Ändra beräkning av SHCP vid scramble

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
Mikael316 skrev:Kamske var ett dåligt exempel. Men det skiljde lite om vi gjorde som i exemplen, typ 1 30 30 30 och 30 30 30 30 och kanske 5 5 5 5
Har fått svar från förbundet nu och de har en ny beräkning på gång som påminner om den du skrev om :)

Återkommer under dagen!
Fascinerande att vårt förbund lägger energi på en sån sak - även om det är behövligt tror jag Golfsverige har större problem att ta i ;)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Fascinerande att vårt förbund lägger energi på en sån sak - även om det är behövligt tror jag Golfsverige har större problem att ta i ;)
Med tanke på svaret jag fick så är de nog av samma åsikt som du: Det finns viktigare saker att göra.

Men eftersom scramble är en populär spelform finns det ändå ett behov och jag skulle inte bli ett dugg förvånad om beräkningen togs fram över en fikapaus eller på fritiden. Det är inte raketforskning direkt :D
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Sandstream skrev:Har spelat ett par scramble-tävlingar den senaste tiden och märkt vilken stor fördel lagen med en riktig låghandikappare har.

Är inte helt kunnig i hur SHCP räknas ut men kunde se i helgen att det skilde 1 slag mellan mitt lag (med hcp mellan 7.4 och 17) och våra kompisar (1.0 - 15). 1 handikapparen är ju så otroligt mycket bättre än mig tex som har 7.4 men ändå skiljer det bara 1 ynka slag.

Vore det inte mer rättvist om man tog den bästa spelarens hcp som SHCP i scramble?
Var inte och kollade på Mälaren Classic. Och det räknat såhär i scramble-tävlingen:

Scramble:
Paret får 25% av det sammanlagda spelhandicapet.

Bara föronen att vecka björnen som sover
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar