Fysträning - Program och diskussion

Här snackar vi träning och övningar...
The_Wolf_of_Norra_D
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 mar 2015, 10:26

Hej!
Brukar inte vara här på forumet så mycket och vet därför inte hur mycket som skrivits i ämnet.

Jag har tränat många elitjuniorer i den fysiska biten av golfen och det går alldeles utmärkt att göra utan gym.
Vill du ta det ett steg längre. Rekommenderar jag:
-kettlebell
-yogamatta
-gummiband

Plankövningar
Squats
Är grymma sätt att bygga stabilitet.

Finns några konton på instagram som jag kan rekomendera som visar bra övningar:

-roterafitness:
Leo är en fystränare bosatt i LA som spelat nordea,spelat collegegolf samt kan i stort sett allt gällande golfens fysiska träning.
Han har även slagit hela svenska golfeliten i longdrive,ståendes på knäna :lol:

Ropping:
En mycket kompetent pga pro som växlar bilder från Rydebäcks strand med intressanta träningsövningar

Med vänlig hälsning,
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

The_Wolf_of_Norra_D skrev:Hej!
Brukar inte vara här på forumet så mycket och vet därför inte hur mycket som skrivits i ämnet.

Jag har tränat många elitjuniorer i den fysiska biten av golfen och det går alldeles utmärkt att göra utan gym.
Vill du ta det ett steg längre. Rekommenderar jag:
-kettlebell
-yogamatta
-gummiband

Plankövningar
Squats
Är grymma sätt att bygga stabilitet.

Finns några konton på instagram som jag kan rekomendera som visar bra övningar:

-roterafitness:
Leo är en fystränare bosatt i LA som spelat nordea,spelat collegegolf samt kan i stort sett allt gällande golfens fysiska träning.
Han har även slagit hela svenska golfeliten i longdrive,ståendes på knäna :lol:

Ropping:
En mycket kompetent pga pro som växlar bilder från Rydebäcks strand med intressanta träningsövningar

Med vänlig hälsning,
Tack för bra tips!
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Nu tänkte jag göra comeback på gymmet. Vad passar då bättre än att träna på ett sätt som kan gynna golfen. Därför undrar jag om någon har ett basic träningsprogram som jobbar för att stärka och förbättra flexibilitet osv?
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

MizunoMade skrev:Nu tänkte jag göra comeback på gymmet. Vad passar då bättre än att träna på ett sätt som kan gynna golfen. Därför undrar jag om någon har ett basic träningsprogram som jobbar för att stärka och förbättra flexibilitet osv?
Du har ett par olika alternativ om du vill gynna golfen:

#1 Anpassat träningsprogram för dig - om du verkligen vill veta vad, varför och hur du bör träna för just ditt golfspel. Vilket alltid kommer att vara det mest effektiva sättet.

#2 Träna allmänt - Förutsatt att du inte är elitidrottare i grund och botten så ger praktiskt taget all träning någon form av positiv effekt på din golf.

#3 Generell rörlighet och kroppskontroll - Ännu har jag inte träffat någon golfare som inte är i behov av mer rörlighet och kroppskontroll. Det går lite hand i hand med #2 - anything goes typ.

Saker du verkligen vill undvika:

#1 "Golfliknande" övningar - Låt dem bara va.

#2 Allt vad maskiner heter - Läs motivation ovan.
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

MaxP skrev:
MizunoMade skrev:Nu tänkte jag göra comeback på gymmet. Vad passar då bättre än att träna på ett sätt som kan gynna golfen. Därför undrar jag om någon har ett basic träningsprogram som jobbar för att stärka och förbättra flexibilitet osv?
Du har ett par olika alternativ om du vill gynna golfen:

#1 Anpassat träningsprogram för dig - om du verkligen vill veta vad, varför och hur du bör träna för just ditt golfspel. Vilket alltid kommer att vara det mest effektiva sättet.

#2 Träna allmänt - Förutsatt att du inte är elitidrottare i grund och botten så ger praktiskt taget all träning någon form av positiv effekt på din golf.

