Ny här och i golf världen!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Crosshand
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jun 2015, 23:06

Hej!

Dennis heter jag och är 33 år gammal och har precis börjat med att spela golf.

Jag swinga 1 gång och sen va jag fast :)

Jag har fått mycket kommentarer om hur jag håller klubben (cross hand) Vilket funkar väldigt bra för mig.

Har försökt hålla klubban "som man ska" men det funkar inte för mig.

Finns det nå andra crosshanded spelare här som vill dela med sig av lite tips och tricks så hör av er :)

/Dennis
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Välkommen till golfvärlden!

Jag har faktiskt aldrig hört om någon som spelar crosshanded (förutom på green då).
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Crosshand
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jun 2015, 23:06

Tack!

Nu tror jag det kallas crosshand så som jag spelar.

Jag har den högra handen ovanför den vänstra och jag swingar på det viset vad jag än använder.

Jag har försökt hitta videoklipp på youtube som ska kunna hjälpa mig med min swing men hittar absolut inget :(.

/Dennis
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Hej å välkommen

Grabben (5år gammal) svingar så oxå när han testar på rangen. Dock aldrig sett ngn annan göra det.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Välkommen hit, vore intressant att se en video på svingen din!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Välkommen!
Det finns en lirare på web.com- touren som lirar så!

Vore superkul att se en video på svingen din. Aldrig träffat på någon som svingat så nämligen.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Häftigt, men borde du inte spela som vänster istället?.

Välkommen iaf.
Crosshand
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 jun 2015, 23:06

Hej!

Ja skulle ju kunna spela in en video nu på måndag när jag ska ut och slå lite :) (Ni får tänka på att min swing är riktigt kass :P)

Och jag har testat spela vänster och det känns helt fel och ostadigt :/

Och jag funderar på att ta några golf lektioner men en vän till mig säger att det förmodligen inte är nån ide om inte personen som ska lära mig slå även han spelar crosshanded? Är detta nåt som kan stämma?

/Dennis
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Crosshand skrev:Hej!

Ja skulle ju kunna spela in en video nu på måndag när jag ska ut och slå lite :) (Ni får tänka på att min swing är riktigt kass :P)

Och jag har testat spela vänster och det känns helt fel och ostadigt :/

Och jag funderar på att ta några golf lektioner men en vän till mig säger att det förmodligen inte är nån ide om inte personen som ska lära mig slå även han spelar crosshanded? Är detta nåt som kan stämma?

/Dennis
Så länge du väljer en bra tränare ska det inte vara några problem alls, hur du än håller i klubban är det samma sak som påverkar bollen. Möjligen att hen du väljer behöver lite tid att vänja sig vid hur det ser ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

MaxP skrev:
Crosshand skrev:Hej!

Ja skulle ju kunna spela in en video nu på måndag när jag ska ut och slå lite :) (Ni får tänka på att min swing är riktigt kass :P)

Och jag har testat spela vänster och det känns helt fel och ostadigt :/

Och jag funderar på att ta några golf lektioner men en vän till mig säger att det förmodligen inte är nån ide om inte personen som ska lära mig slå även han spelar crosshanded? Är detta nåt som kan stämma?

/Dennis
Så länge du väljer en bra tränare ska det inte vara några problem alls, hur du än håller i klubban är det samma sak som påverkar bollen. Möjligen att hen du väljer behöver lite tid att vänja sig vid hur det ser ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Och hen lär väl säkert vilja ändra ditt grepp med :)
Vilket jag tycker är fel. I min ungdom hade jag en tränare som ville att alla skulle ha den perfekta golfsvingen, några lyckades få till en bra sving, andra inte.
Jag tycker att en pro inte ska ändra en befintlig golfsving, utan mer förfina den. Man behöver inte svinga perfekt för att bli bra. Finns en hel del exempel på det både på PGA och Europatouren.
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
Skriv svar