En nybörjares dagbok

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Ahlqvist
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 maj 2015, 21:47

Hej.

Jag heter Fredric och jag har just börjat spela golf. Efter 25 års paus. På den tiden gick jag på en korthålsbana i lilla Gullringen i Småland, med ett knippe järn i ena handen och några Top Flite XL i den andra. Jag hade just tagit grönt kort med ortens ”first lady” som pro. Som barn spelade jag fotboll och tennis och hade, som man brukar säga, bollkänsla. Så golf var min grej.

Jag kommer att skriva om min nystart i september 2014 och framåt för att ta reda på vad det är i golfen som är så speciellt. För golf är speciellt. Speciellt när proffs som Stenson, McIlroy och Woods kan spela som gudar ena stunden, för att den andra dö socketdöden.

Jag kommer inte att nörda ner mig i loft och lies, stiff eller regular. Jag kommer inte heller skylla på materialet eftersom jag tror att det som avgör på riktigt om du ska bli en bra golfare, sitter bakom pannan. Man brukar säga att man ska använda huvudet när man spelar golf. Men utan att tänka när man gör det. Det är den här balansen jag kommer att utforska närmare. Med mig själv som försökskanin.

Det är lite som att fotografera. Det finns de som lägger tusentals dollars på kamerahus och gluggar. För att de tror att det automatiskt ska göra dem till bättre fotografer. När det egentligen handlar om att fånga ögonblicket. Och framförallt, att förutse det.

Så tror jag att det är med golf. Visst, det är en fördel om du har rätt material. Men någonstans i denna djungel av bladklubbor, låg tyngdpunkt, vattenavvisande skor, avståndsmätare och gud vet vad, är det ändå spelaren bakom som avgör. Och hur hen tacklar spelet. Från gång till gång. Jag har själv spelat ca 10 rundor och ligger på Hcp 28. Men jag kommer aldrig att ha en viss Hcp-nivå som mål. Jag kommer snarare att sträva efter harmoni i spelet med ett jämnt resultat som mål. En jämn score, helt enkelt. Och självklart ska den förbättras. Men inte för sakens skull.

Du kanske tycker att det här låter oortodoxt för att vara en golfspelare. Men jag är nog lite av en Göran Zachrisson, som är min idol. Han är nestorn som kryper under skinn och själ på de som spelar. Han analyserar och dissekerar det han ser. Han lyfter fram det där som inte är loft, lies, stiff eller regular. Det där som sitter bakom pannbenet. Det är där jag vill vara.

Men för den nyfikne kommer jag här att kort presentera min bag. Jag är 197 cm lång så jag förstod att jag borde skräddarsy mina skaft. Jag föll för PING G30, som är extremt lättspelade. Så lättspelade att ett slag som ligger på tån eller hälen känns normalt. Inget jag kommer att fortsätta med längre fram, men bra för någon som behöver samla på sig lite självförtroende när scoren sviker.

Det blev sju järn (5–SW), en 22-graders hybrid (4), som är en riktig saver i tokruffen, en putter Odessey White Spot och en Cobra Biocell driver 10.5 grader. Drivern är det största mysteriet då jag pendlar mellan att slå spikrakt i 250 meter och en överdriven fade i 200 meter. Kontrollerad draw blir således nästa sak att lära sig.

Puttningen är det som utvecklats mest och bäst och har väldigt mycket med självförtroende att göra. Järnen är hyfsat jämna men där jag behöver öva mer med 5:an. Troligtvis behöver jag komplettera med en spoon för att få till ett bra andraslag på par 5-hålen.

Jag är medlem på Troxhammar GK på Färingsö, Ekerö kommun. Och den här helgen fick jag ställa in min runda då det tydligen ska blir ordentligt blött. Men nästa vecka är jag på det igen och återkommer snart med mer intryck från min resa som nybörjare.
”Det är ovanligt att golfspelare kommer ifrån London. Där finns ju så mycket annat att göra som t.ex. äta hamburgare.” (Göran Zachrisson)
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Ska bli riktigt kul att följa!

Jag har också börjat spela efter ett 10-11 år långt uppehåll och är totalt totalt nykär i denna fantastiska sport. Är i dagsläget på 26,5 i hcp men på relativt stabil väg nedåt. Och jag tror precis som du att den mentala biten är otroligt viktig. När mitt humör sviker spelar jag direkt dåligt. När jag tänker "nu jävlar" så går det direkt dåligt. Huvudet och kroppen är i så stark synk att det nästan är läskigt.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Ahlqvist
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 maj 2015, 21:47

Härligt. Vi får stötta varandra.
”Det är ovanligt att golfspelare kommer ifrån London. Där finns ju så mycket annat att göra som t.ex. äta hamburgare.” (Göran Zachrisson)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Välkommen Fredric. Det ska bli roligt att följa din resa!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Ska bli kul att följa!
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Ahlqvist skrev:Härligt. Vi får stötta varandra.
Låter bra! Hör av dig om du är i Göteborgsregionen och vill ta en runda.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Ahlqvist
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 maj 2015, 21:47

Vet inte hur man svarar en specifik kommentar. Anyone?
”Det är ovanligt att golfspelare kommer ifrån London. Där finns ju så mycket annat att göra som t.ex. äta hamburgare.” (Göran Zachrisson)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Ahlqvist skrev:Vet inte hur man svarar en specifik kommentar. Anyone?
Att citera ett inlägg är enda sättet och då följer alla tidigare citat med. Man lär sig ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
BTB
Inlägg: 100
Blev medlem: 14 maj 2014, 18:54

Välkommen!
Är också medlem på Trox :-)
Driver: Cobra King F6 11° Skaft: Aerotech Regular/stiff
3W: Mizuno JPX 850 15°
Järn: Mizuno MP-54 5-PW
Hybrid: Mizuno MP-H4 4, JPX 850 19°
Wedge: SCOR 4161 50°, 54° 58°
Putter: Mizuno MP-A302
Boll: Bridgestone B330 RXS
Hcp: 9,1
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Hej å välkommen
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Skriv svar