Sandstream - Mannen, myten, fiaskot!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

I dag hade jag bokat en custom fitting på Dormy i Barkarby för att prova ut en ny driver. Det blev lite mer än så... :D

Precis som 2017 när jag provade ut den förra drivern, Callaway Epic, var det Axel som stod för expertisen.
Kan varmt rekommendera honom!

Var där kanske 20 min innan och slog både Taylormade SIM Max och Callaway Mavrik Max.
Gillade SIM direkt och slog fina draws trots (eller tackvare) en månad utan att ha slagit en boll.

Väl inne hos Axel i studion körde vi SIM först och sen Mavrik,
Fick en jämnar träffbild med SIM även om Mavrik presterade det längsta slaget.
Därför blev det en SIM Max 10,5 uppställd till drygt 11 med Project X Hzrdus Smoke Yellow 60 Stiff.

Berättade att jag lämnat alla klubbor i Spanien och att jag behövde träklubbor och järn också.
Axel kollade och ingen var bokad efter så vi körde på!

I mitt nuvarande set har jag två hybrider och en spoon. Har inte använt spoonen så mycket så den hoppade vi över.
Istället blev det en SIM H3 (19) och SIM H4(22) med Fujikura Hyb Ventus Blue 7 Stiff.

Jaha, när vi ändå var i gång kunde jag ju lika gärna prova ut järn också! :)

Hade spanat på Mizuno MP20 HMB och TM P790 men Axel tyckte jag kunde börja med Mizuno MP20 MMC och TM P760 (ganska lika de JPX 900 Tour och Forged jag har idag). Gillade båda två men jämnheten i längderna och lite högre landningsvinkel (lättar att få stopp på green då) gjorde att valet föll på P760 5-PW med Nippon Modus 105 Stiff.

Alla klubbor utom drivern kommer att ha Golf Pride New Decade MCC Align Black/White grepp.
Taylormades lösning på det justerbara loftet på drivern gör att skaftet vrids så align funkar inte. Callaway har i mitt tycke en bättre lösning där skaftet inte vrids.

Nu är det bara att vänta 3 veckor och hoppas de kommer lite tidigare! :)
Senast redigerad av Sandstream den 04 feb 2020, 13:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

DormyarningeKent skrev: 27 jan 2020, 10:29 Kanske inte är en så dum idé ändå kompis att testa..
Vill helst försöka lösa problemen på egen hand.
Gick mycket bättre med både driver och järn i dag när jag sänkte tempot och lät klubban "falla" ner lite från toppen.
Lyckades få till 0 eller ett par grader in to out och de tidigare out to in slagen var som borta! :)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kul med nya prylar! Ser fram emot att se en WItb snart.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev: 09 feb 2020, 23:15 Kul med nya prylar! Ser fram emot att se en WItb snart.
Finns inget roligare än nya saker! :)

Var tillbaka hos Axel i fredags för att prova ut wedgar!
Började med att slå TM760P PW för att få en bas och veta vart första wedgen borde hamna.

Behövde inte prova så många olika modeller för TaylorMade W Milled Grind 2.0 Chrome kändes rätt direkt!
Blev en 50, en 54 och en 58.

Har en tendens att dra wedgarna åt vänster så vi testade att ändra lie till 2 grader flat på en av dem och det blev genast bättre!
(Går att justera med teknik också men varför tacka nej till lite hjälp på traven...)

50/9 (bounce 9): Nippon Modus 105 skaft och -1 lie.
54/11: Dynamic Gold S300 skaft och -2 lie.
58/8: Dynamic Gold S300 skaft och -2 lie.

Nu ska jag fundera på vilken stamping jag ska ha på wedgarna 8-)
Användarens profilbild
Sullanos
Inlägg: 149
Blev medlem: 25 nov 2016, 09:31
Ort: Västerås (Boden)
Kontakt:

Sandstream skrev:
JohanAdministratör skrev: 09 feb 2020, 23:15 Kul med nya prylar! Ser fram emot att se en WItb snart.
Finns inget roligare än nya saker! :)

Var tillbaka hos Axel i fredags för att prova ut wedgar!
Började med att slå TM760P PW för att få en bas och veta vart första wedgen borde hamna.

Behövde inte prova så många olika modeller för TaylorMade W Milled Grind 2.0 Chrome kändes rätt direkt!
Blev en 50, en 54 och en 58.

