Stefans golfdagbok och motivation 2019?

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Stefan heter jag och ligger idag på 14,1 i hcp, Är en golf tok som har tagit upp spelet efter många års velande.

Det började när jag var ca 6 år gammal, en granne spelade golf och jag blev så förälskad i hans klubbor. Så en dag kom han hem med en kapad J9 åt mig och jag började direkt svinga hej vilt på gräsmattan hemma.
Det resulterade i att mina föräldrar samt han fick hänga med till Vassunda golfklubb så jag kunde stå på rangen och slå. gjorde detta ett flertal gånger under några år. Åkte till Rangen och lånade klubbor av klubben och stod och slog.

Inte förens 10 år senare tog jag grönt kort ihop med farsan, spelade väldigt lite golf och var medlem i Lisinge GK i ca 2år , Lisinge ligger utanför Rimbo, Jag själv bodde i Knivsta som ligger mellan Arlanda - Uppsala så var lite bökigt att ta sig dit. Jag har alltid älskat golfen men har liksom inte kommit över tröskeln att tycka det var riktigt kul då jag inte kunde lägga tid på det. La ner golfandet när jag själv skulle få betala för medlemskapet för det var ju dyrt tänkte jag.
Detta var 2008.

Jag hade fått ett helt nytt sett golfklubbor när vi skulle ta grönt kort så dom ville jag inte göra mig av med utan när jag flyttade hemifrån fick dom hänga med till nya lägenheten som en prydnad. Åkte iväg och slog en sväng då och då och började få lite mer blodad tand igen men ändå kom jag inte till för att bli medlem och börja spela ordentligt, hade ju ingen i min närhet som spelade utan det var mer bilar som gällde.

2014 jobbade jag inom en flygflotilj i Uppsala som har en 9 hålsbana och jag tänkte att jag måste ju prova spela, gick en runda och dagen efter ringde jag Golfuppsala för att teckna medlemskap för 2014, bollen var i rullning.

Jag spelade väldigt mycket på Edenhofs 9 hålsbana och kände mig nöjd att gå där, den gick snabbt samt och så var man rätt ensam för vad skulle andra golfare tycka om en när man inte kan spela. jag var ju överallt. skämdes när man slog snett osv. Ja ni alla känner nog igen er.

Men en dag tog jag modet till mig och bokade in mig på en förmiddags runda på Edenhofs 18 hålsbana. Det var en ensam tid så jag skulle kunna gå själv i lugn och ro. Framför mig skulle jag ha en 2 boll, jag minns att jag såg att dom hade 5 samt 13 i hcp en herre och en dam. Perfekt tänkte jag för då var dom snabba iväg och slapp se mig. Dock har dom uppmärksammat att jag skall slå ut efter dom och bjuder in mig i bollen och även om jag vänligen avvisar erbjudandet så står jag till slut där på första Tee tillsammans med dom.
Lika nervös som första utslaget jag gjorde på min första tävling men det är en annan historia. Den rundan måste vara min bästa runda samt min sämsta runda någonsin. Jag spelade ju såklart som en kratta, jag hade 36 i HCP vad mer kan man begära egentligen. Men inte visste jag egentligen att det var accepterat att vara dålig, jag jagade hela tiden att jag skulle ha par men så var ju inte fallet. och det var här som detta gjorde till min bästa runda någonsin. Deras fantastiska medkänsla och pushande gjorde att vi till slut tog oss runt 18 hål i lagom tempo lyckades göra några boogey samt ett par.

Dom fick mig att inse att man bara spelar mot sig själv och att man kan spela med andra utan att egentligen behöva skämmas, detta har gjort mitt spel mycket enklare och jag var efter den dagen inte rädd att boka in mig i andras bollar utan istället se det som en möjlighet att träffa olika individer.

Detta har jag med mig än idag när jag bokar in mig i bollar och på samma sätt som dom pushade mig pushar jag gärna en 25+ HCP att våga spela sitt spel trots att dom slår snett,långt,kort konstigt eller ja hur som helst.

Blir nog lite rörigt såhär i början men det är som det är.
Är idag medlem i Unipeg och har Bodaholm som hemmabana, detta mest för att jag bor relativt nära samt har vänner som spelar mestadels där. Är då inne på min 3e säsong och har idag då 14,1 i HCP och är påväg neråt.

Hade en riktigt tuff säsong förra året, det hela började redan hösten 2014.
Jag hade gått från 36 HCP till 16,9 den säsongen. jag hade en kraftig slice men kunde då hantera och spela med den.
November beslutade klubben att sänka mig på revision till 14,9 och jag kände helt plötsligt att det var jätte lågt. Jag var inte beredd på att spela på det HCP ännu.

2015 började och första rundan gick jag på 20 poäng och följer upp det med en 11 poängare efter det. Jag kände att allt var hopplöst, jag var vilsen i min sving och ingenting fungerade. Jag prövade allt såklart på egenhand men beslutade sen i slutet av maj att ta hjälp utav en PRO som jag känner. Han hjälpte mig tillbaka på under en timme, helt sjukt vad dom kan fixa iordning saker med att peta lite där och tänk på det där. vips så slog jag ju bra igen. Glad i hågen gick jag en runda dagen efter och allt var totalt borta igen, rutinen fanns inte där jag föll in i gamla vanor. Då bestämde jag mig för att träna stenhårt för att försöka jobba om min sving så jag inte kom lika mycket utifrån och in längre samt att jag skulle ha bättre rutiner. 2015 var ett riktigt tungt golf år för mig, glädjen fanns där men även frustrationen.
när 2015 var över hade jag ett hcp på 15,4.

2016 börjar, jag känner att svingen är påväg att bli bra men fortfarande lite problem. Jag spelar då på ett par Nike VR pro Combo som jag älskar, i alla fall P-8 som är blad. vilka klubbor helt fantastiska. men 6-4 har jag problem med, huvudet känns litet och jag blir orolig när jag skall försöka slå. Av ren impuls och lite flyt så lyckas jag komma över ett par Callaway X hot Pro här kommer vändningen. Järnen börjar sitta ordentligt jag trivs med klubborna och jag börjar spela på mitt hcp, och det utan att behöva kämpa utan det sitter där. Svingen fungerar jag kommer mer inifrån och ut än utifrån och in, jag spelar rakare, min J4 går som ett spjut men jag sänker mig fortfarande inte. Jag spelar alldeles för aggresivt och på tok nära gränsen. försöker nå alla par 5or på två utan att ens tänka utan vill bara nå, ibland med lyckade resultat men oftast slutar det med plikt osv. Byter även driver och spoon, av samma kille jag köpte järnen köpte jag en Callaway Big Bertha Alpha 815 Double Black Diamond samt en X hot spoon. Alltså vilka jäkla as på att gå, det är helt enormt. Från att ha haft en rätt ostabil Nike Covert 2.0 driver står jag nu med en skapligt säker Callaway och den levererar herrejöses. Spelar då på mitt handicap med lite små sänkningar men ändå så kommer inte dom stora sänkningarna ännu. Jag känner att jag är pågång jag är där jag borde kunna spela på lägre hcp men jag kommer inte loss.

Men så i Juli spelar jag en solo tävling på Bodaholm och där går allt upp för mig, jag spelar den tävlingen och kommer tvåa och detta för att jag spelat relativt smart, vissa hål chansade jag på och det gick hem men sättet jag spelade på där var helt annat. Så nu är målet inställt för hösten. Har flertalet tävlingar på gång under augusti/sept samt 1 oktober så blir mycket spel och skall spela smart. Siktet är inställt på att komma ner under 12 i hcp till att börja med. Allt nedanför det är bara en bonus.

Skall försöka fatta mig betydligt kortare i framtiden men skall ha denna som en dagbok för mig själv samt att få dela min glädje med er andra tokar där ute. tankar och ideer kommer jag lyfta här både om mitt spel och även om allt annat.
EX UTRUSTNING, åh vad kul det är med prylar det är helt fantastiska!


Over and out!
Stefan
Senast redigerad av stevvee den 28 mar 2019, 12:39, redigerad totalt 3 gång.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Kul läsning Stefan! Jag har mycket gemensamt med din golfresa. Ska bli kul att följa :)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Hollowind skrev:Kul läsning Stefan! Jag har mycket gemensamt med din golfresa. Ska bli kul att följa :)

Mer än du anar! Har även jag spelat Hockey dock var jag målvakt så vet inte om jag har så mycket hjälp i golfen utav det.
Men det är väll där min pryltokighet kommer in, vi målvakter är ju lite speciella!
:)
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Bifogar två klipp på min sving från 2015 till 2016, små skillnader men ack så viktiga


Svingen juli 2015
https://vimeo.com/179896919

Svingen idag
https://vimeo.com/179896999


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

stevvee skrev:
Hollowind skrev:Kul läsning Stefan! Jag har mycket gemensamt med din golfresa. Ska bli kul att följa :)

Mer än du anar! Har även jag spelat Hockey dock var jag målvakt så vet inte om jag har så mycket hjälp i golfen utav det.
Men det är väll där min pryltokighet kommer in, vi målvakter är ju lite speciella!
:)
Antagligen starka rumpmuskler vilket är en fördel!!! :)

Välkommen till forumet!!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Välkommen hit Stefan!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

ÄNTLIGEN så har dagen kommit då första utav 8 tävlingar under 5 veckor, det kanske kan vara 9 förresten.

Jag spelar en "tour" som kallas flygartouren, är från början en tour för gamla flygare inom Försvarsmakten som spelade mest för att hålla kontakten men har utvecklats till att det är pensionärer som vill ses och jag då såklart :D eller ja någon till "yngling" finns med men det är en rolig tävling att spela och träffa folk. Det är 6 st deltävlingar och man tar sina resultat från dom 3 bästa och sedan summerar ihop för att få en total segrare. Denna tour som spelas spelas enbart i Uppland är inte direkt någon officiell tävling men ändå tävlingsmomentet kommer in ändå så man får lite nerver på första tee.

Banan som skall spelas idag är Wattholma GK som är om jag förstått det rätt en ideel golfklubb, har själv aldrig spelat där men har fått höra att den skall vara rätt fin och spela på ändå trots den lite svagare ekonomin som en golfklubb ändå behöver för att hålla allt i skick. Skall bli riktigt spännande att spela där.

Banan verkar ha rätt många korta Par4 så jag skall försöka spela smart, slå ut med mycket J4 för att ha bekvämt avstånd in. Verkar som man kan nå in på 2 Par 5or på två men jag skall som sagt spela smart idag men det vet man ju hur det funkar sen står man där och bombar en drive som 8/10 går bra. Målet idag är att gå på 84 slag eller under, jag har SHCP 15 banans par är 72 så det är 3 under mitt hcp.

Återkommer senare med lite bilder och förhoppningsvis ett scorekort som motsvarar målet!
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Lycka till!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Jahapp. Vad skall man säga om detta nu då, rundan gick skit och vet inte vart jag skall börja.

Kan ju börja med hur Wattholma var som bana.
Imponerad över skicket på banan då den bara har två anställda resten är ideella som ställer upp för klubben.
Det märks att klubben inte är topp när man ser klubbhus, range och chipping green men banan däremot den är bra mycket finare !
Bild
Rangen är ju lite udda då man får bollarna i en plasthink men det gjorde ju inget. Bollarna hade olika kvalite så det var väll lite sämre men för uppvärmning funkar det ju ändå kanon.

Om vi tar rangen så tycker jag min uppvärmning var bra jag hade bra rutin osv.

Bild
På puttinggreen så känndes puttningen lite sisådär, längdkänslan var inte riktigt där och green var svår att läsa, den föll inte lika mycket som man kan tro men hade nog att göra med att dom var lite tröga.


Om vi tar spelet då. Första utslaget blir kanon jag lägger bollen där jag vill ha den, har ca 100 meter in om jag inte minns fel så sliter fram 50 gradarn och drar till, perfekt riktning men åt helv**te för långt, flaggan stod kort på green och jag langa upp bollen längst bort. Vilken jäkla miss, har ingen känsla alls för hur långt wedgarna går längre förut var jag tvärsäker men har gjort något som gör att dom går bra mycket längre nu.

Gör en dålig första putt och ja boogey är ett faktum.

2an ett bra utslag igen lite snett bara ligger i ruffen, slår ett bra slag igen perfekt riktning men trodde flaggan stod kort men visade sig att den stod längst bak.
Dålig första putt igen och boogey.

3an första par 3an ställer upp känner att det känns inte helt hundra men jag drar till och ja lite halvdant utslag blir kort igen chipp som går för långt och tvåputt. Suck.

Jag känner att jag är där men längderna är helt fel blir så irriterad. En sak till som gör det ännu jobbigare är avsaknad utav en banguide så man vet inte riktigt hur hålet ser ut samt problem med avstånden då jag använder en Apple watch med enbart avstånd till green.

Bild
Här har vi utslaget på 4an, jag själv väljer J4 och lägger mig rätt så bra,
Bild
spelar in från 129 meter och två puttar dagens första par och ett enkelt sådant. Äntligen nu känns det bättre.

5an, en par 5a som man kan lätt nå på två, skog på höger sida och hålet svänger lätt åt höger, jag väljer en allt för tight linje och går i träden men studsar ut på fairway. Spelar fram mig och sen duffar jag mitt inspel pga slarv, vips in i en nyfylld bunker och 7an är ett faktum.

6an
en dogleg höger men vet ej hur kraftig, är osäker på avstånd rakt fram men hålet känns så långt så jag vill ändå slita fram drivern. Drar på och går för tight så får slå en P boll. Blir irriterad på mig själv men blir så förvånad när båda bollarna är i spel och ligger riktigt bra till. Väljer klubba kliver fram och vips två putt senare par.

Ja såhär höll det på sen var verkligen upp och ner mycket slarv för frustration. Riktigt irriterande att det inte fanns någon banguide och jag känner verkligen hur mycket jag använder den på andra banor. Jag behöver köpa en kikare så jag kan ta dom mått jag vill ha.

Mer frustrerande är när man vill spela safe men så finns det dolt vattenhinder ja det var verkligen en skitrunda med mycket slarv från min sida.

Bild
16,17,18 slutade i hällregn lyckades iallafall komma tillbaka med par på sista så ja. Det finns mycket att ta med sig från denna runda och det jag mest skall ta med mig är att sluta stressa vid slagen, var noga även fast man har en skaplig sving. Rutin rutin rutin.


Men något snuskigt positivt då. Ja jag har haft problem med mina knän och ljumskar. Slitit upp en gammal hockeyskada under sommaren som jag inte förstått hur den har kommit tillbaka förens jag bytte skor. Spelar nu i ett par Adidas 360 tour boa. Vilka jävla skor dom är så himla sköna man håller sig torr och BOA är ju världens bekvämaste sätt att "knyta" skorna med.
Bild


Slänger upp mitt blanda och ge scorekort så ni kan skratta lite medans ni gottar er i min 81 slags runda netto. Bild





Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

En liten rolig sak att flika in gällande Wattholma GK.

Bild
Här har vi en bild på klubbhuset sett från rangen. Som synes så är det inte något märkvärdigt utan mer mysigt litet skjul som man kan sitta och ta sig en kopp kaffe och macka.

Wattholma hette tidigare Salsta GK och då såg klubbhuset innan konkurs ut såhär
Bild
En väsentlig skillnad helt enkelt, bansträckningen var lite annorlunda då och många var emot att använda slottet som klubbhus då det ligger en rejäl bit bort från banan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Skriv svar