Vad betyder Stensons Majorvinst för svensk golf?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag tänkte försöka förkovra mig i läsning kring vinsten och funderade på vad den kan betyda för svensk golf.
Bergman på Svensk golf skriver att "det här var den bästa möjlighet till marknadsföring spelet någonsin har haft i Sverige" och att det nu är upp till golfförbundet att ta till vara på tillfället.

Jag märkte av att vänner som normalt sett inte kollar på golf hörde av sig igår med glada tillrop, sms om att de satt klistrade och till och med morsan hade följt slutet. Hon kollar aldrig på golf!

Jag tror definitivt att vinsten kan innebära ett uppsving för svensk golf i stort. TV-formatet blev ju dessutom riktigt bra igår eftersom det var så jämnt spel mellan Stenson och Phil. Göran Z höll sig på rätt sida om sina galna utsvävningar och Viasat förpackade det riktigt väl.

Vad tror du det kan innebära för svensk golf?
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Jag tror tyvärr att det är bara gör sporten större i Sverige, att flera tittar och följer.

Att det ska bli någon slags vallfärd till banorna nu och flera börjar spela golf tror jag inte.
Jag hoppas det förstås och visst kan det locka någon, det jag vågar hoppas mest är att det kommer till några fler juniorer och då hoppas jag verkligen att klubbarna tar vara på dem.
Senast redigerad av StefanL den 18 jul 2016, 09:51, redigerad totalt 1 gånger.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Tror det kommer att betyda mycket men det krävs momentum. En vinst i en tävling räcker inte.
Vi behöver fler svenska flera som kliver fram och vinner stora tävlingar.

Uppväxt med det svenska tennisundret vet jag hur stort tennis var bland barn och ungdomar när Borg, Wilander, Edberg och de andra dominerade sporten. Vi behöver 3-4 svenskar som är topp 20 och ger kontinuerliga reportage i tidningar och TV med sina framgångar.

Sänk kostnaderna för barn och ungdomar för att komma in i golfen och ta pengarna från oss äldre som har råd.
JohanH
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2014, 16:12

Jag tror att så länge golfen endast visas ( med vissa undantag ) i specialkanaler så kommer tyvärr inte intresset stiga något nämnvärt.
Driver: Titleist TS2 Project X Hzrdus 6.5
Spoon: Titleist TS3 Project X Hzrdus 6.5
Hybrid: Cobra Fly-Z 22° S
Järn: Titleist AP2 714 S300
Wedge: Vokey SM07 52°, 56°, 60°
Putter: Scotty Cameron Newport 2
Boll: Titleist PRO V1
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Jag håller faktiskt med JohanH i hans inlägg här. Tror inte det kommer bli nån större ökning av golfare pga Stensons vinst.
Sålänge golf "bara" visas på Två kanaler som kostar lite att ha.
Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
Användarens profilbild
johanskold
Inlägg: 173
Blev medlem: 08 feb 2016, 18:05

Om Stenson toppar anrättningen med ett OS-guld så kan det bli nåt av det :D
Hemmaklubb: Täby GK
Twitter: http://www.twitter.com/johanskold

Kolla på veckoaktuella golftalkshowen Tee Party som jag leder http://teeparty.se!
Och följ Tee Party på Instagram:http://www.instagram.com/teeparty.se
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Just det, ett OS-guld på det också så spär det på lite mer.
Jag tänkte hålla utkik på GolfStars medlemsutveckling nu under veckan efter vinsten för att se om det hänt någon nämnvärd ökning.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag håller med tidigare talare. Som isolerad händelse kommer det inte att göra en särskilt märkbar skillnad. Tyvärr har golfen fortfarande en väldigt (stundtals extrem) negativ bild hos många människor i vårt avlånga land. Lägg där till att det känns som att större sporttidningar passar på att spä på hur "synd" det är om Stenson som tappade 2 miljoner kronor och bara vann 13 miljoner så tror jag inte vi ska förvänta oss en allt för stor sväng.

Men som sagt, får vi följa upp detta med bra placeringar i OS (hur mycket skoj den tävlingen än må vara) och kanske även ännu fler framgångar på damsidan så kan det nog komma att hända grejer.
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Han växte i mina ögon efter att han åkte till Garcias event på måndagen. http://www.golfwrx.com/388034/you-wont- ... -the-open/

Om Anna vunnit och sedan Stenson.. så hade nog slagkraften för golfen blivit ännu större. Men det borde bara bli mer positivt!

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Skriv svar