Mikaels Golflogg

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:
Mikael316 skrev:Var ute och spelade golf i snön idag, fick också kanske den första filmen framifrån vilket otroligt nyttigt, analyserar lite i hudl technique. Helt ok app måstr jag säga.

Det jag märkt är att även fast mycket ser bra ut och det blir bättre. Så måste jag hitta ett sätt att hålla händerna en bit till, blir en rätt tidig release i nuläget.
Handledssättning och skaftlut är långt ifrån ett måste!

Hdl Technique är utan tvekan den bästa appen där ute för golfsvinganalyser på en mobil enhet i min mening.
För mig känns det nästan som ett måste, för när jag håller release så träffar jag perfekt och får oftast ur rätt längd och riktning. Annars blir det en lite tjock träff som sticker lite hej kom och hjälp.

Jag vet att det är en produkt av mycket annat som går fel, men för mig är det en "trigger" i när jag vet att det blir rätt. Jag kan hålla klubban och markkontakten och bollträffeb känns som smör.

Mycket handlar om felaktig vikt förflyttning och en osäkerhet i slaget som gör att jag tvekar. Man får bli en sån där som skickar på allt över 15 meter! :) noll perspektiv i längd pp känsla....
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Mikael316 skrev:
MaxP skrev:
Mikael316 skrev:Var ute och spelade golf i snön idag, fick också kanske den första filmen framifrån vilket otroligt nyttigt, analyserar lite i hudl technique. Helt ok app måstr jag säga.

Det jag märkt är att även fast mycket ser bra ut och det blir bättre. Så måste jag hitta ett sätt att hålla händerna en bit till, blir en rätt tidig release i nuläget.
Handledssättning och skaftlut är långt ifrån ett måste!

Hdl Technique är utan tvekan den bästa appen där ute för golfsvinganalyser på en mobil enhet i min mening.
För mig känns det nästan som ett måste, för när jag håller release så träffar jag perfekt och får oftast ur rätt längd och riktning. Annars blir det en lite tjock träff som sticker lite hej kom och hjälp.

Jag vet att det är en produkt av mycket annat som går fel, men för mig är det en "trigger" i när jag vet att det blir rätt. Jag kan hålla klubban och markkontakten och bollträffeb känns som smör.

Mycket handlar om felaktig vikt förflyttning och en osäkerhet i slaget som gör att jag tvekar. Man får bli en sån där som skickar på allt över 15 meter! :) noll perspektiv i längd pp känsla....
Hudl-appen är grym :)

På tal om tidig release (och en del andra grejor), har du testat swingyde? Den lilla apparaten gillar jag. Svårt med boll, men gillar att svinga med den utan boll...
Foooore!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Igår var jag iväg till simulatorn och tränade teknik. Försökte jobba med uppställning och få alla standardslag med järn6 och nedåt att utgå med en mer centrerad bollposition även hitta vikten i fötterna.

Jag jobbade svingtekniskt med att börja baksvingen med axlar och armar samtidigt, istället för armar sen axlar som det har varit. Även att viktförflyttning och min kraftgenerering i vänstra benet går i samm linje som jag siktar snarare än i linje mot bollen
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Idag har jag för första gången provat lite ändringar i svingen jag kom att tänka på när jag övade positioner framför spegeln. Jag har övat på att rotera runt fullt men att inte tappa positionen på toppen. Jag har en grej där jag vrider över så min ryggrad byter vinkel och trillar över på den främre foten, se bilden sving A. Jag har trott att detta beror på oflexibel bröstrygg och det ena med det andra, vilket det givetvis också gör till viss del, men nu till min upptäckt framför spegeln. När jag provade att hitta positionerna som högerspelare hade jag inga problem i att hålla ryggradslutet så att jag kan slå upp på bollen. Jag började känna efter varför det var så lätt att hålla positioner från det hållet. Det beror inte på att jag är flexiblare åt ena hållet, det har jag provat och fått bekräftat. Men sen började jag tänka på fötter och viktplacering, och det var där den stora skillnaden var.

Nu ska jag försöka sätta ord på min fantastiskt ihopkluddade bilder.

Sving A
Min sving jag spelat med en längre tid jag försöker jobba bort lite grejer. Det jag gör är att jag tippar över med ryggen, vilket jag trodde var en följd av oflexibilitet men det var snarare att jag la all vikt där vilket gjorde att överkroppen följde med på något vänster. När jag sen börjar nersvingen måste jag skjuta över vikten förs till vänster och sedan börja sätta fart med benen, vilket gör att klubban redan hunnit för långt. Min sving har alltså varit en evig tävling mellan över och underkroppen, där underkroppen hela tiden förlorar. Mina bra slag är alltså när under kroppen hinner ikapp.

Sving B.
Det var detta jag provade idag, jag försökte att inte tänka på svingposition och överkropp utan enbart att ca 80% av vikten ska va på den bakre vänstra foten på toppen. Därifrån kunde jag direkt börja skjuta på med benen och den synk och fartkänsla jag kände i svingen har jag aldrig känt förut. Ljudet som kom från klubban är något jag aldrig hört förut. Nu fick jag ingen feedback i form av bollflykt eller trackman siffror men känslan var absolut att detta är något jag måste sätta in som rutin i min sving.

Hoppas jag varit på något vis tydligt och att det var en rolig läsning! :)
Bilagor
Svingbild.jpg
Svingbild.jpg (162.47 KiB) Visad 6559 gånger
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Det liknar mina ritningar i min träningsbok . Där ser det oxå ut som ngn som står å pissar ;)


Kul läsning. Du skriver på ett lättläst å trevligt sätt som e kul å följa :)
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Wolfsheim skrev:Det liknar mina ritningar i min träningsbok . Där ser det oxå ut som ngn som står å pissar ;)


Kul läsning. Du skriver på ett lättläst å trevligt sätt som e kul å följa :)
haha det gör det faktiskt, i väldigt många minusgrader så det fryser på studs sen börjar han veva med det
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Provade min svingförändring i simulator nu. Då samma simulator som jag kört hela säsongen.

Och nu träffar jag inte perfekt varje gång då det känns lite konstigt. Men de gånger jag träffar och allt känns bra så är det 15-20 meter extra, på alla klubbor.

Vet inte hur exakt detta är men då det ändå är samma simulator som tidigare undrar jag, någon som kanske är mer insatt än jag som kan säga om dett är möjligt!!!

Känner mig i närmast chocktillstånd
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

plus eller minus en grad eller attack angle specifikt på drivern gör en stor skillnad! :D Jag har själv jobbat på lite samma saker och nu om jag slår upp på min driver spinner inte bollen tillräckligt mycket för att stanna i luften :lol: Som tur är var det i grövre siffror som +4 där det började hända...

Något jag fann var att jag började pegga lite högre för att hitta mitten. Nu vet jag inte vart du missar på klubban men detta kan vara något om du träffar lågt tex!
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

biles_3 skrev:plus eller minus en grad eller attack angle specifikt på drivern gör en stor skillnad! :D Jag har själv jobbat på lite samma saker och nu om jag slår upp på min driver spinner inte bollen tillräckligt mycket för att stanna i luften :lol: Som tur är var det i grövre siffror som +4 där det började hända...

Något jag fann var att jag började pegga lite högre för att hitta mitten. Nu vet jag inte vart du missar på klubban men detta kan vara något om du träffar lågt tex!
Tror mycket låg i att när jag blev bekvämare hade mer kontroll i träffen.

Men det gav nästan 4-5 mph i snitt mer i fart. Och lite bättre träff.

Drivern slår jag lite upp på, ibland. Men ska bli spännande att få lite trackmansiffror nästa vecka! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev:Provade min svingförändring i simulator nu. Då samma simulator som jag kört hela säsongen.

Och nu träffar jag inte perfekt varje gång då det känns lite konstigt. Men de gånger jag träffar och allt känns bra så är det 15-20 meter extra, på alla klubbor.

Vet inte hur exakt detta är men då det ändå är samma simulator som tidigare undrar jag, någon som kanske är mer insatt än jag som kan säga om dett är möjligt!!!

Känner mig i närmast chocktillstånd
Är resultaten en bättre sekvens och en större kroppsviktsförflyttning så är det absolut inte omöjligt!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar