Tävlingar

Här snackar vi allmänt om golf...
Obstacle1
Inlägg: 87
Blev medlem: 23 aug 2016, 17:40

Hej,

Debuterar som skribent på forumet efter att ha varit trogen läsare under den senaste tiden.

Jag är 31 år med 5,3 i hcp. Har spelat golf i stort sett hela livet men fram till den här säsongen så har det mest varit ett sommarnöje då fotboll tidigare var prio 1. Sedan förra hösten så har jag börjat lägga mer tid på golfen och hittat en glädje i att träna golf som jag inte haft förut. Förutom att fortsätta nöta så känner jag att nästa steg att att börja tävla regelbundet då jag i stort sett inte tävlat alls tidigare. Har därför dålig koll på tävlingsutbudet.

När jag börjar söka och läsa om tävlingar så känns det som en riktig djungel med tourer, serier, kategorier, spelformer m.m. Grejen är att jag vill spela scratchtävlingar på lika villkor och lockas inte alls av handicaptävlingar. Får en känsla av att det är ett glapp mellan alla jippon där alla ligger mellan 10-30 i hcp och tävlingar på Nordea tour och Future Series som i stort sett är proffs-tourer om jag förstått det rätt?

Finns det några här inne som ligger på ungefär samma nivå som mig som tävlar regelbundet? Vad spelar ni för tävlingar? Jag håller till i Stockholm.
Instagram: frer1985

Driver: Callaway Rogue sub zero
Spoon: Callaway XR
Järn: Titleist AP2
Wedgar: Callaway MD4 S grind
Putter: Scotty Cameron Select Newport 2.5
Kotte
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 maj 2016, 06:56

Jag har lite högre hcp (runt 8) och tävlar enbart på klubbtävlingar. En gång i veckan, från vitt, scratch och slagtävling. Det är ett bra sätt för mig att få tävlingserfarenhet och utmaningar. Jag har aldrig något med toppen att göra, och jag har ingen aning och bryr mig inte om vad de andra deltagarna tycker om min medverkan. De bättre spelarna i dessa klubbtävlingar är också med på regionala tävlingar som Siljan Open, Hagge Open etc.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Obstacle1 skrev:Hej,

Debuterar som skribent på forumet efter att ha varit trogen läsare under den senaste tiden.

Jag är 31 år med 5,3 i hcp. Har spelat golf i stort sett hela livet men fram till den här säsongen så har det mest varit ett sommarnöje då fotboll tidigare var prio 1. Sedan förra hösten så har jag börjat lägga mer tid på golfen och hittat en glädje i att träna golf som jag inte haft förut. Förutom att fortsätta nöta så känner jag att nästa steg att att börja tävla regelbundet då jag i stort sett inte tävlat alls tidigare. Har därför dålig koll på tävlingsutbudet.

När jag börjar söka och läsa om tävlingar så känns det som en riktig djungel med tourer, serier, kategorier, spelformer m.m. Grejen är att jag vill spela scratchtävlingar på lika villkor och lockas inte alls av handicaptävlingar. Får en känsla av att det är ett glapp mellan alla jippon där alla ligger mellan 10-30 i hcp och tävlingar på Nordea tour och Future Series som i stort sett är proffs-tourer om jag förstått det rätt?

Finns det några här inne som ligger på ungefär samma nivå som mig som tävlar regelbundet? Vad spelar ni för tävlingar? Jag håller till i Stockholm.
Hejsan. På en hcp-nivån borde du komma in på många tävlingar på nordea future series. Andra tävligar finns men scratchtävlingar är sällsynt och svårt att hitta. Särskikt som det i princip krävs prispengar för att få ett startfält.

Det som kotte beskriver tror jag är sällsynt och skulle vara en himla lyx om det fanns på min klubb! Kanske får försöka styra ihop något.. men lär väl gå sådär då det allmänna engagemanget är noll.

Men tror ändå att NFS inte är en så farligt hög nivå så länge du är realistiskt och jag positioner sett till hcp!

Men kolla på mingolf.se där du kan söka efter scratchtävlingar.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Obstacle1
Inlägg: 87
Blev medlem: 23 aug 2016, 17:40

Sökte igenom min klubb både framåt och bakåt i tiden och de enda tävlingar som hållits den här säsongen är KM och någon typ av seriespel som varit scratch.

Kollar man möjliga tävlingar resten av Stockholm den här säsongen så återstår bara en som dessutom har för många anmälda. Verkar vara rätt dåligt utbud.
Instagram: frer1985

Driver: Callaway Rogue sub zero
Spoon: Callaway XR
Järn: Titleist AP2
Wedgar: Callaway MD4 S grind
Putter: Scotty Cameron Select Newport 2.5
Användarens profilbild
johanskold
Inlägg: 173
Blev medlem: 08 feb 2016, 18:05

Du ska spela SGF Senior Tour H30-klassen. Massa duktiga spelare i samma lägei livet. Det är en rolig start på tävlandet!
Hemmaklubb: Täby GK
Twitter: http://www.twitter.com/johanskold

Kolla på veckoaktuella golftalkshowen Tee Party som jag leder http://teeparty.se!
Och följ Tee Party på Instagram:http://www.instagram.com/teeparty.se
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Obstacle1 skrev:Sökte igenom min klubb både framåt och bakåt i tiden och de enda tävlingar som hållits den här säsongen är KM och någon typ av seriespel som varit scratch.

Kollar man möjliga tävlingar resten av Stockholm den här säsongen så återstår bara en som dessutom har för många anmälda. Verkar vara rätt dåligt utbud.
Nja har ju spelats 4 i stockholm i år och ingen har varit full. Skytteholm Open, grödine Frakt open (botkyrka), saltsjöbadskannan och septemberpokalen (djursholm). Det är ju olika från år till år så gäller ju att ha lite tur.

Men som johan säger så har du ju åldern inne för h30-touren. Den tror jag är sjukt kul!!!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Obstacle1
Inlägg: 87
Blev medlem: 23 aug 2016, 17:40

Mikael316 skrev:
Obstacle1 skrev:Sökte igenom min klubb både framåt och bakåt i tiden och de enda tävlingar som hållits den här säsongen är KM och någon typ av seriespel som varit scratch.

Kollar man möjliga tävlingar resten av Stockholm den här säsongen så återstår bara en som dessutom har för många anmälda. Verkar vara rätt dåligt utbud.
Nja har ju spelats 4 i stockholm i år och ingen har varit full. Skytteholm Open, grödine Frakt open (botkyrka), saltsjöbadskannan och septemberpokalen (djursholm). Det är ju olika från år till år så gäller ju att ha lite tur.

Men som johan säger så har du ju åldern inne för h30-touren. Den tror jag är sjukt kul!!!
Det är septemberpokalen som jag syftade på som den enda återstående i Stockholm och som är full. Ser att det spelats fler tidigare.

H30-touren verkar dock trevlig. Får planera in lite såna tävlingar nästa säsong.
Instagram: frer1985

Driver: Callaway Rogue sub zero
Spoon: Callaway XR
Järn: Titleist AP2
Wedgar: Callaway MD4 S grind
Putter: Scotty Cameron Select Newport 2.5
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Obstacle1 skrev:
Mikael316 skrev:
Obstacle1 skrev:Sökte igenom min klubb både framåt och bakåt i tiden och de enda tävlingar som hållits den här säsongen är KM och någon typ av seriespel som varit scratch.

Kollar man möjliga tävlingar resten av Stockholm den här säsongen så återstår bara en som dessutom har för många anmälda. Verkar vara rätt dåligt utbud.
Nja har ju spelats 4 i stockholm i år och ingen har varit full. Skytteholm Open, grödine Frakt open (botkyrka), saltsjöbadskannan och septemberpokalen (djursholm). Det är ju olika från år till år så gäller ju att ha lite tur.

Men som johan säger så har du ju åldern inne för h30-touren. Den tror jag är sjukt kul!!!
Det är septemberpokalen som jag syftade på som den enda återstående i Stockholm och som är full. Ser att det spelats fler tidigare.

H30-touren verkar dock trevlig. Får planera in lite såna tävlingar nästa säsong.
Den enda jag inte kollade innan jag skrev! :) missförstod och trodde du menade hela året.

Har du inget emot att åka är det Bråviken Open nu i helgen i Norrköping! Kul bana, kul tävling! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Obstacle1
Inlägg: 87
Blev medlem: 23 aug 2016, 17:40

Kollar man möjliga tävlingar resten av Stockholm den här säsongen så återstår bara en som dessutom har för många anmälda. Verkar vara rätt dåligt utbud.[/quote]

Nja har ju spelats 4 i stockholm i år och ingen har varit full. Skytteholm Open, grödine Frakt open (botkyrka), saltsjöbadskannan och septemberpokalen (djursholm). Det är ju olika från år till år så gäller ju att ha lite tur.

Men som johan säger så har du ju åldern inne för h30-touren. Den tror jag är sjukt kul!!![/quote]

Det är septemberpokalen som jag syftade på som den enda återstående i Stockholm och som är full. Ser att det spelats fler tidigare.

H30-touren verkar dock trevlig. Får planera in lite såna tävlingar nästa säsong.[/quote]

Den enda jag inte kollade innan jag skrev! :) missförstod och trodde du menade hela året.

Har du inget emot att åka är det Bråviken Open nu i helgen i Norrköping! Kul bana, kul tävling! :)[/quote]

Bråviken krockar med årliga tävlingen med kompisgänget. Kanske kommer nästa år :D
Instagram: frer1985

Driver: Callaway Rogue sub zero
Spoon: Callaway XR
Järn: Titleist AP2
Wedgar: Callaway MD4 S grind
Putter: Scotty Cameron Select Newport 2.5
Skriv svar