Grönt kort kurs online

Här snackar vi allmänt om golf...
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Bild

Såg denna annons i IG flödet, och jag vet inte vad jag ska tycka.
Det är bra att det blir enklare för folk att börja med golf. Men hur vet man att det är personen i fråga som sitter bakom skärmen och gör övningarna? Sen

Vad är era tankar om detta format på utbildning?
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Erikxson skrev:Bild

Såg denna annons i IG flödet, och jag vet inte vad jag ska tycka.
Det är bra att det blir enklare för folk att börja med golf. Men hur vet man att det är personen i fråga som sitter bakom skärmen och gör övningarna? Sen

Vad är era tankar om detta format på utbildning?
Visst är det bra att göra golfen tillgänglig. Men detta tror jag inte på för fem öre.

Med tanke på att den största anledningen till att golfare slutar är att de känner sig för dåliga - så är en bra grund näst intill livsviktigt. Det kan du inte få ut igenom video. Även de spelare som har lättast för golfen behöver ofta en hel del råd rör att maximera sin utveckling.

Sen är ju ett jätteproblem i det du säger om att du aldrig vet vem det är och du vet ju inte heller om de faktiskt gör.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Om man verkligen vill fuska så borde det inte vara speciellt svårt heller på en vanlig utbildning tänker jag. Sen vet jag inte om det är något direkt problem heller. Känns lite väl att hålla på att fuska med något sådant enkelt som det ju egentligen är.

För mig låter det som ett utmärkt sätt att gå igenom grundläggande saker som vett/etikett, regler osv. Nu tror jag det har blivit bättre sedan jag tog grönt kort men då var det ett onödigt stort fokus på detta. När det gäller sådant så behöver folk inte veta mycket mer egentligen än att man inte ska slå nära folk osv. Reglerna är det bara att gå igenom grundläggande då alla kommer lära sig dem bättre med tiden. Borde inte förbundet kunna slänga ihop en kurs som de lägger upp. De bör ju vara intresserade av att folk tar grönt kort så därmed borde de vara sugna av att hjälpa till där.

Det som man borde lägga tiden på är ju det här med att spela golf. En instruktör som visar dem ordentligt i början är det viktiga.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Golfprylar skrev:Om man verkligen vill fuska så borde det inte vara speciellt svårt heller på en vanlig utbildning tänker jag. Sen vet jag inte om det är något direkt problem heller. Känns lite väl att hålla på att fuska med något sådant enkelt som det ju egentligen är.

För mig låter det som ett utmärkt sätt att gå igenom grundläggande saker som vett/etikett, regler osv. Nu tror jag det har blivit bättre sedan jag tog grönt kort men då var det ett onödigt stort fokus på detta. När det gäller sådant så behöver folk inte veta mycket mer egentligen än att man inte ska slå nära folk osv. Reglerna är det bara att gå igenom grundläggande då alla kommer lära sig dem bättre med tiden. Borde inte förbundet kunna slänga ihop en kurs som de lägger upp. De bör ju vara intresserade av att folk tar grönt kort så därmed borde de vara sugna av att hjälpa till där.

Det som man borde lägga tiden på är ju det här med att spela golf. En instruktör som visar dem ordentligt i början är det viktiga.
Jag håller helt med dig om att göra vett/etikett och reglerna mer tillgängliga (och roligare) att lära sig är en bra idé. Där har faktiskt SGF redan gjort väldigt mycket med många bra filmer osv för att visa - samt att kraven på den teoretiska delen i dag är väldigt låg och allt finns redan på nätet för den som är ny.
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

MaxP skrev:
Golfprylar skrev:Om man verkligen vill fuska så borde det inte vara speciellt svårt heller på en vanlig utbildning tänker jag. Sen vet jag inte om det är något direkt problem heller. Känns lite väl att hålla på att fuska med något sådant enkelt som det ju egentligen är.

För mig låter det som ett utmärkt sätt att gå igenom grundläggande saker som vett/etikett, regler osv. Nu tror jag det har blivit bättre sedan jag tog grönt kort men då var det ett onödigt stort fokus på detta. När det gäller sådant så behöver folk inte veta mycket mer egentligen än att man inte ska slå nära folk osv. Reglerna är det bara att gå igenom grundläggande då alla kommer lära sig dem bättre med tiden. Borde inte förbundet kunna slänga ihop en kurs som de lägger upp. De bör ju vara intresserade av att folk tar grönt kort så därmed borde de vara sugna av att hjälpa till där.

Det som man borde lägga tiden på är ju det här med att spela golf. En instruktör som visar dem ordentligt i början är det viktiga.
Jag håller helt med dig om att göra vett/etikett och reglerna mer tillgängliga (och roligare) att lära sig är en bra idé. Där har faktiskt SGF redan gjort väldigt mycket med många bra filmer osv för att visa - samt att kraven på den teoretiska delen i dag är väldigt låg och allt finns redan på nätet för den som är ny.
Låter ju bra det där då. Gott att saker utvecklas åt rätt håll. Minns själv när jag o brorsan tog gröna kortet och man var tvungen att skriva två teoriprov. Först för 54 i hcp och sedan 36. Kändes ju lagom fånigt då vi bägge sänkte oss till 36 efter första ronden men fortfarande var tvungna att skriva ett nytt prov bara dagarna efter första.

Verkar ju även som ett det därmed skulle vara förbjudet att ge ut några gröna kort via en tjänst som denna. För de kan ju omöjligt ge någon praktisk utbildning i svingande av klubba iaf. I mina ögon måste detta vara den viktiga delen då det ju kommer att göra upplevelsen mycket bättre för den nya spelaren om någon kunnig vid behov hjälper med grundläggande fel.

Kan inte priserna för denna typ av kurser men det känns som man här borde gå in och försöka göra det så billigt som möjligt. Antingen att klubben avsätter en viss summa av medlemsavgiften första året till lektioner eller att förbundet går in och subventionerar lektionerna hos en pro för nybörjare. Vissa spelare behöver ju inte några lektioner men det finns nog många som behöver det och jag gissar att bara ett par lektioner kan göra väldigt mycket.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Skriv svar