Malaga!

Recensera eller fråga om tips...
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

donballe skrev:
Mikael316 skrev:
Alm skrev: Inte särskilt många hinder om man håller sig på fairway.
Så är det väl på de flesta banor? ;)

Förlåt kunde inte låta bli. Bra inlägg och det fick det att kittla kraftigt i golftarmen!
Jag spelade Jumeirah Earth i våras. Mängder med hinder mitt i fairway. Det var antingen ladda över eller lägga upp sig kort som gällde. Men jag förstår vad du menar, att fairway är fairway och inte något hinder.
Såna banor är min favorit. Där man måste tänka innan man slår och ha en strategi för hålet. Kort eller försöka slå över ett hinder från utslaget, vilket också påverkas av hur det ser ut kring green. En green omgiven av vatten gör troligtvis att man väljer att sätta bunkrar i spel från tee. Så tänker iaf jag! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Mikael316 skrev:
donballe skrev:
Mikael316 skrev: Så är det väl på de flesta banor? ;)

Förlåt kunde inte låta bli. Bra inlägg och det fick det att kittla kraftigt i golftarmen!
Jag spelade Jumeirah Earth i våras. Mängder med hinder mitt i fairway. Det var antingen ladda över eller lägga upp sig kort som gällde. Men jag förstår vad du menar, att fairway är fairway och inte något hinder.
Såna banor är min favorit. Där man måste tänka innan man slår och ha en strategi för hålet. Kort eller försöka slå över ett hinder från utslaget, vilket också påverkas av hur det ser ut kring green. En green omgiven av vatten gör troligtvis att man väljer att sätta bunkrar i spel från tee. Så tänker iaf jag! :)
Problemet där tycker jag mer var att om man valde att lägga sig kort om hindret så skulle man stå med en j4 i näven. I och försig spelade vi från näst längst bak. Jag valde att bomba överallt. :-) Minns en par fyra där vi hade motvind. Jag slog kanske rundans bästa drive men stog ändå med en j3 in mot green. :-) Kommer inte ihåg nr på hålet men det går ner höger till en green omringad av vatten. Kan ha varit 16 kanske.
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Alm skrev:Då är alla banor spelade för denna vistelse, här kommer en rapport av banorna.
Ber om ursäkt för eventuella stavfel då jag skriver på telefonen.


Los Naranjos
Banans skick var bra, fina fairways, bra rull på greenerna trots dressning (de enda som hade dessat av se banor vi spelade) och fina bunkrar.
Minus dock till alla fairway bunkrar som var likt betong.
De verkar även ha/haft torka då en del vattenhinder saknade vatten.

Skulle säga att Los Naranjos layout var smått kuperad och bra planerad bana som var relativt lättspelad.
Inte jättemycket hinder och den känns rolig att spela då den har svensk historia. Men nästa gång jag åker så väljer jag nog inte denna bana igen. Den känns gjord.

Vi hade golf bil och där fanns även en GPS anläggning där layout och mått fanns med.
Bör även tillagas att alla i receptionen pratade svenska.
Betyg: 4/5
Sammanfattning: En bana med svensk historia som kan vara kul att ha spelat.


Los Aqueros
Trodde på förhand att det skulle vara en riktigt svårt att spela denna bana efter vad man hade hört. Men planerar man sina slag så rullar allt på rätt bra, ett tips är att inte välja denna bana första dagen då det krävs att man har sina slag någorlunda bra.
Banan är väldigt kuperad och ibland väldigt tight. Blinda inspel förekommer ibland.
Banan var i bra kvalité och skick och den var ibland påfrestande och ställde höga krav på spelaren.
Men också väldigt rolig att spela.
Har du ofta en slice? Då kan det bli kämpigt här!

Skulle inte rekommendera nybörjare denna bana, se även till att ha bra med bollar.
Utöver det hade de en bra ranch och övningsområden samt en riktigt trevlig caddie master.
Betyg 5/5
Sammanfattning: Den roligaste banan denna vecka!


Valle Romano
Super bra anläggning med bra träningsmöjligheter, känslan var att denna klubb var nyare och fräschare än många andra.
Många som verkar lägga sitt träningsläger här.
Banans skick var riktigt bra, jämna fina greener och lite för bra rull för min knackiga försäsongs puttning.
Ganska kuperad och många fina vyer och spektakulära utslag.
Hamnade man utanför fairway fick man kämpa emot en tuff ruff som vissa stunder kan förknippas med svinto. Första gången jag spelar på det gräset.
Betyg 4/5
Sammanfattning: Banan med bäst skick.



La Cala, America Slingan
På förhand läst att det ska vara en Kalle anka bana men kan inte hålla med.
Kuperad bana med vissa kluriga slag där man som första gångs spelare kan hamna o trubbel.
Skicket generellt var relativt bra måste jag säga men håller inte riktigt samma klass som de övriga banor jag spelade.
Klubben har tre 18 håls slingor vilket gör att det är mycket folk i rörelse så det gäller att ha koll var man ska och eventuella angränsande hål.
Finns en ranch ca 1 km från anläggningen men man måste åka bil till deras akademi för att komma dit.
Helt OK bana för ett bra pris, tror det även finns vissa deals för att spela alla 3 slingor för ett reducerat pris.
Betyg 3/5
Sammanfattning: Mycket upp och ner, många 18 håls rundor på samma ställe.

Santa Maria
En bana som också hade väldigt fint skick.
Hålen här är något kortare än de andra banor vi lirade. Många par 4or som hade ca 260-270m längd.
För att få slå något mer än Driver, Wedge (eller kanske bara drive för vissa?) så rekommenderas vit tee.
Inte särskilt många hinder om man håller sig på fairway.
En kort sagt trevlig bana men för den som gillar lite action och svårigheter så bör man välja en annan bana.
Betyg 4/5
Sammanfattning: Trevlig mysig bana men inte så mycket mer.

La Quinta
En klubb som luktar klass från sekund ett.
Det finns tre 9 håls slingor där vi spelade A och C.
Banans skick var super!
Mycket och många stora bunkrar runt fairways och greener men även skicket i bunkrarna var så pass bra och jämnt fördelat med sand så man klarade ur sig de hyfsat bra ändå.
Greenerna var också riktigt bra.
Den här banan var relativt platt om man jämför med många andra vi spelat men den hade ändå sina svårigheter.
En runda här var snäppet dyrare än andra banor.
Betyg 5/5
Sammanfattning: Bäst helhetsintryck!

Generellt är det svårt att tipsa om vilka banor man ska välja här, det handlar nog mest om vad man själv uppskattar.
Det finns banor för alla, allt ifrån fina trevliga relativt lättspelade banor till bergsbanor med väldigt mycket kupering och spektakulära utslag.
Första gången jag var här och det blir absolut inte sista!

Vi hade upplägget att boka eget flyg och boende samt ha hyrbil, och sedan välja banor efter egen smak.
Kan rekommendera http://www.golf-service.com där man får reducerat pris och en starttid redan innan man åker ner, det verkar dyrare att boka tid på plats även om det finns många golfbyråer på plats i Spanien.
Alla klubbar vi besökte var hjälpsamma och vi fick chansen att gå ut tidigare/senare om vi så ville.
Bilder från rundorna hittar du här:
Https://Twitter.com/alm_Marcus/
Hoppas det hjälpte lite iallafall, och lycka till där nere... Och NJUT!

Hallå igen :-)

Nu sitter jag och tittar på allvar och tänkte ställa en fråga till.

Jag kollar främst på La Quinta, och på Valle Romano...

Är det någon av dessa där du känner att man behöver golfbil på?
Foooore!
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Har du åkt?
Annars kan jag starkt rekommendera Cabopino, den är lite upp och ned men den var i riktigt fint skick för 2 veckor sedan.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Alm
Inlägg: 35
Blev medlem: 15 maj 2015, 15:32

Fyller på denna tråd ifall någon annan letar efter samma sak.

Ny resa, nu till Marbella den 29:e September!
Tanken är att spela dessa banor:
Rio Real
Santa Clara
Doña Julia
El Chaparral
Los Arqueros
Valle Romano

Los Arqueros och Valle Romano spelade vi i våras men båda var så pass trevliga att vi spelar dem även denna gång.

Recension lovas vid hemkomst!
Driver:Mizuno JPX EZ 10,5° Spoon:Mizuno JPX EZ 15° Hybrid:Mizuno JPX EZ 19° Järnklubbor:Mizuno MP-62 3-PW Wedgar:Mizuno T7 Blue 52°, 58° Putter:Odyssey (gammal modell) HCP:4.5
Hemmaklubb: Öregrunds GK
agarde
Inlägg: 40
Blev medlem: 11 okt 2015, 16:45

Bifogar från ett annat forum där jag skrivit lite om banorna kring Malaga/Marbella.

Mina föräldrar har ett sommarhus nere mellan Malaga och Marbella vid La Cala banorna och varje bana vi spelar
har vi skrivit ner i ett excelblad bara för komma ihåg hur banan var, priset, om man kunde gå osv. Så postar det här så
kanske det hjälper lite grann.

Bild
Bild
Driver: Taylormade M2 med Rogue Silver 60x Hybrid: Adams Super Hybrid 9031 med Diamana D+ 82 Driving Iron: Mizuno H4 3a KBS Tour S Järn 4-PW: Titleist AP2 716 med Nippon Modus 120S, Wedgar: Callaway MD3 50, 54 & 58 Putter: Bettinardi BB8
Alm
Inlägg: 35
Blev medlem: 15 maj 2015, 15:32

Fyller på sammanfattningen, denna resa blev det:
Los Arqueros
Valle Romano
El Chaparral
Santa Clara
Dõna Julia
Estepona GC

Vi gick ut mellan 08.00-10.00 på alla rundor, alla banor var övervattnade under natten vilket gjorde banorna väldigt slaskiga och greenerna väldigt hoppiga efter alla skoavtryck som blev.
Nästa resa blir det senare starter!

Vi använde även denna resa https://www.golf-service.com/ vilket fungerade utan problem (igen)!

Lagt ut en bild per runda för den som är intresserad. https://www.instagram.com/emf.a/



Sammanfattning

Los Arqueros - Feb 2016
Trodde på förhand att det skulle vara en riktigt svårt att spela denna bana efter vad man hade hört. Men planerar man sina slag så rullar allt på rätt bra, ett tips är att inte välja denna bana första dagen då det krävs att man har sina slag någorlunda bra.
Banan är väldigt kuperad och ibland väldigt tight. Blinda inspel förekommer ibland.
Banan var i bra kvalité och skick och den var ibland påfrestande och ställde höga krav på spelaren.
Men också väldigt rolig att spela.
Har du ofta en slice? Då kan det bli kämpigt här!

Skulle inte rekommendera nybörjare denna bana, se även till att ha bra med bollar.
Utöver det hade de en bra ranch och övningsområden samt en riktigt trevlig caddie master.
Betyg 5/5
Sammanfattning: Den roligaste banan denna vecka!

Valle Romano - Feb 2016
Super bra anläggning med bra träningsmöjligheter, känslan var att denna klubb var nyare och fräschare än många andra.
Många som verkar lägga sitt träningsläger här.
Banans skick var riktigt bra, jämna fina greener och lite för bra rull för min knackiga försäsongs puttning.
Ganska kuperad och många fina vyer och spektakulära utslag.
Hamnade man utanför fairway fick man kämpa emot en tuff ruff som vissa stunder kan förknippas med svinto. Första gången jag spelar på det gräset.
Betyg 4/5
Sammanfattning: Banan med bäst skick.

La Cala, America Slingan - Feb 2016
På förhand läst att det ska vara en Kalle anka bana men kan inte hålla med.
Kuperad bana med vissa kluriga slag där man som första gångs spelare kan hamna o trubbel.
Skicket generellt var relativt bra måste jag säga men håller inte riktigt samma klass som de övriga banor jag spelade.
Klubben har tre 18 håls slingor vilket gör att det är mycket folk i rörelse så det gäller att ha koll var man ska och eventuella angränsande hål.
Finns en ranch ca 1 km från anläggningen men man måste åka bil till deras akademi för att komma dit.
Helt OK bana för ett bra pris, tror det även finns vissa deals för att spela alla 3 slingor för ett reducerat pris.
Betyg 3/5
Sammanfattning: Mycket upp och ner, många 18 håls rundor på samma ställe.

