Höger eller vänster?

Här snackar vi allmänt om golf...
Perra
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 sep 2016, 17:19

Jag börjar bli lite fundersam på om man är höger eller vänsterspelare?

Jag är högerhänt, men om jag ska hålla en hockey eller innebandyklubba så väljer jag left-klubbor, likaså om jag ska hugga med en yxa så är högerhanden längst ut på skaftet!

Vad tror ni att det skulle vara mest "naturligt" för mig?
Sohlberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Förmodligen höger! Men åk till närmaste golfbutik och provslå både höger och vänster
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Sohlberg skrev:Förmodligen höger! Men åk till närmaste golfbutik och provslå både höger och vänster
Jag är högerhänt, är leftare, slår ett brännbollsträ åt vänster, kastar en boll med högerhand och spelar golf åt vänster.
Jag ska "egentligen" spela åt höger men det är omöjligt för mig, går bara inte.

Så gör som föregående talare, åk och testa åt båda hållen.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Perra skrev:Jag börjar bli lite fundersam på om man är höger eller vänsterspelare?

Jag är högerhänt, men om jag ska hålla en hockey eller innebandyklubba så väljer jag left-klubbor, likaså om jag ska hugga med en yxa så är högerhanden längst ut på skaftet!

Vad tror ni att det skulle vara mest "naturligt" för mig?
Naturligt är tufft att använda, golfsvingen är långt ifrån en naturlig rörelse. Av min erfarenhet är det jättevanligt nuförtiden att spelare väljer att spela golf på samma håll de spelat hockey/innebandy/bandy. Det finns egentligen inget rätt eller fel men skulle jag få välja med spelare jag coachar så hade jag velat att de skulle spela motsatt mot vad de gjort i andra klubbsporter för att utnyttja fördelarna maximalt.
Perra
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 sep 2016, 17:19

StefanL skrev:
Sohlberg skrev:Förmodligen höger! Men åk till närmaste golfbutik och provslå både höger och vänster
Jag är högerhänt, är leftare, slår ett brännbollsträ åt vänster, kastar en boll med högerhand och spelar golf åt vänster.
Jag ska "egentligen" spela åt höger men det är omöjligt för mig, går bara inte.

Så gör som föregående talare, åk och testa åt båda hållen.
Jag började spela förra året, så det här är 2:a säsongen som är i antågande. Köpte högerklubbor av bara farten (tänkte att dom flesta är högerhänta), men ska prova vänsterklubbor vid tillfälle. Du skrev brännbollsträ att du slår från vänster, men jag slår från höger i det fallet.
Men i ishockey så väljer jag "left", är också vänsterfotad i fotboll.
Ska verkligen kolla upp det, bäst att "lära om" redan nu i så fall. Vet en kompis i klubben som spelar vänsterklubbor, ska nog låna nån klubba av han vid tillfälle!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Perra skrev:
StefanL skrev:
Sohlberg skrev:Förmodligen höger! Men åk till närmaste golfbutik och provslå både höger och vänster
Jag är högerhänt, är leftare, slår ett brännbollsträ åt vänster, kastar en boll med högerhand och spelar golf åt vänster.
Jag ska "egentligen" spela åt höger men det är omöjligt för mig, går bara inte.

Så gör som föregående talare, åk och testa åt båda hållen.
Jag började spela förra året, så det här är 2:a säsongen som är i antågande. Köpte högerklubbor av bara farten (tänkte att dom flesta är högerhänta), men ska prova vänsterklubbor vid tillfälle. Du skrev brännbollsträ att du slår från vänster, men jag slår från höger i det fallet.
Men i ishockey så väljer jag "left", är också vänsterfotad i fotboll.
Ska verkligen kolla upp det, bäst att "lära om" redan nu i så fall. Vet en kompis i klubben som spelar vänsterklubbor, ska nog låna nån klubba av han vid tillfälle!
Skulle säga att det finns mer likheter mellan brännboll och golf än mellan hockey och golf i rörelsemönster.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Blir spännande att följa! Coolaste vore ju om du kan spela åt båda hållen. Varannan säsong höger/vänster :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
AdamMartinsson
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 aug 2016, 09:10

JohanAdministratör skrev:Blir spännande att följa! Coolaste vore ju om du kan spela åt båda hållen. Varannan säsong höger/vänster :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vi har en på klubben som spelat sig till singel hcp åt båda hållen... Jag hade varit nöjd om jag kom nära med högeklubbor :lol:
Högerspelare
Driver: TaylorMade SLDR 9,5°
Spoon: TaylorMade SLDR 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 19°
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist SM5 52-56
Putter: TaylorMade Spiderblade 2.0, TaylorMade Spider Tour
Boll: ProV1X
HCP: 6.8
Philip87
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 mar 2017, 22:44

StefanL skrev:
Sohlberg skrev:Förmodligen höger! Men åk till närmaste golfbutik och provslå både höger och vänster
Jag är högerhänt, är leftare, slår ett brännbollsträ åt vänster, kastar en boll med högerhand och spelar golf åt vänster.
Jag ska "egentligen" spela åt höger men det är omöjligt för mig, går bara inte.

Så gör som föregående talare, åk och testa åt båda hållen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Philip87
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 mar 2017, 22:44

StefanL skrev:
Sohlberg skrev:Förmodligen höger! Men åk till närmaste golfbutik och provslå både höger och vänster
Jag är högerhänt, är leftare, slår ett brännbollsträ åt vänster, kastar en boll med högerhand och spelar golf åt vänster.
Jag ska "egentligen" spela åt höger men det är omöjligt för mig, går bara inte.

Så gör som föregående talare, åk och testa åt båda hållen.
Samma här. Vänster eller högerhänt i skrift?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar