Fråga instruktören!

Här snackar vi träning och övningar...
EmilGOLFMattisson
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 sep 2014, 07:19

EmilGOLFMattisson skrev:Okej jag skulle kunna mejla en bild eller film på impact så kanske du kan se?
Eller vad har du för mejl/ska jag skicka på någon annan sida?
Driver: TaylorMade SLDR FW: Titleist 915 F 15grader Järn: Mizuno mp 68 3-pw true temper dynamic gold s300 Wedgar: Tileist SM6 58grader och TaylorMade Tour Preferred 54 och 58 grader Putter:Odyssey versa


HCP: 4,3
17år
Eksjö Golfklubb
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

EmilGOLFMattisson skrev:
EmilGOLFMattisson skrev:Okej jag skulle kunna mejla en bild eller film på impact så kanske du kan se?
Eller vad har du för mejl/ska jag skicka på någon annan sida?
Du når mig på info@mxpgolf.se
EmilGOLFMattisson
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 sep 2014, 07:19

Tack så mycket för analysen Max! Ska verkligen försöka att jobba med detta.
Driver: TaylorMade SLDR FW: Titleist 915 F 15grader Järn: Mizuno mp 68 3-pw true temper dynamic gold s300 Wedgar: Tileist SM6 58grader och TaylorMade Tour Preferred 54 och 58 grader Putter:Odyssey versa


HCP: 4,3
17år
Eksjö Golfklubb
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Efter dagens Tee-party började jag fundera, grepp.. storleken på grepp!

Hur tänker ni där, vad avgör om man ska ha smalare, normal eller större?
Saltar alltid en bra story
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Paradispetter skrev:Efter dagens Tee-party började jag fundera, grepp.. storleken på grepp!

Hur tänker ni där, vad avgör om man ska ha smalare, normal eller större?
Nu har jag inte sett Teeparty avsnittet än men jag tittar främst på greppen i en lektionssituation när jag ser spelare som har problem att hålla greppet. Jag går inte nödvändigtvis på storleken på hand utan mer att det ska passa greppet för spelaren.

Vid en customfitting blir det lite annorlunda.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Datobbz
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 aug 2016, 20:46

Hej!

Jag är en spelare som har stora problem med att hålla ihop en rond när det gäller något. KM, tävlingshelg med grabbarna mm.... Jag blir stel i rörelsen och blockerar svingen i nästintill alla typer av slag. Skjuter jag normalt 80-85 så skjuter jag 95-100 vid tävling.

Har du några tips på mental träning för att minska pressen och frigöra svingen även när det gäller något?

Är väldigt frustrerande att agera på samma sätt gång efter gång!

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Tobias
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Datobbz skrev:Hej!

Jag är en spelare som har stora problem med att hålla ihop en rond när det gäller något. KM, tävlingshelg med grabbarna mm.... Jag blir stel i rörelsen och blockerar svingen i nästintill alla typer av slag. Skjuter jag normalt 80-85 så skjuter jag 95-100 vid tävling.

Har du några tips på mental träning för att minska pressen och frigöra svingen även när det gäller något?

Är väldigt frustrerande att agera på samma sätt gång efter gång!

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Tobias
Jag skulle säga utifrån egna erfarenheter med samma problem att det absolut viktigaste är:

RUTIN!

Utsett dig för tävlingar sätt dig själv i situationer där det går åt helvete och låser sig. För man blir mer och mer bekväm. Spela smart, när du känner att du blir nervös. Försök ge dig så stor chans att träffa målet, ge dig största ytan även fast den är 40 meter kortare.

Det är mitt tips
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Datobbz skrev:Hej!

Jag är en spelare som har stora problem med att hålla ihop en rond när det gäller något. KM, tävlingshelg med grabbarna mm.... Jag blir stel i rörelsen och blockerar svingen i nästintill alla typer av slag. Skjuter jag normalt 80-85 så skjuter jag 95-100 vid tävling.

Har du några tips på mental träning för att minska pressen och frigöra svingen även när det gäller något?

Är väldigt frustrerande att agera på samma sätt gång efter gång!

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Tobias
Hej Tobias!

Mikaels svar är praktiskt taget en kopia av mitt svar jag hade skrivit.
För att vidareutveckla så är det också någonting som handlar om att du ska skaffa dig erfarenheten och uppleva ditt sätt att lösa situationen.

Med vänlig hälsning,
Max
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Hallå Max.
Behöver lite hjälp.
Spelar med stiffskaft i alla mina klubbor.
Har ändrat hur jag håller klubban i händerna detta året och slår mycket rakare å längre.
Men tyvärr har jag tappat spelet med drivern sen jag byte.
Förut va drivern min bästa klubba, men nu går det bara åt vänster in i skogen. (Bokstavligt)
Så den används inte alls under mitt spel.
Ska man inte hålla drivern likadant som man håller övriga klubbor??
Är högerspelare!!
Tack på förhand!!
//Jörgen
Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Ringman76 skrev:Hallå Max.
Behöver lite hjälp.
Spelar med stiffskaft i alla mina klubbor.
Har ändrat hur jag håller klubban i händerna detta året och slår mycket rakare å längre.
Men tyvärr har jag tappat spelet med drivern sen jag byte.
Förut va drivern min bästa klubba, men nu går det bara åt vänster in i skogen. (Bokstavligt)
Så den används inte alls under mitt spel.
Ska man inte hålla drivern likadant som man håller övriga klubbor??
Är högerspelare!!
Tack på förhand!!
//Jörgen
Hej Jörgen,

Både ja och nej. Den bör gå utan problem att slå som alla andra klubbor. Men det är också en väldigt annorlunda klubba vilket kan vara värt att ta en extra tänk på dvs ett annat grepp. Det är inte ovanligt att jag rekommenderar spelare att testa annat grepp med drivern än resten av klubborna. //Max
Skriv svar