Santa Maria - Feb 2016
En bana som också hade väldigt fint skick.
Hålen här är något kortare än de andra banor vi lirade. Många par 4or som hade ca 260-270m längd.
För att få slå något mer än Driver, Wedge (eller kanske bara drive för vissa?) så rekommenderas vit tee.
Inte särskilt många hinder om man håller sig på fairway.
En kort sagt trevlig bana men för den som gillar lite action och svårigheter så bör man välja en annan bana.
Betyg 4/5
Sammanfattning: Trevlig mysig bana men inte så mycket mer.

La Quinta - Feb 2016
En klubb som luktar klass från sekund ett.
Det finns tre 9 håls slingor där vi spelade A och C.
Banans skick var super!
Mycket och många stora bunkrar runt fairways och greener men även skicket i bunkrarna var så pass bra och jämnt fördelat med sand så man klarade ur sig de hyfsat bra ändå.
Greenerna var också riktigt bra.
Den här banan var relativt platt om man jämför med många andra vi spelat men den hade ändå sina svårigheter.
En runda här var snäppet dyrare än andra banor.
Betyg 5/5
Sammanfattning: Bäst helhetsintryck!

Santa Clara - Okt 2016
Trevligt klubbhus!
Banan var delvis kuperad med ganska breda fairways, slog du snett hamnade du ofta på något annat hål istället för i en ravin eller bostadsområde vilket du annars ofta gör i Spanien.
Träningsområde plus driving range fanns.
Trevlig personal var det också.
Skicket var bra!
Betyg 4/5

Estepona GC - Okt 2016
Lite budget bana som var väldigt kuperad.
Här hade de förmodligen haft svårt att vattna hela banan pga alla backar så det fanns många bruna fairways.
Vi spelade i stark vind så det var väldigt svårt att hålla sig inom de i vissa fall hårt satta out pinnarna.
Nästan 20 € billigare än resterande banor så man får lite det man betalar för här.
Betyg 3/5

Doña Julia - Okt 2016
En bana lite längre ner i landet med väldigt fina utsikter!
Lite konstig layout där man varvade många korta Par 4 hål med långa Par 3 hål.
Ingen driving range utan bara en liten övningsgreen.
Skicket var bra och jag besöker nog detta ställe igen.
Betyg 4/5

El Chaparral - Okt 2016
För ovanlighetens skull en orörd skogsbana vilket uppskattas!
I sin helhet tycker jag den var rätt så bra.
Några väldigt konstiga hål där man får det svårt när man spelar den första gången men efter att ha lärt sig dessa hål så får man nog mera utav spelvärdet vid ett nytt besök.
Greenerna här var rätt så tröga men skicket i allmänhet bra.
Innehar driving range.
Betyg 4/5.
Driver:Mizuno JPX EZ 10,5° Spoon:Mizuno JPX EZ 15° Hybrid:Mizuno JPX EZ 19° Järnklubbor:Mizuno MP-62 3-PW Wedgar:Mizuno T7 Blue 52°, 58° Putter:Odyssey (gammal modell) HCP:4.5
Hemmaklubb: Öregrunds GK
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Tack för rapport!
Verkar vara en riktigt trevlig vistelse du haft.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

agarde skrev: 07 okt 2016, 10:04 Bifogar från ett annat forum där jag skrivit lite om banorna kring Malaga/Marbella.

Mina föräldrar har ett sommarhus nere mellan Malaga och Marbella vid La Cala banorna och varje bana vi spelar
har vi skrivit ner i ett excelblad bara för komma ihåg hur banan var, priset, om man kunde gå osv. Så postar det här så
kanske det hjälper lite grann.
Stort tack för den, ska ned till La Cala nu på måndag och har 6 varv inbokade. Återkommer med en ny tråd dedikerad till La Cala sen tänkte jag. Den får du gärna bidra i sen.
Skriv svar