#3 Generell rörlighet och kroppskontroll - Ännu har jag inte träffat någon golfare som inte är i behov av mer rörlighet och kroppskontroll. Det går lite hand i hand med #2 - anything goes typ.

Saker du verkligen vill undvika:

#1 "Golfliknande" övningar - Låt dem bara va.

#2 Allt vad maskiner heter - Läs motivation ovan.
Menar du att maskiner minskar rörlighet eller vad?

För nr.1 så menar du med typ en tpi-instruktör?
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

MizunoMade skrev:
MaxP skrev:
MizunoMade skrev:Nu tänkte jag göra comeback på gymmet. Vad passar då bättre än att träna på ett sätt som kan gynna golfen. Därför undrar jag om någon har ett basic träningsprogram som jobbar för att stärka och förbättra flexibilitet osv?
Du har ett par olika alternativ om du vill gynna golfen:

#1 Anpassat träningsprogram för dig - om du verkligen vill veta vad, varför och hur du bör träna för just ditt golfspel. Vilket alltid kommer att vara det mest effektiva sättet.

#2 Träna allmänt - Förutsatt att du inte är elitidrottare i grund och botten så ger praktiskt taget all träning någon form av positiv effekt på din golf.

#3 Generell rörlighet och kroppskontroll - Ännu har jag inte träffat någon golfare som inte är i behov av mer rörlighet och kroppskontroll. Det går lite hand i hand med #2 - anything goes typ.

Saker du verkligen vill undvika:

#1 "Golfliknande" övningar - Låt dem bara va.

#2 Allt vad maskiner heter - Läs motivation ovan.
Menar du att maskiner minskar rörlighet eller vad?

För nr.1 så menar du med typ en tpi-instruktör?
I en maskin så tränar du oftast isolerade delar av kroppen, resterande delar slappnar av. Resultatet blir att du blir starkare i just den övningen men du har ingen nytta av det när du sen försöker använda hela kroppen som en enhet som i en golfsving.

Yes, jag menar med en TPI-instruktör, speciellt om du vill vara så nära golfen som möjligt. Annars finns det garanterat gott om andra tränare/instruktörer som kan hjälpa dig med det mer generella.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
sweetfred
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 apr 2016, 09:12

Numera har nog de flesta kolla på basövningar för ökad styrka.
Vore roligt med lite tips på övningar för explosivtet - gärna som funkar att göra på gym med folk runtomring.
mvh Fredrik
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

sweetfred skrev:Numera har nog de flesta kolla på basövningar för ökad styrka.
Vore roligt med lite tips på övningar för explosivtet - gärna som funkar att göra på gym med folk runtomring.
mvh Fredrik
Hoppa! Utan tvekan det mest underskattade sättet för hobbygolfaren att träna.
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

MaxP skrev:Tung styrketräning är ju snarare hämnande vad gäller hastighet i golfsvingen tyvärr. Explosivitet är vad som räknas om det är längd du vill ha. Jag har två program med fokus på just detta jag kan posta då jag är vid rätt dator.

Förhoppningsvis under helgen är jag hemma igen.
riktigt gammal post men nu är det dags för mig att ta tag i träningen, även den som inte är direkt kopplad till bollträff etc. så har du ett fysträningsprogram med fokus på allsidighet och funktionell träning så tar jag tacksamt emot det :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

djerneborn skrev:
MaxP skrev:Tung styrketräning är ju snarare hämnande vad gäller hastighet i golfsvingen tyvärr. Explosivitet är vad som räknas om det är längd du vill ha. Jag har två program med fokus på just detta jag kan posta då jag är vid rätt dator.

Förhoppningsvis under helgen är jag hemma igen.
riktigt gammal post men nu är det dags för mig att ta tag i träningen, även den som inte är direkt kopplad till bollträff etc. så har du ett fysträningsprogram med fokus på allsidighet och funktionell träning så tar jag tacksamt emot det :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

skicka en kopia till mig med :lol:
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Skriv svar