Presentation - Jugz

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Jugz
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 okt 2015, 22:09

Hej!

Jag är 32 år gammal och bor i Stockholm. Hittade golfen genom pappa och var 10 år när jag slog mina första slag. I tonåren lärde jag mig att älska spelet, men utvecklade även ett förakt mot vad jag anser vara baksidan av sporten - elitism och trångsynthet. För att locka juniorer måste vi uppmuntra även de som inte har råd med golfskor, framförallt när de har mer talang än de som alltid spelade på nya bollar. Jag ser fram emot dagen då golfen får sin egen Zlatan :)

Efter en längre paus ifrån spelet över studier och etablering på arbetsmarknaden bytte jag i år ut mina 20 år gamla klubbor och la lite tid på sporten. Ett underbart bra beslut! Jag är nykär i allt som har med golfen att göra, inklusive utrustning! :)

Hoppas kunna bidra till ett levande forum och ser fram emot att diskutera med och bli inspirerad av er!

-Jugz
Hcp: 7.2
Driver: Ping G
Järn: Wilson Staff FG Tour V2 (4-pw)
Hybrid: Cobra 19°
Wedgar: Wilson 52° 56° 60˚
Putter: Ping Karsten
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Hej å välkommen
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarens profilbild
Jugz
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 okt 2015, 22:09

Wolfsheim skrev:Hej å välkommen
Hej å tack :)
Hcp: 7.2
Driver: Ping G
Järn: Wilson Staff FG Tour V2 (4-pw)
Hybrid: Cobra 19°
Wedgar: Wilson 52° 56° 60˚
Putter: Ping Karsten
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Välkommen hit!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Välkommen hit!
Vilken bana håller du till på?
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Välkommen!

Undrar också vilken bana du lirar på? :)
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Användarens profilbild
Jugz
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 okt 2015, 22:09

Hej! :)

Har varit medlem i Huvudstaden (Unipeg) de senaste två åren. Gillar upplägget att man har tillgång till många olika banor, men de flesta är norr om stan och då jag bor söder om har jag börjat titta på alternativ...
Hcp: 7.2
Driver: Ping G
Järn: Wilson Staff FG Tour V2 (4-pw)
Hybrid: Cobra 19°
Wedgar: Wilson 52° 56° 60˚
Putter: Ping Karsten
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Jugz skrev:Hej!

Jag är 32 år gammal och bor i Stockholm. Hittade golfen genom pappa och var 10 år när jag slog mina första slag. I tonåren lärde jag mig att älska spelet, men utvecklade även ett förakt mot vad jag anser vara baksidan av sporten - elitism och trångsynthet. För att locka juniorer måste vi uppmuntra även de som inte har råd med golfskor, framförallt när de har mer talang än de som alltid spelade på nya bollar. Jag ser fram emot dagen då golfen får sin egen Zlatan :)

Efter en längre paus ifrån spelet över studier och etablering på arbetsmarknaden bytte jag i år ut mina 20 år gamla klubbor och la lite tid på sporten. Ett underbart bra beslut! Jag är nykär i allt som har med golfen att göra, inklusive utrustning! :)

Hoppas kunna bidra till ett levande forum och ser fram emot att diskutera med och bli inspirerad av er!

-Jugz
Känner igen mig i det elitistiska.. är själv nybliven golfare i sammanhanget, har spelat i tre år. Men känner igen mig i att det är lätt att för många att visa lite trångsynthet gentemot ungdomar och kring hur människor väljer att klä sig, som om det har någon roll??

Jag själv är en sån som älskar kläder och tycker det är kul med golfkläder och allt runt ikring där. Så eftersom jag "ser ut som man ska" brukar människor brassa på kring människor som inte gör det. Angående dresscodes och annat.

I slutändan handlar det väll ändå om att hantera ett redskap och få en boll i hål. samt att visa respekt för andra människor på banan vad gäller speltempo/genomsläpp och säkerhet samt banvård. Det enda som behövs. Vill man sen tävla kan ju regler vara ett plus också.

