson Staff FG V4). Direkt från första rundan så satt dom rätt och jag kände mig mycket nöjd. Det enda som för mig var annorlunda är att jag slår min nya pw kortare (typ 15m drygt) än min gamla...vilket är lite förvånande för om jag inte minns fel så är det samma grader som mina gamla Gooseneck.

Vad jag vill komma till i mitt utlägg är att customfitting är helt klart rätt väg att gå när man ska skaffa nya klubbor, men att hur lång tid det tar att spela in nya klubbor kan variera väldigt mycket utifrån hur väl man känner sig själv som golfare. Jag gick från att spela med oversized bladklubbor tillbaka till ett järnset som påminner om de Nike Pro Combo jag hade tidigare. Så för mig blev det inte sån stor förändring. Dock skulle en customfitting kunnat säkerställa att jag verkligen har rätt styvhet på skaft mm

Hade jag gått från att spela med säg Titleist AP1or till Titleist MB 718 utan customfitting ökar ju risken att det kunnat bli en tuffare övergång (som kanske inte alls skulle fungerat).

Så väldigt mycket när det gäller att köpa golfklubbor handlar om hur bra du känner dig själv och hur ärlig du är mot dig själv. Ju sämre du känner dig själv desto större blir vinsten från en customfitting. Samtidigt som om du känner dig själv mycket väl och gör en customfitting så kan du verkligen få hjälp att finjustera din utrustning.
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Jag älskar när kunder kommer in med sina gamla modeller och vill jämföra och se om nya material är något bättre. Många gånger när jag frågar hur deras egna funkar så går de ofta väldigt långt och väldigt rakt. ALDRIG snett. Konstigt att man aldrig har något miss men ändå kommer på fitting och försöker vänsterprassla med en ny:)

extra fascinerande är det om den gamla faktiskt går längre och genererar mer fart även om träffytan blivit tunnare än en god basurökt skinkbit på smörgåsen. och varje år när de ska gå MINST 10 yards längre. Tänkte jag skulle nämna några jag ser står sig väldigt bra idag och som jag ofta har svårt att konkurrera ut vid en fitting.

1. ping G30 från 2014. Jag vet inte jätte gammal men det är enligt mig 2000talets bästa driver i alla kategorier. även kallad "snöret"

2. Taylormade burner från 2007. slicearens bästa kompis som ger bra fart i klubbhuvud.

3. Cleveland launcher 460 comp från 2005. redan då komposit i toppen och oerhört fint klubbhuvud som presterar väldigt bra siffror.

bubblare. Callaway e.r.c 2. från 2000. Bara de coolaste hade råd med denna driver på min hemma klubb Skaftö gk. ASSÅ DEN GICK LÅÅNGT! den banade vägen för alla nya drivers med trampolineffekt och alla blev helt tysta när någon hade en sådan i bagen.

kommer ni ihåg dem? vilka är era gamla favoriter?
Årets favoriter kommer senare
Skriv svar