Utility Iron

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Återupplivar och lånar denna tråd. Har träffat på en trevlig pajsare som kanske ska sälja mig en järn2 titleist 712 cb.

Hur står sig denna om man jämför med den där titleistklubban med svart i botten? Eller ja, svartgrå.

Är lite sugen att slå till och vad skulle en eventuell blytejpning hjälpa till med om man sätter den häl tå.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Mikael316 skrev:Återupplivar och lånar denna tråd. Har träffat på en trevlig pajsare som kanske ska sälja mig en järn2 titleist 712 cb.

Hur står sig denna om man jämför med den där titleistklubban med svart i botten? Eller ja, svartgrå.

Är lite sugen att slå till och vad skulle en eventuell blytejpning hjälpa till med om man sätter den häl tå.
Om du syftar på T-MB så är den ju mer kopparbrun-aktig i botten. Som jag förstår det har den otroligt mycket wolfram (tungsten) i sin konstruktion, vilket ska göra den väldigt snäll i förhållande till sin skapligt touriga framtoning vid bollen. Jag har ju inte slagit mer än kanske 50 bollar med min ännu, men kan verkligen hålla med om att den producerar väldigt bra bollar även från riktigt trötta bollträffar.

Magkänslan säger mig att tejpningen främst ger påverkad svingvikt, men jag låter någon med mer prylkompetens uttala sig där.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Mikael316 skrev:Återupplivar och lånar denna tråd. Har träffat på en trevlig pajsare som kanske ska sälja mig en järn2 titleist 712 cb.

Hur står sig denna om man jämför med den där titleistklubban med svart i botten? Eller ja, svartgrå.

Är lite sugen att slå till och vad skulle en eventuell blytejpning hjälpa till med om man sätter den häl tå.
Jag ska inte svära på något men har svårt att tänka mig att tejpen ska kunna uppnå samma effekt, möjligtvis att den kan hjälpa dig med mer massa lågt vilket får upp bollen högre men annars tror jag inte det blir samma som att bygga in massan i bladet. Tror du ska vara en riktigt bra ballstriker för att lira en j2 i 712 cb, om så är fallet ska det nog fungera. :)
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev:Återupplivar och lånar denna tråd. Har träffat på en trevlig pajsare som kanske ska sälja mig en järn2 titleist 712 cb.

Hur står sig denna om man jämför med den där titleistklubban med svart i botten? Eller ja, svartgrå.

Är lite sugen att slå till och vad skulle en eventuell blytejpning hjälpa till med om man sätter den häl tå.
Du kan inte jämföra 712 CB med T-MB. T-MBn är i dyrare laget men väl värd pengarna för ett utility iron.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:
Mikael316 skrev:Återupplivar och lånar denna tråd. Har träffat på en trevlig pajsare som kanske ska sälja mig en järn2 titleist 712 cb.

Hur står sig denna om man jämför med den där titleistklubban med svart i botten? Eller ja, svartgrå.

Är lite sugen att slå till och vad skulle en eventuell blytejpning hjälpa till med om man sätter den häl tå.
Du kan inte jämföra 712 CB med T-MB. T-MBn är i dyrare laget men väl värd pengarna för ett utility iron.
Hur står sig 712u mot 716 t-mb? Är det någon som vet?
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
MortyM
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 jan 2017, 12:01
Ort: Stockholm

Jag var och testa min nya T-MB(3:a) i helgen och kan starkt rekommendera denna! Bra känsla och bra ljud när klubban träffar bollen.
Vet inte hur 712 U står sig mot den dock.

Har ni ca 2000kr över i vår så är det helt klart värt att investera i en T-MB! Fick även ett tips på en engelsk sida där den är billigare om ni inte behöver CF.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MortyM skrev:Fick även ett tips på en engelsk sida där den är billigare om ni inte behöver CF.
..och man kan i stort sett välja vilket skaft man vill, vilket är fint om man inte vill ha just R300/S300 AMT.

(Samt ändra sin loft, lie, skaftlängd, grepp etc. mot mindre tillägg. Mycket bra.)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev: Hur står sig 712u mot 716 t-mb? Är det någon som vet?
Som skrivet tidigare, känslan går inte att jämföra. 712U känns som en svårspelad bladklubba i jämförelse.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:
Mikael316 skrev: Hur står sig 712u mot 716 t-mb? Är det någon som vet?
Som skrivet tidigare, känslan går inte att jämföra. 712U känns som en svårspelad bladklubba i jämförelse.
Det går inte att plånbokshandla alltså
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Jonassand
Inlägg: 6
Blev medlem: 09 feb 2017, 19:27

Jag har en 712u. Jag är inte superduktig (hcp kring 9) men jag tycker inte den är så svår att slå. TMB är säkert enklare men när jag testat den har jag tyckt att den haft lite för hög launch och även spinn. Jag slår min nästan uteslutande från tee och där gillar jag den lite mer flacka bollbanan. Det kan ju såklart vara en skaftfråga också. Standardskaftet DG AMT i TMB är lite högre i sin launch/spinn än det modusskaft jag har i min 712u.
WITB
Cobra F6+
Cobra F6 Baffler 17 grader
712u
Adams CMB
Cleveland rotex 2.0 50-54-58
Ping Anser 2 TR1966
Skriv svar