Skulle också gärna se en ny zlatan. Tyvärr är golfen uppbyggd via alla tourer och sett till att du ensam måste driva det framåt som så att du behöver en stark ekonomisk backning för att komma någonstans. vilket gör det smått omöjligt :(
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Jugz
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 okt 2015, 22:09

Mikael316 skrev:
Känner igen mig i det elitistiska.. är själv nybliven golfare i sammanhanget, har spelat i tre år. Men känner igen mig i att det är lätt att för många att visa lite trångsynthet gentemot ungdomar och kring hur människor väljer att klä sig, som om det har någon roll??

Jag själv är en sån som älskar kläder och tycker det är kul med golfkläder och allt runt ikring där. Så eftersom jag "ser ut som man ska" brukar människor brassa på kring människor som inte gör det. Angående dresscodes och annat.

I slutändan handlar det väll ändå om att hantera ett redskap och få en boll i hål. samt att visa respekt för andra människor på banan vad gäller speltempo/genomsläpp och säkerhet samt banvård. Det enda som behövs. Vill man sen tävla kan ju regler vara ett plus också.

Skulle också gärna se en ny zlatan. Tyvärr är golfen uppbyggd via alla tourer och sett till att du ensam måste driva det framåt som så att du behöver en stark ekonomisk backning för att komma någonstans. vilket gör det smått omöjligt :(
Precis. Följ reglerna och var hel och ren. Jag känner ibland att golfen är en sak och försöker vara en annan. Man är billig, vill vara dyr. Är folklig, vill spela svår....

Som junior var min medlemsavgift 700 kr/år för obegränsad speltid, vilket var lägre än de flesta andra sporter och dessutom slapp man sälja Bingolotter :) Golf var alltså billigt och många ungdomar hittade till sporten. För klubben (vissa åtminstone) tror jag det blev en krock mellan ungdomssatsningen och det "fina spelet" där ett medlemskap innebar social status.

Låter som att det var ett jäteproblem för mig, så var det absolut inte. Vi hade en tuff ekonomisk period och jag visste vad som gällde. Golfbanan var dock den enda plats där jag kände mig "fattig" och det var okej för vuxna att påpeka det. De som hade det bättre förspänt sågs som ambitiösa när de kom till träningen med nån ny klubba, motsatsen gällde oss andra.

Idag tjänar jag bra med pengar och tycker också att kläder och utrustning är kul! Golf ÄR en prylsport och blir ännu lite roligare om man gräver ner sig i det

Med runt 500 000 medlemmar i Sverige är golf en folksport, men ändå inte... Vill man ha en mer exklusiv upplevelse finns mängder med klubbar som erbjuder det. I övrigt är det ett misslyckande att sporten fortfarande ses som "väldigt dyr" av de ickefrälsta, att vi inte får något friskvårdsbidrag och att antalet juniorer fortsätter att minska.

Jag tror absolut på en Zlatan inom golfen! Nordea Tour är inte så dyrt, ett snabb genomslag där och sponsorerna står på kö. :) Tror inte det största problemet är pengar, utan bilden av vad golf är och ska vara för något...
Hcp: 7.2
Driver: Ping G
Järn: Wilson Staff FG Tour V2 (4-pw)
Hybrid: Cobra 19°
Wedgar: Wilson 52° 56° 60˚
Putter: Ping Karsten
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Jugz skrev:Hej! :)

Har varit medlem i Huvudstaden (Unipeg) de senaste två åren. Gillar upplägget att man har tillgång till många olika banor, men de flesta är norr om stan och då jag bor söder om har jag börjat titta på alternativ...
Jag lirar på Saltsjöbaden och är medlem den sen slutet av juli, riktigt trevlig klubb och bra bana. Alla jag spelar med är trevliga och välkomnande! :)
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Skriv svar