Markör

Här snackar vi golfregler...
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Markör vem får vara markör! Räcker det med klubbhcp? Måste man ha officiellt hcp?
Eller kan vem som helst vara markör?
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sohlberg skrev:Markör vem får vara markör! Räcker det med klubbhcp? Måste man ha officiellt hcp?
Eller kan vem som helst vara markör?
Enligt min kunskap måste det vara en golfare med officiellt HCP alltså 36,0 eller lägre.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:
Sohlberg skrev:Markör vem får vara markör! Räcker det med klubbhcp? Måste man ha officiellt hcp?
Eller kan vem som helst vara markör?
Enligt min kunskap måste det vara en golfare med officiellt HCP alltså 36,0 eller lägre.
Så har min uppfattning också varit men när jag läser de senaste reglerna så står följande:

Markör
En ”markör” är en person som av tävlingsledningen utsetts att föra
en tävlares score i slagspel. Han kan vara en medtävlare. Han är inte
domare.


Hittar ingenting om vad som gäller på sällskapsrundor.

https://www.golf.se/globalassets/regler ... l-2016.pdf
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
MaxP skrev:
Sohlberg skrev:Markör vem får vara markör! Räcker det med klubbhcp? Måste man ha officiellt hcp?
Eller kan vem som helst vara markör?
Enligt min kunskap måste det vara en golfare med officiellt HCP alltså 36,0 eller lägre.
Så har min uppfattning också varit men när jag läser de senaste reglerna så står följande:

Markör
En ”markör” är en person som av tävlingsledningen utsetts att föra
en tävlares score i slagspel. Han kan vara en medtävlare. Han är inte
domare.


Hittar ingenting om vad som gäller på sällskapsrundor.

https://www.golf.se/globalassets/regler ... l-2016.pdf
Jag var medveten om det i tävlingsrundor - det händer ju titt som tätt (jag har faktiskt fått ha en markör själv under tävling) på de lite större tourerna. Men jag tolkade frågan här för att gälla när du registrerar en runda för HCP-sänkning (varför vet jag inte).
Stoft
Inlägg: 36
Blev medlem: 13 jun 2017, 20:41
Ort: Östersund
Kontakt:

Lyfter denna tråd med detta jag såg nu,
Registrera rond med spelare utan officiell HCP
Det är tillåtet att registrera en handicapgrundande rond med en markör som saknar aktivt medlemskap eller officiell HCP. Registreringsformuläret kommer att uppdateras med den funktionen men för tillfället går det inte att genomföra HCP justeringen om man via Golfvänner eller Golf-ID anger en markör som saknar aktivt medlemskap eller officiell HCP. Tills vidare kan du ange din markör via valet Fyll i markörens namn.
Mizuno MP-64
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Stoft skrev:Lyfter denna tråd med detta jag såg nu,
Registrera rond med spelare utan officiell HCP
Det är tillåtet att registrera en handicapgrundande rond med en markör som saknar aktivt medlemskap eller officiell HCP. Registreringsformuläret kommer att uppdateras med den funktionen men för tillfället går det inte att genomföra HCP justeringen om man via Golfvänner eller Golf-ID anger en markör som saknar aktivt medlemskap eller officiell HCP. Tills vidare kan du ange din markör via valet Fyll i markörens namn.
Tack för infon! :)
Stoft
Inlägg: 36
Blev medlem: 13 jun 2017, 20:41
Ort: Östersund
Kontakt:

Kan man tolka detta som att vem som helst får vara markör oavsett hur lite golfkunskap personer har? Brukar gå rundor med flickvännen som inte spelar men kan jag då ange henne som markör? :roll:
Mizuno MP-64
Stoft
Inlägg: 36
Blev medlem: 13 jun 2017, 20:41
Ort: Östersund
Kontakt:

För att göra klarhet i det här så mailade jag förbundet, fick svar direkt :)
Hej Pontus,
Tack för ditt mail.

Varken golfreglerna eller handicapreglerna har några större krav på vem som är markör. Personen behöver inte spela, utan kan bara gå med ..... Dock .... Personen ska förstå hur golf spelas (från tee till hål, etc) och vara räknekunnig.

Varför regelverket är så ”snällt” i denna fråga vet jag inte …. Men jag tycker det är bra.

Mvh.
/Claes

PS.
Markör som bara går med är mycket vanligt i proffsgolf, när det är tvåbollar i finaldagarna och det är ojämnt antal spelare som klarar cuten.





Claes Grönberg
Regler, handicap, tävlingar
Mizuno MP-64
Skriv svar