Varför har du inte singel-HCP?

Här snackar vi allmänt om golf...
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

MaxP skrev:
stevvee skrev:
MaxP skrev:Mycket intressant analys Hollowind!

Nu vet jag inte hur det här låter i dina öron men det vore ju roligt om du kanske tog dig an två st spelare och med lite stöd och feedback online kunde försöka jaga några medel hcp ner till singel. Lite samma koncept som Svensk golf har.

Jag tror att man kan ta ner många till singel utan att egentligen påverka deras sving eller liknande utan mer fokusera på det psykiska samt lite kondition så man har den fysiska orken att genomföra en 18 håls runda utan att tappa fokus.
Tankarna finns redan på något liknande. Men problemet kommer alltid tillbaka till individens ansvar.

Jag erbjuder kurser på hemmaklubben med inriktning "sänk ditt HCP utan att träna" och det är bara spelstrategi och som du säger att lära sig tackla situationer. Det görs med framgång så länge spelarna är intresserade.
Ja det är väll lite så, lite som en själv att man inte kommer ner men nu verkar det vara något pågång efter jag startat min dagbok som jag kan falla tillbaka på och kika :)

Tror golfen kan få mycket positivt om man som hög,medel hcp bara inser själva spelet och vad man bör göra på banan vid dom olika "nivåerna" istället för att alltid hoppas att man är ett tour proffs som skall göra par birdie eagle och hio chanser om vartannat.

Tänker främst på min egna resa och vilka förväntningar jag hade på en golfrunda. ex när jag hade 20 i hcp räknade jag iskallt med att jag måste göra något par eller två och om jag inte gjorde det så var det skit. sen att jag hade en stabil bogey runda var en annan sak.

Märker att ju mer jag spelar mot lägre hcp desto rimligare gränser sätter jag på mig själv, förmodar att dom flesta som ligger på låg hcp spelar smart och har bra koll på vad som förväntas utav dom att dom kan ta några bogeys utan att vara borta från sitt hcp.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Hollowind skrev:Kan ju vara lika bra putting, men då är wedgarna innan förstaputten (eller putten från utanför green) en riktig svaghet :D
Mmm, och för mig har kombinationen knackig puttning och chipyips varit en ganska dålig sådan...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Anders
Inlägg: 225
Blev medlem: 11 maj 2014, 10:54
Kontakt:

För dålig fysik i generna och för dåligt bollsinne, skulle jag säga. Närspelet är inte jättebra, men bra nog för singel om jag hade en bättre GIR.
Hur ett äpple klarar en vinter i bagen med mera
http://andersgolf.blogspot.se/
Bobbo
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 maj 2016, 15:12

Spontant skulle jag nog säga folk är dåliga på att anpassa sitt spel, både efter banan och det egna spelet/handicapet. Har polare som är bogeyspelare som spelar varenda hål som scratch. De går alltid för paret redan från tee. Vilket inte allt för sällan resulterar i två bollar out/vatten/skog på lite mer krävande hål.

För dåliga på "scrambling", de behärskar inte sina wedgar tillräckligt bra från olika lägen. Det jag sett är att så fort det inte funkar med en liten bump-n-run upp på green blir det problem för en hel del. Tror många hade vunnit på att lära sig lite grundläggande teknik bakom olika typer av wedgeslag, leka runt lite med dessa hemma i trädgården eller runt en övningsgreen.
Hcp: 7,6
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

Intressant tråd!

I mitt fall just nu så är det definitivt närspelet och då framförallt puttningen som behöver förbättras. Jag har jobbat ganska mycket med spelstrategi och känner väl att jag har kommit ganska långt där och försöker spela smart. Jag tar iofs dåliga beslut lite då och då, men dom blir färre.

Jag har även laborerat en del med svingen i år och försökt gå över till en draw istället för min naturliga fade, men det har jag släppt nu och spelar min naturliga fade igen, vilket har fungerat bättre.

Så fokus för mig framöver blir definitivt puttning. Jag ska väl erkänna att det inte är något jag direkt brukar träna, så det är kanske inte så konstigt att jag inte är så bra på det:-)
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Uppdatering!!
Nu har jag spelat ner mig till 13,9 från 16,9 under denna helgen genom att tänka till lite innan jag slår slaget. Har valt bort drivern helt å hållet, eftersom jag inte levererar med den ute på banan. På ranchen slår jag slag efter slag "bra" med den, men på banan går det ej!!
Har även börjat att mäta lite mera fram till fairwaybunkrar när jag spelar, så har jag valt klubba efter dem. Antingen så spelar jag mig kort om dem eller så slår jag förbi om jag känner mig bekväm med avståndet till dem. Ligger på greenen på "rätt antal slag" oftast, men tyvärr inte på nåt vidare bra avstånd till hålet. Så det har ändå blivit 2-3puttar. Har problem med puttningen har jag märkt. Ändrar hur jag håller puttern gång efter gång, men hittar inget som fungerar särskilt bra. Spelar med en motviktsputter som är 38tum lång, så jag provat med att hålla högt mittemellan å lågt, men somsagt inget fungerar bra. Nu har jag bestämt mig att byta till ett tjockare grepp (Super Stroke XL 2.0) se om jag puttar bättre med det.
Så ni får en ny uppdatering när jag har puttat in mig om det hjälpte eller ej!!
Men målet för denna säsongen återstår att nå hcp 13.
Chip å putt!!
Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Ringman76 skrev:Uppdatering!!
Nu har jag spelat ner mig till 13,9 från 16,9 under denna helgen genom att tänka till lite innan jag slår slaget. Har valt bort drivern helt å hållet, eftersom jag inte levererar med den ute på banan. På ranchen slår jag slag efter slag "bra" med den, men på banan går det ej!!
Har även börjat att mäta lite mera fram till fairwaybunkrar när jag spelar, så har jag valt klubba efter dem. Antingen så spelar jag mig kort om dem eller så slår jag förbi om jag känner mig bekväm med avståndet till dem. Ligger på greenen på "rätt antal slag" oftast, men tyvärr inte på nåt vidare bra avstånd till hålet. Så det har ändå blivit 2-3puttar. Har problem med puttningen har jag märkt. Ändrar hur jag håller puttern gång efter gång, men hittar inget som fungerar särskilt bra. Spelar med en motviktsputter som är 38tum lång, så jag provat med att hålla högt mittemellan å lågt, men somsagt inget fungerar bra. Nu har jag bestämt mig att byta till ett tjockare grepp (Super Stroke XL 2.0) se om jag puttar bättre med det.
Så ni får en ny uppdatering när jag har puttat in mig om det hjälpte eller ej!!
Men målet för denna säsongen återstår att nå hcp 13.
Chip å putt!!

Grattis! det är kul när man märker så stor skillnad på att spela "smart"
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

stevvee skrev:
Ringman76 skrev:Uppdatering!!
Nu har jag spelat ner mig till 13,9 från 16,9 under denna helgen genom att tänka till lite innan jag slår slaget. Har valt bort drivern helt å hållet, eftersom jag inte levererar med den ute på banan. På ranchen slår jag slag efter slag "bra" med den, men på banan går det ej!!
Har även börjat att mäta lite mera fram till fairwaybunkrar när jag spelar, så har jag valt klubba efter dem. Antingen så spelar jag mig kort om dem eller så slår jag förbi om jag känner mig bekväm med avståndet till dem. Ligger på greenen på "rätt antal slag" oftast, men tyvärr inte på nåt vidare bra avstånd till hålet. Så det har ändå blivit 2-3puttar. Har problem med puttningen har jag märkt. Ändrar hur jag håller puttern gång efter gång, men hittar inget som fungerar särskilt bra. Spelar med en motviktsputter som är 38tum lång, så jag provat med att hålla högt mittemellan å lågt, men somsagt inget fungerar bra. Nu har jag bestämt mig att byta till ett tjockare grepp (Super Stroke XL 2.0) se om jag puttar bättre med det.
Så ni får en ny uppdatering när jag har puttat in mig om det hjälpte eller ej!!
Men målet för denna säsongen återstår att nå hcp 13.
Chip å putt!!

Grattis! det är kul när man märker så stor skillnad på att spela "smart"
Tack!!
Ja det är stor skillnad på hur jag spelade golf innan.
Har alltid kört på fullt ös från tee till greenen. Ingen tanke bakom alls.
Går det så går det!!
Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
Zorro
Inlägg: 51
Blev medlem: 18 aug 2014, 10:28

För min del handlar det om flera delar och min plan är nu att jobba med dem en i taget. Har 13 i hcp så det är ju inte så många slag ner till singel egentligen.

Först att åtgärda är det långa spelet där jag tenderat att dra på mig 3-4 plikt per runda. Har tagit lektioner i år och har nu en helt annan swing som är inifrån och ut vilket ger mycket bättre slag. Drivern går som en dröm och upp till 150-160m kan jag slå järn där bollen stannar inom 30cm från nedslaget. Problemet är att inte alla slag är bra men misstagen blir färre och de bra slagen fler ju mer jag tränar, så det går åt rätt håll.

Närspelet var tidigare bättre och jag kände mig komfortabel med Max's finesswedgar men fokuset på de långa slagen har gått ut över wedgarna så här har jag tappat. Så snart den nya swingen satt sig lite bättre ska närspelträningen tas upp igen, älskade tryggheten och känslan med wedgarna jag hade tidigare.

Puttningen är väl inte speciellt bra men har inte heller varit ett direkt problemområde. Ska träna på detta när jag kommit igång med närspelträningen.
MattiasF
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 jun 2016, 13:04

Jag ställer omotiverat höga krav på mig själv och vägrar envist anpassa mig efter mina förutsättningar. Detta ger dåligt tålamod i kombination med att jag tänker för mycket och konstant mixtrar med min sving.

Skulle kunna säga att jag inte har tillräckligt med boll i mig för att uppnå singel men jag har bevittnat flera singelspelare som haft ännu mindre boll i sig och lyckats bra trots allt. Däremot är nog udden av min talangs förmåga att lyckas komma ner runt singel.

Tyvärr dras jag dock åt att försöka nå så perfekta slag som möjligt vid enstaka tillfällen än att konsekvent prestera på en okej nivå.
Driver Cobra Bio Cell röd, ställd på 12 grader
Callaway XR pro 16 Spoon, Callaway XR Hybrid 4
Mizuno JPX 825 5-pw (vill gärna ha Ping iBlade istället)
Wedgar Cobra Tour Trusty 52-8, Callaway Mack Daddy 2 56-10 och 60-10
TaylorMade Spider Mallet putter
Skriv svar