Min golfsatsning!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Hej,

Jag har en blogg som heter Vägen mot singel!
Som ni når på denna länken http://www.golfstefan.blogspot.com

Där dokumenterar jag och lägger upp mina tankar om golf och spelet.

Jag har under 2015 jobbat med att lägga om min sving, att lägga en draw på samtliga klubbor men har även kvar min förmåga att använda faden när jag behöver.

Mitt nuvarande handicap är 19,5 mitt mål för 2016 är att gå under 10.
Jag ska göra en rejäl satsning på golfen, just nu bor jag i Spanien på grund av jobb så begränsas mitt spelande och tränande till helgerna men som jag ska utnyttja till max.

Nyttiga tips och övning mottages gärna.

Liten bakgrund om min resa hittills.

Jag började spela golf hösten 2013, en regnig och blåsig september helg tog jag mitt gröna kort.
Det var en varm höst och spelade ett nästan varje helg fram till slutet på november.

Sommaren 2014 blev full av golf och gjorde sänkning från 35 till 22, blev 3a på golfveckan på klubben och fick mersmak för tävlande.

Förra sommaren 2015 blev det mindre golf pga annalkande Spanien flytt och av någon outgrundlig anledning så blev det väldigt lite golf även fast man nog bor i Europas golfbane-tätaste område.

Jag har "endast" lyckats med att sänka mig från 22 till 19,5.

Uppdateringar kommer!
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Hej å välkommen :)
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Har ni någon spännande tävling att föreslå eller serie som man kan spela som arbetargrabb?
Utgår från Ludvika, så mellan Sverige är inom räckhåll.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kul att du hittat hit!
Spana in SeeMore touren i Örebro golfförbund eller om den heter Oakley touren i år kanske..


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

JohanAdministratör skrev:Kul att du hittat hit!
Spana in SeeMore touren i Örebro golfförbund eller om den heter Oakley touren i år kanske..


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Den är ju svår eftersom det är 6,0 som högsta hcp och med gränsen för intag oftast lägre.

Titta runt på min golf, i sökfunktionen för tävlingar finns en del. Men mälaren classic är en rätt schysst grej faktiskt. Sen finns det ju en hel del golfveckor och så.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Välkommen hit! Ska bli roligt att följa din resa :)
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Mikael316 skrev:
JohanAdministratör skrev:Kul att du hittat hit!
Spana in SeeMore touren i Örebro golfförbund eller om den heter Oakley touren i år kanske..


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Den är ju svår eftersom det är 6,0 som högsta hcp och med gränsen för intag oftast lägre.

Titta runt på min golf, i sökfunktionen för tävlingar finns en del. Men mälaren classic är en rätt schysst grej faktiskt. Sen finns det ju en hel del golfveckor och så.
Oakley Tour ser absolut lockande ut inom ett år eller 2, mitt mål är att börja spela Future Series inom 3 år så denna tour är väl en bra start och test så att man håller så att säga.

Mälaren Classic hade jag tänkt att spela i sommar och även söka runt på diverse större arrangemang likt Volkswagen Open.
Sen självklart ABB's egen tävling på Hagge GK.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

StefanL skrev:
Mikael316 skrev:
JohanAdministratör skrev:Kul att du hittat hit!
Spana in SeeMore touren i Örebro golfförbund eller om den heter Oakley touren i år kanske..


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Den är ju svår eftersom det är 6,0 som högsta hcp och med gränsen för intag oftast lägre.

Titta runt på min golf, i sökfunktionen för tävlingar finns en del. Men mälaren classic är en rätt schysst grej faktiskt. Sen finns det ju en hel del golfveckor och så.
Oakley Tour ser absolut lockande ut inom ett år eller 2, mitt mål är att börja spela Future Series inom 3 år så denna tour är väl en bra start och test så att man håller så att säga.

Mälaren Classic hade jag tänkt att spela i sommar och även söka runt på diverse större arrangemang likt Volkswagen Open.
Sen självklart ABB's egen tävling på Hagge GK.
Min bild är att det nästan är svårare att komma in på oakley tour än nordea future series. Jag har spelat två tävlingar på NFS men aldrig ens varit nära en start på pakley tour
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Idag har jag kört ett lättare pass på gymmet.

Några övningar med kroppsvikter squats, rygglyft, plankan och situps.
Avlutade med 30min på löpbandet.

Imorgon är det golf som gäller och jag ville bara få igång kroppen lite och få lite puls, men inte träna så jag blir stel imorgon.

Morgondagens fokus kommer att ligga på att sätta en rutin både vid puttning och övriga spelet.
Ett ställe där jag hittar trygghet och lugn när spelet sviker.

Jag har tidigare satt rutiner men av någon anledning fallit ifrån dem, främst vid sällskapsspel.

Återkommer imorgon med statistik och resultat av morgondagen.

Kommer även som en liten extra utmaning spela från Vit-tee för första gången imorgon.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

StefanL skrev:Idag har jag kört ett lättare pass på gymmet.

Några övningar med kroppsvikter squats, rygglyft, plankan och situps.
Avlutade med 30min på löpbandet.

Imorgon är det golf som gäller och jag ville bara få igång kroppen lite och få lite puls, men inte träna så jag blir stel imorgon.

Morgondagens fokus kommer att ligga på att sätta en rutin både vid puttning och övriga spelet.
Ett ställe där jag hittar trygghet och lugn när spelet sviker.

Jag har tidigare satt rutiner men av någon anledning fallit ifrån dem, främst vid sällskapsspel.

Återkommer imorgon med statistik och resultat av morgondagen.

Kommer även som en liten extra utmaning spela från Vit-tee för första gången imorgon.
Min känsla kring rutin har alltid varit att göra samma sak hela vägen fram till slaget men jag har själv börjat vackla på den punkten. Vad jag gör innan slaget kan vara olika men jag hittar ändå de faktorer som gör det till min rutin.

Jag kommer alltid fram till bollen, tar viktiga mått och sen börjar processen. Vilket slag, vart ska bollen, vilken klubba och hur lång baksving. Är det inte 100% slag så kanske lite övningssvingar för att hitta känslan sen bara köra.

Något jag har hittat som gemensam faktor till både bra och dåliga slag är tankar och vilken mindset jag har. Är det "jag klarar av det här, inga problem, jag ser bollbana och landning där jag vill, har rätt känsla för svingen osv..." eller är det "akta trädet där, jag måste ta den rent, får inte vara för kort, måste slå upp den när, den här måste i". Är de faktorer för mig som ger bäst. Också de jag jobbar med mest, att få bort tvingande och negativa tankar, och tro på mig själv.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar