Presentation Sir Hook-a-lot aka Mr Hooker (lång + kort pres)

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Mikeryder
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 apr 2015, 18:28

Hejsan!

TL;DR: 32 år, hcp 6,4, spelar Bokskogen i Skåne, vänsterhänt som spelar som högerspelare, kämpar med the mother of all hooks, Spoon favoritklubba, spelade bara 20 ronder förra året, målsättning att öka till 25-30 st i år och bli "stabil" + att få järnsexan till favoritklubba.

Är ganska ny på forumet men har följt forumets instagram en längre tid. 32-årig golfare som är medlem i Bokskogen med 6.4 i hcp men spelar sällan på det. Tar chansen och broderar ut texten lite om min golfhistorik och vardag...

Började spelade i tolvårsåldern på Araslövs GK och spelade mycket fram tills jag slutade gymnasiet då jag nått 7,6. Hade aldrig de senaste klubborna utan ärvde av farsan och det var säkert en bra skola men hade t.ex. inte en riktig wedge med gradtal tills närmare 18-årsåldern och ja, gamla drivers med ännu äldre skaft. Vet inte hur bra det varit... Har inte förrän senaste året haft med en spoon i bagen vilket jag inser varit ett stor misstag. I vilket fall som helst så borde jag ha större fördel nu på senare år när man köper nytt.

Efter skoltiden så spelade jag mycket lite under kanske sju år och började ta upp golfen lite mer 2009. De senaste tre åren har jag börjat träna och försöka ta tag i mitt spel lite ordentligt.

Jag är vänsterhänt men spelar som en högerspelare. Jag började på det sättet och det kändes inte konstigt utan jag har aldrig försökt att spela som vänsterspelare. Däremot märker jag vid styrketräning att jag är starkare att vrida kroppen åt höger (som en vänsterspelare) än åt vänster så troligen hade jag slagit längre (kanske bättre) åt vänster. För sent att ändra på något nu men har tänkt att skaffa några gamla vänsterklubbor och se hur det känns... När det finns tid.

Jag har en rätt kraftig hook som kan visa sig vid de sämsta tillfällena. Försöker bemästra det och ibland funkar det men ibland/oftast är det sämre. Jag har jobbat med grepp, svingspår och att vara noga med uppställningen. På senare tid har jag insett att jag håller hårt i klubban, särskilt med vänster, och att jag stänger klubbhuvudet med vänsterhanden i träffen. Idiotiskt, men också svårt att sluta med. Resultatet är en boll som startar vänster och går med draw. Härligt, va?! Mitt svingspår och flyt i svingen är bättre på senare tid så jag tror att det felaktiga greppet ger ännu mer effekt. Arbetar vidare, och letar tränare som kan få rätt på det.

Har senaste åren spelat golfhäftet som distansmedlem på Araslövs GK där jag är uppväxt. Förra året var jag medlem i Kvarnby/Sofiedal, detta år uppgraderade jag till Bokskogen vilken är en jättehärlig bana med fin klubbkänsla. Den är lik Araslöv tycker jag, äldre klubbhus, 36 hål, bra skick, bra med folk på klubben etc.

Utrustning:
Bag: Ogio Bärbäg, modell tyngre
Driver: Taylor Made R9 9,5 stiff
Spoon: Taylor Made Jetspeed 15,0 stiff
Rescue: Taylor Made Burner 17 stiff
Järn: Callaway X20 Tour, Pw - 4 iron
Wedgar: Titleist Vokey 60-56-52 grader.
Putter: Säkert 10 år gammal Odyssey

Funderar på att byta: Bag (till lättare), driver, järn, rescue, putter.
Senast redigerad av Mikeryder den 17 jul 2015, 12:51, redigerad totalt 1 gånger.
Driver: Titleist 915D2 10,5° Stiff FW: 915F 15° stiff Hybrid: 816H1 19° stiff Järn: 716 AP2 5-pw, 4i T-MB KBS Tour Wedgar: Titleist SM6 50°,54°,58° Putter: Ping Vault Anser 2 Slate.
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Hej å välkommen
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Välkommen hit!


Sent from my iPhone using Tapatalk
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Mikeryder skrev:Hejsan!


Jag har en rätt kraftig hook som kan visa sig vid de sämsta tillfällena. Försöker bemästra det och ibland funkar det men ibland/oftast är det sämre. Jag har jobbat med grepp, svingspår och att vara noga med uppställningen. På senare tid har jag insett att jag håller hårt i klubban, särskilt med vänster, och att jag stänger klubbhuvudet med vänsterhanden i träffen. Idiotiskt, men också svårt att sluta med. Resultatet är en boll som startar vänster och går med draw. Härligt, va?! Mitt svingspår och flyt i svingen är bättre på senare tid så jag tror att det felaktiga greppet ger ännu mer effekt. Arbetar vidare, och letar tränare som kan få rätt på det.
Jag är exakt likadan.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Långt ifrån rutinerad eller duktig själv, men kämpade hårt med kraftiga hookar i våras, vilket jag nu lyckats arbeta bort mer eller mindre medvetet.

I början, som åtgärd, tog jag ett grepp med vänsterhanden så att man i stort sett ser alla fingernaglar och inga knogar vid adress. Det gjorde att jag rent fysiskt inte kunde stänga bladet i träffen (som jag sannolikt gjorde i kombination med inifrån-och-ut-svingspår). Har du testat det?

Tror nog Max kommer med något bra tips annars :) Finns mycket videos på YouTube med diverse tips, om du inte redan kollat runt och testat allt sånt förstås.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Mikeryder
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 apr 2015, 18:28

Tack för goda råd. Jag har inte provat det där greppet utan snarare försöker jag vara noga och se två knogar som instruktör har sagt till mig. Ska prova ditt tips! Jag har snarare utifrån och in-spår som gör att bollen startar till vänster om målet, utan att det blir fade av det men det har nog blivit bättre.

Har inte kollat youtube men ska prova det också, särskilt om det fortsatt dåligt väder i sommar. :) Är inte sådär jättebra på att härma tror jag men kan öva på det också.
Driver: Titleist 915D2 10,5° Stiff FW: 915F 15° stiff Hybrid: 816H1 19° stiff Järn: 716 AP2 5-pw, 4i T-MB KBS Tour Wedgar: Titleist SM6 50°,54°,58° Putter: Ping Vault Anser 2 Slate.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Låter som en pullhook du spelar mao? Risken är att om du ändrar greppet kommer du att slå ordentliga slicear istället. Försök få koll på svingspåret först om det är så.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kul att du hittat till forumet också!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Mikeryder
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 apr 2015, 18:28

MaxP skrev:Låter som en pullhook du spelar mao? Risken är att om du ändrar greppet kommer du att slå ordentliga slicear istället. Försök få koll på svingspåret först om det är så.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Japp det är pull, startar vänster och går i den riktningen eller med draw. Nu blir det mycket push istället, ibland push draw om jag förstått begreppen rätt. Det blir nästan aldrig slice i alla fall. Jag har tränat svingspåret med tränares instruktioner från i höstas och framåt och det verkar ha tagit bort hooken oftast, typ ersatt den med pull draw.
Driver: Titleist 915D2 10,5° Stiff FW: 915F 15° stiff Hybrid: 816H1 19° stiff Järn: 716 AP2 5-pw, 4i T-MB KBS Tour Wedgar: Titleist SM6 50°,54°,58° Putter: Ping Vault Anser 2 Slate.
Skriv svar