Ditt amerikanska handikapp

Här snackar vi allmänt om golf...
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

15,5

jag gillar idén med att omarbeta hcp systemet, och främst att tanken är att man förhåller sig till slag och inte poäng.
Det jag ser som "problem" med senaste 20 rundorna varav de 10 bästa är underlaget är att det kan bli över en lååång tid.
Å andra sidan är väl inte 20/10 satt i sten ännu?

Gillar det!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

långryggen skrev:15,5

jag gillar idén med att omarbeta hcp systemet, och främst att tanken är att man förhåller sig till slag och inte poäng.
Det jag ser som "problem" med senaste 20 rundorna varav de 10 bästa är underlaget är att det kan bli över en lååång tid.
Å andra sidan är väl inte 20/10 satt i sten ännu?

Gillar det!
Kommer säkert en övergåmgsperiod man samlar upp en del. Men vill gärna veta hur dynamiskt hcp kan bli. Kan jag gå från 4 till 20 i hcp på endast 20 rundor skulle kännas väldigt konstigt...
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Det borde vara nån hysteres att man inte kan höja sig mer än x% från sitt hcp på 20 rundor utan för att höja sig mer krävs det x antal fler rundor.
Hur löser amerikanarna frågan med hcp fusket?
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Spontant landar ja på runt 12 skulle ja gissa. Har idag 5.
Gillar tanken att du e inte bättre än vad du presterat brutto de senaste rundorna. "Du är vad du äter" i princip.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
Senast redigerad av Rasmus Mildek den 16 feb 2017, 09:00, redigerad totalt 1 gånger.
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev: Kommer säkert en övergåmgsperiod man samlar upp en del. Men vill gärna veta hur dynamiskt hcp kan bli. Kan jag gå från 4 till 20 i hcp på endast 20 rundor skulle kännas väldigt konstigt...
Fast sanningen skulle ju då vara ganska tydlig, står det 4 i HCP och du skjuter 10+ rundor över 95 slag så spelar du inte i närheten av de 4 som stod förut. Handicapet kommer ju bli precis som det sig bör vara en reflektion av din form den senaste tiden, spelar du många rundor riktigt bra eller riktigt bra kommer det att synas. Systemet vi har idag är tyvärr långt därifrån.
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Nu kanske jag håller på med världens största tankevurpa här..

Men om jag under dom 3 senaste säsongerna sedan jag började spela på ett HCP under 4,5 som jag endast får redigera hcp via tävlingsspel och sedan dess har lyckats sänka mig ganska kraftigt varje säsong, borde inte detta innebära att jag ligger ungefär där jag borde?
Saltar alltid en bra story
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Paradispetter skrev:Nu kanske jag håller på med världens största tankevurpa här..

Men om jag under dom 3 senaste säsongerna sedan jag började spela på ett HCP under 4,5 som jag endast får redigera hcp via tävlingsspel och sedan dess har lyckats sänka mig ganska kraftigt varje säsong, borde inte detta innebära att jag ligger ungefär där jag borde?
Jag läste någonstans att hcpsystemet vi har är byggt för att enbart byggas på tävligsronder. Vilket känns logiskt men också problematiskt då många inte tävlar så ofta som det skulle behövas isf.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

MaxP skrev:
Mikael316 skrev: Kommer säkert en övergåmgsperiod man samlar upp en del. Men vill gärna veta hur dynamiskt hcp kan bli. Kan jag gå från 4 till 20 i hcp på endast 20 rundor skulle kännas väldigt konstigt...
Fast sanningen skulle ju då vara ganska tydlig, står det 4 i HCP och du skjuter 10+ rundor över 95 slag så spelar du inte i närheten av de 4 som stod förut. Handicapet kommer ju bli precis som det sig bör vara en reflektion av din form den senaste tiden, spelar du många rundor riktigt bra eller riktigt bra kommer det att synas. Systemet vi har idag är tyvärr långt därifrån.
Jag tycker att det amerikanska systemet, är mer rättvist och brutalt på samma gång.
Om jag spelar 10 rundor där jag höjer mitt handicap efter dagens system så blir höjningen endast +0,1 spelar ingen roll om vi skjuter en poäng ifrån buffertzon eller 10 poäng från buffertzon.

Jag skulle höjt mitt handicap markant om man hade haft det amerikanska systemet då det är mer skoningslöst, även mycket mer belönande när man är i form och blir bättre.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Har inte så många registrerade ronder då jag återupptog golfandet förra året och bara registrerade två rundor. Det jag tycker är intressant är när man tittar på snitthandicap i olika länder. Om jag inte minns helt fel så har USA runt 15,5 och Sverige 18-20 (minns inte exakt). Men här visar det att de flesta får högre handikapp med amerikanska handikappjusteringar.

Hur bra är de egentligen i USA? :shock: Där förekommer det så mycket mer skojgolf med öl på banan o.s.v. Jag får inte ihop det, men någon kanske kan förklara?
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

StefanL skrev:
MaxP skrev:
Mikael316 skrev:Jag tycker att det amerikanska systemet, är mer rättvist och brutalt på samma gång.
Om jag spelar 10 rundor där jag höjer mitt handicap efter dagens system så blir höjningen endast +0,1 spelar ingen roll om vi skjuter en poäng ifrån buffertzon eller 10 poäng från buffertzon.
Du menar nog 1.0 (10 x 0.1) :)
Skriv svar