Använda en redan peggad peg?

Här snackar vi golfregler...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Häromdan hade jag min tremanna scramble på klubben. Som tävlingsledare är man ute på banan praktiskt taget hela dagen och pratar med golfare. Det var då jag hörde ett konstigt påstående som jag aldrig hört förut.

Jag pratade med en dam i ett av lagen som tittade på när en herre i det andra laget peggade på ett hål. Han sa högt och tydligt att "titta va bra, här sitter det redan en peg" - varpå damen viskade till mig, så får man inte göra om man ska följa reglerna. Jag tittade tillbaka på henne med en konstig blick och frågade vartifrån hon fått den idéen. Det var såklart något hon hört men det fick mig att tänka efter.

Min första reaktion var (och är) att det är skitsnack och att det inte stämmer. Men det gnager samtidigt lite grann eftersom känslan är att det är fullt rimligt i golfens regler, kanske. Jag har nu sökt med ljus och lykta efter information om det men kört fast. Så jag vänder mig till er.

Är det någon annan som hört att det ska vara pliktslag för att använda en peggad peg? Finns det någon regel i regelboken som stödjer det?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

MaxP skrev:Häromdan hade jag min tremanna scramble på klubben. Som tävlingsledare är man ute på banan praktiskt taget hela dagen och pratar med golfare. Det var då jag hörde ett konstigt påstående som jag aldrig hört förut.

Jag pratade med en dam i ett av lagen som tittade på när en herre i det andra laget peggade på ett hål. Han sa högt och tydligt att "titta va bra, här sitter det redan en peg" - varpå damen viskade till mig, så får man inte göra om man ska följa reglerna. Jag tittade tillbaka på henne med en konstig blick och frågade vartifrån hon fått den idéen. Det var såklart något hon hört men det fick mig att tänka efter.

Min första reaktion var (och är) att det är skitsnack och att det inte stämmer. Men det gnager samtidigt lite grann eftersom känslan är att det är fullt rimligt i golfens regler, kanske. Jag har nu sökt med ljus och lykta efter information om det men kört fast. Så jag vänder mig till er.

Är det någon annan som hört att det ska vara pliktslag för att använda en peggad peg? Finns det någon regel i regelboken som stödjer det?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Haha Bild

Än har man inte hört allt.
Jag har inte heller läst om någon sådan regel. Men tänk om det fanns. :)

Detta hittade jag om peggar i regelboken.

Bild
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Hittar ingenting i reglerna som förbjuder en spelare att placera sin boll på en peg som redan finns där.

Däremot hittade jag något väldigt intressant i följande stycke:

11-1. Peggning
När en spelare sätter en boll i spel från tee ska den spelas innanför
tees gränser och från markytan eller uppeggad på en godkänd peg (se
Bilaga IV) som placerats i eller på markytan.
För tillämpningen av den här regeln innefattar markytan en oregelbundenhet
på ytan (vare sig skapad av spelaren eller inte) och
sand eller annat naturligt material (vare sig sanden eller det naturliga
materialet är ditlagt av spelaren).

Om en spelare slår ett slag mot en boll på en otillåten peg, eller en
boll uppeggad på ett sätt som denna regel inte tillåter, är han diskvalificerad.


Betyder det att jag tex kan bygga en "peg" av sand eller något fint med ett par grenar?
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Sandstream skrev:Hittar ingenting i reglerna som förbjuder en spelare att placera sin boll på en peg som redan finns där.

Däremot hittade jag något väldigt intressant i följande stycke:

11-1. Peggning
När en spelare sätter en boll i spel från tee ska den spelas innanför
tees gränser och från markytan eller uppeggad på en godkänd peg (se
Bilaga IV) som placerats i eller på markytan.
För tillämpningen av den här regeln innefattar markytan en oregelbundenhet
på ytan (vare sig skapad av spelaren eller inte) och
sand eller annat naturligt material (vare sig sanden eller det naturliga
materialet är ditlagt av spelaren).

Om en spelare slår ett slag mot en boll på en otillåten peg, eller en
boll uppeggad på ett sätt som denna regel inte tillåter, är han diskvalificerad.


Betyder det att jag tex kan bygga en "peg" av sand eller något fint med ett par grenar?
Typ ja, eller köra slaget med klubban i marken för att få kullen!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Fler som tänkte som jag, bra då vet jag att det är fler än mig som inte hittar något stöd för påståendet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:Häromdan hade jag min tremanna scramble på klubben. Som tävlingsledare är man ute på banan praktiskt taget hela dagen och pratar med golfare. Det var då jag hörde ett konstigt påstående som jag aldrig hört förut.

Jag pratade med en dam i ett av lagen som tittade på när en herre i det andra laget peggade på ett hål. Han sa högt och tydligt att "titta va bra, här sitter det redan en peg" - varpå damen viskade till mig, så får man inte göra om man ska följa reglerna. Jag tittade tillbaka på henne med en konstig blick och frågade vartifrån hon fått den idéen. Det var såklart något hon hört men det fick mig att tänka efter.

Min första reaktion var (och är) att det är skitsnack och att det inte stämmer. Men det gnager samtidigt lite grann eftersom känslan är att det är fullt rimligt i golfens regler, kanske. Jag har nu sökt med ljus och lykta efter information om det men kört fast. Så jag vänder mig till er.

Är det någon annan som hört att det ska vara pliktslag för att använda en peggad peg? Finns det någon regel i regelboken som stödjer det?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Läste om nu. Hon tyckte alltså inte att man fick använda en tee som redan satt i marken på tee? Där man får pegga?

Jag trodde det var en klurig situation som att det satt en peg på fairway, bollen hamnar nära och det är lägesföebättring och pegen är inom det området. Kan jag då placera min boll på pegen som lägesförbättring.

Peen är ju i det läget ett flyttbart hindrande föremål men jag måste ju inte ta lättnad. Och det är inte en del av min utrustning?
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev:
Läste om nu. Hon tyckte alltså inte att man fick använda en tee som redan satt i marken på tee? Där man får pegga?

Jag trodde det var en klurig situation som att det satt en peg på fairway, bollen hamnar nära och det är lägesföebättring och pegen är inom det området. Kan jag då placera min boll på pegen som lägesförbättring.

Peen är ju i det läget ett flyttbart hindrande föremål men jag måste ju inte ta lättnad. Och det är inte en del av min utrustning?
Yes, för att förtydliga.
Det var på tee. Herren som slog la sin boll på en peg som redan stod peggad på teeboxen. Det menade hon på var ett regelbrott.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Haha underbar diskussion!
Damen måste fått för sig det här. Alternativt att hon tycker att det är vett och etikett att man har sin egen pegg?
All den här vett-hysterin som funnits inom golfen har nog lett till SÅ många regel-dispyter...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
ricky
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 jul 2014, 19:34

hahah, skön diskussion! Jag är en av de som alltid letar efter avbrutna peggar på korthålen!
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

ricky skrev:hahah, skön diskussion! Jag är en av de som alltid letar efter avbrutna peggar på korthålen!
Jag är den som när jag hittar i roliga färger sparar tills jag slår bort dem.

Men jag använder ju iof avbrutna peggar så fort jag inte slår driver! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar