Varför har du inte singel-HCP?

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

En intressant tanke slog mig precis när jag kikade igenom några av bloggarna här på forumet. Utan tvekan den vanligaste målbilden är i dag hos medlemmarna här (och hos massor av andra golfare också garanterat) att ta sig ner på singelHCP. Och nu utan att vara hård mot någon så verkar det vara många av er som har målet men har svårt att nå dit. Det tycker jag är intressant.

Jag har inte något svar på frågan och jag är intresserad av att höra just din bild av varför du inte har nått den punkten än? Teoretiskt sätt är steget minimalt men för så många golfare är det något annat.

För mig var det en intressant observation och det vore intressant att höra andras tankar kring det.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:En intressant tanke slog mig precis när jag kikade igenom några av bloggarna här på forumet. Utan tvekan den vanligaste målbilden är i dag hos medlemmarna här (och hos massor av andra golfare också garanterat) att ta sig ner på singelHCP. Och nu utan att vara hård mot någon så verkar det vara många av er som har målet men har svårt att nå dit. Det tycker jag är intressant.

Jag har inte något svar på frågan och jag är intresserad av att höra just din bild av varför du inte har nått den punkten än? Teoretiskt sätt är steget minimalt men för så många golfare är det något annat.

För mig var det en intressant observation och det vore intressant att höra andras tankar kring det.
Jag själv tror att det till stor del handlar om var man är och var man vill vara. Och kanske att vad vi vill göra i framtiden.

Jag kan inte prata för någon annan än mig själv men för mig så spelade jag mig ner till singelhcp med spelet jag hade. Dvs jag slog jättekort med mycket vänsterskruv. Oavsett slag men den var alltid där. Jag försökte inte göra något åt det för mitt mål var inte att förändra det utan att sänka mitt hcp. Jag höll bollen i spel och tränade mycket chip och putt och lyckades ta mig till singelhcp.

Därefter kom jag på att jag ville tävla och de slagen jag hade funkade inte för längre banor och jag fick då lägga om strategin. Då var målet slå längre men bibehåll spelet där det är. Det har jag jobbat med mycket i år och stått lite stilla i spelet men slår längre. Nu ska jag återigen försöka sänka mitt spel med det jag har.

Vet inte om jag har varit tydlig men överlag tror jag att det handlar om tydlighet mot sig själv. Att inte försöka göra för mycket utan skala av det och göra det möjligt.

Sen kan ju en del vara tid, lägger man inte massa tid (om man nu inte har en galen talang) så kommer det bli svårt.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Verkligen en skit kul fråga!

När det gäller mig själv så sitter nog det mesta i huvudet.
Jag har alltid målat upp singel hcp som en magisk gräns, en sådan gräns som är svår att komma över. Man målar upp det lite som att alla kan komma ner till 10 i hcp men den som har 9 är riktigt riktigt bra! Nu är ju inte fallet så för att det skiljer ju inprincip bara ett slag eller inget alls mellan dom två.

Ser jag på mitt spel så har jag möjlighet att spela på singel men hjärnspöken och rädslan för att göra ett misstag sätter stopp. Sedan om ett tapp kommer så vill jag gärna jaga ikapp och då kommer det mer misstag, sedan spelar jag oerhört aggresivt med väldigt liten marginal.

Jag vet om vad jag gör för fel men min kropp och hjärna vill inte jobba ihop på golfbanan dom vill göra två olika saker.
Hjärnan vill spela smart och säkert men kroppen den vill göra spektakulära slag, slå över eller runt ett träd istället för att spela under eller snett för ett bättre tredje slag.


Hur kan jag vara så himla säker på det här tro ? jo för när jag spelar med dom som har riktigt lågt handicap så brukar jag hänga på dom vid val av vägar och klubbor, dom spelar så mycket smartare. Säg såhär hålet är 260 meter, jag sliter fram drivern för jag vill nå green eller komma extremt nära medans dom sliter fram sin klubba som dom slår ca 150 meter och har då ca 100 meter in vid deras andra slag.
Det är ett smalt utslag hålet är 340 meter dom tar en låg järnklubba och slår ut med, jag tar såklart drivern.

Så mitt råd till mig själv är alltid att våga spela smart och inte alltid längst. Snart tror jag fan att jag kommer lyckas :lol:
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Ja varför har jag inte singel-hcp!!
För att jag har alldeles fördåligt närspel och slår alldeles förkort!!
Vet inte va en "standard amatör" som är singel-hcp ska slå med sina klubbor. Har spelat med många, men har inte kollat så noga va de slår för några klubbor. Jag slår driver ca 210m , j5 ca 155m och pw ca 100m.
Men mitt största problem är somsagt spelet runt greenen.
Puttningen går ganska så bra. Sällan mer än 2puttar.
Men så är jag ingen vidare taktiker heller. Fullt ös medvetslös från tee!!
Tar för många chansningar i mitt spel. Har blivit lite bättre sen jag skaffade kikare som hjälpmedel och sänkt mig från 19,4 till 18,2 i år.
Så ska jag kunna nå singel-hcp så är det möe jag måste förbättra och träna på.
Målet är inte singel-hcp för min del. Men har en dröm att komma ner till 13-14 i hcp iallafall.
Och det ska nog kunna gå med lite mera medvetet spelande och inte överskatta min förmåga.
Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

stevvee skrev:Verkligen en skit kul fråga!

När det gäller mig själv så sitter nog det mesta i huvudet.
Jag har alltid målat upp singel hcp som en magisk gräns, en sådan gräns som är svår att komma över. Man målar upp det lite som att alla kan komma ner till 10 i hcp men den som har 9 är riktigt riktigt bra! Nu är ju inte fallet så för att det skiljer ju inprincip bara ett slag eller inget alls mellan dom två.

Ser jag på mitt spel så har jag möjlighet att spela på singel men hjärnspöken och rädslan för att göra ett misstag sätter stopp. Sedan om ett tapp kommer så vill jag gärna jaga ikapp och då kommer det mer misstag, sedan spelar jag oerhört aggresivt med väldigt liten marginal.

Jag vet om vad jag gör för fel men min kropp och hjärna vill inte jobba ihop på golfbanan dom vill göra två olika saker.
Hjärnan vill spela smart och säkert men kroppen den vill göra spektakulära slag, slå över eller runt ett träd istället för att spela under eller snett för ett bättre tredje slag.


Hur kan jag vara så himla säker på det här tro ? jo för när jag spelar med dom som har riktigt lågt handicap så brukar jag hänga på dom vid val av vägar och klubbor, dom spelar så mycket smartare. Säg såhär hålet är 260 meter, jag sliter fram drivern för jag vill nå green eller komma extremt nära medans dom sliter fram sin klubba som dom slår ca 150 meter och har då ca 100 meter in vid deras andra slag.
Det är ett smalt utslag hålet är 340 meter dom tar en låg järnklubba och slår ut med, jag tar såklart drivern.

Så mitt råd till mig själv är alltid att våga spela smart och inte alltid längst. Snart tror jag fan att jag kommer lyckas :lol:
Jag tycker du trycker på rätt knappar här och den stora anledningen till varför fler inte kommer ner i handikapp. Kan tala ur egen erfarenhet, visserligen var jag då singelhandikappar men stod länge i min karriär stilla på 9.5 men just det du nämner ovan har gjort att jag kunna krypa ner i handikapp och nu dessutom är väldigt stabil på det handikapp jag har.

A och O är att börja spela smart, spela hålet efter sina egna begränsningar och inse vart man har bra birdiechanser och vart man ska spela smart för att kunna göra paret och bara gå vidare. Detsamma är att boogies gör vi alla oavsett handikapp, det gäller att hålla sig lugn efteråt och fortsätta med sin plan om vilka hål som är värda att vara aggressiv på och vilka hål man ska spela smart på. Har man tålamod så kommer lägena och därigenom även birdies.

Precis som du nämner med att plocka upp drivern på alla hål, eller alltid slå med sin längsta klubba ser man ofta när man är ute på klubben och spelar med personer som har över 10 i handikapp, för den delen även under 10. Det går att hålla bra resultat en bra bit in i rundorna men det blir ofta några katastrof hål för dessa spelare som tyvärr sabbar rundans totalscore.

Ifall man summerar mina tankar och som feedback till Max så visst man kan träna teknik på alla möjliga olika slag men kan spelaren inte förstå spelstrategi så kommer han/hon ändå aldrig att lyckas.
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

Ringman76 skrev:Ja varför har jag inte singel-hcp!!
För att jag har alldeles fördåligt närspel och slår alldeles förkort!!
Vet inte va en "standard amatör" som är singel-hcp ska slå med sina klubbor. Har spelat med många, men har inte kollat så noga va de slår för några klubbor. Jag slår driver ca 210m , j5 ca 155m och pw ca 100m.
Längderna är inte alls för korta för att kunna få under 10 i handikapp. Kan meddela att min farsa spelar på 6.1 och han slår inte längre än vad du gör. Genom att han aldrig spelar en klubba han inte känner sig säker med och inser vilka hål han kan göra boogie på så spelar han efter sina förutsättningar och inte någon annans. Spelstrategi håller jag högt när det kommer till att ta sig ner i handikapp. Men även lära känna sina missar och slipa på närspelet för där finns mycket att rädda.
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

jefro_444 skrev: Ifall man summerar mina tankar och som feedback till Max så visst man kan träna teknik på alla möjliga olika slag men kan spelaren inte förstå spelstrategi så kommer han/hon ändå aldrig att lyckas.
Hjärnspöken å sidan så tror jag du satte huvudet på spiken för många golfare när du diskuterar spelstrategi.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Snart kommer "Spelare Johansson" och säger att det är för att det är lättare att vinna partävlingar med högre hcp
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Erikxson skrev:Snart kommer "Spelare Johansson" och säger att det är för att det är lättare att vinna partävlingar med högre hcp BildBild
Hahaha


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

jefro_444 skrev:
Ringman76 skrev:Ja varför har jag inte singel-hcp!!
För att jag har alldeles fördåligt närspel och slår alldeles förkort!!
Vet inte va en "standard amatör" som är singel-hcp ska slå med sina klubbor. Har spelat med många, men har inte kollat så noga va de slår för några klubbor. Jag slår driver ca 210m , j5 ca 155m och pw ca 100m.
Längderna är inte alls för korta för att kunna få under 10 i handikapp. Kan meddela att min farsa spelar på 6.1 och han slår inte längre än vad du gör. Genom att han aldrig spelar en klubba han inte känner sig säker med och inser vilka hål han kan göra boogie på så spelar han efter sina förutsättningar och inte någon annans. Spelstrategi håller jag högt när det kommer till att ta sig ner i handikapp. Men även lära känna sina missar och slipa på närspelet för där finns mycket att rädda.
Tyvärr så är ju min spelstrategi att hela tiden slå utslaget så långt som möjligt.
Och lite tjurskallig av mig också att "det ska gå!!"
Gjorde min bästa runda resultatmässigt i lördags tillsammans med min flickvän som har 36 i hcp. Texas scramble och vi va ju tvungna att välja hennes utslag 6ggr.
Men det va knappt att jag fick ihop mina 6st utslag. Envisades med att slå driver hål efter hål efter hål, men ingen fairwayträff alls. Så vi fick välja hennes boll i ett. Vi gick på 88slag brutto och ändå så spelade jag bort oss på 3st hål för jag försökte spela aggressivt och fick maxslag på hålen.
Så om jag ska nå singel-hcp så måste jag börja spela smart och låta bli att jaga birdies. Spela efter va jag klarar av och sluta vara så tjurskallig att det ska gå.
Måste börja tänka "hellre kort än i skogen", för där ryker ju 2-3 slag av bara farten.
Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
Skriv svar