Har en tendens att dra wedgarna åt vänster så vi testade att ändra lie till 2 grader flat på en av dem och det blev genast bättre!
(Går att justera med teknik också men varför tacka nej till lite hjälp på traven...)

50/9 (bounce 9): Nippon Modus 105 skaft och -1 lie.
54/11: Dynamic Gold S300 skaft och -2 lie.
58/8: Dynamic Gold S300 skaft och -2 lie.

Nu ska jag fundera på vilken stamping jag ska ha på wedgarna 8-)
Jag köpte också dessa wedgar, älskar dom! Och rosten har redan kommit 🥰


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Cobra F9 Smoke 6,0
Fairwaywood/hybrid: Mizuno JPX 900
Järn: Callaway X Forged 18 (4-PW)
Wedge: TaylorMade Hi Toe 50 & 56
Putter Toulon
Boll: TP5x
Instagram: Sullanos
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Sullanos skrev: 10 feb 2020, 17:16Jag köpte också dessa wedgar, älskar dom! Och rosten har redan kommit 🥰
Får ställa ut mina och spreja dem med saltvatten så fort jag får dem :D
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

I går blev det en timme i Barkarby golfhall.
Har inte fått de nya klubborna än så det blev bara spel med mina gamla bladklubbor (TM TP MB14) och jag tog med J9, J7 och J5.

De har TopTracer vilket gör det hela lite roligare men jäklar vad frustrerande det är att spela med bladklubbor.
Minsta lilla miss och bollhastigheten sjunker rejält.

Spelade 9 hål på Spyglass Hill vilket var enklare sagt än gjort med bara 3 klubbor :roll:

Fikan efteråt var det bästa! :lol:
Niklas
Inlägg: 1095
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 17 feb 2020, 10:10 I går blev det en timme i Barkarby golfhall.
Har inte fått de nya klubborna än så det blev bara spel med mina gamla bladklubbor (TM TP MB14) och jag tog med J9, J7 och J5.

De har TopTracer vilket gör det hela lite roligare men jäklar vad frustrerande det är att spela med bladklubbor.
Minsta lilla miss och bollhastigheten sjunker rejält.

Spelade 9 hål på Spyglass Hill vilket var enklare sagt än gjort med bara 3 klubbor :roll:

Fikan efteråt var det bästa! :lol:
Hur är bollarna i Barkarby nu? När jag var där senast för två år sen var de bland de sämsta bollarna jag slagit på. De hade inte heller Toptracer då, så de kanske har investerat lite?
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 18 feb 2020, 10:08Hur är bollarna i Barkarby nu? När jag var där senast för två år sen var de bland de sämsta bollarna jag slagit på. De hade inte heller Toptracer då, så de kanske har investerat lite?
Bollarna är bättre än tidigare men långtifrån bra. Tror det stod Viksjö GK på dem så de har väl köpt begagnade.

Tycker ändå att det fungerar bra eftersom jag bara är där på vintern för att hålla igång svingen.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Årets första runda på svensk mark avklarad! :)

Premiären blev på Kungsängen Queens och det är svårt att säga annat än att banan var i bra skick med tanke på vi är i slutet av februari.
Fairways var helt okej även om det så klart var rejält blött på sina ställen men jag upplevde det inte som något problem.
Greenerna var ganska långsamma men inte heller det var något större problem.

Nervös som få peggade jag upp på 1:an och slog första drivern* någonsin med nya klubban (SIM Max). (*KGC har ju ingen range för träklubbor och slagburarna var stängda...). Lättad kunde jag se hur bollen flög i väg rakt och fint och landade på fairway med ca 165 m kvar till flaggan.
På 2:an var jag tillbaka i min vanliga fina form och slicade drivern ut på Kings 2:a :D
Lyckades rädda par efter en usel J7 och en magisk J8 som la sig ca 50 cm från hål.

Resten av rundan var högt och lågt och att inte kunnat träna drivern på två månader visade sig tydligt.
Vände på 15 pinnar men lyckades bara skrapa ihop 11 på vägen in = 26 pinnar och en välbehövlig höjning.

På 18 "toppade" jag en J6 som landade 1,5 meter före flaggan. De andra tre i bollen bara garvade och det var nog mitt bästa skitslag någonsin! :o
Skriv svar